Skrevet av Emne: HardKåres bil garasje  (Lest 46518 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #75 på: Lø.,18,April,2015,14,04 »

8)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #76 på: Lø.,18,April,2015,17,45 »
Gratulere :)
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #77 på: Ti.,21,April,2015,18,28 »

#denfølelsen når man må bruke 2"4 å legge under hjulet for å få sloppet bilen ned fra jekken igjen etter å ha lagt om til vinterdekk... :P

Hehe, alle andre legger om til sommerdekk, jeg går andre veien... Skal bare ha bilen på EU-kontroll mens jeg vanner sommerdekkene for å se om de vokser... ;)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #78 på: To.,23,April,2015,17,25 »


32" på felg. Skal levere dem inn til seiping i mårra, så skal vi se det blir bedre... :)

Fikk 3 små 2'ere på EU, de fant ikke rammenr, flisete sikkerhetsbelte og defekte hjulkryss.

Fikk tak i brukte belter til hele bilen i dag, og fikk slengt på kjøpet nye baklykter også. En god dag i dag. :) Og handlekurven fra Morris 4x4 er straks klar... :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #79 på: To.,23,April,2015,20,38 »
Bruke di til vinterdekk da?
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #80 på: To.,23,April,2015,20,40 »
Nei, på vinteren kjører jeg pigg... :) Men med helseip kan jeg utvide sesongen ganske godt i begge ender. Har 31" piggdekk liggende til Dodgen min som kan passe neste sesong... :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #81 på: To.,23,April,2015,23,36 »
Aha ja ikke dumt, jeg bruker selv offroad dekkene mine en stund etter snøen kommer å har nå byttet over til disse igjen for å spare piggdekkene. Men ja hadde nok fungert litt bedre med seiping på mine ja. Å noen mener att med å seipe grovdekk så hindrer man att dem begynner å trappe seg.
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #82 på: Fr.,24,April,2015,16,38 »
Fikk byttet ut de gode gamle setebeltene fremme i dag, av "volvo-typen" hvor du klemmer beltet fast i en spenne som fliser opp kantene, til et "moderne" belte med beltespenne...

Det gamle beltet på førersiden var vannvittig oppfliset, så da var det èn 2'er mindre... :)

Når jeg var i gang ble det også bytte av baklykter, fra de god gamle

til de litt mer "moderne".


Jeg synes liksom ikke det skal være så mye oransje, hverken foran eller bak på amerikanske biler... :P Disse lyktene har dessuten en "ekstra" rød reflektor, så jeg kan få koblet opp tåkebaklys når jeg får tid... Dessuten har de "sidemarkeringslys" type rød, som sitter i baklykta, så da er de til og med lov å koble opp i Norge!
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #83 på: Fr.,24,April,2015,19,38 »
Så fikk jeg koblet opp høytsittende bremselys.

Hentet fra en Chevy Blazer, sto oppå taket på den, ble montert innendørs på Jeepen.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #84 på: Fr.,24,April,2015,21,00 »
Hvor hentet du beltene? trenger nye bak i zj min.
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #85 på: Fr.,24,April,2015,21,05 »
Fant en XJ uten frontskader på høggern så jeg tok sjansen på brukt... :D Så en ZJ på tomta også, på gaflene til en hjullaster...
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« Svar #86 på: Ma.,27,April,2015,18,49 »
Gamle felger blir som "ny":
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #87 på: To.,30,April,2015,18,26 »
Da fikk jeg endelig tid til å legge om dekk..

Og mens jeg alt var i skruinga, måtte jo Jeepy få prøvelåne "storebror" sine dekk... (1978 Dodge Ramcharger med negativt innpress...)



Kanskje det må bli 33" snart? :P Ble bare litt trangt til å svinge... :D






32"11,5-15 ble bare HELT rett... Selv om jeg må begrense svingen litt for å ikke ta i LCA...
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #88 på: Ti., 5,Mai,2015,20,33 »
Da er vi klare for Take 2 av EU-kontroll.
Nye belter er montert.


VIN-nr lokalisert.


Og ett drivakselkryss byttet, det andre smurt opp når jeg fikk fabrikkert meg smøreverktøy!



,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres bil garasje
« Svar #89 på: Ti., 5,Mai,2015,21,18 »
Bytte av drivakselkryss.

Start med bilen godt parkert på jorda. Napp ut splinten til akselmutteren, og dra av mutterskiva.


