www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: LesPaul på To., 3,Mai,2007,22,22

Tittel: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulTo., 3,Mai,2007,22,22
Burde egentlig hete FauxPas biloppstillingsplass  ::)

Her er det nyinnkjøpte gliset, som kostet meg all overtiden i fjor. Men det var det vel verdt.
Foreløbig er den hylende original, men det blir forhåpentligvis ikke så altfor lenge.

(http://www.geocities.com/folkefronten/IMG_6455.jpg)

(http://www.geocities.com/folkefronten/IMG_6481.jpg)



Planer fremover, tilfeldig rekkefølge:


Hevesett 2 eller 2.5" Old man emu
Dreve den om
Oljebehandle understellet
Ekstra Batteri
Vinsj
Ny dynamo
Bytte eksosanlegg og luftfilter
33" dekk
Swaybar quick disconnect
Ekstra lykter
Drømmer også om diff. sperrer og større motor, men er redd det blir med drømmen.  :(
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: Jan-ErikFr., 4,Mai,2007,10,40
Fin bil du har fått deg. Jeg likte fargen.

Hvordan modell er det?
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulFr., 4,Mai,2007,13,47
Takker.
2000 mod.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: JeepFr., 4,Mai,2007,14,13
Jeg likte fargen.
Gun blue metallic?
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulSø., 6,Mai,2007,20,55
Er ikke helt sikker på hva fargen heter faktisk. Det står kanskje noe sted. Men det høres ikke så galt ut.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: BirkelandjeepMa., 7,Mai,2007,00,57
Gratulerer med bil

Blir spennende å se utviklingen..  ;D
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulLø., 7,Juli,2007,02,19
Frustrert nå... problemet med fastrustede bolter går igjen i hele bilen.
Jeg er ikke flink nok, eller har verktøyet til å borre ut alle bolter, det tar for lang tid, det blir for unøyaktig, og det er bare... generelt irriterende.

Har prøvd wd40, og det fungerer... bedre enn om jeg ikke bruker det. Har også brukt varme med vekslende hell. Har ingen gassblåser, men en varmluftpistol på 1500 watt.

Andre teknikker noen vil dele? Har tenkt å sandblåse hele understellet, det vil vel fjærne rusten på fram og baksiden av boltene, men det jo noe smårust inni selve gjengene også. Så på det Wheeler Dealer programmet der de pusser opp en CJ7. Her bruker han mekanikeren (som er utrolig flink foressten) en muttertrekker på trykkluft antar jeg. Er det noe å tenke på? Har sett de har noen billige slike tilsalgs på Montér, men vil det fungere på rustne bolter, eller bare brekke dem av?

Vet ikke om jeg tør prøve med på hevesett, hvis alle bolter er brekkeklare kommer det til å ta laa... ...ang tid  :-\
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: sandviperSø., 8,Juli,2007,12,04
Luftverktøy er helt klart en fordel sammen med smøring. Det enkleste og billigste hvis du ikke har kompressor er og bruke en dykkerflaske med et 1 trinn. Jeg har nok luft på en 15 liter 200 bar til mye skruing.

Jeg har hatt bedre hell med en ny spray som heter "Rust Flash" enn med wd40, 5- 56 osv, Rust Flashen kjøler ned metallet slik at oljen penetrerer bedre.

Hvis det fortsatt byr på problemer med og få opp boltene er et tips og levere bilen inn til spyling av ramme og oljebehandling av hele understellet, skikkelig grisete men boltene blir mye lettere og få av i tillegg er bilen beskyttet mot rust.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulSø., 8,Juli,2007,16,16
Heisann
Prøvde rustflash igår, så den tilfeldigvis da jeg skulle kjøpe kobberfett. Fungerte overraskende bra, bolter som har svømt i wd40 uten resultat løsnet... reeeelativt enkelt. Noe kraft måtte påregnes.

Skal prøve å løsne og smøre opp alle demperfestene før jeg kjøper med hevesett, så jeg slipper å sitte der som en bukk med en ubrukelig kjærre og stua full av deler jeg ikke får montert. Smørte opp demperne foran igår, skal ta demperne bak til uka hvis det ikke regner. Kikka såvidt på det i går, virka som om de var temmelig knotete festet langt oppi der  :-\


Har foressten sett noen på byggeplassen som bruker batteridrevet muttertrekker, kanskje det hadde vært no for meg som ikke har så mye plass.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: BirkelandjeepSø., 8,Juli,2007,16,30
Billige mutter-trekkere, eller batteri trekkere er best å skru ting som ikke sitter fast, skal du ha noe som fungerer godt må du nok ut med litt peng.. desverre....  ;)
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulSø.,22,Juli,2007,22,11
Da var alt montert, hevet, senket og skrudd fast.    :D
Ganske fornøyd med resultatet, selvom det er noen småting jeg må gjøre. Savner bare vinsj nå.

Synes 31" ser litt pusslete ut nå  :-\ , men har ikke råd til å heve mer for å få på 33" foreløbig. Det blir neste omgang/år.
Og noen må ut å justere tusenmeterne sine, de så skjeve ut  8)


(http://www.geocities.com/folkefronten/CIMG0036.JPG)



(http://www.geocities.com/folkefronten/CIMG0041.JPG)


Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: sandviperTi.,24,Juli,2007,11,55
Se det ble flott med litt heving!
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulMa.,30,Juli,2007,15,34
Hvor mye knoting er bodylift egentlig?
Hvis jeg skal heve 2", som ikke er allverden.

Regner med at det ikke bare er å bytte ut de puckene balja hviler på, for girstanga og rtansferkasseskifteren blir vel for korte?
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: Stein-KMa.,30,Juli,2007,16,16
Det er litt jobb, men går ganske greit med litt banning...  ;)

Sjekk her! (garasjen min på side 1) (http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=75.0)
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulMa.,30,Juli,2007,17,42
Hmm... girspaksveising og bensinslangeklipping...
Høres ut som noe jeg skal studere litt før jeg bykser på hehe.

Hvordan blir den å kjøre med 2" bl? Bare med hevesettet har den blitt betraktelig mer wobbely i svingene, og et høyere tyngdepunkt kan umulig hjelpe no særlig i en elgtest  ::)
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: Jan-ErikMa.,30,Juli,2007,20,38
Hmm... girspaksveising og bensinslangeklipping...
Høres ut som noe jeg skal studere litt før jeg bykser på hehe

Jeg har ikke gjort noe med girspaken, og jeg har samme oppsett som Stein. Du kan også (som jeg har gjort) kjøre uten den girspakdekseltingen (husker ikke hva det heter... den som "tetter" hullet). Da bør du ikke ha noe problem uten å modifisere girspaken.

Sitat
Hvordan blir den å kjøre med 2" bl? Bare med hevesettet har den blitt betraktelig mer wobbely i svingene, og et høyere tyngdepunkt kan umulig hjelpe no særlig i en elgtest  ::)

Det er helt greit å kjøre med. Jeg synes ikke det var så veldig stor forandring fra ProComp 2,5" til ProComp 4" + 2" bodylift.

Forresten sjekk garasjen min side 1 og 2. Har beskrevet "installasjon" av bodylift der (med div problemer jeg støtte på).
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulOn.,15,August,2007,15,28
Allright!   :D
Da var justerbart panhardstag bestilt.

Så er det forsillingskontroll, også kan resten av troubleshooting'en begynne.
Og jeg må skaffe meg en vinsj før vinteren.  :-\
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: sandviperOn.,15,August,2007,18,42
Hva var prisen på justerbart stag? foran og bak eller?
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulOn.,15,August,2007,20,09
Foreløbig bare foran. Jeg har en adapter bak, som fungerer greit.
Den kostet 1600 eller noe sånt. Det er det verdt.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulTo.,16,August,2007,20,30
Helvete!!!

Selvsagt måtte den bolten som holder hele stasen på plass ha rustet fast!!!  >:(
Torxsporet gikk såklart føyken, så da er gode råd dyre.
Den er jo 7cm lang og 10mm tykk, så å få klint en baufil inni der for å sage den av blir vrient. Prøvde såvidt, men det er så trangt at jeg nok hadde brukt en god dag. Ikke tror jeg borrene mine er bra nok heller. De er fine i 2-3mm så slutter de å gripe.

Æsj, dette var en dårlig måte å avslutte kvelden på  :'(, får se om jeg kan få lånt en liten vinkelsliper på jobben i morgen. Kanskje den klarer det, men jeg tror det er for trangt for den også.

Noen gode råd folkens?

(http://bildr.no/thumb/95450.jpeg)[/url

 (http://bildr.no/view/95450)
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: HermanTo.,16,August,2007,21,34
Det ligner mer på en sekskantumbrako. Sprut på rustløser vent noen minuter. Pirkkut all løs rust å dritt med en risenål eller liten skrutreker, bank umbrako pipa inn prøv så å skruløs.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulTo.,16,August,2007,22,29
Det er et utslitt torxspor  ::)
Nå er det trillrundt.

Jaja, vinkelsliper neste.

Noen som vet patenten for å løsne bolten i den andre enden av staget?
Så kjapt på det istad, så komplisert ut.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: renegadeFr.,17,August,2007,10,59
Det er et utslitt torxspor  ::)
Nå er det trillrundt.

Jaja, vinkelsliper neste.

Noen som vet patenten for å løsne bolten i den andre enden av staget?
Så kjapt på det istad, så komplisert ut.

Ta en diger bolt, slip ned overfalten litt på torxhodet & sveis fast bolten på utsiden av torxhodet.
I tillegg til at du får vanlig boltehode, så får du også en del varme når du sveiser på bolten, det kan gjøre at torxen løsner lettere.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulFr.,17,August,2007,17,22
Takk for svar, men jeg har hverken utstyr eller kompetansen til å sveise.
Det løste seg med elegant vinkelsliperarbeid.


Men hva er egentlig panhardstagets oppgave?
Nå som jeg har fjernet det, står akslen fortsatt litt skjevt mot bilen, og førersiden er ca 4cm høyere enn passasjersiden, på flatt underlag. Er det dette staget skal fikse?
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: Stein-KFr.,17,August,2007,17,56
Panhardstaget skal sørge for at akslingen ikke kan bevege seg sideveis. At bilen er høyere på førersiden er korrekt. Når du setter 75kg i førersete, skal bilen være i "vater". Nettop fordi bilen normalt har kun fører i seg....
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulFr.,17,August,2007,18,45
Syntes bare at 4.5 cm på flatt underlag var litt mye.
Men det er kanskje litt ekstra når demperne er box-freshe?

Har 94 opp til skjermen på høyre side, og 89.4ish på passasjersiden.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulTi.,28,August,2007,00,14
Da var panhardstag og quick(er) disconnects montert  :D
Bilen er mye bedre å kjøre nå. Ikke skjelver den så mye i potholes lenger heller.
Skal ha den til forstilingsspesialisten om ikke å lenge å få alt helt i vater.

Enn så lenge, takk for all hjelp sålangt. Det blir snarlig behov for mer  ::) ;)


Tok meg tid til å vaske den litt grundig i dag også. Fått fram litt av glansen i lakken.

(http://www.geocities.com/folkefronten/27082007206.jpg)
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulSø.,23,September,2007,13,33
2" syken har begynnt å melde seg allerede. Det passer dårlig med mine flytteplaner og øvrige økonomi. Men allerede er jeg fristet til å heve den 4" på demperne, og 1" på bl. Sette på 33" dekk og bytte til en skikkelig vinsjfanger (pris på en fin en? Vil gjerne ha en med bøyle over vinsjen). Og såklart en vinsj da...  ::)  Har planer om å kjøpe det nå, så jeg har en i vinter.

Har lyst til å sette på 33" til våren, selvom ikke hevingen er ferdig, hvordan går det med kun 2.5" OME lift? Mister jeg mye flex?
Så må jeg dreve om også da såklart. SKulle gjort litt med motoren også, bytte eksosanlegg og et skikkelig luftfilter hadde vært no.

Så mye ønsker, så lite penger  :P ;)


Tenkte også å kjøpe noen kjettinger til vintern. Fint å ha om man skal dra opp noen. Folk ser kanskje litt nytteverdi i bilene våre om man er litt hjelpsom når det trengs.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: BirkelandjeepMa.,24,September,2007,21,54
Sitat
Men allerede er jeg fristet til å heve den 4" på demperne, og 1" på bl. Sette på 33" dekk

Et godt råd, sette på pro comp 4" pluss 2"bl fra bg-nor, med tüv papir, (tror nemelig bare det er 2" og 3" bl som leveres med tüv papir) så kan du få godkjent hele heve-operasjonen. Da har du god plass med 33" dekk, samtidig har du plass til å hive på 35" en gang senere hvis det skulle bli aktuelt.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulOn., 3,Oktober,2007,00,00
Hmm, tok av panhardstaget i dag, for å prøve å bli kvitt en ulyd.
Da merket jeg at uten panhardstag, så var ikke akslen sentrert under bilen lenger, er ikke det litt rart? Staget skal vel ikke stå i spenn, når bilen står på flatmark?
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: sandviperOn., 3,Oktober,2007,00,09
Jeg kjørte uten  :o panhard stag bak på Land Cruiseren min et par dager, uten staget var akselen skreiv. Så staget står nok i spenn.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: SkywalkerOn., 3,Oktober,2007,08,32
Du beskriver i grunnen funksjonen til Panhardstaget (track bar) ganske nøyaktig med observasjonen, det er jo nettopp å sentrere akselen. Dersom du bare demonterer det uten å flytte bilen eller dreie på rattet vil du ikke merke noen endring på sentreringen. Så fort du flytter bilen eller dreier på rattet vil akselen flytte seg (eller bilen flytte seg over akselen) den veien det er naturlig eller den veien det er drag. Hadde Panhardstaget ditt stått i spenn ville du jo merket det da du demonterte det. Så lenge bilen er i ro er det ikke mye krefter eller drag og du vil stort sett kunne montere/demontere uten særlige problem. Kjører du uten Panhardstag vil du vel også merke at bilen blir som en geléklump og må gjetes intenst.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: sandviperOn., 3,Oktober,2007,16,25
Jepp stemmer det ikke anbefalt å kjøre uten stag ;) fryktelig ustabile greier ;D
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulOn., 3,Oktober,2007,19,53
Har hørt at biler med bladfjærer ikke er så avhengig av dette staget som spiralfjærede biler. Noen som vet hvorfor?
Jeg tror YJ'er kan få påmontert et teleskopstag, så når man kjører i terrenget, så vil ikke staget hindre fleksingen.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: renegadeOn., 3,Oktober,2007,20,24
Har hørt at biler med bladfjærer ikke er så avhengig av dette staget som spiralfjærede biler. Noen som vet hvorfor?
Jeg tror YJ'er kan få påmontert et teleskopstag, så når man kjører i terrenget, så vil ikke staget hindre fleksingen.

Ingen CJ'er har panardstag.

Problemet med spiralis, er at de som oftest bruker en variant av 4-link for å holde akselen i riktig posisjon frem-tilbake.  Men de armene er som oftest så spinkle både i arm og innfesting at de greier ikke å holde akselen på plas sideveis.
Derfor Panardstag.

Søk litt på nettet, så finner du noen varianter av 4-link, "K"-link osv. som ikke bruker panardstag.  Sjekk dimensjonene på innefestingen og stagene.  De er massive...
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulSø.,21,Oktober,2007,19,47
Blid og fornøyd ser jeg meg ferdig med bilbygging for i år. Så får vi se til våren om jeg gjør alvor av mine 4" heve planer. Det er ikke gratis har jeg forstått.   :P

Så slik ble den etter "stage 1".

(http://www.geocities.com/folkefronten/17102007243.jpg)




Også har jeg fått på vinsjen da  :D
Her er et bilde av den:

(http://www.geocities.com/folkefronten/20102007246.jpg)



Veldig fornøyd nå!
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: sandviperSø.,21,Oktober,2007,21,29
Ser ikke noen bilder jeg ::)
Bruk heller muligheten som ligger i forumet når det gjelder bilder...
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulSø.,21,Oktober,2007,21,47
Jeg er ikke så forumvandt at jeg kjenner alle funksjonene  ??? ::)
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: Stein-KSø.,21,Oktober,2007,22,17
Sitat
Jeg er ikke så forumvandt at jeg kjenner alle funksjonene   

Her er det ikke forumet sin skyld.... Problemet er at din konto hos Geosities har "maks data limit over en gitt tid ( måned)". Når denne er "brukt" opp, så legges siden ned frem til neste periode.

For å legge inn bilder i forumet, trykk på "Ekstra valg" nede til venstere under boksen du skriver teksten i. Da kommer det opp en boks med "Legg ved:           Bla igjennom" Da laster du bildet direkte opp i forumet. Men obs! Det er begrensning på størrelsen av bildet.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulMa.,22,Oktober,2007,00,25
Aha.
Da gjør vi sånn  :D
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulMa.,18,Februar,2008,22,34
OK, her er planen for de neste to årene.

Motorbytte, prøve å få inn en 4liter, da den sikkert er halvenkel å få tak i, og burde være grei å få godkjent.

4" heving. Vurderer longarm, men er ikke sikker på om man får godkjente LA sett.
Har også hørt rykter om at 4" heving blir forbudt uansett, fordi man ikke får godkjente kontrollarmer??  :P


Men si meg, mister man ikke litt bakkeklaring med longarm heving? hvis kontrollarmene møtes nesten midt under bilen, vil ikke det slå veldig nedi hvis man kjører over bratte kuler?
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: Stein-KMa.,18,Februar,2008,23,11
Motorbytte til 4.0l er relativ planke med tanke på godkjenning da bilen er typegodkjent med dette.

4" med papirer er også gjennomførbart og jeg har ikke hørt noe om at dette skal bli forbudt i noen form...

Long Arm finnes det ingen papirer på, Jeg vet at Eggert hos arctic trucks har dette og har fått det beregnet osv, men alikevel ikke fått det godkjent. Tross at det gir bedre geometri på understellet og er vesentlig sterkere enn orginalt oppsett. Men ja, du "mister" noe av klaringen under buken. Dog er ikke jeg i tvil. long arm ruler!!
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: sandviperTi.,19,Februar,2008,07,38
Hva har du av planer når det gjelder dekk, eller skal du beholde 31"?

Vurderer også 4 liter, men skal først godkjenne bilen med 33" og 4" heving.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: renegadeTi.,19,Februar,2008,09,24
Motorbytte til 4.0l er relativ planke med tanke på godkjenning da bilen er typegodkjent med dette.

Driver fortsatt å vurderer bytte til 8'er i TJ'en, meeen en skal alltid ha reserveplaner, så derfor driver jeg nå å plukker ifra hverandre en '80 258.
Har en 4.0 m/aw4 stående, kan bli en artig motor utav dette...

Hvis noen trenger en ca. '80 modell 258 blokk (må borres) og topp, eksosmanifold, innsug osv, så har jeg det stående.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulTi.,19,Februar,2008,19,57
Det er nok mekanikerhendene som kommer til kort ved et evt. motorbytte. Men om noen låner meg en hånd, og flittig forumbruk så går det vel til, på et vis.

Har planer om 33" dekk med tid og stunder, men jeg vet ikke om jeg ikke vil heve den først. Tror det ser rart ut med 2.5" OME og 33". Bodylift er en litt for enkel løsning, vil ikke ha høyere bil enn jeg må, hvis det ikke er for å få mer demper.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: sandviperTi.,19,Februar,2008,22,16
Jeg har 33" og 4" løft pluss 1" bodylift og ved full flex er det så vidt det er klaring både fremme og bak. Hadde nok tatt oppi uten BL.

Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulTi.,19,Februar,2008,22,20
Hmm, ja, 1" er vel greit da  ;)
Hvis det er nødvendig for å få full fleks, så er det jo greit.
Må vel ha 33" om jeg skal tørre å dukke opp på noe jeepmøte engang  :D


Men jeg har sett noen Wranglere med 3-4" bl og 2" fjærløft, og det.. ja... nei.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: sandviperOn.,20,Februar,2008,11,16
Tror du blir godt tatt imot uten 33". Enig att mer BL en fjær løft ikke ser bra ut.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: Stein-KOn.,20,Februar,2008,11,43
Det finnes jo ingen fasit på bygging av Jeep. Men med BL bevarer du best de orginale kjøreegenskapene og du får på større hjul som er det klart viktigste for offroading. Bl kan du lage til forblendinger på slik at disse ikke synes så godt, Ref Kath sin list mellom fanger og balje i hekken!

Fjærene øker jo vandringen på hjulene, som er det neste viktige punktet for offroading.

33" + 2" fjærer + 1" kan og vil subbe avhengig av hvilken felg du velger. Riktig felg så har du plass til noen frimerker imellom slik at det ikke subber, men med feil felger vil dette subbe bra!

Og det er kun dit eget ego som kan få seg en knekk hvis du stiller med mindre enn 33". Velkommen er man uansett på treff, orginal som versting! Det er kun et krav som settes for fremmøte, og det er JEEP!
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: KristianOn.,20,Februar,2008,13,19
33" + 2,5 ome + 1"  har jeg , og synes det ikke subber så ille  ;)
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulOn., 5,Mars,2008,22,02
Fikk omsider ånden over meg, og bestilte/koblet den nye releboksen til vinsjen min  :D
Etter at den forrige korroderte istykker på tre uker, tenkte jeg at denne gangen skulle den stå varmt og tørt inne i motorrommet. Og det eneste stedet jeg så passende var på høyre side foran foran rattet. Vet ikke hva som egentlig skal stå her, men det var akkurat plass til en releboks.

(http://bildr.no/thumb/165017.jpeg) (http://bildr.no/view/165017)


Mangler fortsatt brytere inne i bilen, men foreløbig holder det med fjernkontroll.
Jeg må også finne en litt sexy måte å feste hovedbryteren til vinsjen på. Har hørt historier om vinsjer som bare har startet pga. fukt o.l i styreboksen, og tatt fyr av det. Men hvor jeg skal sette denne, det aner jeg ikke enda. får se på det til sommeren, er pisskaldt på henda å holde på ute nå.



Mens jeg var igang byttet jeg også ut Vinsjwiren med tau. Vet ikke helt hvorfor jeg gjorde det, nye wire skal jo være sikre mot å kappe folk i to hvis de ryker, men likevell... Så synes jeg kanskje tauet var litt tøffere. 
(wiren er forøvrig tilsalgs  ;) )

(http://bildr.no/thumb/165015.jpeg) (http://bildr.no/view/165015)
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: sandviperOn., 5,Mars,2008,22,48
Jeg har helt klart sett fordelen med tau og skal aldri ha wire igjen. Lettere og løpe ut, en lek og kveile sammen og sist men ikke minst slutt på "fjær" effekten wire har hvis du ikke kjører den på stramt. Hvor mye gav du for tau hos larsen?
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: LesPaulOn., 5,Mars,2008,23,35
Tauet kjøpte jeg faktisk på Quadratec, de hadde tilbud da jeg kjøpte vinsjeplata. Men det ble liggende på gulvet da styringa gikk istykker. (typisk  ::) )

http://www.quadratec.com/products/92124_403.htm (http://www.quadratec.com/products/92124_403.htm)



Men jeg kjøpte en helt perfekt trestropp (8tonn) på larsenvinsj til 120,- Tror han har vinsjtau til litt under 3000.
Tittel: Sv: FauxPas' Garasje TJ
Skrevet av: RonnyOn., 5,Mars,2008,23,42
Kan bare legge til, at med tau så sparer man faktisk nesten 6 kg vekt også........