Skrevet av Emne: Wrangsters garasje  (Lest 14035 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Wrangsters garasje
« på: Ma.,12,Mars,2007,02,13 »
Har ingen garasje akkurat jeg da, men må jo prøve å få ned Jeep-historien min jeg og.  :) Vær forbredt på noen fryktelig dårlige bilder, da eldste bildene mine befant seg på en gammel Mac jeg har stående, og med min datakunnskap fant jeg ikke annen mulighet enn å fotografere bildene fra skjermen.

Min Jeep-historie begynte med at jeg fikk være med en kompis i skogen med jeepen hans, og jeg ble ganske fort bitt av basillen. Ble med han til rena som co-pilot, og hvis ikke jeg var frelst fra før så ble jeg det hvertfall der. Det var i juni 2001.

Jeg har alltid vært en mann med dårlig råd, så jeg var nødt til å begynne med et par "jukse-jeeper". Den første var en hvit Suzuki 413 med fast tak, den har jeg desverre ingen bilder av. Nr 2 var også en Suzuki, en brun og fin 410 cab. Her er vi ute og leker litt i skogen med den.




Da denne var solgt med litt fortjeneste følte jeg at det var på tide og hvertfall nærme seg Jeep-miljøet, så jeg limte til og kjøpte denne...!  ;D 7000 kr. kostet herligheten.



En Ssang yong Korando...eller "Dong" som noen kaller den...jukse-jeepen fremfor noen...  ;D Kjøpte den i Kongsberg og taua den hjem(!)  :o Lakka den i bakgården, skrev Wrongler på panseret og tenkte jeg skulle på Jeep-treff.....men Even slemmingen lot meg ikke stille med Dongen :'(

Så da var det bare å selge den og begynne å spare igjen, og plutselig kom jeg over en tøff Jeep i min prisklasse.  8) En Jeep CJ-7 1981 modell. Selgeren holdt til i arendal og ville ha 25000 for den. Det var den billigste CJ-7 jeg noen gang hadde sett, men det hadde jo sin grunner da. Det var en 2,5 liter med 4 trinns kasse og den var fryktelig rusten og girkassa spratt hele tia ut av revers. Jeg dro å kikka på den og greide å få pruta den ned til 23000,-. Selgeren sa at ramma skulle være ganske bra, også hadde han så mye gjørme på tomta si så jeg tok det for god fisk. (lur som jeg er...)  ;D Da jeg fikk bilen hjem og fikk lagt meg under, så fikk jeg et litt annet bilde av saken. Det var flere karrosserifester som ikke hadde hold i det hele tatt, og jeg fant 4 stooore hull i ramma bare ved første øyekast. Flere ble funnet siden. Ringte tilbake til selgeren og trua med å heve kjøpet, så fikk jeg igjen 5000 av han. :) Dette var i oktober 2002. Har desverre bare et fryktelig dårlig bilde av den sånn den var da jeg kjøpte den.



Siden det var så mye rust på den, så kjørte jeg ikke så mye med den. Etter 3 ukers tid var det inn i en trang liten garasje for å begynne demontering. Det var da jeg fikk enda flere rust-sjokk. Da jeg hadde løsna veltebøyla og baklemmen så datt bare bakskjermene utover til de hvilte på hjula. Det fantes nesten ikke annet enn kjeks igjen i den balja tror jeg. Da var det bare å begynne å se seg om etter ny balje, og konsentrere seg om ramma.



Her er ramma ferding ribba og klar til å begynne med kutting og sveising. Det ble mye som måtte kuttes bort etterhvert, tror vi sveisa inn 8 biter på ca 5x30 cm. I tillegg måtte nesten alle karrosserifester byttes samt rear crossmember. Vi var ferdig med dette i slutten av januar 2003.



Enda et tragisk bilde, men man kan så vidt se at noen av rammefestene ikke akkurat er helt optimale. Menmen, med en kompis som er flink med tig-apparat kan jo det meste fixes, så ramma ble tilslutt hel og fin.

Etter at ramma var ferdig gikk prosjektet i stå en liten stund, måtte spare opp både penger og mere arbeidslyst til å komme videre. Tia gikk også med til å finne ut om jeg skulle gå for midtjysk-balje eller prøve å finne en annen løsning.

Jeg hadde helt siden jeg kjøpte bilen gått og håpet på å få den ferdig til Rena-treffet i juni 2003, men da det var blitt 17 mai og jeg ennå ikke hadde fått meg noen balje så begynte jeg å tvile. Garasjen jeg sto i hadde jeg bare leid meg inn i for vinteren, og de jeg leide av begynte å ymte om at vinteren vel var over nå...  8) Hadde bilen ganske langt oppe i vrangstrupen da, og de som spurte meg hvordan det gikk med den fikk ikke alltid så hyggelige svar.  >:(

Men tvilen min skulle heldigvis ikke vare så lenge...uka etter 17. mai så kom jeg over et wrangler vrak hos en høgger nede ved kristiansand. Han som hadde høggeriet hadde nettopp overtatt det og hadde ikke så peiling på hva ting var verdt, så jeg fikk hele karrosseriet til en veeeldig snill pris. I tillegg fikk jeg med alt som satt fast på det, både dører, vindskjerm, seter og chrome-speil.



De som klarer å tyde bildet ser her balja som er kommet hjem og snart klar til montering på ramma. "Verkstedet" er en åpen garasje i bakgården der jeg bodde, som jeg var heldig å få låne for anledningen. Det er deilig å ha prosjektet stående rett utafor, så kan man gjøre noe hver gang man har litt tid.





Her har jeg fått henta ramma fra garasjen og hjem i bakgården. Gikk over hele med vinkelsliper og drill med stålbørster, og malte den med hammerite ruststoppermaling.



Her har vi løfta balja opp på et bord i bakkant, og to paller på høykant med en 2"x4" på tvers over i forkant. Ramma ble så trilla innunder. Har man ikke skikkelig verksted, så må man gjøre det på knotemåten.  8)



Her er det litt prøvemontering av instrumenter og tilpassing av nytt (brukt) dashbord fra Bergskaug. Det gamle hadde rusta litt under vindskjermen og ble tilslutt røska av i frustrasjon over fastsittende skruer.



Endelig....!!!  ;D Etter ca 10 dagers knoting og banning kan jeg endelig starte den og få testa den "nye" bilen min litt. Her har den akkurat trilla sine første tre meter som rød og rustfri. Fronten Ble lakkert der i bakgården og resultatet ble deretter. Det meste av lakken rant ned på bakken. ;D Sånn går det når man lakker i altfor kaldt vær.



Her har jeg fått den eu-godkjent og satt på noen tøffere dekk. På den tiden hadde jeg bra kontakter på et verksted, så det som ikke gikk gjennom kontrollen ble reparet på stedet så det skulle gå gjennom. Sånt er fryktelig deilig når Rena-tur er nært forestående. :) Kan huske at jeg var rimelig stolt og fornøyd, når jeg nå var klar for Rena.



Rena-tur ble det, og her er beviset! :) Turen bar vel endel preg av at jeg på død og liv skulle til Rena med denne bilen....den hadde vel strengt tatt ikke så mye i skogene på Rena å gjøre. Det er ikke mye vits i å være i skogen med en bil som nesten ikke går i revers... ;D Men noen prøveturer ble det, og resten av tiden satt jeg på med andre. På Rena kan man ha det moro både med og uten bil.  ;)

Etter all denne jobben med å få bilen klar til treffet så hadde jeg fått litt nok av den for en stund, så etter Rena-turen så sto bilen bare i garasjen og støvet et par måneder. Jeg har en tendens til å ta ut så mye av meg selv på sånne prosjekter, at når jeg er ferdig med det orker jeg ikke å se den tingen på en stund. Sånn ble det med Jeepen også, og etter en stund satt jeg den for salg istedet. Ikke lenge etter kom en kar fra sandefjord og ville gi det jeg forlangte....så da var den delen av historien over for denne gang.

Så skulle det bli Wrangler mann av meg tilslutt da..  ;) En stund etter at jeg solgte CJ'en kom jeg over min nåværende bil:



Det var da en 89' Wrangler YJ 4,2 manuell. Ganske fin egentlig bortsett fra en fryktelig ulelyd fra bakakselen. Den så omtrent ut som bildet over da jeg kjøpte den, bortsett fra at den hadde sahara-felger. De fleste ville kanskje ikke kjøpt en bil med rare lyder i, men den var prissatt deretter og passet derfor til mitt lommebokformat.

Det var da ulingen ble verre, + at bilen begynte å hakke litt i svinger at jeg skjønte at noe måtte gjøres inni den akselen. Jeg dro innom Bergskaug og spurte hva han trodde var galt, og han mente diffen var ødelagt. Etter mye sjekking av priser fant jeg ut at det å bytte diff ville bli en ganske dyr affære, og derfor at kostnaden mellom en ARB-diff og en vanlig en ikke var større enn at det var mest lønnsomt å kline til med en ARB.

Da var det min tur til å bli kjent med Erik-Bjørn, siden Tor på 4x4-supply anbefalte han til å montere differ. Da Erik-Bjørn fikk åpna diffen min fant vi ut at det var alt annet enn selve diffen som var ødelagt...noen hadde satt i en yoke som ikke hørte til og alt gikk skeivt inni der. Ring og pinjong måtte også byttes og ny yoke også. Dette ble fryktelig dyrt for min lomme....menmen..bremsesko og pumper hadde jeg bytta tidligere for å få den eu-godkjent, så da hadde jeg i det minste en "heloverhalt" aksel.



Erik-Bjørnhadde også et sett med råbillige skjermbreddere liggende, som så drittøffe ut.......helt til jeg satt de på bilen.  ;D Til gjengjeld så varte de bare til første tur i Svinndal, da jeg sklei inntil et tre og reiv av den ene forskjermen. Enda godt jeg fikk de billig.  :)

Litt sånn innimellom har jeg også hatt noen andre Jeeper..her er en av de:



En 86 modell Cherokee 2,5 liter manuel. Den sto annonsert til bare 10000 så jeg spant avgårde for å se på den. Selgeren var påfallende lett å prute med, så jeg tenkte jeg skulle ringe brønnøysund å høre etter heftelser. Dette var akkurat den tia brønnøysund gikk over til sms-tjenester, og den telefonsvarermeldinga som de informerte om dette begynte med "denne tjenesten er ikke lenger tilgjengelig". Stressa som jeg alltid er så bare la jeg på, og spurte selgeren om det var noen heftelser. Nææææida, sa selgeren...ikkeno heftelser her nei. Da jeg kom hjem sjekka jeg på internett og der dukka det opp et fint lite tall....550 000...!?!  ;D Jadda, tenkte jeg....heldigvis var det faktisk bare å ringe rundt til de forskjellige kreditorene og forklare saken, så sletta de alt sammen. Puh...!!  :o Fikk ikke gjort så mye lurt med denne bilen egentlig....solgte den videre en gang jeg trengte penger.  8)



Her er en annen Jeep som var en kort tur innom min virituelle garasje. En 85 modell CJ-7 4,2 manuell. Den ble egentlig mest kjøpt fordi den var så billig. Kjøpte den sammen med en kompis, og solgte den videre til en annen kompis etter bare en ukes tid.

De siste par årene har jeg brukt bl.a på å Montere V8 motor og automatkasse i Wrangleren min. Valget falt på en AMC 360 med 727/208 kasse, mest fordi kompisen min nettopp hadde gjort denne ombygningen på sin bil. Kjekt å ha en å herme etter når man vil gjøre ting så rimelig som mulig.  :) Her er et mobil-bilde tatt under motor-montering:



I mellomtiden har jeg også montert 3" bodylift, 33x12,5x15 BF Goodrich AT, recaro skinnseter, rattstamme med girvelger, nytt teppe, sort trekk på veltebøyla og sikkert noe mer som jeg glemmer. :) Bilen ser for tiden omtrent slik ut, bortsett fra at jeg ikke har hardtop lenger:





Den siste tiden har jeg strevd endel med å få alle disse ombygningene godkjent. Har ikke helt fått det gjennom ennå, men håper at det ikke er så lenge igjen nå før jeg kan juble litt. Vil selvfølgelig legge det ut her med en gang jeg hører noe. Dette var altså min garasje......så langt.  :)













« Siste redigering: Ma., 5,Mai,2008,03,36 av Wrangster »
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Wrangsters "garage"
« Svar #1 på: Ma.,10,September,2007,15,33 »
Har visst glemt bort denne garasjen litt jeg.  :) Vel, wrangleren ble tilslutt godkjent...etter mye om og men. Her er et bilde fra da jeg solgte den like etterpå:



Mitt nye prosjekt ble da denne:  :D En 1957 modell CJ-5



Her skal nesten hele bilen byttes ut. Har allerede skaffet ny bøyle og vindskjerm fra CJ-7, og nye seter er også på vei inn. Her er et bilde fra da vindskjermen ble prøvd på første gang:



Etter dette har jeg fått malt resten av bilen sort. Det ble håndmalt denne gangen.  ;D Hadde ikke noe passende sted å sprøyte bilen så da måtte jeg finne andre løsninger. Hadde egentlig tenkt å bruke rulle, men den rulla jeg brukte (skumgummi) reagerte på en merkelig måte med billakken jeg hadde kjøpt så det ble penselmalt tilslutt. Bilen var penselmalt fra før også, men nå har jeg i det minste en litt triveligere farge.  :)
Har ikke fått tatt bilde av den etter dette.
Andre ting jeg har tenkt å gjøre med den er bl a å montere wrangler dashbord og rattstamme. Vet at mange sikkert river seg i håret av det, men jeg tror det skal bli ganske tøft.
Har også kjøpt en sevostyring fra ford-van som skal monteres etter oppskrift fra denne karen her:

http://www.hermtheoverdriveguy.com/id120.htm

De som vil oppgradere gamle jeeper bør utforske den siden der endel, mye finurlige løsninger der  :)

Andre ting jeg drømmer om å få til er selvfølgelig en V8-motor oppi her, sammen med en aut-kasse..har ikke helt bestemt hva slags motor og kasser jeg skal gå for ennå, det blir mange konfigurasjoner å tenke igjennom. Det vanskeligste er å finne kasser som blir korte nok i denne korte bilen, men jeg skal nok finne utav det.  :)



Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Wrangsters "garage"
« Svar #2 på: Ti.,11,September,2007,15,41 »
Begynner så smått å se at det kan bli tøff bil av dette nå..  :)







Nå får det hvertfall holde med maling for en stund, så får jeg begynne å konsentrere meg om dashbord, drivverk og styring.  :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Wrangsters "garage"
« Svar #3 på: On.,12,September,2007,11,44 »
Det ser bra ut, men hvorfor bytte til CJ7 vindu ?
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Wrangsters "garage"
« Svar #4 på: On.,12,September,2007,12,13 »
Mest fordi jeg synes den blir penest sånn. Noe av det jeg liker best ved akkurat denne bilen er at det går an å få den til å se 30 år nyere ut. Før så den litt ut som en kriger, nå blir den litt mer peace and love.  8) I'm a lover not a fighter you know.  :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Wrangsters "garage"
« Svar #5 på: On.,12,September,2007,12,20 »
Yo !



[Dette innlegget er Jeep-relatert, ettersom det viser hvordan dette kjøretøyet BURDE ha vært en FC-170, pga den løse sanden]
« Siste redigering: On.,12,September,2007,12,22 av simon »
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Wrangsters "garage"
« Svar #6 på: On.,26,September,2007,11,53 »
 ;D

Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Wrangsters "garage"
« Svar #7 på: Lø.,26,Januar,2008,17,11 »
Da er jeg omsider igang med demontering. Har fått meg et ordentlig trangt og fint verksted å skru i, en garasje som er 5,30x2,60 så endel knotejobbing blir det. Ikke bare bare å demontere en bil på så trang plass, men litt utfordring må man jo tåle. På bildet er vel bare skjermer fjerna, i ettertid har jeg også fått av grill og radiator, dashbord, og litt av styringa. Har også løsna alt på motoren og fått rigga en elefant klar til å løfte den ut, må bare løsne drivaksler og girkassefester under først.



Når motoren er ute står resten av styringa og pedalene for tur, da skulle det være klart til å begynne med montering av all moroa.  :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Wrangsters "garage"
« Svar #8 på: On.,30,Januar,2008,19,03 »
Da har vi fått gjort litt til...har fått løfta ut motoren og girgassene og litt mer av styring og pedaler. Her har vi satt motoren fra oss oppå støtfangeren mens vi løfta ut girkassene.



 Jeg er spent på hvordan wrangler pedaloppheng og rattstamme vil passe. det blir ganske trangt oppi der med den svære 304-motoren, og girkassene er 18 cm lengre enn den forrige.  :o







I tillegg har jeg planlagt den ford-styringa som skal sitte på innsiden av ramma over forakselen, så det er mye rart som skal passe på fryktelig lite plass.  8) Har hørt at mange har måttet kutte litt i torpedoveggen for å få inn såpass med motor, men det er vel ikke det største problemet siden torpedoen i denne bilen er ganske oppskykka allerede.



Nå gjenstår endel motor opg styrings-fester som er klinka fast på ramma, får flytte bilen utafor garasjen mens jeg sliper de av, så jeg ikke svir av hele garasjerekka.  ;D
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Wrangsters "garage"
« Svar #9 på: Ma., 5,Mai,2008,03,34 »
Etter en lang garasje-pause er jeg endelig igang igjen. Har fått inn wrangler dashbord, pedalsett og rattstamme og alt ser ut til å passe rimelig bra. Har bare montert alt midlertidig foreløpig så bilder kommer når det blir montert for godt. Har også begynt på ombygning til servostyring som nevnt tidligere. Har fått montert servosnekka på ramma og begynt å tilpasse rattstammen til den. Det ser ut til at jeg får en veldig kort mellom-rattstamme ca 40 cm, og vinkelen på den blir ganske krapp. Rattstammen kommer ut av balja ca rett over utsiden av ramma og servosnekka står som nevnt tidligere på innsiden ca rett over forakselen, er spent på om dette vil funke uten at det kniper. Nå sliter jeg med å få av pitman armen, skulle gjerne hatt den av uten å skjære i den. Er det noen som har klart å finne en avdrager som faktisk funker til å få av pitmanarmer? Jeg har prøvd å denge og slå, men den sitter dønn fast. Mener dette har vært diskutert endel før, men jeg fant ingenting om det ved å søke. Har også prøvd å bruke en meisel som "kile", men den sitter fortsatt så gode råd mottas med stor takk! :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Wrangsters garasje
« Svar #10 på: Ma., 5,Mai,2008,07,46 »
Varme og en avdrager/ters bruker å funke. Men dersom den skal av en servosnekke som skal brukes er det ikke sikkert varme er så lurt..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Wrangsters garasje
« Svar #11 på: Ma., 5,Mai,2008,07,52 »
Hullet i pitman armen og akselen til servosnekka er jo konet i tillegg til splines. Den er noe "egge" formet og hvis du setter den i spenn med en skikkelig avdrager ( ikke Biltema søl ) og gir den et skikkelig rapp på motsatt side av armen, så kommmer den etterhvert med et brak!

Jeg brukte 2 dager på den, og det er hakk i betongen der den landet etter å bli spent opp med lastebilavdrager..... Hadde hele bilen vært satt sammen like robust, så hadde ingenting noengang gått i stykker!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Wrangsters garasje
« Svar #12 på: Ma., 5,Mai,2008,13,37 »
Ok, takker for svar. :) Ser ut som jeg må finne meg en lastebilavdrager da. Vet noen hvor man får kjøpt en slik, eller er det noen i Oslo-området som kanskje kunne lånt bort en? Kan gi depositum på den hvis ønskelig. :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Wrangsters garasje
« Svar #13 på: On., 7,Mai,2008,16,53 »
Fikk link til en avdrager som ser bra ut av en snill hjelper på Offroad.no, så jeg får ta med denne neste gang jeg skal bestille noe fra statene. Blir vel litt dyrt å bruke magnum.no bare for denne lille her.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/PITMAN-ARM-PULLER-NEW-%20WARRANTY_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ43996QQihZ008QQitemZ180238763783QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Wrangsters garasje
« Svar #14 på: Sø.,25,Mai,2008,22,14 »
Har kommet et lite hakk videre idag, har fått laget til rattstaget mellom rattstammen og styresnekka.
Den ble ganske kort og med skrå vinkel, men den dreier som en drøm. Var redd at vinkelen skulle bli for brå, men det virker ikke som det blir noe problem likevel. Spent på om den dreier like greit når det blir belastning på den :)





Jeg ser ut til å mangle den nederste delen av den "klemma" som man fester rattstammen til torpedoveggen med. Var sikker på at jeg hadde den, men kan ikke finne den noe sted. Er det noen som kan ha en sånn liggende til overs mon tro? ::)

Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no