www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Skywalker på Fr.,21,Mars,2008,23,50

Tittel: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: SkywalkerFr.,21,Mars,2008,23,50
Cherrox'en er en 1998 XJ Limited. Cherrox fikk sin opprinnelse i min fars forsøk på å huske hva bilen heter.

(http://i169.photobucket.com/albums/u226/skywalker_xj/OME/DSC00125.jpg)

En milepæl er passert, OME er et faktum pr. mars 2008.

Bilen er i vater i lengderetning og sideveis. Totalt løft ca. +60mm, bestående av:
1x OME 930A venstre frem
1x OME 930B høyre frem
4x OME JGF10, 10mm spacer - 2 på høyre frem og 2 på venstre frem
2x OME CS034RA- venstre og høyre bak
2x OME N35 støtdemper frem ("firm valving")
2x OME N36 støtdemper bak ("firm valving")
1x Teraflex justerbart panhardstag

Tid medgått:
1 mann 5 timer
2 mann 10 timer
Totalt 25 timer.

En del fikling og bom. Det som ble de store tidsslukerne var 2x brukne støtemperbolter oppe bak og demontering av panhardstag som sitter på konus. 1x bolt som delvis skar seg i øvre sjakkel høyre bak. Bolten ville ikke ut av sjakkelforing, men gikk greit på plass i rammevange allikevel.

Demontering av panhardstag (trackbar) øvre feste:
Anbefaling er å demontere brakett fra ramme, ikke forsøke å løsne kronemutter i brakett når den er montert på bilen. Det vil garantert være lettere å trekke av konus med Grøftekanten Autos mangelfulle utstyr og fravær av verktøy med dette fritt, f.eks i en stikkebenk.

Demontering av støtdempere bak: Ingen gode triks i ermet, men det er mest sannsynlig disse som skaper mye hodebry for mange XJ-reparatører.

Neste plan:
JKS Quick Disconnects og JKS BPE's.
30x9.5" el. 31x10.5" hjul
Noe diffcover og skid-utstyr på lengre sikt
Recovery hooks og avstivning til fronten med 2" receiver på lengre sikt
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: SverreSø., 6,April,2008,13,56
Demontering av støtdempere bak: Ingen gode triks i ermet, men det er mest sannsynlig disse som skaper mye hodebry for mange XJ-reparatører.

Jeg har knekt øvre støtdemperbolter på flere XJ`er, så dette er tydeligvis et vanlig problem. Det jeg har gjort er å feste mutter og skive i fastnøkkelen med tape, for deretter å stikke den inn i hullet over braketten. Da er det bare å skru i bolten nedenfra og trekke ut fastnøkkelen igjen. Det er enklest å komme til med en fastnøkkel med en liten knekk på.

Pen bil du har forresten! Et sett med 30" eller 31" MT/R på denne, så har du en fin alrounder :)
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: SkywalkerSø., 6,April,2008,22,35
Høres ut som et triks vel verd å forsøke. Får prøve en dag jeg er i ekstra godt humør! Har ikke veldig lyst på unødige hull i gulvet. Frem til 1. mai er det oppussing av leilighet som gjelder.  :)
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: SkywalkerLø.,23,August,2008,07,53
Nå har endelig Cherrox'en fått nye sommerhjul og stiller nå i "fornøydklassen". Jeg er ganske sikker på at det er sommerhjul i alle fall. Kan hende de blir litt tidlig-vinter hjul også, men planen er i alle fall at det skal på noe med pigg når vinteren får festet grep også her på Østlandet.

Hjulene er etter oppskriften fullseipete Goodyear Wrangler MTR 31x10.5" (på CSA Magnum 7x15 ET10 felg). Jeg tror det kanskje ville gått greit med en 7x15 ET20 felg istedet, men det er ikke så mange alternativer å finne. Og ihvertfall ikke som passer med bildet man har laget seg av hvordan resultatet skal bli.

(http://i169.photobucket.com/albums/u226/skywalker_xj/31_GYWranglerMTR/DSC00355.jpg)
Ved Gunnarsbø i Tønsberg, et pilskudd hjemmefra.

Under body armor og recovery-utstyr mangler fremdeles, men kommer vel smått om senn. Cherrox får stort sett egentlig bare vedlikehold for tiden, leiligheten krever sitt av tilgjengelige midler.  ::)

Nye, øvre støtdemperbolter bak ble forresten fisket inn mellom øvre støtdemperbrakett og gulvet. Ingen kapping, heldigvis. Men du verden for en knotejobb.
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: Tom-GSø.,24,August,2008,00,09
Lekkerbisken! Helt noe annet nå, dette ser bra ut 8)
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: Geir G KSø.,24,August,2008,11,27
Slutter meg til siste innlegg, ser veldig bra ut,  der ser du hva tøfler gjør!
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: sivrtSø.,24,August,2008,18,26
Flott XJ du har der.. Hjalp veldig med nye lisser.. Minner veldig om min gamle `99 XJ, bare at den hadde 2,5TD da..
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: 85cjMa.,25,August,2008,22,32

Jepp. Bra!

Uvant med så høy dørterskel enda?  :)
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: SkywalkerMa.,25,August,2008,23,14
Heisan! Takk for oppmerksomhetene!

Høyden går OK. Har fått en litt annen sleng på beinet etterhvert. Det ble jo nesten nye +2" markfrigang nå. Fruen klatrer inn og ut uten problem, men syntes hjula så litt annerledes ut (har du gjort noe med hjulene?)  ::)
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: Geir G KTi.,26,August,2008,09,11
Og da er svaret, fiksa litt, kosta bare 200.- kr........................................ ;D
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: TomasTo.,28,August,2008,22,35
Det der blei jo bare helt knall!!!

Utrulig hvor mye tøffere slike biler ser ut med littebit løft, og grom dekka  ;D

Ikke for å være pirkete, men hengern litt bak enda eller? kunne kanskje vært hevet bittelitt til bak. Subber hjula ved innflex i ytterskjermen?
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: SkywalkerFr.,29,August,2008,09,51
Heisan!

Takk for kompliment. Cherrox'en er faktisk i vater, men det er jo ikke lett å se. Ulempen er at det er 1" høydeforskjell på hjulbue foran og bak, noe som bidrar til "sægge-look'en". Så lenge jeg kan stå på bakhjulet uten problem og ordne saker på taket og i skiboksen er jeg happy. Det tar i ved innflex bak, så planen er +1" bumpstops bak, sjakler med ca. 1"-1,5" løft og kiler under bakaksel for retting av geometri i mellomaksel. Men; den skal vises BT først mens merkingen fremdeles er lesbar. Har også 1" TC-drop liggende klart til å ta vibrasjoner med. På litt sikt må jeg nok til med SYE. Jeg har ikke sett etter SYE ennå pga. pris. Det skal visstnok være litt vrient å finne til 242-TC.

Er mye jobbreiser for tiden, så siden jeg skal vise hos BT før ytterligere mod. blir det ikke nye endringer før pepperkakene hagler og årets ferske julemarsipan har vært i salg lenge.   ;)
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: OsebergFr.,17,April,2009,16,51
Er mye jobbreiser for tiden, så siden jeg skal vise hos BT før ytterligere mod. blir det ikke nye endringer før pepperkakene hagler og årets ferske julemarsipan har vært i salg lenge.   ;)


Hva skjedde her Snorre? Det er stille fra denne kanten for tiden ......
Tittel: Sv: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: SkywalkerLø.,18,April,2009,00,23
Det skjer så mye annet enn Jeep.. det går i driftsvedlikehold akkurat nå. Vært mye jobb, vinter, familieliv osv. Ungene er i den alderen da deres fritidsaktiviteter også tar min fritid. Jeg er innom både her og offroad.no omtrent daglig. XJ'en ligger på fornøydnivå akkurat nå, men den skulle vært litt mer offroadvennlig med noen skidplates, rocksliders og recovery hooks. Alt til sin tid i rykk og harde napp.
Tittel: Re: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: Jeepchxj97To., 3,September,2009,15,34
utrolig stilig den blei:) akkurat hevet min xj også ,3".(2,5td)
venter bare på å få råd til større dekk(evt felger om nødvendig)
bilene blir mye finere , ihvertfall hvis rompa er god å segen:)
lykke til videre:)
Tittel: Re: Snorres garasje (Grøftekanten Auto)
Skrevet av: rubberOn.,25,November,2009,20,33
likte felgene hvor er di kjøpt???? sikkert dyre greier.
vurderer å skaffe sånne.
Tittel: Takk til Cherrox!
Skrevet av: SkywalkerOn., 3,Oktober,2012,23,46
Andre oktober 2012 ble siste dag med Cherrox.

Litt trist, Cherrox'en var siden august 2006 blitt  et familiemedlem.  Den trygge  og rolige murringen fra  din Chrysler rekkesekser skal ikke lengre høres i vår garasje.  Kjære Cherrox; du har gitt oss mange fine turer og minner. Vi har gitt deg bensin og olje. Du har tatt oss med nær og fjern, til fjord , til fjell og til kjørefelt. Din trygge, solide og robuste firehjulstrekk har vært til nytte og glede hele tiden. Kanskje aller mest på snøtunge dager da brøytemannskapene ble forsinket, eller kjørte av veien.

Nå er det andre som skal få gleden av å bli kjent med deg.  Kjære Cherrox; vi ønsker deg hell og lykke på veien og håper at du vil være trygg, solid og fin for din nye familie slik du har vært  det for oss.