Nå klarer du å løsne akselmutteren med en LANG latmann. Så løsner du hjulboltene, jekker opp dekket og fjerner hjulet. Dette legger du under bilen som sikkerhet.


Sørg for at du støtter GODT opp under bilen så den ikke fasller ned. Her har jeg en 10t jekk, støttebukk og hjulet under ramma som siste skanse.


Bremsecalliperen løsnes, to glideskruer i bakkant, og henges opp godt ute av vei.


Demonter bremseklosser og bremseskiva.


Så løsner du de 3 12-kantede spindelboltene. Bruer du en 13mm fastnøkkel eller en koppnøkkel med 12-kant løsner de med litt makt. Men det er likevel vanskelig å få løst hjullageret. Men jeg brukte en langkopp som jeg kilte mellom krysset og spindelen, så dreide jeg rattet. Stikkakslingen ble presset rett ut.


Så er det bare å trekke stikkakslingen forsiktig ut av akselhylsa. PASS PÅ så du ikke får noen skader på splines'ene på akslingen. Og hvis du lurte, så NEI, du trenger ikke å tappe ned differensialen. Oljenivået står lavere enn akslingen.


Stikkakslingen drar du rett ut av hjullagersatsen.


Here comes the tricky part.
Det gamle krysset må presses ut av akslingen. Men først må du lokalisere de 4 C-clips'ene som sitter HELT inn mot akselørene og vippe dem ut. Så bruker jeg skrustikke da jeg mangler presse.


Jeg finner den MINSTE koppen som krysskoppen går inn i, og den STØRSTE koppen som går inn i akselørene. Tanken er at den lille koppen skal presse krysset gjennom akselfestet og inn i den store koppen på motsatt side. Så er det bare å bruke gla'vold. Her er det bare èn ting som gjelder hvis det ikke holder med vold, og det er MER vold.

Så er det bare å stramme til skrustikka det du klarer. Til slutt må noe gi seg.

Ahem.
Helst ikke den.

Ny, og større skruestikke!

Denne gaper også bredere, så jeg fikk plass til en større kopp på innsida også.

Mere press, mere vold, og noen velrettede slag med hammer og meisel, så er krysset på tur gjennom.


Når du har fått den ene krysskoppen gjennom akseløret, så plukker du det av, og snur akslingen. Så presser du hele krysset tilbake igjen, så du får ut akselkoppen på motsatt side også.

Når du har kommet så langt snur du akslingen 90 grader, og presser ut den andre siden av krysset.
Etter å ha brukt ytterligere mengde med makt innså jeg at jeg måtte hente frem ytterligere makt. Dermed endte jeg opp med å kutte opp det gamle krysset med vinkelsliper, for så å bare få presset ut krysskoppene for seg.

Montering er ca. motsatt.
For å montere krysset må du ta av krysskoppene. Men VÆR FORSIKTIG, inni koppene sitter en mengde med nålelager. Disse sitter i et lag med fett, så de holdes på plass så lenge du er forsiktig. Men kommer ETT nålelager ut på tvers så får du ikke montert krysset igjen.

Når du har tatt av krysskoppene på motsatte sider, så stikker du det nye krysset inn i akseltappen igjen. Her er den ene akslingen montert.


Krysskoppene må presses inn fra utsiden av akselørene.


Bruk igjen koppnøkler for å få presset krysskoppene så langt inn i akseltappen at du får nye C-clip inn i sporet på krysskoppen. Først den ene siden, så snur du krysset og presser den andre koppen inn så du får på C-clip'et på motsatt side.


Når jeg var ferdig så kneip krysset litt. Så da tok jeg min gode 27-kopp (som går over krysskoppen) og la krysset oppå. På toppen la jeg en 30-kopp også bare i kontakt med akseløret og ikke med krysset. Etpar kjappe rapp på alle 4 sider, så beveget krysset seg helt som det skal.

Så satte jeg inn splines'ene med drivakselfett, og satte akslingen inn i hjullagersatsen. Jeg rengjorde godt akslehylsa så langt jeg kom til, og stakk stikkakslingen forsiktig inn i akselhylsa. Drei litt forsiktig på den for å få den til å gå i inngrep i differensialen.

Så er det bare å montere de 12-kantede spindelboltene, stramme godt til, montere bremseskive og klosser, og feste calliper. Husk nytt glidefett på glideskruene til calliper.


Monter dekket, og senk bilen ned på bakken igjen.


Nå kan du stramme akselmutteren til foreskrevne 235NM. Monter mutterskiva og stikk inn splinten igjen.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje