Skrevet av Emne: Bringing an old dog back to life...  (Lest 1663 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget amstaff

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Bringing an old dog back to life...
« på: Ma.,30,Juli,2012,18,51 »
Hallåpåderesierjegda!!!
Ny bruker på forumet, og mangeårig Wrangler-eier. Unnfanget i Skien, født i Porsgrunn, vokst opp i Skien, bor i Skien.
Grunnen til at jeg joinet forumet her var rett og slett for å finne info, men dum som jeg er leser jeg meg bort i diverse tråder om bygging... Så merker jo at bilen jeg egentlig bare skal piske liv i til daglig bruk muuuuuligens blir modifisert med tiden. Takk for det. (Gi meg styrke...)

Vel.... Til poenget. (Skrev forresten hele det første stykket med Caps Lock på før jeg oppdaga det. Annoying much?)
I 2001 kjøpte jeg en Wrangler -97 modell, 2,5 liter. Strålende fornøyd med den bilen, ikke noe å si på det. Dønn orginal, borsett fra felgene.
Men i 2005 (april-ish), så gikk den ikke gjennom EU-kontroll. På den tiden hadde jeg dårlig råd, en bil som funket, firmabil og motorsykkel. Så Jeepen ble parkert med "jeg får fikse det over tid" i bakhodet.

Det er nå den dårlige samvittigheten min skal lettes på, og dere antagelig legger meg på hat-lista og banner meg herfra.
Men here goes:
I 2008 fikk jeg den lyse idéen at det kanskje var lurt å sette Jeepen i garasjen, så kanskje jeg ville få litt motivasjon til å få den igang igjen. Hadde tross alt stått utenfor garasjen helt inaktiv i 3 år.
Nå er vi i følge kalenderen i 2012, skal si tida flyr, og nå er det på tide å få den igang. Motivasjonen er to-sidig, og jeg er bestemt på at den skal taes i bruk nå. Samboer er lei av å stå opp kl. 06 og kjøre meg på jobb (går hjemme, er gravid), og jeg savner Jeepen min. Savnet blir ikke mindre av å lese tråder her inne om disse bilene.
Glad det ikke finnes (som jeg vet om) et Jeep-politi. Da hadde vel bilen blitt henta, og jeg bura for grov Jeep vanskjøtsel.

For 2-3 år siden kjøpte jeg en brukt dynamo (gamle var sprukket) av en kar i Asker. Stein Et-eller-annet... Planen var allerede da å få den igang. Men dynamoen havna på ei hylle i garasjen, og det er det meste som har blitt gjort på 7 år.

Her er stakkaren...  :-[


Forrige uke fikk jeg tak i ny viftereim. Demonterte alle løpehjul og pusset rent for overflaterust. Alt ble satt sammen, inn med dynamoen og viftereim, så kom det store øyeblikket. Motoren skulle startes. En liten dusj med startgass og den startet på første forsøk  ;D Ingen ulyder og motoren maler som en katt. Score!!!!

Med den bekymringen borte, så var det jo bare å fortsette. Ingen anmerkninger på bremser i -05, men tilstanden kan ikke akkurat påstås å være bra etter så mange år med inaktivitet. Kjørte en runde rundt i gata for å få løsnet litt på ting og tang. I det jeg parkerer foran garasjen står en nydelig stråle med bremsevæske opp fra motorrommet.  :-X 


Ja, ja... Da blir det nye rør hele veien, så handlet inn dette og verktøy til jobben.
Har også  bestilt nye skiver, klosser tromler, bånd og slanger fra Morris. Samt et par lysbraketter  ;D
Og mens jeg venter på pakke fra onkel Amerika, så har jeg i mellomtiden plukket fra hverandre bremseskiver og tromler. Gjort rent litt rundt forbi og smørt alt av gjenger med kobberfett.




I følge kontrollseddelen fra EU'n i -05, så var det slakk diverse plasser i understellet, samt dårlige bærekuler begge sider foran. En kjapp tlf. til den lokale Jeep-forhandleren idag, og jeg fikk et mildt hjerteinfarkt med tilhørende hjerneblødning...  >:(
De skulle ha 2600 riksdaler (uten mva.) for et sett med bærekuler, til EN side... Og ifølge de, så var ikke foringer til bærearmer (Control Arms?) å få tak i løse, jeg måtte ha nye armer. Prisen gidder jeg ikke gå inn på engang. Jeg ba vedkommende å dra til helvete, men på en måte som gjør at han ser frem til turen...

Norsk Bilkompani var behjelpelige, og nå er bærekuler på vei i posten, til under halve prisen av den lokale blodsugeren. Foringer måtte de bestille, så det tenkte jeg å bestille fra Morris ikveld.

Så for å avslutte en lang og kjedelig post, så kommer det et spørsmål. (Nei, ikke et kort spørsmål.)
Da bilen ble parkert for 7 år siden, så funket alt. Nå funker ikke nær- og fjernlys. Sikring er i orden, så mistenker problem i en kontakt/bryter eller et relé. Noen kjente svakheter med noe av dette?
Hyl ut om noen har tanker om det.

Og ja, jeg tåler å bli kjefta på  ;)

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Re: Bringing an old dog back to life...
« Svar #1 på: Ma.,30,Juli,2012,20,20 »
Dette lover godt, du har allerede kommet langt på veg etter kort tid - gleder meg til å lese mer.

PS: grattis med graviditeten, selv om hun kan være alt fra to uker til 7,5mnd på vei. Arti læll, som vi sier i Trøndelag.
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget amstaff

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Re: Bringing an old dog back to life...
« Svar #2 på: Ma.,30,Juli,2012,22,22 »
Jo, takk for det du. Traff bra også, hu er 7 mnd på vei  ;)

Siden jeg ikke blir helt klok på control arm bushings, så bestilte jeg nettopp et komplett sett for alt. Regner med det er ALT, siden det står "Includes All Suspension Bushings and Body Mounts"  :)

Kikker litt på verktøy for bytting av bærekuler. Noen som kjenner til noe som jeg kan handle her på berget? Og som ikke koster skjorta?
Lurte litt på dette settet fra Biltema...
Alternativt dette settet fra Verkstedutstyr.
Eeeeeeller denne fra Jula?
Fyr løs med meninger/forslag  ;D
« Siste redigering: Ma.,30,Juli,2012,22,49 av amstaff »

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 656
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Bringing an old dog back to life...
« Svar #3 på: On.,10,Oktober,2012,10,48 »
Overraskende mye "rare" feil på en bil som bare var 8 år gammel i 2005??? Skjønner godt at du mistet litt motivasjonen. Men godt at den er tilbake igjen nå!! :)

Her er en til avdrager du kan vurdere, fra www.bilxtra.no. Vet at Biltema hadde en tilsvarende, men fant den ikke i farta. Jeg brukte den når jeg byttet alle bærekulene på en gammel Pajero, men der ble den litt knapp på nedre kule... Men den funket som f... når jeg fikk den på plass. Legger ved et bilde, så kan du vurdere om du har like grove kuler.


Kan også nevnes at jeg mistet VELDIG mye motivasjon etter at jeg kjøpte min første Jeep og den sto i deler i garasjen sammenhengende i 3mnd... :( Men jeg var avhengig av den, og MÅTTE få bil av den. Og når du ser at det går fremover, og ting begynner å falle på plass så hjelper det masse på motivasjonen!! :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje