Skrevet av Emne: Hva har du gjort med din WJ idag ?  (Lest 37704 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Hva har du gjort med din WJ idag ?
« på: On.,31,Juli,2013,04,20 »
Ny tråd for å få litt inspirasjon i hverdagen til å få gjort unna nødvendige reparasjoner og oppgraderinger som kanskje har blitt utsatt litt for lenge  :P

Idag (dvs. i går) gjorde jeg følgende:

1. Monterte nye nedre vinduslister (weatherstrips door belt) på alle 4 dører. Stort sett en grei og rask jobb. Men på et par av dørene ble en metall "tab" bøyd inn mot glasset da den gamle lista ble dratt av.  Listene satt jo ganske godt fast noen steder. Måtte da rette på disse metall "tabs" uten å få noe skade eller press på ruta, og det er jo trangt nedi der de er.
Smurte litt rubber grease i sprekken på de nye listene før de ble montert, de gikk iallefall veldig lett på.

2. Bytta dørstopper på venstre fordør. Plasten var knekt så den lagde den velkjente kneppelyden ved åpning og lukking. Enkel jobb det også så lenge man får av dørtrekket uten å knekke for mange festepunkter (knekte faktisk ingen).

3. Bytta låseaktuator på venstre bakdør. Den har laget mye ulyd og vært litt vrien de siste månedene så det var på tide. Relativt Enkel jobb det også.

4. Bytta kupefilter, og det var sannelig på høy tid. Har ikke sjekka filteret på noen år siden jeg har kjørt relativt lite, 20.000 km på 3-4 år. Men filteret var nesten helt svart på både utsiden og innsiden(det er jo hvitt i utgangspunktet). Så de som enda ikke har montert kupefilter bør gjøre det snarest, samt sjekke det årlig. All den møkka og støvet som ikke slipper inn i kupeen og i lungene er en god ting. Latterlig at det ikke er standard utstyr når det ikke koster noe særlig.
Mulig at det kan tilbakeblåses med trykkluft hvis det ikke er gjennomtrukket av møkk.
« Siste redigering: On.,31,Juli,2013,04,24 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #1 på: On.,31,Juli,2013,12,10 »
Fått gjort litt du da:-)
Venter på at sveisern min kommer fra ferie jeg. Så han kan sveise skadene på toppen min.
Den dørstoppern du bytta, hvor kjøpte du den? Var de dyre? Mine burde byttes alle sammen egentlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #2 på: On.,31,Juli,2013,12,32 »
Jeg trodde det bare var de foran som pleide å ryke, særlig førerdøra.
Kjøpte den her http://www.jeep4x4center.com/check-strap-front-left-door-55135591ac.html sammen med masse annet stasj. Dyr nok men man overlever.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #3 på: On.,31,Juli,2013,13,51 »
Jeg trodde det bare var de foran som pleide å ryke, særlig førerdøra.
Kjøpte den her http://www.jeep4x4center.com/check-strap-front-left-door-55135591ac.html sammen med masse annet stasj. Dyr nok men man overlever.
Dørstopperen koster 5.02$ mindre hos teamgrandcherokee.com
Må reklamere litt for de siden jeg er så fornøyd med de :) De er raske på levering.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #4 på: On.,31,Juli,2013,14,00 »
Har også byttet dørstopper på førerdør og alle fire vindusskrapelister :) De gamle var så opprusta og svella at de nesten ikke var til å få opp! :p Så bytt disse alle WJ-folk! :)
Har også bytta all tekst i chrom på bilen :) , og servo olja.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #5 på: On.,31,Juli,2013,19,44 »
Ja har handlet litt hos teamgrandcherokee også. Men Morris var nok litt raskere de gangene jeg kan sammenligne med, og særlig fraktkostnaden har vært gunstig der.
Så det er vel litt tilfeldig kanskje.

Dørstopperen bestilte jeg faktisk for 2 år siden, men hadde så mye annet å fikse den gangen at slike ting ble utsatt.
Ser ut som de har satt opp prisene, her er det jeg betalte i mai 2011:

55135591AC           Check Strap, Front Left Door           1      $54.99
« Siste redigering: On.,31,Juli,2013,19,49 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #6 på: To., 1,August,2013,01,50 »
Skifta bokstaver på høyre side. Venstre side var merkelig nok helt fin  ???

Enda godt at bokstavene kommer ferdig stokket i tilfelle dysleksi  :)



Pussig med de skyggene i plasten over Laredo bokstavene. Får smøre på litt Autoglym og se.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #7 på: To., 1,August,2013,02,01 »
Prøver litt oljeskift i kveld.
Først motorolje samt tappet av oljefilteret (3,1 TD har tappeskrue på oljefilterhuset). Gidder ikke bytte filter hvert oljeskift. Skifter olje 1 gang i året som blir 7-8.000 km inntil videre.
Delsyntetisk 10W-40, denne gang som sist Total fra Europris. Nesten gratis pr. liter når de har tilbud  :)



Så automatkassa, det er jo et kapittel for seg.
Tenk så mye lettere det hadde vært med tappeplugg, selv om man tar av bunnpanna etterpå for evt. filterskift og bandjustering og ikke minst sjekk og rengjøring av magneten.

Det blir jo et søl nesten uten like til tross for at jeg hadde laget ei plate på garasjejekken som skulle holde bunnpanna cirka i vater.
Neste gang prøver jeg å suge opp noen liter olje fra peilerøret hvis det går da. Ved max oljenivå ligger jo oljenivået over pakningen.

Glemte faktisk av at jeg hadde slik fin oljesuger, kunne vel ha sugd opp nesten alt på forhånd.
ATF-olja er jo ganske tynn så den trenger ikke være spesiellt varm for å suges. Liten tabbe.

Forøvrig stor fordel med litt hevet WJ, den blir akkurat så høy at man egentlig sjelden trenger å jekke den opp for vanlige servicearbeider.

Det var litt gugge på magneten. Klarer ikke å huske om det var det ved forrige skift i 2009.
Skifter ikke filteret nå, har ikke filter for hånden heller.
Samme med pakningen, det er jo en solid plast/gummi pakning som bør kunne brukes flere ganger. Det får jeg testet nå da.
Tenkte å skifte olja en gang til om ikke lenge for å få ut mest mulig gammel olje, siden Biltema har såpass rimelig ATF olje som har rett spesifikasjon. Får ta filterskift da.



NB! Olja er ikke svart selv om det ser slik ut på bildet. Den var ganske rød og klar da den rant ut iallefall.
Men naturlig nok moden for skifte etter 4 år og ca 20.000 km.



Vet ikke om jeg skal legge meg eller gå ut og fortsette.. det ble så fryktelig sent   :P
Får ta resten og dieselfilter i morra. :)
« Siste redigering: To., 1,August,2013,02,45 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #8 på: To., 1,August,2013,11,33 »
Godt med litt service :) Ikke redd for å bruke billig olje du Teerex ;) Fungerer sikkert greit.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #9 på: To., 1,August,2013,12,14 »
har aldri hørt om noen som har dødd av "billig" olje. Vil heller kalle det olje som ikke er overprisa  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #10 på: To., 1,August,2013,19,21 »
Hehe, ja det er vel heller det det er :
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #11 på: Fr., 2,August,2013,05,28 »
Sen økt i kveld.. så får ikke prøvd om bilen funker med Biltema ATF-olje og nytt dieselfilter før folk våkner  :)

Bytta tilbake til 82 graders termostat (fra 88 graders), skulle egentlig ha vært gjort før 17. mai. Skifta samtidig ut 4-5 liter frostvæske. Tapper av først så det ikke skal renne ut av slangen på termostathuset isteden.
Det går fortsatt på Biltemas longlife frostvæske



Bytta automatkassefilteret like godt, siden de hadde på lager hos Jeep forhandler til ca dobbel pris av Maldal import...
Og justerte det berømte Rear Band, det var jo enkelt.
Det beryktede Front Band derimot som er på utsiden av kassen.. er det noen som har greid å komme til der uten å senke ned motor/kasse en smule ?

Fikk montert mitt kostbare Mahle dieselfilter også, det er ikke gjort på 5 minutt på disse bilene... egentlig svært lite som lar seg gjøre på 5 minutter med en WJ 3,1 :)
« Siste redigering: Fr., 2,August,2013,05,30 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #12 på: Fr., 2,August,2013,15,34 »
Joda automatkassen funka flott med Biltemaolje, inntil videre i alle fall.
Får vente til de får inn flere 4-liters kanner så suger jeg opp alt gjennom peilerøret og fyller ny olje en gang til så blir den mest mulig utskiftet siden bare drøyt halvparten av olja ligger i bunnpanna.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #13 på: Lø., 3,August,2013,03,19 »
Lurer på hvor lang tid det tar før den nye olja har blanda seg med den gamle i converter og oljekjøler. Er det noe termostat på oljekjøler tro?

5,5 liter olje ser det ut til er det korrekte minimumstallet som går på 44RE kassa med filterskift.
Da er nivået ca midtveis mellom "cold" merkene etter en liten kjøretur rundt omkring i sommersola. Får neppe full temperatur "hot" uten litt tung henger eller mye bakkekjøring.
Cold-merket er for 21 grader C og Hot-merket er for 82 grader C.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #14 på: Ma., 5,August,2013,20,06 »
Tappeplugg kit for automatkassa http://www.cascadetransmissionparts.com/universaldrainplugkit.aspx
Kanskje noe å vurdere neste gang.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.