www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Tomas på Sø.,22,Oktober,2006,00,40

Tittel: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø.,22,Oktober,2006,00,40
Vel, da oppretter jeg endelig  ;D min garasje.
Begynner litt forsiktig....
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Stein-KSø.,22,Oktober,2006,01,05
Ja, det får man si var forsiktig.....

Kunne ikke dy meg, men må legge inn et par bilder  ;D Blir du sinna, så sletter jeg dem og setter inn noen freshere...

(http://i86.photobucket.com/albums/k102/Stein-K/Bilder%20av%20andre/a113.jpg)

(http://i86.photobucket.com/albums/k102/Stein-K/Bilder%20av%20andre/IMG_0675.jpg)

(http://i86.photobucket.com/albums/k102/Stein-K/Bilder%20av%20andre/a111.jpg)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø.,22,Oktober,2006,02,04
Plata er ferdig støpt.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø.,22,Oktober,2006,02,07
Endelig kommer garasjen...
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø.,22,Oktober,2006,02,08
Veggene er ferdig oppsatt...
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø.,22,Oktober,2006,02,11
Nå begynner det endelig å ligne noe . . .  ;D
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: renegadeSø.,22,Oktober,2006,12,17
Plata er ferdig støpt.

Et ?:
De granittblokkene du har lødd opp i bakkant, var de dyre ?
Jeg har et problem, skal ha opp en støttemur & trenger litt inspirasjon...
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: CJ-7 golden eagleSø.,22,Oktober,2006,13,50
Sitat
Nå begynner det endelig å ligne noe . . . 

Hei Tomas, er det en Igland garage du setter opp?
Jeg er mitt oppi bygging av en selv, og skal ha tak i håndtverkere.
Jeg skal bygge en garage på 50m2, og trenger murer til plattingen,
har du noe tips på murer, og eventuelt, hva betalte du?
Og så var det montasjen, gjør det selv, eller bruker du en snekker?
Send meg gjerne en PM :)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: renegadeSø.,22,Oktober,2006,16,23
Sitat
Nå begynner det endelig å ligne noe . . . 

Hei Tomas, er det en Igland garage du setter opp?
Jeg er mitt oppi bygging av en selv, og skal ha tak i håndtverkere.
Jeg skal bygge en garage på 50m2, og trenger murer til plattingen,
har du noe tips på murer, og eventuelt, hva betalte du?
Og så var det montasjen, gjør det selv, eller bruker du en snekker?
Send meg gjerne en PM :)

Hæh ? murer til plattingen, har u' ikke ei kasse øl a' ?
Skal vi se, mumle, mumle 50 x 0,1 er 5, 50 x 0,15 er 7,5
Skal jeg tippe (he-he) så går det med en 6-7 kubikk med betong.

Du må sette oppe en forskalling, legge i isolasjon (jeg brukte rester fra kjølebilproduksjon- fikk det omtrent gratis), legge i armeringsmatter, legge varmekabler, mure opp lirene og bestille Gode Venner (tm) og betongbilen.

Hvis du i tillegg er så smart at du bestiller betongbil med transport bånd, så slipper du t.o.m. å bruke trillebår.
Så er det  bare å dra av betongen over lirene & glatte til med stålbrett.  Er jo ikke så nøye hvordan det ser ut, for du legger jo seff. fliser til sist (er faktisk ikke så dyrt).  Alternativt, så bruker du epoxy maling, gjerne iblandet litt silika eller sandblåsesand.  Da kan du lage litt som er extra tykt, og sparkle ut evn. hull i betongen.

Enkelt-penkelt.

Hvis du skal ha garasjen langt f oppi steinura, uten tilgang for betongbilen, da er saken helt anderledes.  Da er jeg helt plutselig opptatt alle helger fremover...
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø.,22,Oktober,2006,19,41
Plata er ferdig støpt.

Et ?:
De granittblokkene du har lødd opp i bakkant, var de dyre ?
Jeg har et problem, skal ha opp en støttemur & trenger litt inspirasjon...


De var ikke så gæli i pris. tror de tar rundt 300 kroner løpemetern for de.
Tror ikke du får noe særlig mer solide saker.

Men det kan være greit å ha en gravemaskin fører som er vandt til å håndtere stein.
Han jeg hadde jobber til daglig i brudd med å dandere skrot stein for at de tskal se noe penere ut.
Og naboene mine sa han hadde så teken på det at han la alle bare rett på plass.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø.,22,Oktober,2006,20,12

Hæh ? murer til plattingen, har u' ikke ei kasse øl a' ?
Skal vi se, mumle, mumle 50 x 0,1 er 5, 50 x 0,15 er 7,5
Skal jeg tippe (he-he) så går det med en 6-7 kubikk med betong.

Du må sette oppe en forskalling, legge i isolasjon (jeg brukte rester fra kjølebilproduksjon- fikk det omtrent gratis), legge i armeringsmatter, legge varmekabler, mure opp lirene og bestille Gode Venner (tm) og betongbilen.

Hvis du i tillegg er så smart at du bestiller betongbil med transport bånd, så slipper du t.o.m. å bruke trillebår.
Så er det  bare å dra av betongen over lirene & glatte til med stålbrett.  Er jo ikke så nøye hvordan det ser ut, for du legger jo seff. fliser til sist (er faktisk ikke så dyrt).  Alternativt, så bruker du epoxy maling, gjerne iblandet litt silika eller sandblåsesand.  Da kan du lage litt som er extra tykt, og sparkle ut evn. hull i betongen.

Enkelt-penkelt.

Hvis du skal ha garasjen langt f oppi steinura, uten tilgang for betongbilen, da er saken helt anderledes.  Da er jeg helt plutselig opptatt alle helger fremover...


Jeg har vel nesten gjort det meste selv og fikk hjelp av bestefaren min som er snart 80 år.
komprimer drenerende masse, legg ut isolasjon, sett forskalling. sørg for at isolasjonen går på utsiden av forskallingen. jeg bestilte 6 kubikk bettong, og det holdt så vidt. ville bestilt 6,5 neste gang. gikk over stort sett alene, med ett bord (planke) som jeg laget ett langt håndtak på, og gikk og disset betongen til den lå jevnt over hele. så lot jeg det tørke. Hadde så på forhånd hentet helikopter til å pusse plata med. Etter ca 2.5 - 3 timer med tørk, gikk jeg på med helikopteret og pusset hele plata så den ble glatt og fin. Dette gjentok jeg 3 ganger, og lot den tørke 30 minutter før jeg startet igjen. den 4. gangen knivpusset jeg plata, og da blei den glatt som ei glassplate. Er fryktelig greit å gjøre.
Jeg bestilte betong bil med renne, den var billigere enn slange bil. Rennen er da hydraulisk og rekker hele plata om om bilen kan kjøre nesten helt opptil.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Stein-KMa.,19,Februar,2007,15,12
Hvordan er resultatet blitt ?? Eller har Poden tatt opp all tiden  ;)?
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasLø., 3,Mars,2007,11,06
Det begynner å hjelpe nå stein. Men poden tar en del tid. Så jeg er ikke ferdig enda.
Men den er nesten ferdig satt opp. taket er på, nedløp, porter med portåpnere, osv. Så det er noe småting igjen som jeg tar innimellom.

Så når sommeren er over, så spørs det om ikke det blir ett garasjetreff sent på høsten en gang. Vi får se hvordan ting tar form i løpet av sommeren.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasMa., 6,August,2007,22,41
Lenge siden jeg har lagt ut noe info her.
Har kjøpt meg original fanger av jan-erik, og byttet ut dobbelt rørfanger ifra smittybuilt og vinsj med original fanger.
Hvor dum er jeg  ;D
går motsatt vei av alle andre.

Uansett, jeg tjente vel over 1" i nesa på bilen, og nesten 100kg tenker jeg.
Kjører 98% på vei, og da trengs ikke vinsj og alt det der. den kan jeg heller sette på når jeg trenger den.

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/DSC00648.jpg)

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/DSC00650.jpg)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: SkywalkerTi., 7,August,2007,09,17
Tja. Hvorfor ikke. Lag et oppsett med 2" receiver foran (og bak) der vinsj og/eller slepekrok kan henge ved behov?

Og ellers; du verden for en tåkete dag det må ha vært på solkysten da du tok bildene?
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasTo., 9,August,2007,22,48
Tja. Hvorfor ikke. Lag et oppsett med 2" receiver foran (og bak) der vinsj og/eller slepekrok kan henge ved behov?

Og ellers; du verden for en tåkete dag det må ha vært på solkysten da du tok bildene?


Det blir ivertfall en eller annen form for avtagbart.
Tåkete ja. bilde ble tatt med min gamle K750i, med 4 mm støv på linsa. Har gjort den rein nå da.
Tittel: Baksetet er satt inn og bilen omregistrert
Skrevet av: TomasTo., 4,Oktober,2007,20,06
(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/DSC00687.jpg)

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/DSC00683.jpg)

Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Jan-ErikFr., 5,Oktober,2007,13,45
Hehe... det er et pent syn gitt.... hvite skilter passet bra til bilen hva..  ;D
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasLø., 6,Oktober,2007,20,13
Hehe... det er et pent syn gitt.... hvite skilter passet bra til bilen hva..  ;D
Ble skikkelig "NICE!!"
Også den KUUULE fangern da Jan-Erik!  ;D
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Jan-ErikSø., 7,Oktober,2007,00,35
Hehe... det er et pent syn gitt.... hvite skilter passet bra til bilen hva..  ;D
Ble skikkelig "NICE!!"
Også den KUUULE fangern da Jan-Erik!  ;D

Hehe... ja, sant det. Når du sier det så kjenner jeg igjen den fangeren ja ;D Den gjorde seg også bra gitt :P
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasTo., 8,November,2007,12,50
Nå begynner min garasje også å likne en jeep garasje. Endelig!!  ;D

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Frostvedtveien%207/DSC00725.jpg)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: SkywalkerTo., 8,November,2007,13,38
Kul garasje. Der blir det uten problem plass til hele Vestfold/Telemark-gjengen en vakker dag når kveldene er blitt lange og lyse igjen?  :)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: renegadeTo., 8,November,2007,15,58
Kul garasje. Der blir det uten problem plass til hele Vestfold/Telemark-gjengen en vakker dag når kveldene er blitt lange og lyse igjen?  :)

Jeg tror vi utsetter det besøket litt til, sjekk hva som ligger i 2.de etasje...
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: SkywalkerTo., 8,November,2007,16,22
Råkkvåll?

Men det gjør da ingen ting. Dessuten er jo Jeep'ene i 1. etg. Og ikke minst; jeg mente jeg var ganske fremsynt da jeg skrev "når kveldene er blitt lange og lyse igjen". I verste fall får vi bare hjelpe til og rydde opp. :)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasFr., 9,November,2007,12,16
Tanken har svirret en del rundt dette. Har akkurat fått ryddet plass til 2 biler før vinter .
Garage treff kommer nok noe senere.  ;D
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasLø.,17,November,2007,23,18
Idag har jeg montert skivebremser bak ifra teraflex.
Var egentlig ett greit sett, men noen minus med montering har jeg å komme med.
Settet kunne enkelt vært laget for å også passe biler med ABS. Jeg måtte fjerne sensorene mine.
Settet ble levert med dårlig informasjon om dimensjoner osv på niplene til de nye bremseslangene. Måtte inn på biltema å bytte flere ganger. Dessuten var det lite med gjenger på de nye bremseslangene (selv om det holdt).
Har nå luftet bremsene, og tatt en prøvetur.
Virket som om bilen bremset bedre nå, merket det spesielt når bilen står i fri og jeg har bremsen inne og setter bilen i drive. Tidligere så løftet baken seg, mens nå står bilen i ro, altså bakbremsene fungerer. Men det skal sies at jeg ikke greide å låse bakbremsene selv om det var litt glatt ute når jeg prøvde bilen. Mistenger at jeg må ha en ny proportion valve ventil, som gir noe mer trykk til bakbremsene.

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/DSC00736.jpg)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: SkywalkerSø.,18,November,2007,14,21
Det der så bare helt feil og ekkelt ut, Tomas. Du må demontere det skive-kitet ASAP og gi det til meg.  :)

Spøk til side, det er en veldig kul konvertering. Jeg ser at noen tar ZJ-varianten, men Teraflex er kanskje lettere? På XJ'en fungerer ABS'en så bra at jeg ville se det som et stort tap å måtte koble den ut.

Hva sier forresten BT og forskriftene om ombygging av bremser?

Her er write-up'en til Stu Olson som monterer ZJ-skiver på en TJ med D44. Side 6 drøfter bruk av ZJ combination valve (TJ'ens Proportioning valve):
http://www.stu-offroad.com/suspension/d44brake/bc-6.htm

Write-up'ens side 1:
http://www.stu-offroad.com/suspension/d44brake/bc-6.htm
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø.,18,November,2007,22,54
Har lest alle de linkene ifra Stu, han har utroolig gode write up's med masse gode bilder. helt utrolig rå side egentlig.

Neste steg blir nå å lufte alle bremsene skikkelig. gjorde dette i all hast selv alene når jeg monterte snadderet. En kammerat kommer forbi i morra så lufter jeg en hel del i hvert hjul for å være sikker på at all luft er ute. Kan være greit å ta ut en del siden jeg måtte lage nye bremsrør hele veien bak. hjelper ikke det nevneverdig fjerner jeg o-ringen i proportion valve'en, og tester da, eventuelt gjør en ny skikkelig lufting. Håper dette hjelper på bremsene.

Neste steg blir nok å få tak i en ny proportion valve til bilen. Mange sier at på biler med tromler, så er det alltid ett lite konstant trykk på banda bak for å holde de ute. Dette varmer opp skivene når man konverterer til dette. Ser at rubicon blir levert med 4xskivebremser, så en proportion valve fra denne kan være aktuelt. Bør være plug&play på en vanlig TJ. Eller bruke en ifra ZJ og sette på det Y-grenet.
Vi får først se hva som skjer i morra ang. bremsene. håper det blir en del mer skrubb imorra ivertfall.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasMa.,19,November,2007,22,20
Da er alle bremsene luftet, og bilen er testet på nytt. Og jeg må bare si  ;D ;D ;D
Helt utroolig. Ifra tidligere greide jeg faktisk ikke å låse bremsene forran en gang.
Det skal sies at jeg testet bremsene på kvelden, og det var litt fuktighet på asfalten. ikke vått, men fuktig. Nå greide jeg faktisk å blokkere 4 hjul med mye pedal press. Jeg kjører på 35x12,5" Goodyear MT/R på 10x15" felg. Dekkene er fullseipet, noe som kanskje gir bedre grep mot underlaget.
Jeg er imponert, og fornøyd. Pedalen er fremdeles "spungy", så en hydroboost ville nok hjulpet betraktelig akkurat der. Men det får vi ta senere. Nå har jeg ivertfall fått tilbake bremsene. Har dog ikke fjernet o-ringen i bremse kraft fordeleren, så hvis bilen bremser dårligere bak, så kan jeg prøve å fjerne den først. Veldig mange som har hatt god erfarig med det.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø.,25,November,2007,20,18
Tok sjansen i dag og fjernet ringen i fordelingsventilen. Det ble faktisk ganske greit. luftet vel sikkert 3 - 4 dl bak på hver siden før luften forsvant. Luftet forran også ganske mye. Tok en prøve tur. Å du dæven å gode bremser jeg fikk  ;D
Tok en test i 70 km og smelte pedalen i bånn. da kom ræva gitt. la seg pent ut til høyre.
Tok ganske mange bremseprøver, og det ble mye bedre. ene siden låste perfekt, mens høyre side bak låste bakhjulet først.
Rett hjem og flute noen desiliter til bak, og der kom siste skvett av luften.
Ut og prøve igjen, og nå dro bilen rett frem med stive hjul i 70. Dæven å kult  ;D
Smiler bare fra øre til øre nå. Det ble helt konge. Er skremt over hvor dårlige bremser jeg egentlig har hatt. Bakbremsene har aldri virket, så skivene forran har fått mye å jobbe med. Fra tidligere la jeg alltid kassa i nøytral før jeg bremset for å få bedre bremser. Det slipper jeg helt nå  ;D
Og ang. hydroboost?? WHO NEEDS IT ANYWAY!
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: sandviperTi.,27,November,2007,10,54
Angrer litt på at jeg byttet band og trommler bak nettopp :P
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasTi.,27,November,2007,20,54
Angrer litt på at jeg byttet band og trommler bak nettopp :P
Helt enig. Jeg overhalte mine bakbremser i våres. Byttet absolutt alt av band og hele sulamitten.

Forresten, noen som trenger pent brukte komplette tromler bak med band og komplett ny innmat??  ;D
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Stein-KMa.,24,Mars,2008,11,09
Grøftekanten Auto avdeling Larvik koser seg med bilen ;-) Kjipt med sand mellom dekk og felg. Jeg sliter med at den ene mitt lekker når det kommer under 8 psi. Må nok ta en slik øvelse jeg også for å få bort noe som ligger imellom. Smart løsning med jekken!!
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasFr.,25,April,2008,23,31
Da har jeg begynt veien mot ett nytt og bedre liv.
Godkjenning av bilen står på tapeten, og det jobbes iherdig med å få alt til.
bilen har nå gått noen år med hevesett, så tidens tann har ikke vært nådig mot original lakken på hevesettet.
(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0125.jpg)

Bilen er derfor satt på 4 stk bukker ifra Biltema, dekkene tatt av og både fjærer og dempere er fjernet for sandblåsing/lakkering.
(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0124.jpg)

Slik så de ut før sandblåsing.
(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0123.jpg)

Etter sandblåsing og grunning.
(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0137.jpg)

Nå syns ivertfall delenummerene slik at Biltilsynet kan se at det stemmer med papirene.
(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0131.jpg)

Fjærene har også fått ett nytt strøk med bengalakk, slik at de skal se bedre ut når dette skal vises.
(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0144.jpg)

Må bare passe på å montere de slik at nummerne syns best mulig.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: sandviperLø.,26,April,2008,10,40
Er det Procomp sett du har? Jeg hadde som kjent av mine fjærer men kunne ikke se noen nr. Ble nummeren tydeligere etter sandblås og lakk?
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasLø.,26,April,2008,22,12
Ja, det er procomp jeg har.
Nummerne står nok der. Jeg hadde greid å sette klistremerket over alle sammen.
De ble ikke lettere synlig etter sandblåsing. Men hvis du sandblåser fort over, så rekker ikke sanda å ta vekk lakken inni risset til nummerne, da syns det godt. Ellers syns nummera veldig greit etter lakkering. Untatt på fjærene, fordi der står nummera veldig teit plassert. Somregel i toppen av fjæra.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasMa.,28,April,2008,21,57
Da er bilen kjørt med for første gang i dag med nylakkerte fjærer og støtdempere  ;D
Satte også på noen ekstra skjermbreddere som jeg fant. Dette er de Stein brukte når han godkjente sin bil. Fant de liggende i en kjeller hos broren min.
Nå er dekka greit på innsiden ivertfall.
Også må jeg få si at bilen så ganske så "tassen" ut nå som dekka er på innsiden av skjermene. Disse bilene ser GANSKE så mye grommere ut når dekka er litt på utsiden. Liksom litt "bola"  ;D
(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0153.jpg)


Har også vært å sjekket at dekka ikke subber noe sted, og juster svingradiusen. så nå skal det være i orden. må bare file litt av skjerbredderne til Stein, de bygde litt mye nedover et par steder. Jo mer klaring jo bedre er det nok. Sjekket med stabstaget på først. det er jo DET som betyr noe.
(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0157.jpg)

Måtte også ta et par flekse bilder med stabstaget av  ;D

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0164.jpg)

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0160.jpg)

Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: sandviperMa.,28,April,2008,22,43
Ikke veldig tøfft med skjermer som dekker  hjulet nei, mine ligge i kjelleren og blir montert igjen når time til BT er bestillt. Har du send inn søknad?
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Stein-KMa.,28,April,2008,22,46
Så du fant dem igjen..... ??? ;-) Men på din, så er det jo masse plass bak. Hos meg så var hjulene 2mm innenfor kanten. På din, så ser det ut som 50mm innefor??

Lykke til! Du skal nok se at det går så greit.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasMa.,28,April,2008,22,50
Ikke veldig tøfft med skjermer som dekker  hjulet nei, mine ligge i kjelleren og blir montert igjen når time til BT er bestillt. Har du send inn søknad?

Hadde ikke tenkt å sende søknad. Tar en drop-in i Drammen.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasMa.,28,April,2008,22,52
Så du fant dem igjen..... ??? ;-) Men på din, så er det jo masse plass bak. Hos meg så var hjulene 2mm innenfor kanten. På din, så ser det ut som 50mm innefor??

Lykke til! Du skal nok se at det går så greit.

Vel, jo det er nok noe klaring. Det er mindre enn det ser ut som.forran er det omtrent like mye på hver side. ca 30 mm tenker jeg. Bak så er det stor forskjell ifra den ene siden til den andre. høyre siden er det vel kanskje 10 mm, mens på venstre bak så er det vel 30 - 40 mm ivertfall.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Stein-KMa.,28,April,2008,22,55
Du kan jo spandere på en runde med sort gaffateip på spacerne mine da. Så ser det litt penere ut med en gang ;-)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasMa.,28,April,2008,23,07
Du kan jo spandere på en runde med sort gaffateip på spacerne mine da. Så ser det litt penere ut med en gang ;-)

måtte mekke den ene. derav grå teip. hadde ikke sort. Bare å sende en rull med sort min vei om du har  ;D
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasTi.,29,April,2008,21,34
Vel, var å skulle få tatt 4-hjulskontroll idag.
Fikk strammet panhardstaget først, da det var litt slakk i det.
Fikk også testet bremsene og sjekket at de nye skivebremsene bak tok bra. Han sa at dette ikke kunne være bedre. De var faktisk helt like, både forran og bak. så det var 100%.
Men 4-hjulskontroll kunne de ikke få tatt. hjula var for store til at sensorne kunne se hverandre  ;D
Så jeg har måttet finne ett annet verksted som har nyere utstyr som kan ta testen for meg.
Har fått time til dette neste tirsdag.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: RonnyTi.,29,April,2008,22,29
Om det blir ett velykket forsøk på Drop-in på Drammen Trafikkstajson, så m ;Då du si ifra med en gang. For da svinger jeg opp der jeg også....ca. 2 minutter etter deg. For da skjønner jeg at de har en av de få gode dagene der oppe ;)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Stein-KTi.,29,April,2008,22,34
Sitat
ca. 2 minutter etter deg. For da skjønner jeg at de har en av de få gode dagene der oppe

Tomas bor i Larvik og bruker 1 time hjem. Så innen han får skrevet innlegget og du lest det, så går det fort halvannen time  ;D ;) ;D Og ikke 2 min....
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: RonnyTi.,29,April,2008,22,59
jaja Stein, men han kan jo svinge innom meg da  :)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasOn.,30,April,2008,17,26
Hvis bilen blir godkjent, og jeg ikke ender opp med en mangel liste som må skrives på en tørkerull, så kan dere nok regne med at det kommer en ikke så reint liten notis i garasjen min  ;D
Er veldig spent selv. Etter en LANG og hyggelig samtale i dag med Stein Moe hos Amcar, så føler jeg vel at jeg har kontroll, og jeg har vel fått litt forhåpninger om at dette skal gå bra.

noen få ting står igjen nå:

* Anbefaling fra Amcar, Stein Moe skulle skyndte seg litt. håper det går raskt.
* pinjong drev til girkassa - Quadratec greide å først kansellere min ordre, for så å få med seg kun halvparten etterpå  >:(
* 4-hjulskontroll - taes til tirsdagen
* montere hevesett til panhardstaget bak - kommer med hastepost ifra bgnor. må være klart før 4-hjulskontroll taes.
* Sort gaffateip for å forskjønne den ene skjermen forran. - ingen butikker i Larvik hadde igjen.  :( en butikk Skulle kanskje få til uka.

Og det tror jeg skulle være det.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: wranglerOn.,30,April,2008,18,45
Oi Tomas! Dette blir spennende!!

Lykke lykke til.


Kathrine
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasLø., 3,Mai,2008,23,40
Har polert opp felgene mine i dag. ivertfall 2 stk på samme siden av bilen  ;D

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0186.jpg)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: 77 golden eagleSø., 4,Mai,2008,00,25
Det ble vakkert, hva polerte du med, autosol?
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø., 4,Mai,2008,08,35
Nei, Autosol fungerte ikke i det hele tatt.
Kjøpte meg ett 4-steg sett ifra statene for å polere opp aluminium.
Grov rubbing til å ta all oksideringen. Det er med dette produktet man får bort flekker og gjør felgen ren og pen.
Så er de 2 steg med finpolering, går veldig kjapt. For så å forsegle med siste produktet og lage en "Wet-look-shine"  ;D Høres ganske bra ut :)


http://www.topoftheline.com/rolmetpolkit.html

Også brukte jeg slike padder og pusserondell. http://www.topoftheline.com/micfoampolpa.html
Kan være greit å ta med noen pad's når man først handler.

Kjøpte også en pusserondel med borrelås til å sette på drillen, og en del løse padder til å ha på i forskjellig grovhet.
Alt gjøres med drillen, og tar veldig kort tid.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø., 4,Mai,2008,21,16
Da har jeg rubbet og polert de to siste felgene, så nå er alle 4 skinnende rene igjen.

Før:
(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0191.jpg)

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0189.jpg)

Etter:
(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0193.jpg)

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0197.jpg)

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0194.jpg)

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/Jeep/IMAG0196.jpg)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø., 4,Mai,2008,21,28
De siste bildene er ifra jeg var å vasket fort over bilen.
Må bare ta med en liten historie ifra da.
Det er ingen blondinevits, og det er helt sikkert tilfeldig at vedkommende var blond, men det gir rom til ettertanke . . . . . .

Uansett. sveivet inn for å vaske bilen. parkerte bilen i vaskehallen. så kom ei blondine gående med en moped og skulle fylle luft rett forran der jeg vasket.
Jeg gikk inn, og vekslet til meg noen mynter. Gikk tilbake, tok ut matter av bilen. Blåste hele bilen full av skum, tok fram Biltema svampen min med integrert såpe  ;D og gikk over hele bilen. La på penger og blåste hele bilen rein, inklussive mattene. Tok meg litt tid og la mattene pent på plass etter at jeg hadde ristet dem litt. La merke til at jenta fremdeles stod å blåste luft i mopeden. Stusset litt, da de ikke var større enn det jeg har på trillebåret mitt. Hun hadde tatt av seg, var sikkert varmt. så puppene spratt og skjørtet dekket ikke mer enn akkurat det det måtte av rumpa, for ikke å vise hele dynamitten.
Jeg kjørte bilen bort og stilte meg i kø for å fylle luft (hadde tappet mine til rundt 12 pund hjemme i garasjen pga en unøyaktig biltema måler). Etter noen minutter gikk jeg ut. Og så hvorfor hun trengte å mye luft i de dekkene. og da så jeg det. Bak dekket var kjørt helt av felgen på ene siden. Så hun blåste luft inn på ene siden, og alt seiv ut på andre siden. Det hadde hun gjort i over 15 minutter, uten å reagere på hvor luften ble av. Og hun hadde jo ingen formening i det hele tatt angående hvor mye ett sånt trillebår hjul rommer av luft.
Så jeg tilbydde mine tjenester og prøvde å forklare at hvis hun fortsatte så ville hun komme til å stå der til i morra. Så i kjent Jeep stil, så klemte jeg sammen hjulet hennes for å presse ut dekket, mens hun fylte luft. og svooopp. i løpet av 2 sekunder, så smalt dekket på plass. og 4 sekunder til med luft, så var trykket nådd.
Uansett, hun skjønte ikke bæret av hvordan eller hvorfor, men hun takket for hjelpen ivertfall.

I'm shocked how stupid someone can be!! :o
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasOn., 7,Mai,2008,18,24
Hepp hepp!!

Da er 4-hjulskontrollen tatt og alle verdier er målt inn og justert slik at det er innenfor øvre og nedre grense på wrangler.
Papiret er kopiert opp i X antall eksemplarer, og lagt til bunken som skal til BT.

I dag kom også UPS med en eske på døra, så jeg har fått 2 nye frontlykter (mine var knust), 2 nye justerbare stropper til dørene, og nytt speedometer drev. Vedlig spent på hvor gæli eller riktig det nye drevet er i forhold til det gamle.
Skal straks ut i garasjen å sjekke.

Så da er det vel egentlig bare å vente på anbefalingspapirene ifra Amcar før det blir en fri dag ifra jobben, og kursen settes mot Drammen Biltilsyn for enten godkjenning eller avskiltning  ;D
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: sivrtOn., 7,Mai,2008,21,18
He he.. Flott historie Tomas... Godt det var en Jeep helt der i en skinnende ren Jeep til redning da..
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasLø.,17,Mai,2008,00,01
Jaja, da blei jeg kjørt på i dag da.
En campingbil som skulle rygge midt i veien. og bak stod jeg og flere andre biler i kø. Han så ikke meg, og jeg så ikke det bittelille ryggelyset han hadde nede til venstre, og dermed fikk jeg hele sykkelstativet hans rett i grillen. 2 fine bulker, og begge lyktene knust. blei også noe lakkskade på panseret.

Taksering til mandag morgen. Blir sikkert ikke store greia men.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: sandviperLø.,17,Mai,2008,10,16
Kjipe greier. men så lenge det er motpartens skyld er det jo greit. Greit med nylakkert front ;)

Vært på besøk hos BT?
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasLø.,17,Mai,2008,20,24
Har ikke vært hos BT enda. har blitt litt skjelven i knærne egentlig. Var en som har snakket en del med meg, som nevnte på at det var mulig at det måtte søkes om godkjenning før jeg godkjente, og at slike ting ville ta litt tid. Håper det ikke er tilfelle i Drammen. Han nevnte også at det var snakk om å totaltforby bodylift i norge på generelt basis, selv bodylift MED TÜV papirer.
Men jeg venter fremdeles på papirer ifra Amcar, så fort jeg får de, så raser jeg bort og prøver lykken. Joda fronten er grei å få ny. Men jeg holder jo på med godkjenning av bilen, og folk er interessert i å kjøpe bilen min, så det kommer jo litt ubeleilig kan man si.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Jan-ErikMa.,19,Mai,2008,09,00
Har du hørt noe nytt fra Stein? Jeg har ikke hørt noe fra han. Regner med at han jobber med papirene. Vil ikke mase for mye på han heller....
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasMa.,19,Mai,2008,21,18
Jupp, sendte mail til Stein i dag, og han regnet med at jeg skulle ha papirene i kassa mi i løpet av uka. så nå er jeg ganske blid  ;D
Da er det Drammen så fort papirene dumper ned i kassa mi  ;D

Fikk forresten takst på skaden på bilen min idag.
hehe, jeg visste at deler til Jeep var dyrt, men herregud.
22300 kroner. Da ville visst han som kjørte på meg ta det på forsikringen allikevel.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: wranglerOn.,28,Mai,2008,13,56
Har du vært i Drammen nå Tomas?
Hvordan har det i såfall gått?

Kathrine
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: RonnyOn.,28,Mai,2008,18,35
Jeg tror nå det ikke går særlig bra jeg da :-)

Om denne "dumme" kommentaren kan skape litt ståpåvilje og "faenhellernåskaljegtadem"-attitud, så er det jo flott. Og da jubler vi alle, meeeeeen........
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasOn.,28,Mai,2008,20,40
venter fremdeles på de papirene som ble lovet i forige uke  ;D.

Mener du det ronny? eller bare fleiper du??

Uansett, får ikke mekket så mye bil om dagen. skulle gjort et par ting til før godkjenning, men jeg greide å miste balansen her om dagen, og støtte meg på en loddebolt, som selvfølgelig var blitt skikkelig varm  >:(
Så nå har jeg en vannblemme på perkant av 40 mm lang, 10 - 14 mm bred, og 10- 12 mm høy midt inni venstre handa ::)
kan tydelig se merke etter loddebolen videre over vannblemma  ;D
Og det var ikke tuppen, menn den innerste delen, den som er varmet jeg traff, litt lei den der altså. :D

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/IMAG0265.jpg)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Stein-KOn.,28,Mai,2008,22,13
Det så jo litt digg ut det der....

Men Ronny er litt pessimist fordi han ikke fikk godkjent sin.... Du har valgt å gå en litt lenger vei en han gjorde, så jeg har stor tro på dette. Eneste som kan bli bøygen er 35". 33" hadde glidd rett igjennom!!

Lykke til med både hånda og bilen!!! ( Godt det ikke var den andre. Da kunne du jo nesten ikke fått gjort en døyt )
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: sandviperOn.,28,Mai,2008,23,18
Så ikke veldig godt ut det der nei
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: SkywalkerOn.,28,Mai,2008,23,21
Fyf.. Det kaller jeg å "jobbe på egen hånd". Det går heldigvis over etterhvert, men inntrykket av loddebolten vil nok være synlig i mange år fremover.

Jeg tror forresten Stein rydder i bunken. Jeg fikk støttedokumentasjon i forrige uke på 31" til XJ'en, forespørsel ble sendt i februar. Da sa jeg også at det ikke var noen hastesak!

Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Stein-KTo.,29,Mai,2008,09,53
Og da mener du Stein Moe og ikke meg ;-)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: SkywalkerTo.,29,Mai,2008,10,48
Jeppjepp! =)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: RonnyTo.,29,Mai,2008,14,38
Vel nå prøvde jeg meg på samme måten som "alle" andre, og det var slett ingen snarveier som ble tatt.
(Dvs. ingen dekker som stakk på utsiden, ingen subbing osv. osv.)

Alt som krevdes og kunne forventes av dokumentasjoner var vedlagt. Dette var før det ble alment opplyst at 35" er "livsfarlig", men 33" er greit. Men det var nok mer tidspunktet som var litt dumt. Det ble opplyst at det akkurat hadde kommet skjerpelser (internt i systemet til VD) på dette med ombygginger og krav til dokumentasjon. Siden "Amcar"-organisasjonen ikke er akkreditert som ett godkjent frittstående laboriatorum, bilimportør eller fabrikk, så ble det nedtur for meg den gangen gitt  :D

Men for all del jeg ønsker selvfølgelig at Tomas (og alle andre) skal få bilen sin godkjent, for da er jeg ikke sein om å stille opp jeg heller. ;D ;D Det kan jo ikke være forskjellbehandling - kan det vel? Noen som har hørt om det i systemet? haha :)

Jeg vet jo veldig godt at Amcardokumenter har blitt brukt på andre trafikkstasjoner parallellt med at jeg fikk nei, til og med på Drammen Trafikkstasjon. Når jeg konfronterte de med det, så fikk jeg vel aldri noe svar på det........av nesten forståelige grunner ;D

Men tiden med 35" er forbi, nå går det i pizzakuttere 7,5R16. Det er jo like gøy å bygge bilen "ned" igjen.
Bodyliften er også borte.

Neida jeg hadde ikke felger med TûV, som sa at 35" er ok. Men som sagt så mange ganger før. Har hjullagerne mine det bedre om det ligger ett papir i hanskerommet som sier at joda 35" er heeeelt greit.
Det samme gjelder bodylift. Er en "puck" med papir sikrere enn en "puck" uten et papir?

Sporvidden kan jo ikke endres mer enn max. 15mm totalt den heller. Så det er ikke bare bare å velge rett felg heller.

Så til slutt noe som de fleste av oss og sikkert kontrollørene slurver med av rett og slett uvitenhet. Det er avstanden fra ytterkant hovedlys og ut til siden av bilen. (speil måles ikke) De fleste av våre ombygde biler overskrider dette minimumsmålet nesten med en gang. De bilene som har relokalisert sine hovedlys ned på støtfanger er vel de eneste som tilfredstiller dette kravet. Men brøytelys fra lastebil er jo ikke særlig pent da.

Så jeg spøkte ikke - jeg har ikke særlig god følelse for dette men..........

Uansett lykke til Tomas ;D Det blir nok ett poeng i "vår" favør.

