Skrevet av Emne: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)  (Lest 8911 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« på: Fr.,21,Mars,2008,23,50 »
Cherrox'en er en 1998 XJ Limited. Cherrox fikk sin opprinnelse i min fars forsøk på å huske hva bilen heter.



En milepæl er passert, OME er et faktum pr. mars 2008.

Bilen er i vater i lengderetning og sideveis. Totalt løft ca. +60mm, bestående av:
1x OME 930A venstre frem
1x OME 930B høyre frem
4x OME JGF10, 10mm spacer - 2 på høyre frem og 2 på venstre frem
2x OME CS034RA- venstre og høyre bak
2x OME N35 støtdemper frem ("firm valving")
2x OME N36 støtdemper bak ("firm valving")
1x Teraflex justerbart panhardstag

Tid medgått:
1 mann 5 timer
2 mann 10 timer
Totalt 25 timer.

En del fikling og bom. Det som ble de store tidsslukerne var 2x brukne støtemperbolter oppe bak og demontering av panhardstag som sitter på konus. 1x bolt som delvis skar seg i øvre sjakkel høyre bak. Bolten ville ikke ut av sjakkelforing, men gikk greit på plass i rammevange allikevel.

Demontering av panhardstag (trackbar) øvre feste:
Anbefaling er å demontere brakett fra ramme, ikke forsøke å løsne kronemutter i brakett når den er montert på bilen. Det vil garantert være lettere å trekke av konus med Grøftekanten Autos mangelfulle utstyr og fravær av verktøy med dette fritt, f.eks i en stikkebenk.

Demontering av støtdempere bak: Ingen gode triks i ermet, men det er mest sannsynlig disse som skaper mye hodebry for mange XJ-reparatører.

Neste plan:
JKS Quick Disconnects og JKS BPE's.
30x9.5" el. 31x10.5" hjul
Noe diffcover og skid-utstyr på lengre sikt
Recovery hooks og avstivning til fronten med 2" receiver på lengre sikt
« Siste redigering: Sø.,30,Mars,2008,16,34 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #1 på: Sø., 6,April,2008,13,56 »
Demontering av støtdempere bak: Ingen gode triks i ermet, men det er mest sannsynlig disse som skaper mye hodebry for mange XJ-reparatører.

Jeg har knekt øvre støtdemperbolter på flere XJ`er, så dette er tydeligvis et vanlig problem. Det jeg har gjort er å feste mutter og skive i fastnøkkelen med tape, for deretter å stikke den inn i hullet over braketten. Da er det bare å skru i bolten nedenfra og trekke ut fastnøkkelen igjen. Det er enklest å komme til med en fastnøkkel med en liten knekk på.

Pen bil du har forresten! Et sett med 30" eller 31" MT/R på denne, så har du en fin alrounder :)
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #2 på: Sø., 6,April,2008,22,35 »
Høres ut som et triks vel verd å forsøke. Får prøve en dag jeg er i ekstra godt humør! Har ikke veldig lyst på unødige hull i gulvet. Frem til 1. mai er det oppussing av leilighet som gjelder.  :)
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #3 på: Lø.,23,August,2008,07,53 »
Nå har endelig Cherrox'en fått nye sommerhjul og stiller nå i "fornøydklassen". Jeg er ganske sikker på at det er sommerhjul i alle fall. Kan hende de blir litt tidlig-vinter hjul også, men planen er i alle fall at det skal på noe med pigg når vinteren får festet grep også her på Østlandet.

Hjulene er etter oppskriften fullseipete Goodyear Wrangler MTR 31x10.5" (på CSA Magnum 7x15 ET10 felg). Jeg tror det kanskje ville gått greit med en 7x15 ET20 felg istedet, men det er ikke så mange alternativer å finne. Og ihvertfall ikke som passer med bildet man har laget seg av hvordan resultatet skal bli.


Ved Gunnarsbø i Tønsberg, et pilskudd hjemmefra.

Under body armor og recovery-utstyr mangler fremdeles, men kommer vel smått om senn. Cherrox får stort sett egentlig bare vedlikehold for tiden, leiligheten krever sitt av tilgjengelige midler.  ::)

Nye, øvre støtdemperbolter bak ble forresten fisket inn mellom øvre støtdemperbrakett og gulvet. Ingen kapping, heldigvis. Men du verden for en knotejobb.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #4 på: Sø.,24,August,2008,00,09 »
Lekkerbisken! Helt noe annet nå, dette ser bra ut 8)
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #5 på: Sø.,24,August,2008,11,27 »
Slutter meg til siste innlegg, ser veldig bra ut,  der ser du hva tøfler gjør!
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #6 på: Sø.,24,August,2008,18,26 »
Flott XJ du har der.. Hjalp veldig med nye lisser.. Minner veldig om min gamle `99 XJ, bare at den hadde 2,5TD da..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #7 på: Ma.,25,August,2008,22,32 »

Jepp. Bra!

Uvant med så høy dørterskel enda?  :)
Medlem 005

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #8 på: Ma.,25,August,2008,23,14 »
Heisan! Takk for oppmerksomhetene!

Høyden går OK. Har fått en litt annen sleng på beinet etterhvert. Det ble jo nesten nye +2" markfrigang nå. Fruen klatrer inn og ut uten problem, men syntes hjula så litt annerledes ut (har du gjort noe med hjulene?)  ::)
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #9 på: Ti.,26,August,2008,09,11 »
Og da er svaret, fiksa litt, kosta bare 200.- kr........................................ ;D
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #10 på: To.,28,August,2008,22,35 »
Det der blei jo bare helt knall!!!

Utrulig hvor mye tøffere slike biler ser ut med littebit løft, og grom dekka  ;D

Ikke for å være pirkete, men hengern litt bak enda eller? kunne kanskje vært hevet bittelitt til bak. Subber hjula ved innflex i ytterskjermen?
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #11 på: Fr.,29,August,2008,09,51 »
Heisan!

Takk for kompliment. Cherrox'en er faktisk i vater, men det er jo ikke lett å se. Ulempen er at det er 1" høydeforskjell på hjulbue foran og bak, noe som bidrar til "sægge-look'en". Så lenge jeg kan stå på bakhjulet uten problem og ordne saker på taket og i skiboksen er jeg happy. Det tar i ved innflex bak, så planen er +1" bumpstops bak, sjakler med ca. 1"-1,5" løft og kiler under bakaksel for retting av geometri i mellomaksel. Men; den skal vises BT først mens merkingen fremdeles er lesbar. Har også 1" TC-drop liggende klart til å ta vibrasjoner med. På litt sikt må jeg nok til med SYE. Jeg har ikke sett etter SYE ennå pga. pris. Det skal visstnok være litt vrient å finne til 242-TC.

Er mye jobbreiser for tiden, så siden jeg skal vise hos BT før ytterligere mod. blir det ikke nye endringer før pepperkakene hagler og årets ferske julemarsipan har vært i salg lenge.   ;)
« Siste redigering: Fr.,29,August,2008,09,53 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #12 på: Fr.,17,April,2009,16,51 »
Er mye jobbreiser for tiden, så siden jeg skal vise hos BT før ytterligere mod. blir det ikke nye endringer før pepperkakene hagler og årets ferske julemarsipan har vært i salg lenge.   ;)


Hva skjedde her Snorre? Det er stille fra denne kanten for tiden ......
XJ 4,0 98

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #13 på: Lø.,18,April,2009,00,23 »
Det skjer så mye annet enn Jeep.. det går i driftsvedlikehold akkurat nå. Vært mye jobb, vinter, familieliv osv. Ungene er i den alderen da deres fritidsaktiviteter også tar min fritid. Jeg er innom både her og offroad.no omtrent daglig. XJ'en ligger på fornøydnivå akkurat nå, men den skulle vært litt mer offroadvennlig med noen skidplates, rocksliders og recovery hooks. Alt til sin tid i rykk og harde napp.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Jeepchxj97

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 171
  • JILT AU!
Re: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
« Svar #14 på: To., 3,September,2009,15,34 »
utrolig stilig den blei:) akkurat hevet min xj også ,3".(2,5td)
venter bare på å få råd til større dekk(evt felger om nødvendig)
bilene blir mye finere , ihvertfall hvis rompa er god å segen:)
lykke til videre:)
Jeep is the king of 4x4:)