Skrevet av Emne: Dr. Bob's Jeephospital  (Lest 16228 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Dr. Bob's Jeephospital
« på: Ti.,17,April,2012,20,11 »
Velkommen til dr. Bob's Jeephospital (inspirert av den kaotiske og ansvarsløse dr. Bob i Muppetshow).  Det vil med uregelmessige mellomrom bli lagt ut stoff om innhenting av gamle trofaste slitere som har hjertefeil og pustebesvær.  Det kan bli nærbilder av større inngrep og annen kurativ virksomhet, men til forskjell fra det norske helsevesen så blir Jeep'ene ikke sendt hjem igjen til kalde garasjer og løer, men får kose seg i trivelige omgivelser og rolig søndagskjøring under rekonvalesenten.  Opptrening og fysioterapi er viktig etter et hard liv i bush'en, i landbruket eller på dårlige tømmerveier.

Dr. Bob's første pasient dukket opp allerede i 1980.  Hadde da bodd ute i lengere tid, hadde fått transplantert inn feil hjerte og mistet det meste av sin fordums glans.  Etter å ha fått nytt hjerte med 6 kammere, 3 kvm ny hud og diverse annet så var Jeep'en igjen klar for veien og de store skoger.

Mye av dr. Bob's senere virke har vært å ta seg av nok en uteligger som henslepet sine antatt siste leveår i en sandtak på østlandet.  Men før denne historien blir fortalt så må dr. Bob vise eksempler på sitt fantastiske håndlag med en hovedfavoritt i barnehagen.  Jeg regner med at dette rører ved det innerste i Jeepfolket!
« Siste redigering: Ma., 4,Juni,2012,20,40 av overland »
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #1 på: On.,18,April,2012,20,41 »
Da var det kanskje på tide å vise pasienten før profylakse og inngrep.  En 1952 modell CJ3A med stolt fortid i Oslopolitiet og på Politiskolen.  Noen hevder at bilen også var med som eskortefartøy under OL i Oslo i 1952 (ikke bekreftet).

Bilen er satt sammen i Belgia.  Der ble det kjøpt inn deler til ca. 400 stk 3A som det belgiske forsvaret skulle ha etter montering i Brussel.  Kan det være en av disse politiet har kjøpt?

Senere historie er noe usikker, men bilen har hatt brukbart vedlikehold under et ganske hardt liv som brøytebil med dobbeltmonterte hjul både forran og bak.  Hardtoppen er av ukjent opprinnelse.

Kjenner noen historen til denne bilen, så lytter dr. Bob!

Meningen er å la bilen framstå som en åpen resto/old school Jeep med tid og stunder, men veien blir til mens man kjører i terrenget, så forandring kan plutselig fryde.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #2 på: Sø.,22,April,2012,10,43 »
Sånn, da var hardtoppen fjernet med sin kraftige stålramme og selvmordsdører.  Tror neppe den kommer på plass igjen, bilen er ment å være åpen for all framtid hos meg, mulig den får noe canvas over seg etter hvert.  Det kommer ikke helt fram av bildet, men de rundet topphjørnene på ruterammen er 90 grader rett vinkel her, dette er antakelig en modifikasjon gjort for å få bedre tetting rundt hardtoppen.  Litt kutt&sveis burde ordne dette!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #3 på: Sø.,22,April,2012,10,51 »
Mye kan sies om pasienten, den har hatt et hardt liv og bærer preg av dette.  Karosseriet har stadig fått nye platebiter utenpå rusthull og som bildet viser er gulvet bak setene godt trødd ned.  I det hele tatt er karosseriet veldig "løent" og får enn så lenge tas av og settes i et hjørne med tanke på utskifting eller oppsveising.

Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #4 på: Ma.,23,April,2012,18,47 »

Gratulerer med nytt hospital Overland  :D

Asylet mitt er opprettet for eieren, og hospitalet ditt er opprettet for Jeepen. Slår vi oss sammen så lukter det forretningsidè av dette: Dr.Bob og Dr.Plumbo's Sanatorium! (Satte ditt navn først for å være høflig... ikke bli innbilsk...) Et langtidstilbud til både bil og eier - hehe!!

Fra spøk til alvor. Kult prosjekt - blir moro å følge denne fra molekyler til fordums prakt. Tenk på abstinensene til oss rundt og oppdater oss jevnlig. Disse garasjetrådene er som valium for oss som står på utsiden og vil inn.  ::)

Kollegial hilsen

Dr.Plumbo

Prof.Dr.JP

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #5 på: Ma.,23,April,2012,21,16 »
Ja vi får satse på et sanatorium, der var man lenge om gangen har jeg hørt!  Ikke lett å vite om man er lege eller pasient selv i dette gamet, abstinensene kommer fort.  Solgte 7'eren og trodde det skulle gå greit med bare en Jeep igjen.  Nå er det plutselig 3!  Finnes det noen kur?

For å være helt ærlig så har jeg jobbet med dette prosjektet en tid og har derfor mulighet til å komme med litt kjappere oppdateringer enn jobbtempoet skulle tilsi.  Så det kommer noe mer ganske snart, ikke bare amputeringer, men også transplantasjoner og rekonstruksjoner, det meste utført uten munnbind og skalpell, men har begynt å bruke latexhansker  :D for at ikke hypoiden skal sitte med lukta så lenge i huden.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #6 på: To.,26,April,2012,09,26 »
Sånn, da var karrosseri og ramme kommet hver for seg.  Som tidligere nevnt har balja tydelige tegn etter en usunn livsstil.  Forrige eier har også fått det for seg at stålkanaler kan erstattes med grønnmalte trelektere, disse er ikke en gang trykkimpregnerte.  Ikke bare lett å være Jeep når forrige eier gjør slik, og dette er selvsagt anmeldt til Jeepvernet.
« Siste redigering: Ma.,18,Juni,2012,20,44 av overland »
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget abjornsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 201
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #7 på: Fr.,27,April,2012,09,30 »
Hei og takk for sist:) Gratla me nytt hospital. Vi må snart treffes igjen på en blåtur:). Kjører selv rundt i JK men savner også min tidligere TJ. Har løftet den og satt på 33" som stikker litt utenfor skjermbredderene. Har ikke vært helt fornøyd med OldMan hevesettet. Har skiftet dempere tre ganger nå og endte opp med ProComp MX6 justerbare. Har dem på det hardeste nå og føler Jeepen fortsatt er noe slapp i fisken i forhold til orginal. BG Nor påstår at jeg har fått medium harde fjærer så det er ikke så mye å gjøre med dem. Lurte på å få den tilbake til normal høyde? Litt low rider, men håper fortsatt å ha plass till 33" dekka. Skal også ha på nye stigtrinn og Bushwacker skjermbreddere jeg har hjemme. Vet du om noen som er greie i pris til å demontere fjærene og sette på orinale+montere skjermbreddere og stigtrinn? Koster jo en arm og en fot og få gjort dette på et verksted. Må selvfølgelig ta fohjulstillingen der etterpå. ProComp demperene tror jeg fungerer bra selv om jeg har orginal høyde.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #8 på: To., 3,Mai,2012,20,59 »
PM ordnet unge abjornsen!

Det har gått litt i akslinger den siste tiden og det dukker snart opp bilder.  Bare litt historie først:  Willys kriger ble levert med en bakaksling som het Dana 23 (likner veldig på Dana 25).  Fordelen med denne var avlastede drivakslinger. Etter et kort mellomspill med Dana 41 kom de små åpne Jeep'ene med den berømte Dana 44 akslingen.  Denne hadde offset "klump" for å få mellomakslingen rett bakover (fra Dana 18 transferkasse).  Ulempen med disse tidlige Dana 44 er at hele navet og bremsetrommelen (og derav hjulet) sitter på drivakslingen ved hjelp av en kon og kile.  Ryker drivakslingen så forsvinner hjulet.  Man gjorde det jo riktig på krigeren, hvorfor ikke fortsette slik? 

Videre hadde drivakslingene 10 splines inne ved diffen, noe som heller ikke borger for all verdens styrke.

Det finnes en løsning på begge deler!  Warn kom med den på 70-tallet (tror jeg), men produksjonen stoppet opp da etterspørselen avtok med AMC modell 20 og "one piece" Dana 44 med mange splines.  Så da har det vært å få tak i gamle Warn deler.  Fortsettelse følger!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #9 på: Ma., 7,Mai,2012,21,25 »
Warn laget altså et sett for avlastede drivakslinger til Dana 44, gull verd i dag!  For i det hele tatt å kunne bruke slike drivakslinger må man gå over fra 10 splines til 19 splines inne i diffklumpen for de som har veldig gamle D44 akslinger slik som en mørbanket 3A (bytte til 19 splines kom vel på slutten av 50-tallet?).  Er litt usikker om det er mulig å kun skifte ut "småhjulene" i diffen, dette er i såfall en rimelig løsning da slike sett kan skaffes på eBay fra tid til annen.

En annen metode er å bytte ut hele klumpen.  Kan man jo også sette inn noe mer spennende, f.eks. en Detroit Locker med 19 splines.  Nå er vel dette litt mer "hardcore" enn old school, men det man ikke ser har man som kjent ikke vondt av!  Så da ble det en solid Locker der bak.

Samtidig har gearkassen fått seg nye lagre og tetninger og burde være klar for noen år til.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #10 på: On., 9,Mai,2012,22,30 »
Siden Warn altså har sluttet med sitt "full floater" kit til Dana 44 er det altså en koselig kar som går under navnet 'Herm the Overdrive Guy' og hans firma ATV Manufacturing (http://hermtheoverdriveguy.com/index.htm) som har tatt over å lage disse fantasktiske drivakslingene.  De har 19 splines inne ved diffen og 27 splines ute ved hjulet (samme som nyere "open knuckle" CJ framakslinger).

Ytterdelene som trengs til bakakslingen kan plukkes rett fra en "closed knuckle" framaksling av type Dana 25, 27 eller 44, med unntak av selve drivflensen som tas fra en nyere "open knuckle" Dana 30 (6 bolt flens).  Delene fra D25/27/44 framaksel passer rett på bakakslingen, kunne tro at Dana hadde tenkt seg muligheten av å gjøre noe slik selv.

 I stedet for drivflens kan man selvsagt  velge frihjulsnav på bakakslingen også.  Nå vil altså de fleste ytterdelene være like på fram- og bakaksling, noe som forenkler i rep.sett boksen man tar med på tur.  Videre så har man fått en mye mer solid bakaksling enn det man hadde!

En slik bakaksling er snart ferdig bygget på Jeephospitalet.  Bildet viser den korte drivakslingen (jada, har lang for andre siden også) samt feste for nav tatt av en framaksel. Bolthullene passer med flensen som sitter ytterst på rørene på bakakslingen.
« Siste redigering: To.,10,Mai,2012,14,49 av overland »
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #11 på: Sø., 3,Juni,2012,21,53 »
Det har vært litt dårlig med oppdateringer fra hospitalet den siste tiden og det skyldes at dr. Bob har blitt lempet ut av systemet hver gang nytt innlegg har blitt forsøk lagt inn.  Prøver igjen!

Selv gamle Jeep'er fortjener 2 krets bremser!  Når det allikevel er full operasjon, hvorfor ikke lage litt "nymotens" bremser med litt mer innebygget sikkerhet?  Det er en kjent sak at håndbrekket ikke er allverdens og det betyr at man veldig fort kan være uten bremser.  Derfor 2 kretser.

Ønsker å beholde stående pedaler og må da legge hovedbremsesylinder under gulvet som originalt.  Har bygget en "krybbe" som festes i originale hull i ramme og som en Volvo 240 hovedsylinder (av type med bremserør ut til høyre) kan skrus fast i.  Mulig det blir en liten konflikt mer orignial styresnekke som sitter rett forran,  men ikke verre enn at det blir en liten filejobb ytterst på "krybben".  Legger ved bilder som viser opplegget under fabrikasjon (v.1)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #12 på: Sø., 3,Juni,2012,21,57 »
Bildene kommer foreløpig ikke med!  Dette svarer systemet dr. Bob med hver eneste gang:

Lagringsområde for for vedlegg er fult. Prøv med en mindre fil og/eller ta konakt med administrator.

Det må være streik både hos korrekturleser og lagringsområde for tiden.  Kjedelig!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #13 på: Sø., 3,Juni,2012,22,42 »
Knakbra lesning i disse eksamenstider! Bare synd bildeboksen er full. Et brukbart alternativ (og som mange andre her inne gjør) er å laste opp bildene eksternt (Photobucket.com, Imageshack.us osv) for så å legge ved bildet i HMTL-format.

Dette gjør du ved å gjøre følgende:
1) Last opp bildet
2) Skriv forumposten
3) Der du vil ha bilder skriver du [img= og limer inn bildeadressen (der du lastet det opp) og avslutter med ].
4) ???
5) Presto!
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #14 på: Ma., 4,Juni,2012,20,44 »
Det var et godt tips som jeg skal følge om ikke moderator snart gir meg mere diskplass.  Har slettet et par bilder høyere opp i serien for å kunne få med et par bilder av bremsepumpen i kveld.
« Siste redigering: Ma.,18,Juni,2012,20,42 av overland »
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139