Skrevet av Emne: Tomas' Garasje  (Lest 23981 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #15 på: To., 9,August,2007,22,48 »
Tja. Hvorfor ikke. Lag et oppsett med 2" receiver foran (og bak) der vinsj og/eller slepekrok kan henge ved behov?

Og ellers; du verden for en tåkete dag det må ha vært på solkysten da du tok bildene?


Det blir ivertfall en eller annen form for avtagbart.
Tåkete ja. bilde ble tatt med min gamle K750i, med 4 mm støv på linsa. Har gjort den rein nå da.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Baksetet er satt inn og bilen omregistrert
« Svar #16 på: To., 4,Oktober,2007,20,06 »




« Siste redigering: Fr.,25,April,2008,23,37 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #17 på: Fr., 5,Oktober,2007,13,45 »
Hehe... det er et pent syn gitt.... hvite skilter passet bra til bilen hva..  ;D
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #18 på: Lø., 6,Oktober,2007,20,13 »
Hehe... det er et pent syn gitt.... hvite skilter passet bra til bilen hva..  ;D
Ble skikkelig "NICE!!"
Også den KUUULE fangern da Jan-Erik!  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #19 på: Sø., 7,Oktober,2007,00,35 »
Hehe... det er et pent syn gitt.... hvite skilter passet bra til bilen hva..  ;D
Ble skikkelig "NICE!!"
Også den KUUULE fangern da Jan-Erik!  ;D

Hehe... ja, sant det. Når du sier det så kjenner jeg igjen den fangeren ja ;D Den gjorde seg også bra gitt :P
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #20 på: To., 8,November,2007,12,50 »
Nå begynner min garasje også å likne en jeep garasje. Endelig!!  ;D

« Siste redigering: Fr.,25,April,2008,23,36 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #21 på: To., 8,November,2007,13,38 »
Kul garasje. Der blir det uten problem plass til hele Vestfold/Telemark-gjengen en vakker dag når kveldene er blitt lange og lyse igjen?  :)
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

renegade

  • Gjest
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #22 på: To., 8,November,2007,15,58 »
Kul garasje. Der blir det uten problem plass til hele Vestfold/Telemark-gjengen en vakker dag når kveldene er blitt lange og lyse igjen?  :)

Jeg tror vi utsetter det besøket litt til, sjekk hva som ligger i 2.de etasje...

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #23 på: To., 8,November,2007,16,22 »
Råkkvåll?

Men det gjør da ingen ting. Dessuten er jo Jeep'ene i 1. etg. Og ikke minst; jeg mente jeg var ganske fremsynt da jeg skrev "når kveldene er blitt lange og lyse igjen". I verste fall får vi bare hjelpe til og rydde opp. :)
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #24 på: Fr., 9,November,2007,12,16 »
Tanken har svirret en del rundt dette. Har akkurat fått ryddet plass til 2 biler før vinter .
Garage treff kommer nok noe senere.  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #25 på: Lø.,17,November,2007,23,18 »
Idag har jeg montert skivebremser bak ifra teraflex.
Var egentlig ett greit sett, men noen minus med montering har jeg å komme med.
Settet kunne enkelt vært laget for å også passe biler med ABS. Jeg måtte fjerne sensorene mine.
Settet ble levert med dårlig informasjon om dimensjoner osv på niplene til de nye bremseslangene. Måtte inn på biltema å bytte flere ganger. Dessuten var det lite med gjenger på de nye bremseslangene (selv om det holdt).
Har nå luftet bremsene, og tatt en prøvetur.
Virket som om bilen bremset bedre nå, merket det spesielt når bilen står i fri og jeg har bremsen inne og setter bilen i drive. Tidligere så løftet baken seg, mens nå står bilen i ro, altså bakbremsene fungerer. Men det skal sies at jeg ikke greide å låse bakbremsene selv om det var litt glatt ute når jeg prøvde bilen. Mistenger at jeg må ha en ny proportion valve ventil, som gir noe mer trykk til bakbremsene.

« Siste redigering: Fr.,25,April,2008,23,35 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #26 på: Sø.,18,November,2007,14,21 »
Det der så bare helt feil og ekkelt ut, Tomas. Du må demontere det skive-kitet ASAP og gi det til meg.  :)

Spøk til side, det er en veldig kul konvertering. Jeg ser at noen tar ZJ-varianten, men Teraflex er kanskje lettere? På XJ'en fungerer ABS'en så bra at jeg ville se det som et stort tap å måtte koble den ut.

Hva sier forresten BT og forskriftene om ombygging av bremser?

Her er write-up'en til Stu Olson som monterer ZJ-skiver på en TJ med D44. Side 6 drøfter bruk av ZJ combination valve (TJ'ens Proportioning valve):
http://www.stu-offroad.com/suspension/d44brake/bc-6.htm

Write-up'ens side 1:
http://www.stu-offroad.com/suspension/d44brake/bc-6.htm
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #27 på: Sø.,18,November,2007,22,54 »
Har lest alle de linkene ifra Stu, han har utroolig gode write up's med masse gode bilder. helt utrolig rå side egentlig.

Neste steg blir nå å lufte alle bremsene skikkelig. gjorde dette i all hast selv alene når jeg monterte snadderet. En kammerat kommer forbi i morra så lufter jeg en hel del i hvert hjul for å være sikker på at all luft er ute. Kan være greit å ta ut en del siden jeg måtte lage nye bremsrør hele veien bak. hjelper ikke det nevneverdig fjerner jeg o-ringen i proportion valve'en, og tester da, eventuelt gjør en ny skikkelig lufting. Håper dette hjelper på bremsene.

Neste steg blir nok å få tak i en ny proportion valve til bilen. Mange sier at på biler med tromler, så er det alltid ett lite konstant trykk på banda bak for å holde de ute. Dette varmer opp skivene når man konverterer til dette. Ser at rubicon blir levert med 4xskivebremser, så en proportion valve fra denne kan være aktuelt. Bør være plug&play på en vanlig TJ. Eller bruke en ifra ZJ og sette på det Y-grenet.
Vi får først se hva som skjer i morra ang. bremsene. håper det blir en del mer skrubb imorra ivertfall.
« Siste redigering: Sø.,18,November,2007,22,58 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #28 på: Ma.,19,November,2007,22,20 »
Da er alle bremsene luftet, og bilen er testet på nytt. Og jeg må bare si  ;D ;D ;D
Helt utroolig. Ifra tidligere greide jeg faktisk ikke å låse bremsene forran en gang.
Det skal sies at jeg testet bremsene på kvelden, og det var litt fuktighet på asfalten. ikke vått, men fuktig. Nå greide jeg faktisk å blokkere 4 hjul med mye pedal press. Jeg kjører på 35x12,5" Goodyear MT/R på 10x15" felg. Dekkene er fullseipet, noe som kanskje gir bedre grep mot underlaget.
Jeg er imponert, og fornøyd. Pedalen er fremdeles "spungy", så en hydroboost ville nok hjulpet betraktelig akkurat der. Men det får vi ta senere. Nå har jeg ivertfall fått tilbake bremsene. Har dog ikke fjernet o-ringen i bremse kraft fordeleren, så hvis bilen bremser dårligere bak, så kan jeg prøve å fjerne den først. Veldig mange som har hatt god erfarig med det.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Tomas' Garasje
« Svar #29 på: Sø.,25,November,2007,20,18 »
Tok sjansen i dag og fjernet ringen i fordelingsventilen. Det ble faktisk ganske greit. luftet vel sikkert 3 - 4 dl bak på hver siden før luften forsvant. Luftet forran også ganske mye. Tok en prøve tur. Å du dæven å gode bremser jeg fikk  ;D
Tok en test i 70 km og smelte pedalen i bånn. da kom ræva gitt. la seg pent ut til høyre.
Tok ganske mange bremseprøver, og det ble mye bedre. ene siden låste perfekt, mens høyre side bak låste bakhjulet først.
Rett hjem og flute noen desiliter til bak, og der kom siste skvett av luften.
Ut og prøve igjen, og nå dro bilen rett frem med stive hjul i 70. Dæven å kult  ;D
Smiler bare fra øre til øre nå. Det ble helt konge. Er skremt over hvor dårlige bremser jeg egentlig har hatt. Bakbremsene har aldri virket, så skivene forran har fått mye å jobbe med. Fra tidligere la jeg alltid kassa i nøytral før jeg bremset for å få bedre bremser. Det slipper jeg helt nå  ;D
Og ang. hydroboost?? WHO NEEDS IT ANYWAY!
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.