Skrevet av Emne: Hva har du gjort med din WJ idag ?  (Lest 37332 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #165 på: On.,16,November,2016,09,06 »
Det vil være litt rust og grader på ''ytterhylsa'' som du bør slipe bort i enden med minst diameter, fant meg en rørbit med innerdiameter stor nok til at den ''grove'' enden av foringa går inn i, sveisa på et fikantstål (det var det jeg hadde for hånda) satte inn en lang bolt og fant en passe skive (som i dette tilfellet var låsemuttera på en 8'' vinkelsliper som passet akkurat på ytterforinga uten at den satte seg fast i hullet for foringa, man tager hva man haver) tersjet så ut foringa. blir på samme måten å få det på plass igjen, må bare være litt forsiktig på høyre side da foringa er montert i bare noe blikkskrammel som er bukka med åpning fremover, dette er veldig svakt og vil gi etter, man må sette noe i mellom for at det ikke skal klemmes fordervet. Du har nok skrudd så mye på disse bilene at du ser det nok for deg :) Jobben er grei nok den, men når man er så dum å handle bil som har gått i saltsuppa i ''Oslo-bygda'' så får man vel bare takke seg selv :) (BTW Teerex, sendte deg en mld. ang. super pro foringer, bytta til super pro foringer på min forrige WJ, kompl. sett men uten de to i øvre kontroll arm bak, vil bytte de foringene som tar opp mest sidekrefter til polyrethane for å se om jeg får stramma opp litt på min 04', har kikket litt på ebay men finner ikke akkurat foringene for øvre bak, har du de? hvor handla du?
« Siste redigering: On.,16,November,2016,09,17 av cat-vi »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #166 på: On.,16,November,2016,19,32 »
Jo min WJ kom da fra saltsuppa i Arendal og 8-9 vintre der, noe jeg jo fikk merke allerede i 2010 ved 100.000 km da venstre fjærfeste på forakslingen var halvveis borte.
Det virket som om jeg var en av de første som fikk dette problemet, iallefall i så alvorlig grad. Men mange har kommet etter.
Men ellers på bilen har ikke rust laget mye trøbbel foreløpig.
Får se om jeg tør å ta av kanaldekslene en gang, til neste år kanskje.

Oversikt over typer polyforinger fra Superpro:

http://www.superpro.com.au/tradeview/index.php?view=parts_vehicleapplication&cid=999501067

Noen foringer får man både med og uten ytre stålhylse.
Dvs. at uten ytre stålhylse blir det langt enklere å montere Superpro foringer på øvre kontrollarmfester på foraksling. Varenr. SPF2842K
Man slipper da å presse ut og inn ytre stålhylse, såfremt den er intakt og ikke for mye rustet.

Settet jeg kjøpte:

http://www.ebay.com/itm/Suit-Jeep-Grand-Cherokee-WG-WJ-99-05-SUPER-PRO-Rear-Suspension-Bush-Kit-SUPERPRO-/302125680498?

Avbrenning av gummiforing

https://www.youtube.com/watch?v=dqo43St5fu0
« Siste redigering: On.,16,November,2016,19,52 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #167 på: To., 2,Mars,2017,10,15 »
I dag var det på tide å demontere alle dysene for å sende inn til overhaling.
Min kjære 2,7 CRD starter ikke når tempen er under 4 minus......
Alt annet er sjekket, nye O-ringer, ny dieselpumpe, sjekket gløding som fungerer (forholdsvis nye glødeplugger også).
Da er det ikke mye som gjenstår - annet en en eller flere dyser.
Disse motorene (sammen med fler CRD-motorer) slipper ikke inn diesel om det ikke er 250 bar på railen - så da må nesten dette være svaret.
Det skal bli spennende å se når dysene er overhalt og motoren skal startes igjen.......

Asle
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #168 på: Ti., 7,August,2018,00,13 »
Litt lite aktivitet i denne tråden så vi prøver igjen.

Har bytta viskoseclutchen på kjølevifta idag, etter at den tydeligvis svikta en veldig varm dag opp en bratt bakke i lav hastighet.
Måtte stoppe da nåla bikka 100 grader, åpne panseret, slå av AC og vente til tempen hadde gått ned igjen.
Vifta gikk bare såvidt rundt.
Km.stand er kun 135.000 så mulig at vifta har måttet jobbe mere siden jeg har kjørt med 82 og 88 graders (vinter) termostat istedenfor den originale på 80 grader.

Viskoseclutchen jeg fikk i posten fra det store utland er en USMW (US Motor Works) 22151 evt. Hayden 2736, og er en "universal" clutch som passer flere modeller, men tilsvarer original spec.
Men ser de bruker den samme på V8 og 4,0 også, samt 2,5TD på XJ og/eller ZJ, husker ikke i farten.
Mens de originale delenumrene er forskjellige for de fleste motorvarianter. Så hva som er forskjellig er ikke godt å si. Mest sannsynlig temperaturgreier.

Jeg trengte ikke å demontere viftedekselet (fan shroud) slik som boka sier man må.
Men det er trangt, måtte løsne klemma til AC-røret på toppdekselet, samt turboslangen til intercooler.
Man må utnytte det faktum at vifta ikke er symmetrisk men har forskjellig avstand mellom bladene av en eller annen grunn.

Heldigvis var den nye viskoseclutchen litt mindre så det var enklere å få den på plass igjen.
Spesialverktøy var ikke nødvendig. Kun en kjapp tur på Biltema. 36 mm fastnøkkelen de har er i tykkeste laget men det gikk jo det også.
I tillegg gjorde en Knipex spesialtang og et forlengerrør susen. Den nye clutchen har lengre mutter så det er bedre plass.
Med 2 stk Biltemanøkler må man nok slipe ned en eller begge litt i tykkelse. De er nemlig 12,5 mm tykke, og det er et par mm for mye.

Den nye vifta blåser iallefall ganske friskt når motoren er driftsvarm, så mulig jeg går tilbake til 80 graders termostat og ser (synd jeg har gitt den bort da).
« Siste redigering: Ti., 7,August,2018,00,30 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Bjørn jeep2

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #169 på: Ti., 7,August,2018,06,56 »
Hvordan legge in bilde?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #170 på: Ti., 7,August,2018,18,34 »
Det er veldig enkelt med PC og Windows, men kanskje du bruker noe annet?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #171 på: Ti., 7,August,2018,23,00 »
Fant en viskoseclutch med trolig mere korrekt delenummer enn den mere universale jeg fikk, men den er flere ganger dyrere.
Så litt vanskelig å si hva man skal anbefale.
Den jeg har fått er trolig mest beregnet på WJ 4,0 (samt 4,7 fra 1999-2000), men selges til 3,1TD også.
Men pussig nok blåser den ganske bra ved 82 grader, selv om bensinutgavene visstnok skal ha en vifte som kobler inn rundt 90 grader ifølge servicemanualen iallefall.

Originalnummeret til 3,1TD er iallefall 52079507, og her er det nevnt på ebay sammen med nytt nummer:

https://www.ebay.com/itm/Visko-Kupplung-Jeep-WJ-WG-Grand-Cherokee-99-01-3-1-L-68064763AA/302677451105?hash=item4678fb6161%3Ag%3A9E8AAOSw8zdaq7ku&_sop=15&_sacat=0&_nkw=68064763AA&_from=R40&rt=nc

« Siste redigering: Ti., 7,August,2018,23,04 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #172 på: Fr.,10,August,2018,00,42 »
Oppdatering for billig viskoseclutch:

Vifta er lett å snurre på ved halvvarm og varm motor av, og blåser sånn passe på tomgang.
Hører at den drar vifta med seg ekstra mye det første minuttet på kald motor.
Samt litt mere på varm motor hvis jeg stikker huet under panseret og drar litt i gasswiren.
Så det virker som den er slik den skal være.
Motor kommer ikke opp i noen særlig høy temperatur ved sakte cruising rundt i byen, se bilde. 82 graders termostat.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #173 på: Sø., 2,September,2018,05,44 »
Hvis du har mystiske dunkelyder fra forstillinga, og har byttet foringer/kontrollarmer osv. uten bedring, så er dette en ganske sannsynlig årsak.
Nemlig nedre gummiforing i støtdemperne. Iallefall hvis man kjører med dempere av ymse slag og ikke Mopar.
Hos meg ble det fantastisk stille, etter et par år med tiltagende ukvemslyder forfra.
Jeg klarte å bytte foringene uten å røre øvre festet på demperne, siden det er lite ønskelig.
Nye foringer fikk jeg fra India av alle steder. 8 stk kostet kr 160. Visstnok ganske standard foringer i Jeep-verdenen.
Disse skal være av polyurethan ifølge beskrivelsen på ebay, men de lukter og ser ut som gummi syns jeg.
Men det finnes ekte polyurethan foringer å få kjøpt (som i linken her), mulig at de varer lengre. De ligner iallefall.

https://www.ebay.com.au/itm/Jeep-Cherokee-XJ-Front-Shock-Damper-Absorber-Lower-Bush-Kit-SuperPro-Poly/251742310127?hash=item3a9d02ceef:g:8dYAAOSw7s5XhVRj
« Siste redigering: Sø., 2,September,2018,05,59 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #174 på: Ma., 3,September,2018,21,59 »
Tja, hva skal man si, hva har jeg gjort med WJ'n..... solgt den.         Ikke i dag men for et par uker siden, til fordel for en commander, men blir nok ''hengende'' på wj siden, mer interessant stoff her. Tror nok WJ er mere livsstil en XK ;D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #175 på: Ma., 3,September,2018,22,36 »
Tja neida.. ikke direkte livsstil, bortsett fra at man har vent seg til å ikke ha bilen på verksted  :P
Men det går jo ikke an å selge siden bruktprisene er så lave for tiden.
Nå vil jeg kanskje aldri rekke å passere 200.000 km på min, det vil ta ca 10 år til og da er den jo nesten veteran.
Så da kan jeg jo like godt ha den. Kostnaden er relativt minimal.
« Siste redigering: Ma., 3,September,2018,22,39 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #176 på: Ma., 3,September,2018,23,57 »
Ja skjønner hva du mener, tenkte ikke akkurat på driftsutgifter. har hatt to wj, ingen av de har noen gang vært på verksted (ikke XJ heller for den del), for det er greie biler å holde i orden. Men tror kanskje at interessen for bil er litt større hos de som kjører WJ, gjenspeiler seg litt på antall innlegg i forum, for ikke å snakke om nivået på hva som blir diskutert. Mye mer teknisk diskusjon på WJ forumet en hva du kan finne på XK, så jeg finner det mer interessant å lese tråder her på wj siden.
Er vel alderen, ble aldri helt fornøyd med kjøreegenskap med stiv framaksling, selv om det er bedre i terrenget og enklere konstruksjon å skru på. Satser på at QDII oppveier for IFS i terrenget  ;D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #177 på: Ti., 4,September,2018,00,14 »
Jeg har ofte spekulert i hvordan kjøreegenskapene ville bli om jeg senket den 5 cm istedenfor den hevinga på 5 cm som jeg har hatt i 6 år.
Det finnes jo ferdige senkefjærsett til WJ.
Det er jo morsomt om vinteren med god bakkeklaring, men forøvrig blir det lite offroadkjøring.
Hadde man orket å senke/heve hver vår/høst.. men det blir for mye styr. Har dessuten en A-arm spacer på bakdiffen og den skal få sitte i fred.
Forøvrig funker kjøreegenskapene helt greit til mitt bruk.
Men antar at WJ'en blir bil nr. 2 etterhvert. Det kommer jo mye fint på elbilfronten framover  :)
« Siste redigering: Ti., 4,September,2018,00,16 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #178 på: To., 6,September,2018,00,41 »
Har kjørt med samme dekk siden juli 2016 da de var nye, så nå kryssbyttet jeg dem etter 8.000 km  :P
Har ikke hatt hjulene av i det hele tatt i løpet av disse drøyt 2 årene, bortsett fra høsten 2016 da jeg monterte poly-foringer bak og nye kontrollarmer foran.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #179 på: Fr.,16,November,2018,12,44 »
Godkjent i dag uten anmerkning. Ble nesten overrasket, bilen er jo tross alt 18 år  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.