Skrevet av Emne: HardKåres bil garasje  (Lest 39063 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #105 på: Ti., 5,Juli,2016,08,04 »
Morsomt, fikk en dørselger på døra her for litt siden. Vi fikk ganske fort avklart at vi ikke trengte flere dører, så da endte jeg og selgeren opp med å bli stående og snakke om Jeepen min som sto parkert på utsiden i stedet, i nærmere 5 min... :)



Sent from my iPad using Tapatalk
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #106 på: On.,10,August,2016,18,39 »
Ikke lenge før neste offroad-treff. Og hvis bare ebay leverer tidlig nok, blir det vinsjstrøm både foran og bak... I første omgang må jeg få koblet opp strøm foran, der har jeg det som trengs.








,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #107 på: Fr.,19,August,2016,10,39 »
Har hatt en klonkelyd i forstillinga hele sommeren som jeg IKKE har funnet ut av. Når jeg svingte til venstre kom det ett klonk, og svingte jeg mot høyre  kom det ett nytt. Har ligget under med spett og gummihammer, og hatt guttungen til å ratte frem og tilbake. Jeg har etterstrammet støtdempere. Motorfester. Stabstagforinger. Fettet opp stag og kryss. Festet eksosanlegget. Ingen bedring. Men når jeg lå under bilen så kjente jeg vibrasjoner i track bar når det kom lyd. Men selv om jeg ikke så bevegelser, og innfestinga i ramma så fin ut, så begynte jeg å lure på å bytte trackbar. Etter å ha lurt på å bytte alle styrestag. Så før jeg begynte å bytte deler i blinde spurte jeg Jeep-kompetansen på Facebook. (Ja, jeg vet...)

Fikk spørsmål om jeg hadde forsøkt å stramme innfestinga til trackbar mot ramme. Det måtte jeg si, at nei det har jeg ikke, da jeg ikke klarte å provosere frem noe slakk der med spett. Men det tok jo 2min å stramme, og jaggu ble det stille.....
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #108 på: Sø.,21,August,2016,14,03 »
Snart er det treff igjen, så klargjøringa går for fult.



Må ha strøm til vinsj også bak.


5m med 50 mm2 kabel strekt oppunder semiramma. Ligger godt beskyttet der, bremserørene ryker før strømkabelen gjør det! Jordinga kjørte jeg rett i ramma både foran og bak, og med en ekstra 50 mm2 jordingskabel fra batteriet. Tror dette bør holde, spesielt siden vinsjen selv er oppsatt med 35 mm2 kabler.


Der det ble skarpe bend og mulighet for gnag på isolasjonen trekte jeg ledninga i kjølevæskeslange for ekstra sikring.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #109 på: Ma.,29,August,2016,21,47 »
Da var nok et supert treff gjennomført.


Dessverre knelte vinsjen etter 2. vinsjing etter bare to timers kjøring, før jeg fikk prøvd bakre strømuttak. Men desto morsommere å se hvor bra bilen tar seg frem uten vinsj!


Akslingen til clutchen kom like så godt ut gjennom siden på endelokket, slik at det ikke gikk an å få clutchen i inngrep for vinsjing.







,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #110 på: Ma.,28,November,2016,20,40 »
Nei bilen er frisk som f... og jeg har fått nytt panel/deksel til vinsjen, så kein krankenhaus... :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #111 på: On., 8,Februar,2017,09,16 »
Da var det på tide å forberede EU på den nyeste veteranen min...


Gikk slett ikke verst, fikk anmerket ei bærekule som må byttes, og ei som bør. I tillegg fikk jeg oljelekkasje mellom motor og gear, men det visste jeg om og har ny simmerring liggende. Det største problemet var lekkasje om eksosmanifolden. Og det skyldes at fremre og bakre pinnebolt er knekt av... De må borres ut og gjenges opp.

I tillegg fant de ikke rammenr i forskjermen, varselstrekanten på gulvet i baksetet og refleksvesten i hanskerommet. Men som de sa, når jeg allerede fikk 2'ere så brukte de ikke mye tid på å lete.

De likte heller ikke 32" mine, :D men visningsdekkene mine er ikke M+S-merket så da ble det slik...

Greit å være tidlig ute, har ikke visningsmnd før i mai, så jeg kan vente på høyere temperatur i garasjen før jeg går igang.. .
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #112 på: On.,19,April,2017,22,40 »
Fikk etpar anmerkninger på EU. Men heldigvis har jeg fortsatt god tid på å få utbedret alt. :) Starter ut med å bytte bærekuler på førersiden.

Start med bilen godt parkert på jorda. Napp ut splinten til akselmutteren, og dra av mutterskiva.


Nå klarer du å løsne akselmutteren med en LANG latmann. Så løsner du hjulboltene, jekker opp dekket og fjerner hjulet. Dette legger du under bilen som sikkerhet.


Sørg for at du støtter GODT opp under bilen så den ikke faller ned. Her har jeg en 10t jekk, støttebukk og hjulet under ramma som siste skanse.


Bremsecalliperen løsnes, to glideskruer i bakkant, og henges opp godt ute av vei.


Demonter bremseklosser og bremseskiva.


Så løsner du de 3 12-kantede spindelboltene. Bruker du en 1/2" fastnøkkel eller en koppnøkkel med 12-kant løsner de med litt makt. Men det er likevel vanskelig å få løst hjulhub'en. Jeg brukte en langkopp som jeg kilte mellom krysset og spindelen, så dreide jeg rattet. Stikkakslingen og hub'en ble presset rett ut.


Så er det bare å trekke stikkakslingen forsiktig ut av akselhylsa. PASS PÅ så du ikke får noen skader på splines'ene på akslingen. Og hvis du lurte, så NEI, du trenger ikke å tappe ned differensialen. Oljenivået står lavere enn akslingen.


Nå passer det SVÆRT godt å sjekke drivkryssene NØYE! Når du har kommet så langt er det fort gjort å få byttet disse når du alt har stikkakselen ute av akselhuset. Se HER: How to: Bytte drivakselkryss.

Fjern låsesplintene og skru ut kronmutterne på begge bærekuler. På den øverste kula kom jeg greit til, og noen velrettede slag på en brytegaffel så smalt bærekula løs. Den øvre skal opp av akseløret.


Den nedre kula satt endel verre, så da var det frem med den STORE C-clamp'en min for å presse løs spindelen.


Når spindelen var unna vei tok jeg nytt grep med verktøyet, og presset nedre bærekule ned og ut av akselen.


Fjernet litt overfladig dritt, og rengjorde anlegget til de nye bærekulene i akselørene.


Hmm her menglet det noen bilder... Men jeg brukte C-clampverktøyet til å presse på plass de nye bærekulene. Den nederste skal oppover, og den øverste skal nedover i akselfestet.

BTW, genialt at Jeep har brukt avsmalnende akselører til bærekulene. Dvs at kulelagerverktøyet ikke kan stå vinkelrett på bærekule og akseløre ved montering. Men med litt forskjellige adaptere som fulgte med verktøyet gikk det seg da til.

Så er det montering i motsatt rekkefølge. Bærekulene trekkes til med et moment på 100NM.

Fettnippelen som fulgte med bærekulen fra MOOG bygde litt høyt, så den kom nesten i kontakt med akselkrysset. Denne byttet jeg senere ut med en mindre fettnippel jeg hadde liggende.

Den øvre bærekula hadde litt lang kulebolt, så ved tilstrekkelig moment dro jeg kronmutteren forbi låsehullet i bolten.


Dette lot seg løse med en stoppskive mellom spindel og kronmutter.


Så satte jeg inn splines'ene med drivakselfett, og satte akslingen inn i hjullagersatsen. Jeg rengjorde godt akslehylsa så langt jeg kom til, og stakk stikkakslingen forsiktig inn i akselhylsa. Drei litt forsiktig på den for å få den til å gå i inngrep i differensialen.


Så er det bare å montere de 12-kantede spindelboltene, stramme godt til, montere bremseskive og klosser, og feste calliper. Husk nytt glidefett på glideskruene til calliper.


Monter dekket, og senk bilen ned på bakken igjen.


Nå kan du stramme akselmutteren til foreskrevne 235NM. Monter mutterskiva og stikk inn splinten igjen.

Ferdig arbeid! :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #113 på: Fr.,21,April,2017,19,01 »
Mens jeg nå allerede har bilen inne i garasjen:


Lenge siden fremdiffen har fått TLC.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #114 på: Ma.,24,April,2017,11,56 »

Plutselig fikk jeg kjøpt meg nye dekk og felger. 265/70-16 Cooper Discoverer STT på 8x16 Dick Cepek DC2 med backpressure på 4". Så må jeg bare bestemme meg om jeg vil ha de på Dodgen eller Jeepen... :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #115 på: Lø.,20,Mai,2017,16,44 »

Når man insisterer på å kjøre med kufanger blir selv et vanlig lyspærebytte en knøen operasjon...
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #116 på: On.,31,Mai,2017,17,31 »
Da begynner det å nærme seg fristen for PKK take 2 på Jeepen. Så da er det bare å stålsette seg og forsøke å få byttet pinneboltene på eksosmanifolden. Begge to.


Mye greier å plukke ned.


Endelig nede på manifolden.


F***, for trangt til å komme til for å borre ut den bakre pinnebolten! Men ikke noe ikke litt gla'vold kan fikse!!!


Se der, ja... Med fullt press inn mot torpedoveggen ble vinkelen nesten helt rett!


Nesten like trangt å komme til å få gjenget opp nye skruehull...


JADDAA!!! Alt går med tålmodighet og vold! Foran var det jo en lek å borre og gjenge, så nå er det bare montering igjen!
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 676
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #117 på: Sø.,18,Juni,2017,19,45 »
Siste feil før EU skulle gå fort: Bare å bytte bakre simmerring på veiva. Jeepen har en 2-delt simmerring, derfor kan den byttes med automaten i bilen.

Det hele startet supert. Når jeg hadde løsnet alle boltene til bunnpanna (alle 26) så satt den fortsatt som f... Og etter å ha jobbet i flere timer med noe som virket til å være størknet rutelim fikk jeg endelig bunnpanna løs. Men den var ikke mulig å få lurt ut bak akslingen, da oljepickup'en hektet i ei metallplate inne i bunnpanna.


Alle videoer og monteringsanvisninger på nett sa at bunnpanna skulle slippe rett ut, så jeg prøvde det meste: Løsnet dempere og styredemper, løsnet på forakslingen, jekket på motoren, jekket på automaten. Uansett fikk jeg den ikke løs. Til slutt måtte jeg demontere selve oljepumpa, og håpe at jeg får den montert igjen!


Når oljepumpa og oljepickup'en løsnet så kom bunnpanna rett ut.


Endelig fikk jeg alt løst, men etter å ha brukt 3 dager i garasjen og på internet for å bare få demontert bunnpanna, så er det jobb i ei uke... :(
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #118 på: Ma.,19,Juni,2017,10,14 »
fint at du legger ut så mye bilder og forklaringen..

en flott tråd :)

Utlogget Friluftskaren

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 43
    • Tursida
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #119 på: On.,21,Juni,2017,13,23 »
Supert at du legger ut bilder og gode forklaringer. Jeg bytta bakre simmering i mai. Måtte gjøre dette to ganger da jeg fikk et rift i øvre pakning første runde. Nå har jeg kjørt rundt i tre uker, og det er null lekkasje. Lykke til videre!
94 YJ 4,0 L
3,5" heving 33" dekk