Skrevet av Emne: HardKåres bil garasje  (Lest 45860 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #15 på: Sø.,17,Februar,2013,11,02 »
Ellers så fungerer bilen utmerket... Og etter å ha sklidd rundt på 10 år gamle AT-dekk i vinter fant jeg ut for 14 dager siden at det var på tide å legge om til vinterdekk... Og ikke hvilke vinterdekk som helst, siden Dodgen min fortsatt står uten gearkasse på MJ låne vinterdekkene fra den: 31"10,5. Ser litt bedre ut enn de 235/75 jeg egentlig har til den...

Boltsirkelen er lik, men innpresset noe forskjellig. Dermed tok hjulene i i bakkant av framskjermene under sving, selv om de 31"10,5 AT-dekkene ikke gjør det. Men ikke mer enn ei handsag kunne fikse!! Var bare plast som var i veien.

Dessuten var jeg så heldig å komme over et sett med piggkjetting til 31" dekk. Så langt er de bare prøvemontert, og ikke kjørt med. Så jeg er litt spent på om de går klar av skjermene på AT-dekkene. På piggdekkene gjør de det IKKE! :D
« Siste redigering: Sø.,17,Februar,2013,11,05 av HardKåre »
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #16 på: Sø.,17,Februar,2013,11,19 »
Fotbrekket har ikke funket siden jeg kjøpte bilen. Så nå bestemte jeg meg for å finne ut av det. Hvilken GENIAL konstruksjon, å feste fotbrekket BAK sikringsboksen, slik at det var komplett umulig å komme til, selv om jeg prøvde å løsne på sikringsboksen. Og for å gjøre det hele komplett, er mekanismen festet med 3 skruer. To som er lett synlig og lett tilgjengelig, mens den ene skruen som du knapt kommer til, og som det ikke er mulig å se, har en 15mm skrue mot 13mm på de andre!! Brukte en halv dag på å løsne 3 skruer!!

Når jeg endelig fikk løs mekanismen viser det seg at den ikke kan demonteres. Og "motholdstanna" på brekket er så slitt, at den klarer ikke å holde brekket inne. Så nå leter jeg etter ny fotbrekksmekanisme, evt så har jeg på handa T-handlemekanismen fra en Dodge Dart, så kan jeg evt bygge om til handbrekk av "pull-and-twist"-typen.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #17 på: Lø.,16,Mars,2013,19,25 »
Var så heldig å få kjøpe ny fotbrekksmekanisme MED fungerende mothold, så nå er bilen skrudd sammen igjen... Og brekket kan både strammes og slippes, SUKSESS!! Eneste ulempen er at det kan ikke holde bilen i bakker... :-/ Velvel, da er det til å demontere bremseteomlene og sjekke status på bremsesko. :-/
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #18 på: To., 4,April,2013,13,42 »
Fått gjort endel småting igjen...
Har forberedt meg til treff i helgen, så jeg har fått montert CB og slepefeste fremme.



men så kan jeg likevel ikke delta, pga at jeg ikke har fått tid til å fikse fotbrekket enda, og en liten kjølevannslekkasje fra radiatoren.

I tillegg har jeg fått "plugget" alle skrufester i interiøret


brukte uoriginale Biltema-plugger i stedet for å bestille originale som uansett kom i feil farge...

I tillegg endel småtjafs, fått fikset litt el, nå funker horn og blink igjen som hadde ramlet ut, plugget VCAD'en skikkelig mm.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #19 på: Fr., 5,April,2013,21,03 »
Merkelig "snag" på bilen...
Har alltid syntes at den var EKSTREMT lat, og vanskelig å få i fart. Har bare tenkt at 2,5'ern var svak. Men så oppdaget jeg at gassvaieren bare er tredd gjennom et øye i toppen av gasspedalen, uten å "sitte fast". Dermed viste det seg at vaieren kom 2cm for langt gjennom pedalen før vaierstoppen. Det ville si at jeg måtte trå pedalen ca. 2cm inn før gassvaieren var stram, og dermed 2cm med "bortkastet vandring" på pedalen.

I dag fikk jeg strammet inn vaieren, og det var jo en helt ny bil! Plutselig går det an å ruse opp motoren og det blir lyd når jeg trår pedalen i bunn! Før var jo "full gass" i realiteten bare halv gass, når pedalen bunnet i gulvet var det masse vaier igjen!!!

Merkelig bil... :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #20 på: Lø., 6,April,2013,14,51 »
Fik ikke til å redigere inn bildet i forrige innlegg, så here goes:


Her er vaierstoppen flyttet lengre inn på vaieren, slik at vaieren blir strekt med èn gang jeg trår på pedalen. Deilig!
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #21 på: Ti.,30,April,2013,12,19 »
Har vært plaget med at jeg ikke får justert inn fotbrekket på Jeepen. Så jeg fikk bestilt inn repsett til bremsene, da det viste seg at det ikke gikk an å justere strammeskruene på trommebremsene. Hadde på forhånd målt at trommelen var 10", trodde jeg... Men når jeg hadde alt fra hverandre så var visst trommelen bare 9"... Er Dodgen som har 10". Går litt i surr med alle bilene... :P
 
Dermed passet ikke de nye justeringsskruene. Eller dvs, de passer, men tannhjulet på skruen kom litt feil i forhold til pluggen i bremseskjoldet. Så i første omgang fikk jeg demontert de gamle, som hadde rustet fast, og smurt de godt opp igjen så får jeg se om det hjelper! Så får vi se om dette gjør så jeg får justert opp fotbrekket!
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #22 på: To., 2,Mai,2013,20,59 »
Fikk byttet bakpotta i dag. Satte i den største Biltema-potta jeg fant.


Og mens jeg alt var i gang begynte jeg å fabrikkere nytt stag til lastventilen, etter at tidligere eier har byttet bakaksling.


Fortsatt litt for langt, men det skal fikses. Dessuten blir staget justerbart, så jeg kan få justert inn bremsene bak.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #23 på: Fr., 3,Mai,2013,13,21 »
Hyggelig brev i posten i dag:  8)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #24 på: Ti., 7,Mai,2013,19,16 »
Litt gjort i dag også. Byttet også ut stabstag end link da de gamle ble litt "kort" etter 3" heving... Kjøpte nye links til en 1991-> Comanche, da den er 8,25" mot originalt 7,25".


Ble straks bedre... :)


Desverre knakk begge skruene til den ene foringa opp mot ramma. Det får jeg borre ut senere.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #25 på: Lø.,18,Mai,2013,21,49 »
Har hvite blinkelyslamper på Jeepen, og siden det er både park og blink i lampene så har jeg hatt hvite blinker foran, og orange på siden. Men så fant jeg BA9 LED på ebay, med både hvitt og orange lys foran...
http://s203.photobucket.com/user/k_a_eriksen/media/Jeep/Tech/C25877E4-E08F-49AA-B0DD-BCE06800F41A-3378-000001E20B545E35_zps09585e5d.mp4.html
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #26 på: Lø.,14,September,2013,16,52 »
Her har det skjedd litt...
Med 2 små barn var det ikke så praktisk med 2-seters pickup. Derfor ble MJ solgt i sommer.

Ny Jeep på tunet, fikk kjøpe en 1987 Cherokee med en 4,0 som maler stillere enn en rekke4er...









,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #27 på: Lø.,14,September,2013,17,00 »
Byttet alle lyktene fremme, og fikk koblet opp hjørneblink.


Ellers har jeg overhalt bremsene.







Ut med alt gammelt, inn med alt nytt!
Plagdes som f... med å få luftet bremsene, fikk ikke skikk på kretsen fremme etter denne operasjonen... Før jeg oppdaget problemet...

Caliprene var montert på FEIL side, så de ble stående opp/ned... Dermed kom lufteskruen lavt på caliperen, og lufta samlet seg høyere opp i systemet... :/ Byttet caliprene igjen, luftet godt, fikset en lekkasje, og nå funker alt som det skal!

I tillegg har jeg fått koblet opp radio og fikset litt el, så nå er det ikke mer jeg "må" gjøre med bilen, bort sett fra å få på 2"løft og 31" dekk... 8)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Terje77

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #28 på: Lø.,14,September,2013,23,54 »
Alltid greit å ha bremsene i orden.
It's a JEEP thing.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #29 på: On.,18,September,2013,09,07 »
Biltema's lysforsterkningskit er på plass... Ikke fordi jeg trengte, men fordi den er amerikansk...  :P I tillegg fikk jeg lagt opp kabling for å få koblet opp park i blink over bryter, når jeg finner tak på ny pæresokkel på førersiden...  :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje