Skrevet av Emne: FauxPas' Garasje TJ  (Lest 11631 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #30 på: On., 3,Oktober,2007,00,09 »
Jeg kjørte uten  :o panhard stag bak på Land Cruiseren min et par dager, uten staget var akselen skreiv. Så staget står nok i spenn.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #31 på: On., 3,Oktober,2007,08,32 »
Du beskriver i grunnen funksjonen til Panhardstaget (track bar) ganske nøyaktig med observasjonen, det er jo nettopp å sentrere akselen. Dersom du bare demonterer det uten å flytte bilen eller dreie på rattet vil du ikke merke noen endring på sentreringen. Så fort du flytter bilen eller dreier på rattet vil akselen flytte seg (eller bilen flytte seg over akselen) den veien det er naturlig eller den veien det er drag. Hadde Panhardstaget ditt stått i spenn ville du jo merket det da du demonterte det. Så lenge bilen er i ro er det ikke mye krefter eller drag og du vil stort sett kunne montere/demontere uten særlige problem. Kjører du uten Panhardstag vil du vel også merke at bilen blir som en geléklump og må gjetes intenst.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #32 på: On., 3,Oktober,2007,16,25 »
Jepp stemmer det ikke anbefalt å kjøre uten stag ;) fryktelig ustabile greier ;D
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #33 på: On., 3,Oktober,2007,19,53 »
Har hørt at biler med bladfjærer ikke er så avhengig av dette staget som spiralfjærede biler. Noen som vet hvorfor?
Jeg tror YJ'er kan få påmontert et teleskopstag, så når man kjører i terrenget, så vil ikke staget hindre fleksingen.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

renegade

  • Gjest
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #34 på: On., 3,Oktober,2007,20,24 »
Har hørt at biler med bladfjærer ikke er så avhengig av dette staget som spiralfjærede biler. Noen som vet hvorfor?
Jeg tror YJ'er kan få påmontert et teleskopstag, så når man kjører i terrenget, så vil ikke staget hindre fleksingen.

Ingen CJ'er har panardstag.

Problemet med spiralis, er at de som oftest bruker en variant av 4-link for å holde akselen i riktig posisjon frem-tilbake.  Men de armene er som oftest så spinkle både i arm og innfesting at de greier ikke å holde akselen på plas sideveis.
Derfor Panardstag.

Søk litt på nettet, så finner du noen varianter av 4-link, "K"-link osv. som ikke bruker panardstag.  Sjekk dimensjonene på innefestingen og stagene.  De er massive...

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #35 på: Sø.,21,Oktober,2007,19,47 »
Blid og fornøyd ser jeg meg ferdig med bilbygging for i år. Så får vi se til våren om jeg gjør alvor av mine 4" heve planer. Det er ikke gratis har jeg forstått.   :P

Så slik ble den etter "stage 1".






Også har jeg fått på vinsjen da  :D
Her er et bilde av den:





Veldig fornøyd nå!
« Siste redigering: Sø.,21,Oktober,2007,19,48 av FauxPas »
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #36 på: Sø.,21,Oktober,2007,21,29 »
Ser ikke noen bilder jeg ::)
Bruk heller muligheten som ligger i forumet når det gjelder bilder...
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #37 på: Sø.,21,Oktober,2007,21,47 »
Jeg er ikke så forumvandt at jeg kjenner alle funksjonene  ??? ::)
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #38 på: Sø.,21,Oktober,2007,22,17 »
Sitat
Jeg er ikke så forumvandt at jeg kjenner alle funksjonene   

Her er det ikke forumet sin skyld.... Problemet er at din konto hos Geosities har "maks data limit over en gitt tid ( måned)". Når denne er "brukt" opp, så legges siden ned frem til neste periode.

For å legge inn bilder i forumet, trykk på "Ekstra valg" nede til venstere under boksen du skriver teksten i. Da kommer det opp en boks med "Legg ved:           Bla igjennom" Da laster du bildet direkte opp i forumet. Men obs! Det er begrensning på størrelsen av bildet.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #39 på: Ma.,22,Oktober,2007,00,25 »
Aha.
Da gjør vi sånn  :D
« Siste redigering: Ma.,22,Oktober,2007,00,28 av FauxPas »
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #40 på: Ma.,18,Februar,2008,22,34 »
OK, her er planen for de neste to årene.

Motorbytte, prøve å få inn en 4liter, da den sikkert er halvenkel å få tak i, og burde være grei å få godkjent.

4" heving. Vurderer longarm, men er ikke sikker på om man får godkjente LA sett.
Har også hørt rykter om at 4" heving blir forbudt uansett, fordi man ikke får godkjente kontrollarmer??  :P


Men si meg, mister man ikke litt bakkeklaring med longarm heving? hvis kontrollarmene møtes nesten midt under bilen, vil ikke det slå veldig nedi hvis man kjører over bratte kuler?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #41 på: Ma.,18,Februar,2008,23,11 »
Motorbytte til 4.0l er relativ planke med tanke på godkjenning da bilen er typegodkjent med dette.

4" med papirer er også gjennomførbart og jeg har ikke hørt noe om at dette skal bli forbudt i noen form...

Long Arm finnes det ingen papirer på, Jeg vet at Eggert hos arctic trucks har dette og har fått det beregnet osv, men alikevel ikke fått det godkjent. Tross at det gir bedre geometri på understellet og er vesentlig sterkere enn orginalt oppsett. Men ja, du "mister" noe av klaringen under buken. Dog er ikke jeg i tvil. long arm ruler!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #42 på: Ti.,19,Februar,2008,07,38 »
Hva har du av planer når det gjelder dekk, eller skal du beholde 31"?

Vurderer også 4 liter, men skal først godkjenne bilen med 33" og 4" heving.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

renegade

  • Gjest
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #43 på: Ti.,19,Februar,2008,09,24 »
Motorbytte til 4.0l er relativ planke med tanke på godkjenning da bilen er typegodkjent med dette.

Driver fortsatt å vurderer bytte til 8'er i TJ'en, meeen en skal alltid ha reserveplaner, så derfor driver jeg nå å plukker ifra hverandre en '80 258.
Har en 4.0 m/aw4 stående, kan bli en artig motor utav dette...

Hvis noen trenger en ca. '80 modell 258 blokk (må borres) og topp, eksosmanifold, innsug osv, så har jeg det stående.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #44 på: Ti.,19,Februar,2008,19,57 »
Det er nok mekanikerhendene som kommer til kort ved et evt. motorbytte. Men om noen låner meg en hånd, og flittig forumbruk så går det vel til, på et vis.

Har planer om 33" dekk med tid og stunder, men jeg vet ikke om jeg ikke vil heve den først. Tror det ser rart ut med 2.5" OME og 33". Bodylift er en litt for enkel løsning, vil ikke ha høyere bil enn jeg må, hvis det ikke er for å få mer demper.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.