Skrevet av Emne: Dr. Bob's Jeephospital  (Lest 15953 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #30 på: To., 8,November,2012,12,09 »
DA var det på tide å åpne esker fra USA.  I den ene lå det et Black Diamond hevesett med moderate 2" heving.  Ryktet sa at dette var på vei ut av produksjon og ble derfor innkjøpt i all hast.  Bladfjærene var noen skikkelige "gampegreier" med få og tykke blad.  "Proudly made in USA" ble det sagt, "Made in India" stod det på fjærene.  Lurer virkelig på om dette er det rette for pasienten, men prøver!  Har lagt en originalfjær oppå hevefjær for å vise litt av forskjellen i spenn.  Ikke all verden om man tar i betrakting at originalfjær er seget litt etter noen år på veien og i skogen.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #31 på: To., 8,November,2012,13,07 »
Dette ser jo knall ut, har det noe for seg å fjerne et blad for å få den litt mykere?

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #32 på: To., 8,November,2012,15,43 »
Absolutt verd en tanke ja, men prøver først med "rice and curry" fjærene rett ut av boksen.  Blir det steinhardt så får jeg lempe av blad etterhvert, -selv om det er en del arbeide.  Bilen vil synke nedover samtidig så det er jo en grense for hvor langt man kan dra det.  Det kan jo være det blir bedre enn det ser ut også, det er bl.a. slike friksjonsputer på hvert blad og dette gir normal litt mykere fjær p.g.a. mindre intern friksjon i fjæra.

Etter å ha vært litt negativ her mot Black Diamond, så må jeg tilføye at settet er veldig komplett med nye draband, skiver, muttere og dempere.  Og klistremerker ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #33 på: Ma.,19,November,2012,09,22 »
Da har det blitt utført litt kirugi på hospitalet igjen.  Denne gangen på framakslingens indre gemakker ute ved hjulene.  Inne i knokkelhusene sitter det ledd som gjør at bilen kan svinge (veldig kjekk funksjon).  På krigere, og noen modeller oppover på 50-tallet var det Rzeppa ledd (som i dag er det vanlige CV leddene) og siden kom Spicer ledd (som egentlig er vanlige mellomakslingkryss) på drivakslingene.  Dr. Bob ble litt flakkende i blikket da det her dukket opp en 3dje variant, Bendix ledd.  En litt merkelig konstruksjon med 4 stålkuler som går i spor + en 5 kule som sitter fast på en pinne i midten av krysset.

Dr. Bob måtte ta av munnbindet og gå en tur på internett for å finne mer utav dette.  Det viser seg at Rzeppa kom først på Dana 25, men disse leddene var dyre.  Noe billigere er Bendix som kom etterpå, mens Spicer ledd er de billigste å produsere, og denne løsningen har blitt brukt helt fram til idag.  Bendix ledd har en ulempe at det tåler maks 23 grader bøy (mot Rzeppa 29 grader), noe som gjør at Jeepen får en dårligere svingradius.  Styrkemessig skulle de imidlertid være gode og etter grundig rengjøring og vask ble de innsatt med nytt fett, satt sammen og plassert tilbake der de kom fra.  Hadde det vært slitasje i leddene kunne både indre og ytre drivaksling på hver side bare kastes, slitasjen går direkte i godset, noe som er en annen ulempe med Bendix.  Men her var det altså på stell.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #34 på: Ma.,19,November,2012,14,02 »
...det må vel legges til at dr.Bob kanskje, uforvarende, også kunne ha kommet borti Tracta ledd, det ryktes om at noen Dana 25 var utstyrt med slikt.  Heldigvis skjedde ikke dette, det ville ført til at hele hospitalet hadde blitt lukket en stund p.g.a. smittefaren  ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #35 på: On.,21,November,2012,09,52 »
Hva er det med disse bladfjærene egentlig?  "Ørene" i begge ender har en innvending diamter på 21 - 21,5 mm (ikke helt nøyaktig produksjon).  På gamle Willys benyttes U-sjakler som skrus inn i fjærene med store gjengede hylser, og "ørene" har derfor også antydning til gjenger innvending på sjakkelsiden.  Om man ønsker å benytte konvensjonelle sjakler i stedet, kan man bare presse inn "inserts" fra litt nyere modell eller kjøpe noe polyurethan foringer.  Disse passer rett inn på både fjær og ramme, og da kan vanlige, smale sjakler benyttes.

I andre enden av fjæra skal det gå en spesialbolt som har smørenippel og "splines" (for ikke å rotere).  Fjærforinger til denne bolten er å få kjøpt.  Men felles for alle disse foringene er at de har utvending diameter 19mm, mens øyet altså er ca. 21 mm på alle fjærer jeg har målt.  Når en ser på gamle fjærer finnes det en tynn ytre foring også, men den har dr. Bob aldri funnet til salgs noe sted.  I rotekassa ble det funnet rør med 19mm innvendig diameter og en 1mm godstykkelse, så saken er som sådann løst, men er litt oppgitt over at den ytre delen ikke selges med den indre foringe eller kan kjøpes separat.  Noen som har tips??

Må også nevne at dr. Bob under utmåling av fjærer kom over en fjærforingstype fra Clevelite.  En skikkelig "top of the line" sak med kraftig utvending foring og to innerringer i lagermetall som presses ut av smørefettet til hver sin side.  Dette gir også et hulrom i midten av foringen med god plass til ekstra smørefett for lange vedlikeholdsintervaller.  Noen som har sett tilsvarende og vet om de fortsatt kan skaffes?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #36 på: On.,21,November,2012,13,54 »
For de som ikke helt forstod babbelet rundt spesialbolt og litt for liten diameter utvending på foring, vedlegges bilde av synderen.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #37 på: Fr.,23,November,2012,09,33 »
Etter å ha levd med en nærmest turkis matt ramme en stund (2 k zink grunning) var det tid for toppstrøk.  Tanken var å gå for det beste, Hardnose fra POR 15.  Dette er en 2 komponent lakk som skal gi en svært hard overflate og ellers, iflg. reklamen, være et fantastisk produkt på alle måter.  Etter at den verste xylen-tåka har lagt seg på hospitalet kan det bekreftes at det blir hardt og stedvis blankt, men ellers er dr. Bob ikke så allverdens imponert over produktet som rammelakk betraktet, spesielt når prisen er så vanvittig høy i forhold til andre produkter.

Iflg. produktbeskrivelsen kan Hardnose godt påføres med pensel da penselstrøkene jevner seg ut.  Det stemmer nok det, men det er fordi produktet oppleves "tynt" og flyter utover, nærmest som rettemasse på badegulvet.  På vertikale flater renner det lett og det er vanskelig å få det pent rundt skruehull, nagler og i krinkelkroker (noe det er flusst av på en ramme).  At en liters boks + herder = 1,2 liter ikke var nok til to tynne runder på rammen var jo også litt skuffende.  I tillegg inneholder lakken nok stoffer til å krympe hjernen ned til halv størrelse om en ikke bruker filtermaske.  Tror egentlig Hardnose egner seg bedre på akslinger og andre mindre komponenter på en bil.  Men hardt ble det, antakelig så hardt at det er umulig til å få noen annen type lakk til å bite på om en ønsker et strøk til.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #38 på: Ti.,27,November,2012,10,18 »
På CJ 3A skal registeringsskiltet sitte nede på bakre travers, dette forklarer kanskje også hvorfor traversen går lengere ut på venstresiden (jfr. "oppdagelsen" gjort tidligere oppe i tråden).  Har tenkt litt på hvordan det skulle bli med belysning av skiltet der nede når jeg går for innfelte baklys som ikke lyser nedover. Selv om løsningen definitivt ikke er "old school", så bare måtte dr. Bob ordne meg med skiltskruer med innebygd LED lys. Enkelt, praktisk og nesten elegant.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #39 på: Ti., 4,Desember,2012,10,59 »
Kulden og juleforberedelsene har satt inn på hospitalet, og det er litt mindre aktivitet enn normalt.  Imidlertid er en tidligere framspindel  fra en Dana 25 prøvemontert på bakaksling type Dana 44(se bilde).  Dr. Bob har tidligere hevdet at dette er bolt-on, men litt arbeide er det.  Bolthullene mot flens på bakaksling er lik bolthullene på spindel, men "styrekragen" på baksiden av spindelen mot akslingen har for stor diameter og må dreies ned.  Enkel jobb om man har egen dreiebenk, litt mer innsats om man må få dette utført av andre.  Men en relativt kvikk jobb (ytre lager i aksling kan tas med for å gi nøyaktig mål på diameter for neddreiet krage).

De 6 boltene rundt flensen på bakakslingen har tidligere kun blitt brukt til å holde bremsskjoldet på plass, nå skal de samme boltene holde hele hjulet på plass.  Altså er det tvilsomt at originalboltene i 3/8" UNF har tilstrekkelig styrke for dette formålet.  Ikke verd å prøve ut dette i alle fall, og det jaktes nå på 3/8" UNF bolter i Grade 8 eller enda bedre (tilsvarer styrkeklasse 8.8 på denne siden av Atlanteren).  Er klar over at tilsvarende oppsett er brukt hardt på Trandum med 38" hjul, så med kraftige nok bolter skulle dette bli meget solid.  Kanskje det går mot Umbraco bolter i 12.9 kvalitet, ikke helt old school, men ingen skal inn i bremsene å titte likevel, så det vil man ikke kunne se i etterkant  :D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #40 på: Fr., 7,Desember,2012,09,03 »
Da er særdeles kraftige bolter og muttere i "aircraft quality" innhandlet.  Litt dyrt, men sikkert verd prisen.

Har muntlig fått et par tilbakemeldinger på at dette opplegget med forspindler bak virket litt styrkemessig jalla.  Vel, både Dana 25, 27 og "closed knuckle" Dana 44 har spindelen festet med 6 stk 3/8" UNF i knokkelhuset på framakslingen, faktisk har "open knuckle" Dana 30 og Dana 44 noe tilsvarende.  Så bare boltene holder, så er dette sterkt nok i massevis på en liten, åpen Jeep.

En liten digresjon er den berømte Scout Dana 44 framakslingen, der International Harvester fikk bestilt sine framakslinger med 8 festebolter til spindelen, men dette var noe for seg selv i Danaverdenen og sikkert initiert av IH fordi V8 motorene deres er laget av bly eller noe annet som gjør dem 100 kg tyngre enn alle andres V8'ere.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #41 på: Ti., 8,Januar,2013,19,36 »
Da er juletreet kastet ut av hospitalet ;D

På bildet vises 11" Willys Utility bremser ferdig montert på framaksling.  De små s-tubes for bremsesylinderen passer ikke så godt, d.v.s. ikke i det hele tatt med det nye oppsettet, og det blir i stedet bremseslange hele veien fra bremserøret og ut til bremsesylinder.  Standard bremseslange fra Willys Utility passe greit her, men det må lages en slags loop på slangen for å få dette til. 

Kanskje en "kommentator" her i garasjen som kjenner igjen sitt gamle frihjulsnav??
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #42 på: On., 9,Januar,2013,13,35 »
Kanskje en "kommentator" her i garasjen som kjenner igjen sitt gamle frihjulsnav??

Er jeg den skyldige??
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #43 på: On., 9,Januar,2013,14,25 »
Absolutt!!!  ;D

Det finnes et til på andre siden av akslingen også,  begge nensomt lagret siden forrige årtusen på diverse låver i indre østland.  Tror ikke disse med messing/alu finnes lengere, nå er det vel plæstikk/alu/kompositt for alle penga.  Planlegger å ta vekk rødmalingen (det som er igjen..) og kjøre i blanke messingen (ingen bilder i hodet takk!).
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #44 på: On., 9,Januar,2013,14,41 »
Hmmm...

Var det du som overtok gearkasser og aksler fra varebilen min?
 Tenker da på originalchassiet med sekser.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.