Skrevet av Emne: Hva har du gjort med din WJ idag ?  (Lest 37344 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #150 på: Fr., 7,Oktober,2016,01,15 »
Har dratt en del båter, og biler på bilhenger, og ikke minst tyngre minigravere på tung henger. Type opptil 3,6 tonn.
Men vet ikke om det sliter så mye på foringene siden det aldri er brå rykk.

Det finnes dårlige og gode polyforinger. De helt røde flo-flex bør man visstnok styre unna.
Virker som SuperPro er de som er best designet (og sikkert dyrest).

Så finnes det polyforinger med dårlig design som kniper og gnisser, og ikke holder på fett.
Avhenger vel litt av hvor og hvordan de er montert på bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=_z6OEohnPKw

Foran skal jeg som nevnt ikke ha polyforinger. Vil gjerne beholde litt mykhet og komfort der.

Er du sikker på at det ikke bare er dekkene som flekser når du dytter på hengerfestet?

SuperPro får du parvis til hver enkelt komponent, eller i kit til alt eller delvis alt foran eller bak.
« Siste redigering: Fr., 7,Oktober,2016,01,17 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #151 på: Fr., 7,Oktober,2016,08,18 »
Hadde Super Pro på rund baut på forrige WJ, ingen gnissing eller ulyder, stort sett fornøyd med det settet, men går for ett litt mykere oppsett på denne her, men den bør ikke være myk sideveien, alt er nok relativt da en kompis av meg har en 02' WJ og den er akkurat like myk. Prøvde en 01' Merc. ML som den gang var konkurenten til WJ, samme motor og gearkasse, men en totalt forskjellig bil å kjøre på både godt og ondt, alt for tung på rattet for min smak og virker da noe mer tungkjørt, samme dekk som på min WJ men denne er helt fast sideveien på bakenden. Nå har ML uavhengig hjuloppheng både foran og bak men dette forklarer ikke att den er mye stødigere sideveien. Så jeg vil nå prøve med Super Pro foringer på øvre kontroll arm bak da det er denne som må ta seg av sidekrefter. Har en kontroll arm fra ''Iron Rock'' liggende, denne har mye kraftigere gummiforinger (og veier sikkert 12 kg) men den krever minst 2'' løft så den får bare ligge en stund til.
Morro er det jo ihvertfall, greie biler å skru på. God helg.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #152 på: Lø., 8,Oktober,2016,00,55 »
Jeg har 2" løft, men har også 2" aluspacer mellom diff og a-arm.
Hvis ikke hadde jeg nok ikke montert polyforinger da det nok hadde blitt altfor stivt pga. feil vinkel på a-armen iforhold til designet.
« Siste redigering: Lø., 8,Oktober,2016,01,31 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #153 på: Lø., 5,November,2016,02,43 »
Det ble bra med polyforingene. Ikke no slinger i valsen med hekken lengre.
Byttet 4 foringer bak av 6 totalt, så lot fremre foringer i nedre kontrollarmer være da de så helt greie ut.
Armene var jo nye for 28.000 km siden, og kan jo være greit med litt gummi også så det ikke blir for stivt.
Så har 2 dyre polyforinger til overs.. blir nok lagt ut for salg. De passer jo på kontrollarmene foran også.

Bærekula i a-armen var tight og fin fortsatt. Skulle vel bare mangle etter kun 28.000 km.
Foringene i a-armen var ikke så ille men bytta til poly uansett.
Superpro foringene hadde imidlertid svært dårlig/svak presspasning så måtte bruke Locitite 648 og noen dormerker for å holde dem på plass.
Ser ut til at de holder seg på plass også.

Byttet også nedre kontrollarmer foran, helt standard rimelige greier. Har hatt dem liggende i mange år men er jo raskt å bytte da.
Tok ut og sjekket øvre kontrollarmer og foringer foran. Så ganske greit ut så orker ikke bytte foringer der med det første.
De på forakslingen står jo litt vanskelig til.
« Siste redigering: Lø., 5,November,2016,02,56 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #154 på: Lø., 5,November,2016,03,26 »
Byttet mansjett på fremre mellomaksling, bakre CV ledd.
Hadde fått en billig fra ebay men den så ikke ut slik som den originale.
Den hadde trangere åpning og den er nok slett ikke ment for en 4WD Jeep med vinkel på akslingen, og iallefall ikke en hevet Jeep.

På bildet på ebay så den derimot ut akkurat som den originale.
Tenkte ikke mere på det, antok at det var en ny design men var litt skeptisk siden jeg har hevet 2"
Det skulle vise seg at min skepsis var begrunnet.
Klemma på mansjetten skraper i hele tiden, og ser ut som den gnager seg innover i gummien og mot metallet som gummien er vulket fast i.
Dette varer nok ikke lenge så har bestilt ny mansjett atter en gang.
Synd at man skal bli lurt på denne måten, men slik er livet.

Link til ebayannonsen der korrekt mansjett er avbildet, men det var ikke den jeg fikk....

http://www.ebay.ie/itm/301961027991?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Første bilde er etter en ukes kjøring på landevei.
Andre bilde er etter installasjon. Bil står på hjulene.
Tredje bilde er den jeg fikk.
Fjerde bilde er den jeg burde ha fått.
Femte bilde er et kit jeg nå har bestilt.
« Siste redigering: Lø., 5,November,2016,03,31 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #155 på: Lø., 5,November,2016,05,12 »
Et ekstra bilde av polyforingene i nedre kontrollarmer.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #156 på: Lø., 5,November,2016,10,46 »
Har du fått kjøre noe med de ny poly foringene dine, hva synes du, fin og tight?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #157 på: Lø., 5,November,2016,19,05 »
Ja dro 3,6 tonns henger forleden og det var ingen slinger i valsen i motsetning til før.
Merker ingen reduksjon i kjørekomfort eller støy. Men har jo bare 4 polyforinger, av totalt 28 mulige på bilen.
Tror det er 28 hvis man tar med stabstag, trackbar og alt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #158 på: Sø., 6,November,2016,09,47 »
Byttet mansjett på fremre mellomaksling, bakre CV ledd.
Hadde fått en billig fra ebay men den så ikke ut slik som den originale.
Den hadde trangere åpning og den er nok slett ikke ment for en 4WD Jeep med vinkel på akslingen, og iallefall ikke en hevet Jeep.

På bildet på ebay så den derimot ut akkurat som den originale.
Tenkte ikke mere på det, antok at det var en ny design men var litt skeptisk siden jeg har hevet 2"
Det skulle vise seg at min skepsis var begrunnet.
Klemma på mansjetten skraper i hele tiden, og ser ut som den gnager seg innover i gummien og mot metallet som gummien er vulket fast i.
Dette varer nok ikke lenge så har bestilt ny mansjett atter en gang.
Synd at man skal bli lurt på denne måten, men slik er livet.

Link til ebayannonsen der korrekt mansjett er avbildet, men det var ikke den jeg fikk....

http://www.ebay.ie/itm/301961027991?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Første bilde er etter en ukes kjøring på landevei.
Andre bilde er etter installasjon. Bil står på hjulene.
Tredje bilde er den jeg fikk.
Fjerde bilde er den jeg burde ha fått.
Femte bilde er et kit jeg nå har bestilt.
Må kjøpe av Maldal og støtte en i landet vettu Svein, så får du også riktige deler
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #159 på: Sø., 6,November,2016,10,02 »
Tja hvis Maldal hadde mansjetten så... men det har han jo ikke.
Kun komplett CV ledd til en relativt blodig pris  :P
Og det trenger jeg jo ikke.
For sikkerhets skyld ser det ut som det er den ubrukelige mansjetten som er avbildet på Maldals CV-ledd... men som så ofte er det ikke alltid bildet stemmer med virkeligheten da.

Skikkelig mansjett koster kun $6 hos driveshaftparts.com i USA, men frakten er da $75 enda den nesten ikke veier noe :o
Kjøpte komplett CV-ledd der i 2012 men da var jo dollarkursen langt mere vennlig. Koster $30 (ME807).
Tror det ble kr 6-700 alt inklusive.

Men kan jo bestilles fra driveshaftparts.co.uk isteden.
Men de er utsolgt for både mansjett og mansjettkit...
Men frakt er kun £15 så da blir det relativt billig uansett hva man skal ha.
Komplett CV-ledd koster kun £30 inkl. VAT så da blir det vel både engelsk og norsk moms før man er ferdig.

http://www.driveshaftparts.co.uk/index.php?route=product/search&search=me807

Slik bør mansjetten se ut (her i komplett CV-ledd kit), men alt er bedre enn den jeg fikk



Her går iallefall klemma godt klar av enden på "mansjettrøret"



Den jeg fikk ser ut som vedlagt bilde nederst her.

Ser de selger en slik også. Må vel da sveises på mellomakslingen, så da er det jo viktig å ikke få kast  :P
Er vel ment for de som har kjørt for lenge med defekt CV-ledd.

« Siste redigering: Sø., 6,November,2016,10,38 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #160 på: Sø., 6,November,2016,22,40 »
Han har ikke det nei. Da så. Ser jo helt tullete ut den mansjetten der ja. Håpløst når det er sånn.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #161 på: Ti., 8,November,2016,05,56 »
Ja fant en annen med samme problem. Ikke WJ men ikke langt unna.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Mr.WJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 30
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #162 på: Sø.,13,November,2016,19,12 »
Ohoi! Har klint opp et par arbeidslys / ryggelys i dag :)

8 / 6mm kabelgjennomføring ned i bakluka og bryter i kupeen

Ka dokker trur? Kommer bilde opp?


Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #163 på: Ti.,15,November,2016,10,07 »
Skiftet 4 stk. kontroll armer foran og begge foringene i framaksel (som forøvrig var et helvete å få ut)
Om bilen ble bedre å kjøre?  .......... marginalt, naboens 02' ML som har gått 100 000 km lenger er fortsatt tightere :( ja-ja, it's a Jeep thing... :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #164 på: Ti.,15,November,2016,19,05 »
Hvordan fikk du ut foringene i forakslingen?
Jeg orket ikke bytte mine siden de så relativt greie ut.
Hvis man varmer metallet i foringen med gassbrenner kan man ta ut senterhylsa og gummien siden vulkingen da løsner.
Det funket iallefall fint på de nedre kontrollarmene bak da jeg monterte Superpro polyforinger.
Så kan man bruke luftmeisel og få ut hylsa som sitter igjen i akslingen, etter hva jeg har sett på youtube o.l.

Å få inn de nye er vel kanskje enklere, med egnet ters/tvinge.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.