(hvorfor har det blitt slik at vi må leke katt og mus med disse gutta? Er jo helt absurd at vi må føle vi slår de, når vi skal noe så enkelt som å godkjenne en bil)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasOn.,11,Juni,2008,20,38
Jaja, tror nesten jeg må blåse litt damp her nå. Føler vel at det er noget berettiget også.
For de som ikke veit det, så reiste jeg til Drammen trafikkstasjon idag for å godkjenne bilen. Alt var tenkt på, alt var dokumenter. Bilen var nyvasket og dekkene var fulle av luft (for å fjerne ballongen). Fikk beskjed over telefon at man kunne møte på drop-in i drammen. Det åpnet 0900, og 0800 for de som hadde timebestilling. Jeg pakket matpakke og reiste 0600 ifra Larvik, og var i Drammen 0720. Da ble jeg nummer 5 i køen. Deilig, nå blir jeg tidlig ferdig også tenkte jeg.
Uansett, klokken ble 9 og dørene åpnet. da det var min tur, forklarte jeg damen i skranken at det gjaldt ombygging av en bil. vognkortet ble levert, og hun lurte på om det var senking. Nei, det er heving og dekk forklarte jeg. Da fikk jeg beskjed om at dette ikke taes på drop-in. Hva ??? tenkte jeg. og prøvde å forklare at jeg fikk beskjed om å møte på drop-in via telefon og at alt av papirer lå med. Men nei, det hjalp ikke. jeg tuslet pent og pyntelig derifra og satte meg i ibilen. Jeg hadde tidligere lagt merke til en mitsubishi ifra extreme 4x4 som stod der. relativt ombygd med store hjul og heving. Han var lenger bak i køen. Men da jeg så han kom ut igjen, måtte jeg bort å høre hvordan det gikk med han. å joda. han fikk godkjenne sin bil.  Han prøvde å være litt kjekk og fortelle at de gjorde dette med mange hundre biler og dette kunne de alt om. og de fikk lov som firma.
Så jeg føyk inn igjen for å snakke med dama bak skranken. Og jeg spurte hvorfor han fikk lov, men ikke jeg. jo beskjeden var at han hadde alt av dokumenter klart. Så jeg forklarte at det har jeg også og viftet med en blå perm. Alt er dokumentert, alt er anbefalt, og TUV papirer eksisterer. Men nei, det hjalp ikke. Så sa hun at det var fordi han jobbet i et firma. Så jeg spurte pent om det var slik at kun firmaer kunne godkjenne på drop-in, men ikke privatpersoner, og det bekreftet hun. Dette skjønte ikke jeg, og hun henviste meg til en teknisk person som gjorde godkjenninger etter en halvtimes venting. Han forklarte da at dette var konseptbiler som allerede var engangs godkjente, og de gjorde dette med mange tilsvarende biler, og da var det bare en kontroll. Så jeg sa at det er mange andre som har gjort akkurat det jeg har gjort, men det holdt ikke. Her måtte alt gåes igjennom punkt for punkt. skjønte jo fort at her måtte man bare snu i døra og bære tapet om at en hel fridag var spist og jeg hadde fått ingen ting.
Jeg måtte bestille time til slik godkjenning, og første ledige time var 9. september klokken 0800.
På vei ut igjen la jeg merke til mitsubishi'en han ifra extreme 4x4 skulle godkjenne. dekka stakk på utsiden, lite fjæringsvei osv. men den sklei rett igjennom. Mens på våre biler kicker de på alt som er av småtteri.

Tror det var Weberg jeg snakket med. Nevnte for han at jeg hadde snakket med en Weberg på telefonen ang. hva som krevdes av dokumentasjon, og jeg hadde fått med meg alt i den blå permen. Da ble han bare stille og kommenterte det ikke en gang.
Så dette var enda ett blidt møte med Biltilsynet i Norge.

Fikk også beskjed at heving av fjærer var en time a 430 kroner. dekk og felg var enda en time a 430 kroner. og hadde man flere ting så ballet det seg på. De kunne kun ta en ting pr time. Halleluja.

Så nå er jeg en feriedag fattigere, og har over en halv tank mindre bensin. Er forholdsvis pisst. også sovner jeg sikkert tidlig i kveld, siden jeg stod opp 0530 idag for å være tidlig ute.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: overlandOn.,11,Juni,2008,21,06
Min dypeste medfølelse, må nesten få si kondolerer selv om ingen har dødd av dette.  Det er et drittsekksystem og et rottereir borte hos BTS.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Stein-KOn.,11,Juni,2008,21,09
Det var ikke noen gode nyheter. Jeg har ( dog før ditt og datt osv ) kun vist på drop in og allt har blitt tatt på en visning for 430,- uten problemer. At det skal være så vanskelig for dem i dette tilfellet er som du sier idiotisk.

Kondolerer!!
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasOn.,11,Juni,2008,21,26
Altså nyheten i seg selv er ikke så dårlig. Det vil si, det ble ikke sagt noenting om godkjenningen. Den regner jeg med går like greit. Poenget er vel at de pr nå har sluttet å ta godkjenninger på drop-in pga det tar så lang tid. De tar kun import, bakseter og kufangere på drop in. Resten må man bestille time til. Så akkurat det er ganske så kjedelig.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Jan-ErikOn.,11,Juni,2008,22,46
Jeg blir bare mer og mer nervøs til jeg skal godkjenne bilen min... Skjønner at de ikke tar heving på drop-in, så det er en annen sak, men at det går ann å være så vrange, og ikke minst; FORSKJELLSBEHANDLE!!! Altså om dekka hans stakk utenfor, etc. Det er jo helt utrolig.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: CJ-7To.,12,Juni,2008,09,12
Det med dropp iinn for slike godkjenninger er det lenge side de sluttet med.
Prøvde det samme vi med Kath sin Jeep når fjærer og hjul skulle godkjennes, med svar at dette kunne de ikke gjør på en dropp inn.
Pga. lang vente tid på visningstime i Drammen var Arendale ledig og ble da valgt. Som da viste seg å være et glimrende valg  :)
Det kan sikker Kath fortelle mere om.

Selv viste og godkjente jeg CJ`n i Drammen. Bestilte vanlig visnings time hvor jeg bare opplyste hva det gjaldt; motot, fjærer og hjul.
Når jeg da ankom var vedkommende BT mann fult klar over hva vi skulle. Etter en time kjørte jeg der i fra med et stort  ;D

Men det var tydelig vis da, this is now...
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: wranglerTo.,12,Juni,2008,09,32
Trist Tomas, men min erfaring er at det er ikke mulig å få til godkjenning av hjul og fjærer på drop in time. Plutselig ønsker de yterligere informasjon om oppsettet, bremsetest, papirer skal skrives om og betraktninger skal gjøres. Det sier seg vel egentlig selv at dersom BT har begynt å stramme inn på godkjenninger, så gjør de i hvertfall ikke slike vurderinger på 60 minutter.

Jeg tok også første gang en drop in time i Drammen for godkjenning. Da kontrolløren så hva jeg
ønsket å godkjenne sa han at det ikke var mulig å få til innenfor en time. Jeg aksepterte det umiddelbart, og fikk beholde kvittering for betalt time som jeg kunne få bruke omigjen på neste visning.
Da Drammen var stappfullt resten av sommeren, ble det Arendal.

I Arendal synes jeg at han som kontrollerte min bil (vet ikke navnet) var konstruktiv.
Det han ikke fant ut av i forhold til fjærer, undersøkte han ved å ringe til Tor Ottersen i 4 x 4
slik at de fikk gjennomgått TUV papirene i sammen.
Han stilte ikke så mange spørsmål, men var opptatt av at jeg bl.a hadde drevet om speedometer skikkelig
i forhold til hjuloppsett osv.

Bestill deg en ny time i Drammen du Tomas, og ta BTs tid alvorlig, så går det sikkert bedre neste gang.

Kathrine
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø.,29,Juni,2008,13,27
Fikk meg en bomtur til arendal idag. Kom over en tøff tråd på offroad.no om ett stort arrangement der nede. Av en eller annen grunn blingset jeg på datoer og årstall. Jeg reiste ned klar som ett egg for å kjøre litt offroad på gjerstad. Men det var det jo ingen. Fant fort ut at dette treffet ble arrangert neste helg, i fjor  ;D Så jeg fikk meg da en fin tur uten tak ivertfall da.
Også fikk jeg målt bilen på langkjøring. Vi hadde jo en diskusjon rundt dette med bensinforbruk for en liten stund siden. Bilen min brukte 1.37 på langkjøring ferdig rigget med vinsj, verktøy, sekk med stropper, sjakler, bryteblokker, kompressor osv. Det var på 35" dekk og stort sett kjøring i 90 km/t i følge GPS.
Dessuten fikk jeg teste bilen på langkjøring med ny foring på trackbaren forran og ny OME styredemper. Og det var skikkelig deilig å kjøre bilen nå. Ingen vandring, stabil og fin, og presis på rattet. At ikke jeg har byttet styredemper og den foringen tidligere ! ! !  ;D
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasLø., 5,Juli,2008,22,04
Da pakker jeg, og takker for meg. lukker porten foreløpig til min garasje.
Solgte bilen i dag, sendte ny eier av gårde i 20.00 tiden med fullrigget bil, og bagasjen full med deler og stæsj som har hopet seg opp igjennom tidene.
Fikk fristet den nye eieren med en liten offroad løype, noe jeg tror han satte veldig stor pris på. Skal ikke se bort ifra at han blir å se på treff en eller flere ganger i fremtiden.
Håper bilen blir tatt like godt vare på videre.
Men det blir nok til å ta turen innom med jevne mellomrom. Kan jo ikke kutte HELT ut, men det blir veldig stusselig uten bil.
Skal si det var leit å se bilen av gårde.  :'( :'(
Syns det var skikkelig vemodig.
Tror ikke det har gått skikkelig opp for meg hva jeg har gjort enda.
Den nye eieren fikk ivertfall en veldig god bil, med masse bra utstyr. så får jeg inderlig håpe at han også blir bitt av Jeep basillen.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Stein-KLø., 5,Juli,2008,23,36
.....Han har ikke fått med seg alle delene da.... Jeg har jo liggende noe snadder du ønsket ;-)

Hvis ikke Frode blir med som winsjehore neste helg ( Kjättilstorp ), så er det plass til deg ...?

Kondolerer ihvertfall for tapet og håper det vil bli erstattet i nær fremtid? Aner jeg en JK i Larvik til høsten????
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: SkywalkerSø., 6,Juli,2008,00,16
Hm.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø., 6,Juli,2008,11,28
.....Han har ikke fått med seg alle delene da.... Jeg har jo liggende noe snadder du ønsket ;-)
Stemmer det, noe av det skal han ha. så jeg får bare se å få tatt meg en tur innom deg snart, sånn at jeg kan få hentet det. Så ettersender jeg det med posten. Mulig at jeg kanskje kunne gjort det ganske kjapt, så kunne det gått med pallen som skal opp til han med linjegods. Da må det eventuelt bli på tirsdag kveld. Jeg må tenke litt på det.

Hvis ikke Frode blir med som winsjehore neste helg ( Kjättilstorp ), så er det plass til deg ...?
Det hadde vært driiit kult, men jeg har brukt så mye tid på å få bilen i skikkelig god stand, så nå må jeg nesten bruke litt tid hjemme på huset før vi skal på ferie om en ukes tid.

Kondolerer ihvertfall for tapet og håper det vil bli erstattet i nær fremtid? Aner jeg en JK i Larvik til høsten????
Blir nok ingen JK, men jeg snoker på en WJ så får vi se videre hva som skjer. Den blir ivertfall ingen hard-core offroad doning. Har riktig nok planer om å skaffe meg ett kjøretøy jeg kan bruke i skogen, men må spare opp noen få kroner først.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: RudiMa., 7,Juli,2008,11,59
Aida, ikke bra å selge gullet.
Var trist det Tomas. :-\
Får håpe det blir en WJ på deg da, kjekk konebil det 8)
Gikk den til Trondheim forresten?
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: SASRTi., 8,Juli,2008,22,53
Gikk den til Trondheim forresten?

Yess;)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasTi., 8,Juli,2008,23,01
Den gikk til trondheim ja. han kjørte rett til Trondheim ifra meg i 20:00 tiden på lørdagen. tror han brukte 7 timer. Var fornøyd med at bilen var god å kjøre på veien også. Og det syns jeg den ble også når jeg fikk byttet styredemper til OME, og en ny foring på trackbaren ifra Teraflex. Var trist å se noe man har bygd og styret så forferdelig mye med, forsvinne ut av gårsplassen, og vite det at man kanskje ikke ser noe særlig til den mer  :'(

Men, ny WJ er i hus, så jeg prøver å vende meg til en slik bil nå. Fløy til Stavanger på mandagen, og kjørte hjem til Larvik samme dag.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: SASRTi., 8,Juli,2008,23,17
Den gikk til trondheim ja. han kjørte rett til Trondheim ifra meg i 20:00 tiden på lørdagen. tror han brukte 7 timer. Var fornøyd med at bilen var god å kjøre på veien også. Og det syns jeg den ble også når jeg fikk byttet styredemper til OME, og en ny foring på trackbaren ifra Teraflex. Var trist å se noe man har bygd og styret så forferdelig mye med, forsvinne ut av gårsplassen, og vite det at man kanskje ikke ser noe særlig til den mer  :'(

Men, ny WJ er i hus, så jeg prøver å vende meg til en slik bil nå. Fløy til Stavanger på mandagen, og kjørte hjem til Larvik samme dag.
Brukte ca. 1,3-1,4 l/mila med fullastet bil med mye 90-100 kjøring. Syntes den satt utrolig godt på veien og bånndraget har jeg ingenting å utsette på! Storfornøyd:)
Gratulerer med ny bil du også!!! Skal gjøre en liten innsats for å få den godkjent her i Trondheim, har akkurat meldt meg inn i AmCar, og har store planer om å lure med meg en kar derifra til BT;) Skal også sende inn en søknad for å prøve å få godkjent mc-skilt bak, skal legge ved bilder av hvordan det ser ut nå, og så får jeg lånt et mc-skilt av en kompis og ta bilde av det, slik at de skjønner problemstillingen..
Skal ikke se bort ifra at jeg møter opp på treff til høsten.. ;D (dere finner meg i nybegynner-løypa :P)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasOn., 9,Juli,2008,00,00
Skal ikke se bort ifra at jeg møter opp på treff til høsten.. ;D (dere finner meg i nybegynner-løypa :P)

Flott, og møtes vi på treff, så kan det nok hende at du må låne bort passasjer setet ditt til meg en liten tur. Så skal jeg gladlig dele mine erfaringer med deg. Spørs om ikke jeg får fantom-smerter og abstinenser snart, grunnet manglende offroad kjøring.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: Stein-KOn., 9,Juli,2008,10,43
Bare å bli med som winsjehore til Kättilstorp nå til helgen det, så blir du kvitt det verste trykket av abstinenser....
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: wranglerOn., 9,Juli,2008,16,25

Ja ja, du er jo fortsatt hekta på Jeep Tomas,
så vi får nok se deg igjen i skogen!


God sommer da!   8)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: sivrtTo.,10,Juli,2008,07,39
Gratulerer med ny gromvogn da Tomas.. Ble det diesel eller bensin? Får vi noen bilder av børsa her da?
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasFr.,11,Juli,2008,16,52
her er bildet av "børsa" på fjellet ifra Stavanger.
Det ble diesel til slutt. Bilen hadde også ferdig  baksetene i.
Har allerede snoket på chip. kommer på rundt 4000 kroner, og da skal den øke ifra 140 - 176 hk, og ifra 384 - 442 nm. Lurte på å hive inn KN filter slik du gjorde Sivert, og håpe at det skal gi ytterligere litt.

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/GrandCherokeeWJ/GPS_006.jpg)
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: sivrtLø.,12,Juli,2008,08,56
Ser ut som du har samme farge som på Åtteren min der Tomas.. Røyksølv pearl slags?

Har KN drop-in filter på WJ`n, brukte samme filteret som på dieselen e hadde. Merket noe effekt , men ikke helt vilt akkurat.

Har snoket litt etter et sånt FIPK kit fra KN til V8`n, vet ikke om det vil øke noe særlig på effekten eller senke forbruket men..
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasLø.,12,Juli,2008,14,36
Stemmer nok det med lakken. Er litt mørke grå, eller røykfarga sølv, som du sier. Metallic da så klart. Ganske fin farge egentlig. skitt syns nok ikke så godt på den heller. også tror jeg den varer en stund. Riper syns ikke så godt.

Fant ei side i danmark som leverte chip'er til diesel.
Originalt så har WJ 3.1 følgende: 140 hk og 384 nm.
Med den chippen, så fikk bilen garantert 176 hk og 442 nm. Dette var minimumstall, og de aller fleste fikk mer. Bilen ble også målt i benk sånn at du fikk før og etter papirer. Lurer på å ta turen til danmark til høsten. Så vi får se.
Den er egentlig fin og sprek slik den er nå, men hvis jeg kan få den til å bruk mindre, så er det vært forsøket.

Kjøpte bilen i Stavanger.
Ifra Stavanger så kjørte jeg e39 litt sørover, og tok rikgsveg 45 over til sirdal, Brokke, Valle, Dalen, Vrådal, Drangedal, Porsgrunn og så hjem  til Larvik. Det artige er at Googlemaps ikke vil la meg få kjøre ruta ifra Sirdal og videre på 45. hehe var rimelig smale veier ja. Måtte stoppe 2 ganger og rygge tilbake for å slippe forbi møtende bil  ;D Så dette var svingete og bakkete veier. 2 fjelloverganger var det vel også.
Jeg hadde godt driv på bilen, ca 10 over hele veien, uten å bruke gassen mye. Forbruket lå på 0,94 i følge kjørecomputern. syns ikke det var så gæli.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasOn.,17,Desember,2008,21,27
Da ligger pakken min og venter på posten.
Det ble snakk om hjullager til WJ i en tråd her tidligere.

Jeg kjøpte meg 2 nye hjullager forran + komplett overhalingssett til forstillingen. Dette består av 4 stk endeledd, 2 øvre og 2 nedre bærekluler og sway bar links til begge sider.

1600 kroner på visa'n + 1200 kroner i frakt og moms ifra Magnum.
Den nettte sum av 2800 kroner.
Ikke gæli  ;D

Akkurat nå irriterer jeg meg grønn over at jeg ikke fikk hentet pakken i dag. den ankom nemlig posten i dag, og jeg rakk ikke posten  >:(
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasTo.,18,Desember,2008,23,58
Og da var begge hjullagrene forran på WJ'en byttet.
Var en veldig grei jobb.begynte ca klokka 19.00 og var ferdig klokken 23.00, dette inkluderte da rydding av plass i garasjen til å mekke  :) , leiting etter en del verktøy som jeg hadde rotet bort (36mm pipe, 13mm - 12kant pipe, latmannsarmen min osv). I tillegg så inkluderte det en tur til en kammerat sitt verksted for å slå opp senter mutteren som sitter på stikkakslen. Og det inkluderer ca en halvtimes med preik på verkstedet hans. Så korter man dette ned til aktiv arbeidstid, så ligger jeg nok på rundt 2 timer. byttet faktisk den ene siden på ca 45 minutter  ;D så jobben er ikke stor, men det var sinnsykt deilig å kjøre WJ etterpå. Det skal jeg love!!! Var jo helt konge. Så rolig har bilen aldri vært !! Da gjenstår kun å overhale endeleddene en gang i romjula  :D
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø.,18,Januar,2009,22,46
Sjekket glødepluggene på bilen er om dagen. Tok ledning ifra plusspolen og satte bortpå tuppene for å se om det gnistret.
3 av pluggene var vanskelige å komme til, men det gikk.
Fant ut at nummer 2 forranfra var dårlig.

Tok også og sjekket varmesetet på høyre side uten at jeg kom noe lengre der.

Fikk også blitt kvitt en liten vibrasjonslyd som kom bak ifra høyre panel i bagasjerommet. Måtte ta av alt av panel og cdveksler, men fant feilen. En liten brakett som holder skruen til lastestroppen nærmest bakseteryggen var noe slakk. fikk strammet braketten og skrudd alt sammen igjen. Og ingen vibrasjon lenger  ;D Deilig.
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasSø.,18,Januar,2009,22,49
Da er alle 4 endeleddene på WJ'en bytta.var kun en som var merkart veldig dårlig, men jeg byttet alle 4 for å være sikker. Må jo ha en 4-hjulskontroll uansett, og da er det like greit å bytte alle 4 leddene.
Var egentlig en veldig grei jobb. Fikk stå i verkstedet til svogern min og lærte fort at ett acetylen apparat er hvert minst 50 BFH'er.

Byttet også den defekte glødepluggen. Heldigvis var det en av de som satt enklest til. Da er det bare å vente på kulda igjen og se om bilen reagerer noe bedre nå. Var rundt 7 minus for noen dager siden, og da var det bare så vidt jeg fikk starte. Trodde ikke bare en glødeplugg skulle skape så mye problemer men. . . .
Tittel: Sv: Tomas' Garasje
Skrevet av: TomasMa., 2,Februar,2009,00,06
Har nå hatt bilen på 4-hjulskontroll og det så faktisk ikke så gæli ut etter at jeg byttet alle 4 endeleddene forran. Men siste finjustering er gjort. Beklagelig vis ødela verkstedet styredemperen min slik at den drypper litt olje.
De skulle bestille ny og montere for meg kostnadsfritt.
kontrollen kostet 1450 kroner. Men den nye styredemperen kostet over 3000 kroner ifra Jeep.
hehe, angrer for at jeg ikke sa ifra at de heller kunne skaffe en som var 3 ganger så kraftig ifra 4x4supply idrammen til langt under halve prisen. Men men.