Skrevet av Emne: HardKåres bil garasje  (Lest 45862 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #30 på: To.,26,September,2013,09,40 »
*host* merkelig snag... Bensinlampa lyste på bilen når jeg hentet den, men uansett hvor mye jeg prøvde så FIKK jeg ikke på mer enn 20l. Jeg hørte til og med at det skvulpet nedi påfyllingsrøret. Og når jeg satte meg inn i bilen, viste bensinmåleren 1/4 full...  ??? Så jeg konkluderte med at det var feil på tankmåleren, da jeg vet at forrige eier hadde byttet tank men behodt gammel tankarmatur. Så jeg nullstilte triptelleren ved fylling, og tenkte at dette fikk bli rutinen...

Etter 10mil begynte lampa å lyse igjen. Og så ofte gidder jeg ikke å fylle bensin, så jeg kjørte bare videre. Men etter 19mil skulle fruen kanskje låne bilen, så jeg tenkte at jeg skulle fylle opp, når jeg alt passerte en bensinstasjon.

63l bensin gikk på.........  :o :o :o Må jo ha tømt alle bensinslangene frem til motoren også... :o :o :o Og tankmåleren står nå på F...  :-[ Så problemet ved første fylling var faktisk noe form for vapour lock i påfyllinga, som gjorde at jeg ikke fikk på mer bensin... Men nå vet jeg at tankmåleren virker i allefall... :P
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #31 på: To.,26,September,2013,09,43 »
Jeg hadde et ekstra sett med 31" dekk når jeg hadde MJ, men disse fikk jeg byttet med en kar som trengt 31" i stedet for 32". Men så solgte jeg MJ, og 32" ble med på kjøpet. Og da savnet jeg virkelig det ekstra settet med 31"... Så fant jeg plutselig de gamle dekkene mine til salgs på finn.no, så nå er gammel-dekkene mine på vei tilbake igjen... :D

Att og frem er dobbelt så langt. :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #32 på: Sø.,29,September,2013,00,18 »
225/75-15 er jo litt lite på en Cherokee... Spesielt med et 2" hevesett i garasjen. Nå angret jeg plutselig på at jeg byttet mitt ekstra sett med 31" mot noen 32", som selvsagt ble solgt med Comanchen. Så etter tråling på flere forskjellige fora kom jeg plutselig over mine gamle 31" til salgs på finn.no!!! Så nå er de på vei hjem til garasjen min igjen!!

I dag var jeg dessuten og fikk hentet inn noen vinterdekk jeg fikk med Comanchen når jeg kjøpte den. Disse ble lånt til en kompis som trengte nye dekk til sin bil, men de passet ikke på den. Så solgte jeg Comanchen, og glemte disse... Men nå har jeg jo bil igjen som disse vil passe til! Og de er i 235/75-15, det tror jeg er en fin dimensjon selv med heving.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #33 på: To.,10,Oktober,2013,19,26 »
Plutselig sluttet vifta i bilen å virke. Og det var serdeles praktisk nå som det bøtter ned med regn her i nord, og bilen dugger igjen for et godt ord hvis man setter seg inn i den... Til slutt måtte jeg hyre på meg, og gå ut og demontere vifta. Når jeg satte på direktestrøm og ristet på vifta, begynte den plutselig å virke igjen! :D Midlertidig... Men da var det i allefall tydelig hva som var problemet, og jeg kjørte, uten vifte og med tilhørende ekstra motorstøy, til nærmeste hugger hvor det fantes ikke mindre enn 2 tilårskomne førstegenerasjons XJ'er.


Mens jeg alt var i gang, og våt til skinnet, så brukte jeg tiden godt! Fant meg bl.a en nesten ny bakruteviskermotor, og baklukedempere som klarte å løfte luka helt opp! Pluss endel småting ekstra. Så var det hjem og montere! Selv om bl.a www.4wd.com mente at jeg skulle ha en annen viftemotor opp til -87 enn denne, som var fra etter -88 så var eneste modifikasjonen ny plugg på ledningsnettet.


Og når jeg allerede var våt, så fikk jeg montert de "nye" baklukedemperne, og fikk festet batteriet med patentbånd i stedet for som det var, surret med streng...  :P Og sist men ikke minst, så fikk jeg koblet opp US park på bilen...  8) Selvsagt, med "EU-kontrollbryter" i motorrommet... ;)


Så sitter jeg og forfatter bestilling på hevesett..................
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #34 på: Fr.,11,Oktober,2013,15,30 »
Trenger nok det hevesettet ja... :D På tide å hive vinterdekkene på familiebilen, og da var det samtidig på tidet å bytte sommerdekkene på XJ ut med M+S-merkede dekk, til jeg får hentet hjem piggdekkene mine.


225/75-15 sommerdekk


31"10,5-15

Funker helt fint, så lenge jeg ikke svinger for mye... :D
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #35 på: On., 6,November,2013,14,29 »
Etter å ha sklidd rundt på gamle AT i noen uker ble det på høy tid å få på vinterdekk… Hadde noen steingamle 235/75-15 med knekte pigger jeg tenkte å montere, men så fikk jeg plutselig kastet etter meg noen 205/70-15 *host* dekk som var så billige at jeg måtte kjøpe.


Så mye mindre er de nye dekkene


31"10,5-15 vs 205/70-15


Ble litt kjedelig, men man må lide for grep…  :-\
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #36 på: Fr.,17,Januar,2014,22,19 »
Fikk en 1'er på frieksos pga små rusthull i sommer. Disse har utviklet seg til så store hull at i dag bestemte jeg meg for å få byttet ut bare den lekke potta, da resten av anlegget er veldig fint.

Hadde målt at anlegget var mindre enn 2,5", så dermed kjøpte jeg ny potte i 2". Etter at jeg hadde sagd ned den gamle potta, viste det seg at dem var for liten. Da dro jeg og fikk byttet den i en 2,5". Men den var selvfølgelig for stor igjen, da anlegget er 2 1/4". Frem og tilbake til Biltema enda etpar ganger for å få dette til, men etter 4. runden gikk jeg lei... Da kjøpte jeg endelig en stigeovergang til 2,5", og bygde alt nytt fra midt under bilen.


Henger noe lavt, men det er ikke så god plass over heller.


Etpar 60 og 90-bend for å komme over akslingen.


Her er klaringa mot akslingen, tror ikke jeg klarer å ta i.


Her slutter anlegget så langt, men når jeg får tid så skal jeg kutte et bend helt bakerst for å få eksosen ned i bakken i stedet for opp etter husveggen... :D
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #37 på: Fr.,24,Januar,2014,22,28 »
3" Skyjackers bestilt...  8)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #38 på: Fr., 7,Februar,2014,14,00 »
Har ikke fått motortemperaturmåleren å virke på bilen, selv om jeg har forsøkt 4 forskjellige sensorer med forskjellige delenr og produsent. Dermed konkluderte jeg med at problemet måtte skyldes selve instrumentet. Jeg kom over et komplett instrumenthus til en -91 XJ, og fikk i dag snoket det på plass:


Verdens største drivstoffmåler. Tydelig hva Jeep mente var det viktigste instrumentet på 4,0l... : P




Som en bonus hadde det nye bordet turteller, og den funket uten noe tilpassing!


XJ fra -83-91 har "samme" instrumentbord, og de er "interchangeable" så lenge plasthuset er blått. I -91 kom det nytt bord, i hvit plast, og de kan IKKE byttes på en med blått.

Grei jobb, alt funket med en gang, men det var er sant h.... å få speedometervaieren på plass igjen...

Og når jeg var i gang fikk jeg fikset klokka, koblet opp strøm til CB, fikset eksosanlegget og fikset midtkonsollen mellom setene.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #39 på: Fr.,14,Februar,2014,12,25 »
Da var det på'an igjen med å bytte vifta på Jeepen... Fruen skal få låne bilen min, siden jeg og kidsa drar på helgetur med familiebilen. Hun har aldri kjørt den før, og har generelt ikke et så godt forhold til alle bilene mine... :P Og hun liker særdeles dårlig løsninger som "hvis vifta begynner å bråke så er det bare å slå den helt av og så på igjen så funker den igjen"...


Inn med en helt ny en denne gangen!


Og mens jeg sto ute med hodet under panseret så kom det en stor, rød engel dalende ned oppkjørselen min med 5 kolli leker fra US, bl.a 3" hevesett... :D 
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #40 på: Ti.,25,Februar,2014,22,48 »
Etter at jeg fikk inn nytt instrumentbord i bilen så har temperaturmåleren stabilisert seg fint på 70c. Så jeg tenkte jeg skulle starte ut med å bytte termostat, og ta et oljeskift. Og det var altså en h... jobb... Hva i f... dreiv de å røkte på designavdelinga til Jeep, når de kom opp med den geniale løsninga å ha tappeskruen på siden av radiatoren så det er steike umulig å tappe ned kjølevæska, og festeskruen til termostathuset bak multireima??? Og for å få løs multireima må du ha fysikk som en 5-åring for å komme til slakkeskruen til servopumpa??? F... meg den mest krøkkete bilen jeg noen gang har byttet termostat på. Brukte hele formiddagen på dritten.

Endelig fikk jeg skrudd sammen alt og fylt etter med væsker, så fikk jeg hornet opp å stå igjen, og byttet hovedlysbryteren på bilen. Så var det ut på prøvekjøring, for å hente barna på skolen og i barnehagen... Men jeg kom ikke lengre enn 50m avgårde før det begynte å lukte, og sive hvit røyk inn i bilen... :( Hadde kjørt i motbakke hele veien, så det var bare å stoppe bilen, hekte i N og rulle forsiktig baklengs inn i garasjen igjen... Demonterte og monterte bryteren igjen, og det viser seg at så snart jeg slår på instrumentlysene begynner det å ryke igjen... I morgen må jeg demontere instrumentbordet igjen, for å komme til lysbryteren på oversiden, så er det å begynne å demontere instrumentlys... :(

Ingen god dag for mekking i dag...

If it is a Jeep-thing, I still don't understand.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #41 på: On.,26,Februar,2014,12,32 »
F... har i dag hatt ute instrumentene, og lysbryteren, og ser at det er gått varmgang i "dimmefjæra" på bryteren. Forsøkte å montere på nytt og sjekke at det ikke var andre ledninger i klem, uten forbedring. Så til slutt måtte jeg montere inn den gamle bryteren igjen, og problem solved! Så feilen ligger antagelig i defekt bryter! Men-Den er bestilt fra USA, og pga tidsaspektet og lav pris så blir det nok en utgift lagret på "erfaringskontoen", og ny del bestilt fra Sarpsborg motor.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har demontert og montert bryterne i dag, for å se om jeg fikk skikk på det...
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #42 på: On.,26,Februar,2014,23,04 »
Er det mulig...
Når jeg kjøpte bilen så slet jeg først med å få bensin på tanken i det hele. Så fikk jeg fylt den opp, men merket at med full tank stinker det bensin rundt hele bilen. Men så lenge jeg holdt under 3/4 tank gikk det greit.

Jeg regnet med at den hadde samme symptomer som Dodgen når jeg kjøpte den, gammel påfyllingsslange som var sprukket. Tanken er ny, med ny armaturpakning, montert av verksted, så den er det ikke. Så jeg bestilte nye slanger fra USA og satte meg å vente.

Påfyllingsslangen og utlufting til tanken sitter krøkkete til, under noen deksler, og i dag når jeg skulle begynne å bytte rør viser det seg at de sitter så krøkkete til at verkstedet ikke har strammet slangeklemmene inn mot tanken... Kunne dra slangene rett av... :(
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #43 på: To.,27,Februar,2014,20,13 »

Ny bryter med tydelig varmgang i dimmerviklingene.


Nye bensinslanger på plass.
« Siste redigering: To.,27,Februar,2014,20,15 av HardKåre »
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #44 på: Fr., 7,Mars,2014,17,25 »
Ytterligere litt fremover. Viskeren på bakruta var demontert, og lå i bagasjerommet på bilen når jeg kjøpte den. Demonterte viskermotoren uten å kunne få mere mer liv i denne, men fikk hjem en "ny" motor fra høgger'n som jeg fikk montert i dag. Denne var fra en -94, så den hadde 4 ledere inn, mens min hadde bare 3.

Viser seg at den nye motoren hadde intervall også, som jeg desverre ikke fikk koblet opp. Får se neste gang jeg er hos høgger'n om den samme bilen står der enda, så kan jeg ta med meg bryteren med intervall hjem og koble opp... :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje