Skrevet av Emne: HardKåres bil garasje  (Lest 45877 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #45 på: Sø., 9,Mars,2014,13,05 »
Fikk byttet lysbryteren på bilen i dag. Igjen. Den nye virker å virke.  Snart verdensmester i lysbryterbytting... :P
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #46 på: Ti.,18,Mars,2014,18,30 »
Liten økt i garasjen i dag, for jeg måtte på jobb. Fikk koblet opp ny strøm til begge el-setene over egen sikring, og fikk byttet ut den pinglete ledninga noen hadde koblet opp på førerstolen. Den gjorde at sikringa smalt med jevne mellomrom.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #47 på: Fr.,28,Mars,2014,17,10 »
Var og fikk tettet etpar steinsprang på Jeepen i dag. Alltid hyggelig med flinke folk, fikk meg en god kopp kaffe og nye innspill på foliering og lakk, og ble enig om at frontruta nok bør byttes mens ruta herdet. Og vi ble enig om at når den tid kommer, så får jeg hjelp til å ta ut ruta så jeg får ta all rusta rundt ruta før ny settes inn.

Ellers gikk ettermiddagen med til sikkerhet, fikk koblet opp et høytsittende bremselys i LED etter å ha loddet fast nye ledninger.

,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #48 på: Sø.,27,April,2014,22,17 »
Endelig er sommerdekka på!!
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #49 på: On., 7,Mai,2014,22,54 »
Da var det på tide å kjøre bilen inn i garasjen og begynne å bytte fjærer / montere hevesett...
Lar bildene vise litt hva jeg baler med.


Startet bra med å parkere bilen OPPI verktøyskrinet mitt... :D


Bil på bukker, med forhjulene liggende under crossmember for ekstra sikring.


Her er første fjæra ute.


Litt forskjell på fjærene, såpass faktisk at jeg ikke var i stand til å få inn den nye fjæra uten å droppe lower control arm på angjeldende side.


Men de skal uansett byttes, så det går greit.


Her begynner ting å ta seg til, sjekk lastestropp i bruk for å få dradd akslingen forover til riktig posisjon. bl.a derfor viktig med sikring!!


Så over på motsatt side.


På denne siden brukte jeg flaskejekk for å få akslingen i riktig posisjon!


Og, etter egen erfaring og andres anbefaling, Skyjacker støtdempere ruster noe inn åt helv... Så da var det bare om å gjøre å få på et topplag med lakk før de monteres!! Demperne er uansett hvite, med medfølgende klistremerker til å sette på under montering.

Så i morgen er det stort sett bare å montere nye dempere og swaybar, og tighte opp alle bolter til moment, så er jeg ferdig. Fremme... :/
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #50 på: To., 8,Mai,2014,22,49 »

Med èn bil i biter halvveis inn i garasjen må man hente hjem en av veteranbilene til bruksbil. Men på 280kvm tomt må man stable godt for å få plass til 3 biler uten å være i veien for naboene.


TAKK SKAL DU F**N MEG HA SKYJACKER, som leverer demperne umonterte... Var et sant lite helv*** å få montert foringene, og ikke minst skruebrakettene til venstre i bildet. Men store mengder WD40 og grønnsåpe, BFH og skruestikke så fikk jeg smokket de på plass til slutt.
 

Her er "track bar relocation bracket" og NY Skyjacker Hydro 7000 styredemper montert. Skal vise BT at jeg har gjort det skikkelig når jeg skal på visning!!


Nye, lengre sway bar links montert, og Skyjacker Hydro 8000 støtdempere montert.


Dekkene er på, bilen står på egne hjul. Litt trangt å få tatt bilde av helheten bare. Men i morgen skal jeg jekke opp og sjekke svingestoppene, for å sjekke om dekkene tar i noen plasser.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #51 på: On.,18,Juni,2014,19,22 »
DA var det på'an igjen... På tide å få montert hevefjærer bak også.

Ut med de gamle.


Litt mer sprett i de nye fjærene.


Ferdig arbeid. :)

Ingen bilder av hele bilen, da den fortsatt står på bukker. Skal fikse det i morgen. Bygger opp nytt eksosanlegg igjen mens bilen allerede står i morgen, da det gamle plutselig ramlet av på vei hjem fra jobb rett før helga... :/

WD40 over en lang periode, med mange repetisjoner på alle fjærfester var en suksessfaktor... Alle bolter løsnet forholdsvis lett med 1/2m latmann, og fjærforingene slapp fjærboltene uten
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #52 på: To.,19,Juni,2014,18,17 »
Da er bilen ferdig hevet!

Time for firehjulskontroll bestilt, for å få godkjent hevinga!
 


,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #53 på: Fr.,20,Juni,2014,10,15 »

Før: 225/75-15


Etter: 31"10,5-15
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #54 på: Sø.,13,Juli,2014,13,49 »
Da er transfer case drop kit fabrikkert og klar til montering.


Desverre har noen løkhoder hos Jeep funnet ut at transfer case member skal skrues fast med en bolt og en STUD!!


Dvs at det står en pinne skrudd inn i en mutter i ramma, med nok en mutter i bunn. Gjett hvilken som løsner. :(

Oh well, status nå er at ramma er sauset godt inn med WD40 innvendig. Den ene stud'n var knekt av en tidligere eier. På motsatt side har jeg nå forsøkt å sveise mutteren fast i stud'en, og knekt den andre bolten. Så langt er det altså 2 av 4 bolter som må borres ut og gjenges opp. :(

Ohh, well. 4hjulskontroll på tirsdag!
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #55 på: Fr.,12,September,2014,15,03 »
Fått litt mer pynt til XJ...


Mulig det etterhvert blir to runde bøtter i front i tillegg, evt i stedet for, de to tusenmetrene på fangeren.

,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #56 på: Lø., 4,Oktober,2014,19,05 »
Sist jeg skulle jobbe med den ville Jeepen ikke starte... Og synderen virket på meg til å være alarmen, som er delvis utkoblet av tidligere eier... Så da fant jeg ut at jeg skulle gå skikkelig til verks!!


Så da er det bare å finne ut hvor ALLE disse ledningene går.......


Fant heldigvis noen koblingsskjema og monteringsanvisninger på nett...


Så da er det bare å finne avbiteren, og begynne å fjerne alle strømtyvene...  >:(
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #57 på: On.,11,Februar,2015,21,41 »
Har vært plaget med trykk i kjølesystemet så Jeepen har stort sett bare stått parkert siden i høst...

Men så var det på tide å flekke av toppen og bytte toppakning!








Så var det å begynne å montere sammen igjen:


Men så viste det seg at jeg hadde fått pakningssett til en HO, og jeg har en LO...


I og med at jeg hadde FÅTT settet så var jeg likevel veldig fornøyd, og www.sarpsborgmotor.no hadde ny innsugspakning liggende på lager. Så etter 4 dager stillstand var det bare å fortsette.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #58 på: On.,11,Februar,2015,21,48 »
Det viste seg jo etter hvert som jeg fikk montert sammen Jeepen igjen at når termostaten åpnet så begynte det pinadø å sprute kjølevæske ut av øvre kjøleslange igjen...   ??? Så etter å ha tappet ned systemet igjen og inspisert området så kjentes det ut som at det var litt slakk i loddinga til rørstussen i radiatortanken...   :o Og i og med at jeg ikke kunne finne en markert "slippkant" på toppakninga når jeg hadde den av så har antagelig radiatoren vært synderen hele veien...  :-\

Ny radiator bestilt fra Jeepens hjemland.




Så er radiatoren ute.


Se så fin. Legg også merke til radiatorpåfylling. Nå forsvinner trykksystemet, og erstattes med normalt "åpent" kjølesystem.


Å bygge om til "ny type" radiator skaper problemer med temperatursensor til den elektriske vifta. Ny sensor fra Biltema settes inn i nedre kjøleslange. Lukker ved 92*.


Måtte modifisere LITT på innerskjermen for å få plass til returrøret til oljekjøleren.


Så er den nye radiatoren på plass.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #59 på: Fr.,13,Februar,2015,18,50 »
Dagen i dag startet da opp med å måke sne. Ut av garasjen. Rett nok har det stått en bil i garasjeåpninga, men det har likevel fokket voldsomt inn til innerst i garasjen...  :o


For å bygge om fra trykksatt kjølesystem til normalt, må jeg ha ny ekspansjonstank. Og den gamle tanken var koblet inn på kjølevannsventilen i motorrommet. Så da måtte jeg evt kutte slangen og plugge den. Men etter å ha søkt litt rundt på nett så kunne jeg ha byttet til ny kjølevannsventil fra en -92->, men disse er av plast og folk klager på holdbarheten. Så da var enda et alternativ å bytte ut kjøleslangene til slanger fra en -97->, for på denne modellen er kjølevannsventilen helt eliminert. Så måtte jeg selvsagt plugge vakumslangen til ventilen.

Ulempen var at på denne utgaven er bypass-røret fra vannpumpa vinklet 90*. Og selv om jeg kjøpte inn røret så gadd jeg ikke å demontere vannpumpa bare for å bytte rør. Dette løste seg likevel lett ved hjelp av en rørbit, Biltemas vinklede kjølevannsslanger og etpar slangeklemmer.



Hadde også kjøpt inn ny ekspensjonstank til en nyere Cherokee, men den skal plasseres der coilen sitter på min... Så i stedet fant jeg en gammel Pajero ekspansjonstank innerst i garasjen, som skal modifiseres inn i bilen.  8)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje