www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Wrangster på Ma.,12,Mars,2007,02,13

Tittel: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterMa.,12,Mars,2007,02,13
Har ingen garasje akkurat jeg da, men må jo prøve å få ned Jeep-historien min jeg og.  :) Vær forbredt på noen fryktelig dårlige bilder, da eldste bildene mine befant seg på en gammel Mac jeg har stående, og med min datakunnskap fant jeg ikke annen mulighet enn å fotografere bildene fra skjermen.

Min Jeep-historie begynte med at jeg fikk være med en kompis i skogen med jeepen hans, og jeg ble ganske fort bitt av basillen. Ble med han til rena som co-pilot, og hvis ikke jeg var frelst fra før så ble jeg det hvertfall der. Det var i juni 2001.

Jeg har alltid vært en mann med dårlig råd, så jeg var nødt til å begynne med et par "jukse-jeeper". Den første var en hvit Suzuki 413 med fast tak, den har jeg desverre ingen bilder av. Nr 2 var også en Suzuki, en brun og fin 410 cab. Her er vi ute og leker litt i skogen med den.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110069.jpg)


Da denne var solgt med litt fortjeneste følte jeg at det var på tide og hvertfall nærme seg Jeep-miljøet, så jeg limte til og kjøpte denne...!  ;D 7000 kr. kostet herligheten.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110070.jpg)

En Ssang yong Korando...eller "Dong" som noen kaller den...jukse-jeepen fremfor noen...  ;D Kjøpte den i Kongsberg og taua den hjem(!)  :o Lakka den i bakgården, skrev Wrongler på panseret og tenkte jeg skulle på Jeep-treff.....men Even slemmingen lot meg ikke stille med Dongen :'(

Så da var det bare å selge den og begynne å spare igjen, og plutselig kom jeg over en tøff Jeep i min prisklasse.  8) En Jeep CJ-7 1981 modell. Selgeren holdt til i arendal og ville ha 25000 for den. Det var den billigste CJ-7 jeg noen gang hadde sett, men det hadde jo sin grunner da. Det var en 2,5 liter med 4 trinns kasse og den var fryktelig rusten og girkassa spratt hele tia ut av revers. Jeg dro å kikka på den og greide å få pruta den ned til 23000,-. Selgeren sa at ramma skulle være ganske bra, også hadde han så mye gjørme på tomta si så jeg tok det for god fisk. (lur som jeg er...)  ;D Da jeg fikk bilen hjem og fikk lagt meg under, så fikk jeg et litt annet bilde av saken. Det var flere karrosserifester som ikke hadde hold i det hele tatt, og jeg fant 4 stooore hull i ramma bare ved første øyekast. Flere ble funnet siden. Ringte tilbake til selgeren og trua med å heve kjøpet, så fikk jeg igjen 5000 av han. :) Dette var i oktober 2002. Har desverre bare et fryktelig dårlig bilde av den sånn den var da jeg kjøpte den.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110067.jpg)

Siden det var så mye rust på den, så kjørte jeg ikke så mye med den. Etter 3 ukers tid var det inn i en trang liten garasje for å begynne demontering. Det var da jeg fikk enda flere rust-sjokk. Da jeg hadde løsna veltebøyla og baklemmen så datt bare bakskjermene utover til de hvilte på hjula. Det fantes nesten ikke annet enn kjeks igjen i den balja tror jeg. Da var det bare å begynne å se seg om etter ny balje, og konsentrere seg om ramma.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110001.jpg)

Her er ramma ferding ribba og klar til å begynne med kutting og sveising. Det ble mye som måtte kuttes bort etterhvert, tror vi sveisa inn 8 biter på ca 5x30 cm. I tillegg måtte nesten alle karrosserifester byttes samt rear crossmember. Vi var ferdig med dette i slutten av januar 2003.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110072.jpg)

Enda et tragisk bilde, men man kan så vidt se at noen av rammefestene ikke akkurat er helt optimale. Menmen, med en kompis som er flink med tig-apparat kan jo det meste fixes, så ramma ble tilslutt hel og fin.

Etter at ramma var ferdig gikk prosjektet i stå en liten stund, måtte spare opp både penger og mere arbeidslyst til å komme videre. Tia gikk også med til å finne ut om jeg skulle gå for midtjysk-balje eller prøve å finne en annen løsning.

Jeg hadde helt siden jeg kjøpte bilen gått og håpet på å få den ferdig til Rena-treffet i juni 2003, men da det var blitt 17 mai og jeg ennå ikke hadde fått meg noen balje så begynte jeg å tvile. Garasjen jeg sto i hadde jeg bare leid meg inn i for vinteren, og de jeg leide av begynte å ymte om at vinteren vel var over nå...  8) Hadde bilen ganske langt oppe i vrangstrupen da, og de som spurte meg hvordan det gikk med den fikk ikke alltid så hyggelige svar.  >:(

Men tvilen min skulle heldigvis ikke vare så lenge...uka etter 17. mai så kom jeg over et wrangler vrak hos en høgger nede ved kristiansand. Han som hadde høggeriet hadde nettopp overtatt det og hadde ikke så peiling på hva ting var verdt, så jeg fikk hele karrosseriet til en veeeldig snill pris. I tillegg fikk jeg med alt som satt fast på det, både dører, vindskjerm, seter og chrome-speil.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110065.jpg)

De som klarer å tyde bildet ser her balja som er kommet hjem og snart klar til montering på ramma. "Verkstedet" er en åpen garasje i bakgården der jeg bodde, som jeg var heldig å få låne for anledningen. Det er deilig å ha prosjektet stående rett utafor, så kan man gjøre noe hver gang man har litt tid.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110064.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110063.jpg)

Her har jeg fått henta ramma fra garasjen og hjem i bakgården. Gikk over hele med vinkelsliper og drill med stålbørster, og malte den med hammerite ruststoppermaling.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110061.jpg)

Her har vi løfta balja opp på et bord i bakkant, og to paller på høykant med en 2"x4" på tvers over i forkant. Ramma ble så trilla innunder. Har man ikke skikkelig verksted, så må man gjøre det på knotemåten.  8)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110062.jpg)

Her er det litt prøvemontering av instrumenter og tilpassing av nytt (brukt) dashbord fra Bergskaug. Det gamle hadde rusta litt under vindskjermen og ble tilslutt røska av i frustrasjon over fastsittende skruer.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110066.jpg)

Endelig....!!!  ;D Etter ca 10 dagers knoting og banning kan jeg endelig starte den og få testa den "nye" bilen min litt. Her har den akkurat trilla sine første tre meter som rød og rustfri. Fronten Ble lakkert der i bakgården og resultatet ble deretter. Det meste av lakken rant ned på bakken. ;D Sånn går det når man lakker i altfor kaldt vær.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110053.jpg)

Her har jeg fått den eu-godkjent og satt på noen tøffere dekk. På den tiden hadde jeg bra kontakter på et verksted, så det som ikke gikk gjennom kontrollen ble reparet på stedet så det skulle gå gjennom. Sånt er fryktelig deilig når Rena-tur er nært forestående. :) Kan huske at jeg var rimelig stolt og fornøyd, når jeg nå var klar for Rena.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110055.jpg)

Rena-tur ble det, og her er beviset! :) Turen bar vel endel preg av at jeg på død og liv skulle til Rena med denne bilen....den hadde vel strengt tatt ikke så mye i skogene på Rena å gjøre. Det er ikke mye vits i å være i skogen med en bil som nesten ikke går i revers... ;D Men noen prøveturer ble det, og resten av tiden satt jeg på med andre. På Rena kan man ha det moro både med og uten bil.  ;)

Etter all denne jobben med å få bilen klar til treffet så hadde jeg fått litt nok av den for en stund, så etter Rena-turen så sto bilen bare i garasjen og støvet et par måneder. Jeg har en tendens til å ta ut så mye av meg selv på sånne prosjekter, at når jeg er ferdig med det orker jeg ikke å se den tingen på en stund. Sånn ble det med Jeepen også, og etter en stund satt jeg den for salg istedet. Ikke lenge etter kom en kar fra sandefjord og ville gi det jeg forlangte....så da var den delen av historien over for denne gang.

Så skulle det bli Wrangler mann av meg tilslutt da..  ;) En stund etter at jeg solgte CJ'en kom jeg over min nåværende bil:

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110051.jpg)

Det var da en 89' Wrangler YJ 4,2 manuell. Ganske fin egentlig bortsett fra en fryktelig ulelyd fra bakakselen. Den så omtrent ut som bildet over da jeg kjøpte den, bortsett fra at den hadde sahara-felger. De fleste ville kanskje ikke kjøpt en bil med rare lyder i, men den var prissatt deretter og passet derfor til mitt lommebokformat.

Det var da ulingen ble verre, + at bilen begynte å hakke litt i svinger at jeg skjønte at noe måtte gjøres inni den akselen. Jeg dro innom Bergskaug og spurte hva han trodde var galt, og han mente diffen var ødelagt. Etter mye sjekking av priser fant jeg ut at det å bytte diff ville bli en ganske dyr affære, og derfor at kostnaden mellom en ARB-diff og en vanlig en ikke var større enn at det var mest lønnsomt å kline til med en ARB.

Da var det min tur til å bli kjent med Erik-Bjørn, siden Tor på 4x4-supply anbefalte han til å montere differ. Da Erik-Bjørn fikk åpna diffen min fant vi ut at det var alt annet enn selve diffen som var ødelagt...noen hadde satt i en yoke som ikke hørte til og alt gikk skeivt inni der. Ring og pinjong måtte også byttes og ny yoke også. Dette ble fryktelig dyrt for min lomme....menmen..bremsesko og pumper hadde jeg bytta tidligere for å få den eu-godkjent, så da hadde jeg i det minste en "heloverhalt" aksel.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3110052.jpg)

Erik-Bjørnhadde også et sett med råbillige skjermbreddere liggende, som så drittøffe ut.......helt til jeg satt de på bilen.  ;D Til gjengjeld så varte de bare til første tur i Svinndal, da jeg sklei inntil et tre og reiv av den ene forskjermen. Enda godt jeg fikk de billig.  :)

Litt sånn innimellom har jeg også hatt noen andre Jeeper..her er en av de:

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/Img_0003-1.jpg)

En 86 modell Cherokee 2,5 liter manuel. Den sto annonsert til bare 10000 så jeg spant avgårde for å se på den. Selgeren var påfallende lett å prute med, så jeg tenkte jeg skulle ringe brønnøysund å høre etter heftelser. Dette var akkurat den tia brønnøysund gikk over til sms-tjenester, og den telefonsvarermeldinga som de informerte om dette begynte med "denne tjenesten er ikke lenger tilgjengelig". Stressa som jeg alltid er så bare la jeg på, og spurte selgeren om det var noen heftelser. Nææææida, sa selgeren...ikkeno heftelser her nei. Da jeg kom hjem sjekka jeg på internett og der dukka det opp et fint lite tall....550 000...!?!  ;D Jadda, tenkte jeg....heldigvis var det faktisk bare å ringe rundt til de forskjellige kreditorene og forklare saken, så sletta de alt sammen. Puh...!!  :o Fikk ikke gjort så mye lurt med denne bilen egentlig....solgte den videre en gang jeg trengte penger.  8)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/nycj2.jpg)

Her er en annen Jeep som var en kort tur innom min virituelle garasje. En 85 modell CJ-7 4,2 manuell. Den ble egentlig mest kjøpt fordi den var så billig. Kjøpte den sammen med en kompis, og solgte den videre til en annen kompis etter bare en ukes tid.

De siste par årene har jeg brukt bl.a på å Montere V8 motor og automatkasse i Wrangleren min. Valget falt på en AMC 360 med 727/208 kasse, mest fordi kompisen min nettopp hadde gjort denne ombygningen på sin bil. Kjekt å ha en å herme etter når man vil gjøre ting så rimelig som mulig.  :) Her er et mobil-bilde tatt under motor-montering:

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/yv8.jpg)

I mellomtiden har jeg også montert 3" bodylift, 33x12,5x15 BF Goodrich AT, recaro skinnseter, rattstamme med girvelger, nytt teppe, sort trekk på veltebøyla og sikkert noe mer som jeg glemmer. :) Bilen ser for tiden omtrent slik ut, bortsett fra at jeg ikke har hardtop lenger:

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/ny-yj1.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/ny-yj2.jpg)

Den siste tiden har jeg strevd endel med å få alle disse ombygningene godkjent. Har ikke helt fått det gjennom ennå, men håper at det ikke er så lenge igjen nå før jeg kan juble litt. Vil selvfølgelig legge det ut her med en gang jeg hører noe. Dette var altså min garasje......så langt.  :)













Tittel: Sv: Wrangsters "garage"
Skrevet av: WrangsterMa.,10,September,2007,15,33
Har visst glemt bort denne garasjen litt jeg.  :) Vel, wrangleren ble tilslutt godkjent...etter mye om og men. Her er et bilde fra da jeg solgte den like etterpå:

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P6090001.jpg)

Mitt nye prosjekt ble da denne:  :D En 1957 modell CJ-5

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/Cj-500.jpg)

Her skal nesten hele bilen byttes ut. Har allerede skaffet ny bøyle og vindskjerm fra CJ-7, og nye seter er også på vei inn. Her er et bilde fra da vindskjermen ble prøvd på første gang:

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P8290015.jpg)

Etter dette har jeg fått malt resten av bilen sort. Det ble håndmalt denne gangen.  ;D Hadde ikke noe passende sted å sprøyte bilen så da måtte jeg finne andre løsninger. Hadde egentlig tenkt å bruke rulle, men den rulla jeg brukte (skumgummi) reagerte på en merkelig måte med billakken jeg hadde kjøpt så det ble penselmalt tilslutt. Bilen var penselmalt fra før også, men nå har jeg i det minste en litt triveligere farge.  :)
Har ikke fått tatt bilde av den etter dette.
Andre ting jeg har tenkt å gjøre med den er bl a å montere wrangler dashbord og rattstamme. Vet at mange sikkert river seg i håret av det, men jeg tror det skal bli ganske tøft.
Har også kjøpt en sevostyring fra ford-van som skal monteres etter oppskrift fra denne karen her:

http://www.hermtheoverdriveguy.com/id120.htm

De som vil oppgradere gamle jeeper bør utforske den siden der endel, mye finurlige løsninger der  :)

Andre ting jeg drømmer om å få til er selvfølgelig en V8-motor oppi her, sammen med en aut-kasse..har ikke helt bestemt hva slags motor og kasser jeg skal gå for ennå, det blir mange konfigurasjoner å tenke igjennom. Det vanskeligste er å finne kasser som blir korte nok i denne korte bilen, men jeg skal nok finne utav det.  :)



Tittel: Sv: Wrangsters "garage"
Skrevet av: WrangsterTi.,11,September,2007,15,41
Begynner så smått å se at det kan bli tøff bil av dette nå..  :)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P9110036.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P9110035.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P9110038.jpg)

Nå får det hvertfall holde med maling for en stund, så får jeg begynne å konsentrere meg om dashbord, drivverk og styring.  :)
Tittel: Sv: Wrangsters "garage"
Skrevet av: simonOn.,12,September,2007,11,44
Det ser bra ut, men hvorfor bytte til CJ7 vindu ?
Tittel: Sv: Wrangsters "garage"
Skrevet av: WrangsterOn.,12,September,2007,12,13
Mest fordi jeg synes den blir penest sånn. Noe av det jeg liker best ved akkurat denne bilen er at det går an å få den til å se 30 år nyere ut. Før så den litt ut som en kriger, nå blir den litt mer peace and love.  8) I'm a lover not a fighter you know.  :)
Tittel: Sv: Wrangsters "garage"
Skrevet av: simonOn.,12,September,2007,12,20
Yo !

(http://www.cruiserart.com/art/Volkswagen-VW-Hippie-Flower-Van-Art-Print-Poster.jpg)

[Dette innlegget er Jeep-relatert, ettersom det viser hvordan dette kjøretøyet BURDE ha vært en FC-170, pga den løse sanden]
Tittel: Sv: Wrangsters "garage"
Skrevet av: WrangsterOn.,26,September,2007,11,53
 ;D

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/304-1.jpg)
Tittel: Sv: Wrangsters "garage"
Skrevet av: WrangsterLø.,26,Januar,2008,17,11
Da er jeg omsider igang med demontering. Har fått meg et ordentlig trangt og fint verksted å skru i, en garasje som er 5,30x2,60 så endel knotejobbing blir det. Ikke bare bare å demontere en bil på så trang plass, men litt utfordring må man jo tåle. På bildet er vel bare skjermer fjerna, i ettertid har jeg også fått av grill og radiator, dashbord, og litt av styringa. Har også løsna alt på motoren og fått rigga en elefant klar til å løfte den ut, må bare løsne drivaksler og girkassefester under først.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P1170035.jpg)

Når motoren er ute står resten av styringa og pedalene for tur, da skulle det være klart til å begynne med montering av all moroa.  :)
Tittel: Sv: Wrangsters "garage"
Skrevet av: WrangsterOn.,30,Januar,2008,19,03
Da har vi fått gjort litt til...har fått løfta ut motoren og girgassene og litt mer av styring og pedaler. Her har vi satt motoren fra oss oppå støtfangeren mens vi løfta ut girkassene.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P1300040.jpg)

 Jeg er spent på hvordan wrangler pedaloppheng og rattstamme vil passe. det blir ganske trangt oppi der med den svære 304-motoren, og girkassene er 18 cm lengre enn den forrige.  :o

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P1300043.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P1300041.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P1300042.jpg)

I tillegg har jeg planlagt den ford-styringa som skal sitte på innsiden av ramma over forakselen, så det er mye rart som skal passe på fryktelig lite plass.  8) Har hørt at mange har måttet kutte litt i torpedoveggen for å få inn såpass med motor, men det er vel ikke det største problemet siden torpedoen i denne bilen er ganske oppskykka allerede.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P1300039.jpg)

Nå gjenstår endel motor opg styrings-fester som er klinka fast på ramma, får flytte bilen utafor garasjen mens jeg sliper de av, så jeg ikke svir av hele garasjerekka.  ;D
Tittel: Sv: Wrangsters "garage"
Skrevet av: WrangsterMa., 5,Mai,2008,03,34
Etter en lang garasje-pause er jeg endelig igang igjen. Har fått inn wrangler dashbord, pedalsett og rattstamme og alt ser ut til å passe rimelig bra. Har bare montert alt midlertidig foreløpig så bilder kommer når det blir montert for godt. Har også begynt på ombygning til servostyring som nevnt tidligere. Har fått montert servosnekka på ramma og begynt å tilpasse rattstammen til den. Det ser ut til at jeg får en veldig kort mellom-rattstamme ca 40 cm, og vinkelen på den blir ganske krapp. Rattstammen kommer ut av balja ca rett over utsiden av ramma og servosnekka står som nevnt tidligere på innsiden ca rett over forakselen, er spent på om dette vil funke uten at det kniper. Nå sliter jeg med å få av pitman armen, skulle gjerne hatt den av uten å skjære i den. Er det noen som har klart å finne en avdrager som faktisk funker til å få av pitmanarmer? Jeg har prøvd å denge og slå, men den sitter dønn fast. Mener dette har vært diskutert endel før, men jeg fant ingenting om det ved å søke. Har også prøvd å bruke en meisel som "kile", men den sitter fortsatt så gode råd mottas med stor takk! :)
Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: FrodeMa., 5,Mai,2008,07,46
Varme og en avdrager/ters bruker å funke. Men dersom den skal av en servosnekke som skal brukes er det ikke sikkert varme er så lurt..
Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: Stein-KMa., 5,Mai,2008,07,52
Hullet i pitman armen og akselen til servosnekka er jo konet i tillegg til splines. Den er noe "egge" formet og hvis du setter den i spenn med en skikkelig avdrager ( ikke Biltema søl ) og gir den et skikkelig rapp på motsatt side av armen, så kommmer den etterhvert med et brak!

Jeg brukte 2 dager på den, og det er hakk i betongen der den landet etter å bli spent opp med lastebilavdrager..... Hadde hele bilen vært satt sammen like robust, så hadde ingenting noengang gått i stykker!!
Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterMa., 5,Mai,2008,13,37
Ok, takker for svar. :) Ser ut som jeg må finne meg en lastebilavdrager da. Vet noen hvor man får kjøpt en slik, eller er det noen i Oslo-området som kanskje kunne lånt bort en? Kan gi depositum på den hvis ønskelig. :)
Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterOn., 7,Mai,2008,16,53
Fikk link til en avdrager som ser bra ut av en snill hjelper på Offroad.no, så jeg får ta med denne neste gang jeg skal bestille noe fra statene. Blir vel litt dyrt å bruke magnum.no bare for denne lille her.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/PITMAN-ARM-PULLER-NEW-%20WARRANTY_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ43996QQihZ008QQitemZ180238763783QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterSø.,25,Mai,2008,22,14
Har kommet et lite hakk videre idag, har fått laget til rattstaget mellom rattstammen og styresnekka.
Den ble ganske kort og med skrå vinkel, men den dreier som en drøm. Var redd at vinkelen skulle bli for brå, men det virker ikke som det blir noe problem likevel. Spent på om den dreier like greit når det blir belastning på den :)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P5260045.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P5260046.jpg)

Jeg ser ut til å mangle den nederste delen av den "klemma" som man fester rattstammen til torpedoveggen med. Var sikker på at jeg hadde den, men kan ikke finne den noe sted. Er det noen som kan ha en sånn liggende til overs mon tro? ::)

Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterOn.,24,September,2008,09,26
Har fått gjort litt i det siste, selvom jeg ikke har vært så flink til å skrive om det her.. ;) Har fått laget motorfester, montert nye reimhjul og fått satt motoren på plass. Deilig å se den sitte der, det var ikke bare lett å få plassert den. Har også montert Hei-fordeleren og nye tennpluggkabler.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P9130051.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P9130050.jpg)

Måtte flytte styringa litt fra der jeg monterte den først, og fortsatt så går rattstammen bare et par millimeter fra eksosmanifolden så jeg er litt spent på hvordan det vil funke.
Nå står eksosannlegg for tur. Hadde et annlegg fra en full size Jeep, men det passa ikke. Mulig fordi det sto på en 360 og jeg prøvde å montere det på en 304, jeg trodde de skulle være like men det var de altså ikke. Grenrøret på høyre side er større diameter enn det venstre, og på min 304 ser det ut til at det skulle vært omvendt. At grenrøret på høyre side skulle vært litt mindre diameter enn det venstre. Noen som har hatt dette problemet før?
Har også begynt å prøve å starte motoren. Har ikke fått den til å gå ordentlig ennå, men jeg har hvertfall fått noen livstegn. Tenkte jeg skulle ordne eksos, kjøling, bensintilførsel og startrele før jeg prøver noe mer, det bråker ganske heftig i den lille garasjen min når 304'n går på fri eksos. :D

Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterSø.,26,Oktober,2008,22,28
Nye framsteg i bua!! Har latt motoren vente litt og ferdiggjort litt andre greier istedet. Har nå montert ferdig dashbord, rattstamme, pedalsett, masterpumpa. Her er noen bilder:

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/PA260054.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/PA260058.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/PA260053.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/PA260056-1.jpg)

Avstanden mellom eksosmanifold og rattstammen ble ikke så ille likevel, ca en cm. Karrosseriet sto ikke helt på plass sist jeg målte. 8)
Det følger ledningsnett med wrangler-dashbordet, så for tiden driver jeg å prøver å finne utav hvor alt skal. I tillegg har jeg påbegynt montering av YJ-fjærer fremme:

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/PA260051.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/PA260050.jpg)

 :D



Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterSø.,22,Mars,2009,12,38
Her kryper det seg sakte fremover, har fått tatt noen bilder:

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3210001.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3210003.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3210007.jpg)

Er så godt som ferdig med montering av YJ-fjærer foran og bak. Venter på fjærlabber til bakakselen og nye senterbolter i bakfjærene så er de også klare til montering. Alle festene er ferdig montert. Måtte få laget egne fjærfester foran for å få fjærene langt nok frem, bak brukte jeg fjærfester fra CJ-7.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3210002.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3210008.jpg)

Fikk tak i et par gromme og veldig billige Hedman headers fra en bil som måtte bygges om til original. Tenkte det skulle bli litt bedre plass rundt styringa, men det ble ikke fullt så enkelt som jeg hadde drømt om... ;D På førersiden går et rør inni styringa så det måtte kappes for i det hele tatt å få montert headeren. De to midt-rørene går litt for nære ramma og det ene også for nære styringa. På passagersiden så går midt-rørene for nære ramma. Vi prøvde oss her med flexi-rør fra biltema, men det ble ikke mye bedre enn det var før. Har nå snakket med en sveiser som skal komme å ta en titt på det, håper han kan få sveiset litt om på det for meg uten at det blir altfor dyrt. Har også fått skrudd av York komptressor/dynamo festet som Petter ville ha, så jeg håper han får ut fingeren og kommer og henter det snart. ;)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3210004.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3210005.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3210006.jpg)

Er det noen som utifra disse dårlige bildene klarer å se om jeg har kort eller lang Dana 300? Og hvis jeg har lang, finnes det noe ombygnings-sett for å få gjort den kortere? Mellomakselen min bakover kommer til å bli fryktelig kort, så jeg må prøve å gjøre alt jeg kan for å øke avstanden mellom transfer og bakaksel. :)
Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: renegadeSø.,22,Mars,2009,19,22
Her kryper det seg sakte fremover, har fått tatt noen bilder:

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P3210006.jpg)

Er det noen som utifra disse dårlige bildene klarer å se om jeg har kort eller lang Dana 300? Og hvis jeg har lang, finnes det noe ombygnings-sett for å få gjort den kortere? Mellomakselen min bakover kommer til å bli fryktelig kort, så jeg må prøve å gjøre alt jeg kan for å øke avstanden mellom transfer og bakaksel. :)

Hva mener du med fryktelig kort ?
Jeg har 4" lift kit på 7ær'n min, og min mellomaksel er omtrent 55 cm.
Har byttet til CV-joint mellomaksel, og det løst mine vibrasjonsproblemer.
CV-jointet tåler brattere vinkler før det begynner å vibrere + at en må vinkle opp diff'en slik at den er på linje med mellomakselen.
Til sammen, så ble det vibrasjonsfritt.
Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: wranglerSø.,22,Mars,2009,20,50

YJ dash i en femmer Tobias?


??
Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterSø.,22,Mars,2009,21,41
Vet ikke helt ennå akkurat hvor kort den blir, men jeg er redd jeg havner på under 40 cm. Har skaffet en mellomaksel med CV ledd som jeg skal korte inn. Er klar over at man skal vinkle akselen opp mot CV-leddet ja, men med lav pinjong som det er på AMC 20 akselen så gjør jo det at man vrir akselen opp egentlig at det blir enda kortere mellom aksel og transfer.
YJ-dash blir så fint atte. Jeg savner YJ'en min så fælt så jeg tenkte jeg skulle ha noe å mimre med. ;) Neida, det var noe jeg hadde liggende, også passer det rett inn så da ble det sånn. Det skal lakkes i sort matt da, men dette prosjektet er i største laget for meg. Så jeg konser mest på å få bilen kjørbar igjen nå, så får pynting på alt mulig rart komme i etterkant.  :)
Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterTi.,24,Mars,2009,21,12
Da er headersene levert til sveiseren, han mente det skulle gå ganske greit å sveise litt om på de. Mere deler er på vei fra statene, U-bolter og fjærlabber til bakaksel, senterbolter til bakfjærene, kon-hylser for å bygge om til high-steer og startrele til 304'n. Skulle gjerne hatt svar på det Dana 300-spørsmålet jeg luftet lengre opp på siden. Noen som klarer å se om jeg har den korte eller lange bakstussen?
Tittel: Sv: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterSø., 3,Mai,2009,18,08
Da har jeg fått tilbake headersene fra sveiseren. Det ble ikke spesielt billig, men det ble bra hvertfall. :)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P4260013.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P4260014.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P4260015.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/P4260016.jpg)

Venter fortsatt på deler fra statene til bakakselen, så den står bare å venter på å få komme på. Ellers så har jeg fått lagd litt nye bremserør, fått inn varmeapparat og laget noen braketter til styring og sidepipes. Så det snirkler seg sakte fremover... :)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterTi., 9,Februar,2010,00,21
Tjohei, da har det begynt å skje litt i min garasje igjen også. Prosjektet er inne i sitt tredje år nå, så pågangsmotet har en tendens til å¨komme og gå littegrann. :) Er inne i en god fase nå...ting begynner å snirkle seg sakte men sikkert sammen.
Bakakselen er festet for lengst, måtte bruke det fremste av de 3 hullene i fjærlabbene for å i det hele tatt ha noen vandring på mellomakselen. Mellomakselen i seg selv er så kort at når den er sammentrykt så står "splinehuset" helt inntil cv-leddet.  :o
Har fått gjort ferdig alt av bremser og de ser ut til å funke overalt. Vet ikke hvor bra de funker da, de må vel kanskje overhales etter å ha ligget i mange år. Menmen, har fått de sammen hvertfall.
Ellers har vi fått satt på Wrangler bensintank også. Den kan vel knapt kalles bolt-on, men vi klarte å få trøkka den på plass med mye strev. Mangler den ene påfyllingsslangen, lufteslanger og å koble tankmåleren så er den ferdig.
Det elektriske er så godt som ferdig, mangler vindusviskerne og noen småting som tankmåler, horn, ryggelys, 4wd-lys og litt sånt. :)
Idag fikk vi på fronten igjen og det ble som en liten milepæl for meg, sinnsykt deilig å se bilen sin hel igjen. :) Fikk bare tatt et dårlig mobilbilde, men det holder for meg til bli blank i øya.  8)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00104.jpg)

Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: FrodeTi., 9,Februar,2010,09,15
Jeep interessert er du iallefall ;D
Har inntrykk av at du har skrudd mer enn du har kjørt siden 2001.
Den sorte Wrangleren skulle du beholdt, den så jo grei ut.
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterTi., 9,Februar,2010,09,37
Haha, ja du har nok ganske rett i det.  ;D Jeg er vel en prosjekt-freak og synes livet blir litt stusselig når jeg ikke har noe å skru på lenger. I tillegg blir jeg alltid fristet av pengene jeg kan få for ting når de er ferdige. Akkurat sånn var det med den Wrangleren, du kan tro jeg har savna den noen ganger. :) Den bilen jeg har nå har jeg planer om å beholde da, og helst også bli litt mer aktiv med på kjøre-fronten. Har hjelp av en kompis til å skru, og han har sagt tydelig fra at han blir litt snurt hvis jeg bare selger den når den er ferdig. Dessuten så er dette drømme-modellen for meg å ha, en jeep med riktige fronten som er fra før EU-kontrollers og typegodkjenningers tid. Jeep-interessert er jeg ja...helt skrullete!!  ;D
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterLø.,20,Februar,2010,12,14
Kamelsvelging pågår............!  8) Mer info kommer.
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterLø.,20,Februar,2010,20,30
Kamelen er ferdig fordøyd, og etter litt raping og gulping så kom denne ut i andre enden.  :o Har dere sett noe så nusselig?  ;D Buick 231 V6 "Odd fire"!
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterSø.,21,Februar,2010,02,19
Oi....! Glemte visst å legge ved bildet ja.  ;D

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/buick231.jpg)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: FrodeSø.,21,Februar,2010,16,50
Hvorfor??
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterSø.,21,Februar,2010,21,47
Hehe, ja det var det da.  ::) Etter å ha strevd og herja for å få inn åtteren så har jeg kommet frem til at det blir i trangeste laget. Lagde en radiatormal i papp og prøvde med en el vifte jeg har liggende, og jeg kunne vel akkurat klart å få lirka begge deler på plass. Problemet er at det blir så trangt at jeg ikke tror det ville funket særlig bra offroad når alt mulig på bilen tøyer og vrir på seg.
 Egentlig var det vel litt overilt å i det hele tatt prøve å få inn åtter med automat her. Det blir både for tungt, for langt, for trangt og sikkert også i sprekeste laget for en bil med akselavstand på 2 meter. Det er nok denne motoren jeg skulle begynt med, jeg var bare så gira på V8 at det tok en stund å slå seg til ro med å sette inn en 6'er.
 Den er såkalt odd-fire da, noe merkelige greier med forskjellige avstander mellom polene på fordeleren. Så det skal visst være gansk tøff lyd i denne og. Litt morsomt er det jo at denne motoren er på en måte original den og, Jeep CJ-5 kom originalt med Buick 225 Dauntless som var forgjengeren til 231.
 Det som blir litt spennende igjen nå er jo om jeg klarer å få dette ferdig til sommeren, eller om jeg må gå løs på¨4. året.  ;D
 Idag har vi koblet på radiator på 304'n og kjørt den i et kvarters tid så den ble god og varm. Fikk den til å gå ganske pent etterhvert både på tomgang og ved litt rusing. Syns det var greit å få bekreftet at den er i orden før jeg skrur den ut, regner med at den skal selges hvis jeg ikke sparer den til neste prosjekt :)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterMa.,22,Februar,2010,23,05
Jaja, etter nesten 2 år med å prøve å få knota den inn så er den ute igjen på 3,5 timer! Vet ikke om medhjelperen min prøvde å si meg et eller annet ved å sette søppelkassa der.  :o

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00107.jpg)

Er egentlig litt deilig å få den ut, nå skal alt bli litt greiere å få til. (Håper jeg)  8)
Her er'n, klar for sitt neste liv....i et eller annet prosjekt.  :)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00108.jpg)

Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: Golden EagleTi.,23,Februar,2010,07,59
Artig at du satser på Oddfire-motor Wrangster.
Fikk du tak i en 231 Oddfire her  på berget eller har du hentet den i USA?
Hvilken girkasse skal du sette bak? Boltmønsteret er jo litt sært på denne.

Har en Dauntless på lur til neste prosjekt selv og gleder meg til å se nærmere på denne motoren.
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterTi.,23,Februar,2010,15,47
Ja, det er litt moro med sjeldne greier. Flere på Earlycj5-forumet skryter veldig av denne motoren og det skal visst være morsom lyd i den, så jeg gleder meg.  :) Var heldig og fant den på finn.no. Kikka egentlig etter en Chevy 4,3, men denne dukka opp istedet så da klinka jeg til. Det fulgte med TH350 kasse til den, den er til 2wd så jeg må bytte utgående aksel i den og finne meg et adapter til Dana300. Håper den er såpass mye kortere enn AMC V8 at jeg får både litt lenger mellomaksel og litt bedre plass til radiator og vifte. Du får sveive igang Dauntless'en så kan vi starte en odd-fire-gjeng. :D
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: simonTi.,23,Februar,2010,17,15
Odd og Even, ja.  To kjente karer fra dataverdenen også...
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterOn.,24,Februar,2010,01,24
ja......eller Aud og Eva :)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterSø.,28,Mars,2010,04,05
Da har jeg kommet litt lenger igjen, har fått adapter fra Novak. Det kom med en annen utgående aksel i TH350'en med 23 splines så den passer i Dana300. Måtte få noen til å montere den for meg da jeg ikke føler meg trygg på å åpne en aut.kasse. Fikk samtidig byttet noen clutcher han sa var utslitte og reparert noe til kick-down inni kassa.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00110.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00115.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00116.jpg)

Fikk satt kassene sammen med litt knoting, men det dukka opp et problem jeg ikke har vært borti før. Når jeg strammet boltene som holder motor og kasse sammen så klarte jeg plutselig ikke å tørne motoren lenger. Hvis jeg slakker alle boltene litt så klarer jeg lett å tørne, men når jeg strammer igjen så sitter motoren bom fast . Motor og kasse kommer så vidt jeg vet fra samme bil så jeg skjønner ikke helt hva jeg gjør galt. Begynner  å lure på om det skal være en plate som lager litt avstand mellom der, mener å ha sett det på noen motorer. Får ringe han jeg kjøpte den av i morra å høre om han vet.
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterMa.,29,Mars,2010,09,52
Det løste seg med converteren, det var visst jeg som hadde satt den inn feil.  :o Tok alt fra hverandre og satt det sammen i riktig rekkefølge så ble alt så maget bedre.
Nå må jeg skaffe en startmotor da festeørene på den som satt på motoren var knekt av. Når den er i boks så er det klart for å løfte inn motoren og begynne å tilpasse motorfester. Har et lite håp om å få AMC-festene til å passe med litt modifikasjoner.
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterFr., 2,April,2010,03,21
Idag var en litt dårlig dag i garasjen. Hadde montert ny starter siden den gamle var blitt ødelagt av løftestropp eller noe før min tid.
Begynte å dra motoren på starteren og synes den hørtes litt rar ut. Motoren gikk liksom bare jevnt rundt, gikk tregt og laget nesten knirkelyder inni. Sjekket kompressjonen med en sånn biltema komp-måler og kom frem til: 0?!? i komp på de to midterste syl. ca 2 på de to fremste og 6 på de to bakerste.
Tok av innsug og topper og fant rustgraut oppå stempelet i flere sylindre, men ingen andre klare tegn til hvorfor jeg fikk bare 0 og 2 i komp. Hvordan det har kommet rustgraut der aner jeg ikke, men det var ikke alt.
Jeg hadde sjekket oljen på den tidligere og syntes det luktet bensin av oljen i tillegg til at den virket litt tynn. Altfor mye olje var det også. Når vi så tømte motoren for olje så kom det først et par liter med noe blankt, altså enten vann eller bensin. Oljen som kom etterpåvar ganske svart og fin(litt grå-aktig kanskje) og det var ikke noe slags spon i bunnpanna.
Tok ut stempler og tok en titt inni sylindrene. Jeg er ingen ekspert, men jeg syntes de så veldig bra ut. Ikke slitekanter i det hele tatt, ingen rust og ingen sprekker ved første øyekast. Eneste å utsette på sylindrene er at de er helt blanke og trenger vel derfor en honing.....? Noen som vet om honing av sylindre er en stor kunst og om honingsverkøyet til Biltema er verdt å prøve?
Sjekket også veiva og jeg har en liten ripe i den. Ripa er dypest i veivlageret og nesten ikke kjennbar på selve veiva så jeg tror jeg tar sjansen på å la den være der å slippe unna sliping av veiv, også setter jeg inn nye lagre.
Klarer ikke å skjønne hva som gjør at jeg hadde så lite komp. Alle stempelringer var løse og fine og ventilene så ut til å tette bra. Kan våt rustgraut oppå stempelet alene sørge for 0 i komp? Ved at det glir nedover veggene å hindrer ringene i å tette helt?
Lurer også på hva det blanke var som kom ut når jeg tappet olje. Ser for meg at hvis det var bensin så ville det blandet seg mer med oljen, vi hadde jo dratt motoren ganske mye på starteren. Når jeg kjøpte motoren hadde den stått et par år under en terrasse med pressenning over seg. Den sto uten luftfilter på under pressenningen, kanskje den rett og slett har fyllt seg med regnvann? Den ene akselen i forgasseren, den som holder spjelene hadde også rustet dønn fast. Det kan jo tyde på at vann har kommet gjennom der.
Den nye starteren jeg hadde montert datt selvfølgelig i bakken da jeg demonterte den og ødela den klumpen på siden, innslaget eller hva det heter. Noen som vet om bare den kan byttes?
Velvel, nå blir det ennå mer stress med å få bilen ferdig til sommeren. Må få handla inn stempelringer, lagere, pakninger og ventiltetninger og det blir vil ikke mulig før påsken er over. Får bruke påsken til en grundig vask og muligens maling av motoren. Også kan jeg jo hone, noe som jeg mer enn gjerne tar imot tips om.  :)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: Bård NerdalenLø., 3,April,2010,01,07
Det er vel liten tvil om at det er vann du har funnet i motoren når den har stått ute i to år uten luftfilter. Er også ganske sikker på at dårlig komp er et ventil problem (rust) siden du var nede i 0-2, bare slitte stempelringer vil ikke gi så dårlig komp og heller ikke så stor diff fra syl til syl, så lenge det ikke er flere fjærbrudd eller at ringene sitter fast i stemplet. Et tips er å bestandig måle lekasjen, hvis du får dårlig komp, før du demonterer noe. Dersom du ikke har lekasjemåler, kapper du bare en gammel tennplugg og sveiser på en luftkobbling og setter noen bar (2-4) inn gjennom plugghullet på den sylinderen du skal teste med stemplet på top i komp takta. Så er det bare å kjenne/ høre hvor det blåser :) 8)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterLø., 3,April,2010,02,30
Er vel mest sannsynlig at det er vann som er kommet inn ja, men da blir spørsmålet hva som får det til å lukte så jæ....! bensin av olja.  ???
Alle ventilene beveget seg da vi dro den på starteren og de så ut til å tette veldig godt i setene da vi hadde demontert, så jeg er litt spent på hva som ga meg så lav komp.
Tror jeg skal opp der i morra, får sjekke litt nøyere da.
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: Bård NerdalenLø., 3,April,2010,10,00
Det skal ikke mye til før det blir bensinlukt på olja, så jeg hadde ikke i utgangspunktet bekymmeret meg så mye for det. Det er ikke lett å se med det blotte øye om ventilene gjør den jobben de skal, men du kan fylle vann i kanalene i toppene for å se om ventilene holder tett. Du kan også bruke bensin men den pentrerer veldig lett så ha det i bakhodet :)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterLø., 3,April,2010,22,15
Takker for tips! Skal prøve det vann-trikset på ventilene så får vi se. Idag har vi vasket hele motoren med white sprit, og er ganske klar til å male den. Var for å kjøpe honeutstyr og ventilslipeutstyr, men noe hadde de ikke og noe kjøpte jeg feil så det får bli neste gang. Har funnet ut at motoren er en remanufactured motor, det står på et lite skilt foran på motoren. Vet ikke når det er gjort da, så det er vel ikke så viktig info egentlig. Kommer tilbake når jeg har noe mer lurt å si :)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00120.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00122.jpg)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: FighterLø., 3,April,2010,23,55
Pågangsmot, pågangsmot, her skal du motgang finne......
Og om du ikke vil sveise en plugg... fins denne.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Luftnippel-for-tennplugghull/ (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Luftnippel-for-tennplugghull/)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: Bård NerdalenSø., 4,April,2010,00,52
Utrolig hva de har fått på Biltema :). Jeg har alltid vært skeptisk til Biltema, men må innrømme at det har fått en del verktøy som har grei kvalitet. Leste akkurat at du skulle kjøpe ventilslipe utstyr, ville bare nevne at slipepasta ikke er for å slipe setet i noen større grad, det er kun for å glatte over og eventuellt fjerne skarpe grader etter fresing av ventilsetene. Hvis du sliper mye ender du bare opp med en grop etter sete i ventiltallerkenen, og et ventilsete som blir altfor breit. Det er jo lett å tenke seg hva som vil skje hvis du har slipet et spor i ventilene når alt er kaldt og når da ventilsetene og ventilene utvider seg forskjellig ved varme. Samt at breie ventilseter gir dårlig tetting, soting og tilslutt brente ventiler. Moralen med dette var bare at du ikke må forsøke å reparere dårige setet og ventiler med pasta, da
må setene freses og ventilene byttes, lykke til og spennende å høre hva du finner ut :)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterSø., 4,April,2010,16,35
Hadde mest tenkt å bruke ventilsliperen til å få bort eventuelle avleiringer som får ventilene til å ikke tette lenger, ikke lage nye seter nei. Mener du at det er bedre å skrape/pusse bort avleiringer med noe annet, for så å finslipe med ventilen/pasta etterpå? Og ang. den pluggnippelen, hvor lenge skal sylinderen holde på lufta ca? :)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: Bård NerdalenSø., 4,April,2010,20,59
Pasta er fint til siste sliping, men jeg vil anbefalle slipe klut ( mest kjent under navnet "neger kuse") og CRC556, da får du vekk sot og avleiringer. Jeg pleier å skrape av ventilene med en gammel kniv hvis det er mye sot og deretter setter jeg dem i søyle bormaskinen og gir dem samme behandling som setene med negerkuse og CRC.
Sylinderen skal ikke holde på trykket, men det er viktig at den står på topp slik at den ikke roterer når du setter på trykket. Også må den stå i komp takta for da er alle ventiler i den sylinderen lukket. Så er det bare å høre etter hvor det blåser, innsug, eksos, eller peilepinne/oljepåfylling. Det finnes en spesial utrustning for dette som gir deg lekasjen i %, men du hvet jo at det lekker og trenger bare å finne ut hvor.  ;D
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterTo., 8,April,2010,01,01
Idag har jeg honet sylindre for første gang i mitt liv.....og det ble ikke så veldig bra.  :o Eller det ble ganske bra på 5 av sylindrene, men den midterste på førersiden ble ikke bra i det hele tatt. Det er ganske markante rustangrep der. Ser ut som det har stått vann ca halvveis opp på stempelet, så en riktig fin halvmåne med knudrete overflate.  :-X
Burde nok vært borra, men det har jeg ikke råd til nå desverre. Spent på hvor mye komp jeg ender opp med der, får håpe det kan funke en stund så jeg kan finne ut om dette er noe vits å legge mere penger i. Ta ut motor for å borre og slipe veiv kan være en fin vinterjobb senere, hvis jeg blir fornøyd med bilen ellers.
Nå vil jeg bare ha den ferdig...!!  >:(
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterSø.,11,April,2010,00,14
Jeje...livet er herlig dere...!! Har nå montert inn stemplene med nye ringer etter honingen, og kompressjonen ser ut til å ha blitt enda dårligere. Det høyeste jeg har klart å måle til nå er 4. Og flere sylindre er fortsatt under 2. Hører tydelig at det forsvinner mest gjennom stempelringene, men det fiser litt i noen ventiler også.
Det rare er at det har blitt dårligere på de som var ganske bra også. Er det sånn at nyhonede sylindre og nye ringer må slites litt sammen før det blir bra komp, eller skal det være bra med en gang den er satt sammen?
Begynner å få alt ganske langt oppi vrangstrupen her nå, må samle nytt mot før jeg bestemmer hva jeg gjør. Blir vel sikkert å borre likevel med nye stempler, ringer og råderlagre. Må bare vente til lommeboka tillater det..
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterOn.,14,April,2010,01,14
Da har jeg bestilt time til borring og begynt å demontere igjen. Tok noen flere komp-tester før vi begynte. Skjønner ikke hva jeg har gjort galt jeg, men i den ene sylinderen som hadde 6 i komp før fikk jeg nå bare ca 2 i komp. Spurte borre-mannen hva han mente, han sa honing ofte bare gjør vondt verre. Hadde med at stempelet ble for lite å gjøre sa han. Motoren er jo remanufactured og har originale stempler, så den har kanskje vært honet før...? Ett fett, nå blir det borring og da håper jeg virkelig ting blir bra.
Fikk sjekka toppene litt nøyere denne gangen og ventilene virker faktisk dønn tette, så da slipper jeg å gjøre noe mer med de.
Vurderer å gjøre noe med veivakselen også, men er usikker på om det egentlig trengs. Under en av rådene er det en ripe . I lageret er den ganske dyp sånn at man får tak med neglen liksom, i selve veiva er den bare såvidt kjennbar når man drar neglen over. Noen som utifra denne infoen kan si om det kan gå bra å bruke den som den er, eller om det vill være riv ruskende galt å engang prøve? Er det sånn at en veivaksel er ubrukelig bare det er synlige riper i den, eller går det an være litt "rund i kantene" på det så lenge motor ikke skal blodtrimmes eller kjøres gris med? (Hvertfall ikke så ofte)  ;D
Har også funnet ut at jeg ikke har noen odd-fire motor likevel. Gikk ut ifra at den var odd-fire utifra årsmodellen, men motoren er jo bytta engang i tiden så denne ser ut til å være en 83 modell even-fire. Ikke så fryktelig nøye for meg, men like sjeldent og originalt blir det jo ikke.
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: FrodeTo.,15,April,2010,10,28
Spurte en av gutta på verkstedet her hos oss. Han sier at stripa i veiva bør gjøres noe med, ja.
Foreks Sylmo i Trondheim kan polere den opp dersom det ikke er for mye. Alternativt slipe den og sette inn større lager.
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterTo.,15,April,2010,11,01
Da er motoren ferdig demontert og klar for å leveres til motorverkstedet. Han skal ta mål av hvor mye som trengs å borre. Når jeg vet hvor mye han må borre så kan jeg kjøpe stempler, og de vil han ha i hus så han får målt de nøyaktig før han borrer. På det nederste bildet kan man såvidt se en strek som går litt på skrå inni der...det er etter vannet som har stått der.  :o

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00127.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00128.jpg)

Hvis jeg skal gjøre noe med veiva så ser det ut til å bli mye billigere å kjøpe et veivaksel-kit fra statene. Det er da en ferdig overhalt veiv med riktige lagere til både råder og rammelagere. De ligger på mellom 160 og 200 dollar inkl frakt (i usa) og sliping her hjemme blir minst 3000 + moms + alle lagere.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/196-3-2L-231-3-8L-Buick-Olds-GM-Crankshaft-Kit_W0QQitemZ280227112160QQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item413ed664e0
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterTi.,27,April,2010,18,39
Ting skjer..!!  :D Da jeg hadde honet og ville bytte stempelringer tok jeg med et stempel til Steinar Stolen og ba de om å måle det for å finne ut hva slags borring jeg hadde. Dusten mente at det ikke trengtes å måle, for han kunne se på nr inni at dette var et originalstempel. Jeg spurte om han var helt sikker på det siden jeg synes det var litt rart at motoren var remanufactured men ikke borret, men jada...bombe sikker... :o Når jeg nå leverte blokka til borring fant mannen ut at denne motoren var borra 0.040" fra før. Ikke så veldig rart at jeg fikk dårlig komp etter honing da, jeg hadde jo kjøpt ringer til originalstempel.....F!!n å lei jeg er av de ufyselige gutta hos Steinar Stolen!!! Norges største drittbutikk!!!! >:(
For å få motoren bra så måtte den borres til 0.060", det er de største stemplene som er mulig å få kjøpt og de finnes selvfølgelig ikke her til lands. I tillegg så har de fleste deleforhandlere advart meg mot å borre så mye, de sier at GM ikke anbefaler å borre mer enn til 0.030" og flere anbefalte meg å finne en annen blokk.
Begynte å tråle nettet igjen da, og fant ingenting ved vanlig søk. Begynte å kikke innom alle annonser som hadde ordet buick i seg, og jommen kunne jeg skimte en V6 blokk på et bilde.  :D Fyren skulle egentlig selge noe andre greier, men når jeg så blokka på bildet så måtte jeg jo bare ringe. Kom til en trivelig gammel mann som ikke bare hadde den blokka som var på bildet, men han hadde en motor til. En nyoverhalt blokk borret 0.030" med masse nye eller nyoverhalte deler. Prisen var litt i meste laget til mitt budsjett, men jeg fikk pruta litt også måtte jeg jo ha brukt endel penger på den andre motoren så da syntes jeg at det kunne forsvares..  ;D Fikk fristebilde som jeg satt og sikla på til jeg kunne hente greiene.

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/CIMG0063.jpg)

Etter en lang kjøretur nå i helga så har jeg nå motorverksted i stua.  ;D Garasjen er jo full av deler til den andre motoren, og jeg har ikke noe lyst til å blande de.  :)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: simonTi.,27,April,2010,19,22
> Dusten mente at det ikke trengtes å måle, for han kunne se på nr inni at dette var et originalstempel.

Fantastisk.  Verden er full av eksperter.
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: FrodeOn.,28,April,2010,10,01
Motoren ser jo veldig bra ut, dette blir nok et bra og varig alternativ :)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterTo.,29,April,2010,00,18
Simon: Ja, ikke sant..har vanligvis rom for at folk kan gjøre feil jeg, men jeg har alltid ment at de fleste i den sjappa prater til folk med en lite trivelig tone, og når han i tillegg tar feil ja da blir jeg litt sinna. :)

Frode: Takker og bukker, er rimelig fornøyd selv. Litt spennende er det jo å ta over noe som andre har skrudd i fra hverandre, men alt ser rimelig gjennomtenkt og gjennomført ut. Har begynt å sette den sammen her, har fått i veiv, kam, register og stempler så nå tror jeg høvelbenken min synes det begynner å bli litt tungt.  ;D

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00133.jpg)
Tittel: Og vips.....!
Skrevet av: WrangsterMa.,19,Juli,2010,00,46
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Årets fineste dag til nå for meg, første prøvetur er gjennomført og jeg gliser fra øre til øre!!!!

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00160.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00162.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00161.jpg)

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00163.jpg)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: AskimTo.,31,Mars,2011,23,40
Du må jo bare fortsette denne story /Morten
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: AskimFr., 1,April,2011,10,13
Og hvor er denne gasspedal khjøpt fra

Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: viperFr., 1,April,2011,11,45
> Dusten mente at det ikke trengtes å måle, for han kunne se på nr inni at dette var et originalstempel.

Fantastisk.  Verden er full av eksperter.
Ikke for å være frekk, men om han som "overhaler" motoren ikke oppdager at ringene er 0.30 for små.Må han skylde seg selv og ikke på leverandøren  :)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterOn.,20,April,2011,04,49
Viper: Vel, det er andre gang i mitt liv at jeg skrur fra hverandre en motor, så jeg har ikke all verden av kunnskap. Nettopp derfor tok jeg med delen så de kunne måle for meg.

Morten: Pedalen finner du her.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/STREET-ROD-HOT-ROD-THROTTLE-GAS-PEDAL-FORD-CHEVY-Mopar-/270737490013?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f0936405d

 Er litt igang igjen med bilen nå, har har en laaang pause. Bilen ble nesten ferdig i fjor, hadde den på veien noen prøveturer. Noen ting var ikke helt som jeg hadde håpet, så ny arbeidslyst måtte oppdrives. :) Motoren må flyttes litt til venstre pga mellomaksel forover, og den styringsmontasjen jeg har vært så stolt av tidligere blir byttet til fordel for en styring fra International Scout. Den monteres omtrent på samme sted, men på utsiden av ramma..noe som forenkler alle problemene jeg hadde pga dårlig plass.
Demperne foran skal flyttes til bak på akselen, også pga dårlig plass. Så det er ikke all verden som står igjen, her er et bilde fra siste prøvetur i fjor:

(http://i154.photobucket.com/albums/s256/Wrangster/DSC00175.jpg)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: WrangsterOn.,27,April,2011,17,18
Sånn apropos service innstilling hos jeep dele-butikker, så har jeg en liten solskinnhistorie å fortelle. Var på Norsk Bilkompani i forrige uke og kjøpte filter og olje til automatkassa på en Jeep Grand Cherokee jeg har kjøpt meg for å ha som daily driver. Jeg oppga bil modell og nødvendig info, og fikk et filter som mannen sa skulle passe. Da jeg skulle bytte og hadde fått ned bunnpanna på automaten, så jeg at filteret jeg hadde fått så helt annerledes ut. Må innrømme at jeg banna og sverta litt over butikkmannen akkurat da, og måtte jo bare skru sammen igjen og fylle på 4 l ny olje.
På tirsdag etter påske dro jeg opp til mannen igjen og forklarte situasjonen, og mannen innrømte med en gang at det var hans blemme..han hadde rett og slett blingsa i katalogen sin.  Jeg sa høflig at jeg nå hadde kasta bort 4 liter olje og sa jeg håpte han kunne gi meg en ekstra snill pris på nye 4 L. Jeg fikk allerede 30% sist gang siden jeg kjøpte 5x1 liter, så jeg håpet kanskje på å oppnå 50% eller noe denne gangen siden det var litt "hans skyld" ar jeg måtte ha 4 nye L. Da jeg spurte hva han skulle ha så sa han: Bare ta de flaskene du, og håper du kommer tilbake neste gang du trenger deler....!
Jeg fikk meg et skikkelig positivt hakaslepp...han må ha tapt penger på denne handelen tilslutt, men gjorde det altså bare for kunden sin skyld. Sånne finnes det ikke mange av på dusinet lenger!! :) I tillegg har mannen ikke mindre enn 5 Jeep-prosjekter selv, så der kan man få seg en hyggelig Jeep-prat også. Anbelfaler andre å stikke innom, så vidt meg bekjent er det eneste butikken innenfor oslos bygrense hvor man får et bra utvalg av amcar deler. De har også mye deler til båtmotorer. :)
Tittel: Re: Wrangsters garasje
Skrevet av: simonTo.,28,April,2011,01,00
Stemmer ! Bilkompaniet er gull verdt !