Skrevet av Emne: Dr. Bob's Jeephospital  (Lest 16139 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #15 på: Ma.,18,Juni,2012,20,45 »
I arbeidet med avlastede drivakslinger bak har jeg kommet over 2 forskjellige typer nav (se bilde).  De "vanlige" navene har tjukke felt mellom 2 festehull for drivflens, men den andre type nav har altså ikke dette.  I stedet er det et par tjukke felt langs flensen der bremsetrommelen skal sitte.  Fant 1 stk slikt "uvanlig" nav under demontering av en framaksling og fant faktisk et til i "rotekassa".  Noen vil si at slike "uvanlige" nav finnes på nyere Dana 27, og ja de likner, men disse har bremsetrommelen på forsiden av navet og innfelte hoder for felgboltene, altså ikke helt like.  Litt mystisk dette, og dr. Bob ønsker å bli opplyst av ekspertisen som leser om saken.

Uansett, nå blir det to slike spesielle nav bak på Dana 44'en!
« Siste redigering: To.,13,September,2012,22,33 av overland »
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #16 på: To.,13,September,2012,22,06 »
Da var motoren sjekket igjennom....  Her ble det både funnet en tidligere overhaling, knekte ventilfjærer, brente ventiler og lekkasjer på både innsug og utblås side.  Etter total nedplukking, vasking,  maskinering og bytte av ventiler, ble motoren satt sammen igjen med nye lagre, tetninger, fjærer ++ og koblet samme med sin T90 gearkasse igjen.  Ny Solex forgasser og 12 V vekselstrømdynamo ble det også.  Topplokket ble pløyet litt ekstra for noe mer omph, kanskje 3-4 hk ekstra??

Og tilslutt ble hele sullamitten lakket med Shipolin tilsatt godt med Owatrol olje.  Burde være klar for 100 000 km til nå..
« Siste redigering: To.,13,September,2012,22,32 av overland »
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #17 på: To.,13,September,2012,22,20 »
Et godt "old school" triks er å sette på 11" trommelbremser i stedet for originalt 9".  Disse noe større tromlene var standard på de større Willys Utility bilene.  Man må selvsagt også ha med 11" bakplater og hele innmaten til bremsene også, men trenger ikke å tenke på håndbremsmekanismen bak da 3A har håndbrekket på transferkassen.  Hospitalet var utstyrt med slike deler liggende i donorhyllen.

Det har vært en intern diskusjon på hospitalet om man ikke like godt kunne sette på skivebremser, i alle fall forran.  CJ7 bremser fra rundt 1978 passer jo nesten rett på og med en masterbremsepumpe beregnet for skivebremser, så kunne dette være et fristende alternativ.  Oppgradering til 1/2 tonns deler fra FSJ er også mulig.  Men alt dette ble altså forkastet til fordel for gode gamle trommelbremser uten servo.

Noen vil sikkert hevde at masterbremsepumpe for skivebremser vil fungere særs dårlig med trommler fordi det mangler ventil som holder noe trykk tilbake i systemet.  Enig!  I sist nr. av JP Magazine vises en grei løsning på dette. Wilwood lager slike ventiler som kan festes på bremserøret rett etter masterpumpen.  P/N 260-3279 holder tilbake 10 lb trykk og skulle passe fint til trommelbremser.  Ikke helt billig, men ser bra ut!  Allerede funnet veien over Atlanteren, Summit Racing leverer kvikt.

Under demontering av gamle 9" bremser ble det observert at noen en gang i tiden hadde fjernet links hjulboltene på venstre side av bilen til fordel for gjenger rett vei.  Her ble det nødvendig å gå tilbake til gamledager med skikkelige links 1/2" UNF gjenger.  Vet ikke om det har noen betydning, men synes at gamle Jeep'er skal få beholde sine linksgjengede bolter.  Litt kult i alle fall. :D
« Siste redigering: To.,13,September,2012,22,29 av overland »
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #18 på: Fr.,14,September,2012,10,09 »
Er det noen av de gamle delene du overtok etter meg som er kommet til heder og verdighet igjen?
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #19 på: Fr.,14,September,2012,15,48 »
Må vel innrømme at din gamle D25 framaksling mangler ytterender for tiden, ja.  Blitt noe smalere i det siste.  Både bremsetromler, bremseskjold, spindler og "garnityr" var i forbausende bra tilstand etter et hardt liv på Trandum  :D  Nå skal "betane" få det rolig og greit framover tenker jeg.  Danner nå ytterendene på den avlastede D44 bakakslingen med  nye lagre, tettinger og bremsesko/-sylindre sammen med "mysterie-navene" nevnt tidligere i tråden.

Mulig det må kjøres med en VMG sticker på 3A'en etter denne avsløringen, ikke så mange som vet hva VMG er, men de lager jo veldig fine runde hjulbuer til Willys Utility for tiden og ligger i nærheten av Gardermoen, hint-hint..
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #20 på: Fr.,14,September,2012,16,11 »
WMG inc er i fremmarsj etter mange år brakk..  ::)
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #21 på: Sø.,16,September,2012,18,06 »
Ja du må vel bruke W nå siden det er så mye eksport til USA  ;D

Kjøper gjerne aksjer og stiller på generalforsamling, WMG ruler!

Litt oppdatering på hospitalfronten:  Ryddet litt på jeephospitalet for å få litt bedre oversikt over donordeler og annet snacks.  Og hva fant jeg?  Sprill nye 27 splines drivflenser pent innpakket, akkurat like dem jeg akkurat har bestilt i USA.  Snart har jeg altså 4 stk, men trenger  bare 2, sukk!  Det får vel stadfestes at oversikten på inventarsiden ikke er helt god for tiden.  Er det bare jeg, eller kjenner noen seg igjen?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #22 på: Ti.,18,September,2012,10,11 »
WMG inc står foran tunge investeringer, så en rik investor fra oljebyen er kanskje ikke å forakte.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #23 på: On.,26,September,2012,13,00 »
Vi snakker kanskje strekke/krympe maskin?  Eller skal du ha deg en sånn fin datastyrt rørbøyemaskin?  Dette må tas opp på generalforsamlingen!

Nytt fra hospitalfronten: 
Rammen er klargjort for sandblåsing, men firmaet som skal utføre jobben venter på nytt sandblåseutstyr.

Masse smådeler er klargjort for blåsing og pulverlakk, her ventes på nytt utstyr for pulverlakking.

....i mellomtiden funderes det på nytt karrosseri kontra å redde det gamle.  Dr. Bob hadde forsøkt å redde det gamle om det ikke hadde vært at dr. bob-bob og endel andre hadde forsøkt å redde karrosseriet tidligere med litt ymse resultat.  Det er nesten ikke noe originalstål igjen i den gamle balja etter all tidligere kutting og sveising.  Noen som har et karrosseri liggende??
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #24 på: On.,26,September,2012,13,31 »
Først på lista er nok et nytt TIG apparat, deretter en skikkelig rørbøyer, dog ikke av den kaliber som på den videoen. Jeg jobber endel med CAD design = Cardboard Assisted Design, men det er ikke helt kompatibelt med de moderne maskinene...
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #25 på: Ma.,29,Oktober,2012,22,44 »
Da var rammen tilbake fra sandblås og et lag med 2K offshore zink grunning.  Venter på at  Hardnose topcoat fra POR-15 og  www.gasolin.no skal ankomme i postkassen. Tenker det skal gjøre rammen trivelig og lett å holde ren. 
Har, som bildet viser, fjernet bakre travers og fremre støtfanger fra rammen da disse var i miserabelt skikk.  Ny bakre travers er innkjøpt og ble prøvemontert.  Passet ikke helt.  U-formen var noe trang og bare 4 av 8 hull var boret riktig for å passe mot rammen.  Ikke all verdens jobb å få gjort riktig, men skuffet over at man kan levere sånn shait fra USA.  Må snart bestille støtfanger også, håper den er bedre.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #26 på: To., 1,November,2012,15,25 »
Da blir det nok et nytt rammebilde snart.  Fikk montert bakre travers i går etter boring av nye hull.  Da oppdaget jeg noe rart:  Traversen, som da er montert symmetrisk med tanke på plassering av nedsenket området ved innfesting for krok, plassering av hull for karrosserifester osv, stikker lengere ut på venstre side av bilen enn på høyre side.  Febrilsk leting i litteraturen skaffet fram en skisse av 2A, den har en helt symmetrisk bakre travers.  Fant også bilde av et 3A chassis i boka "Jeepen i Sverige" og dette viser samme særegenhet med travers som stikker lengere ut på venstre side.

Noen som positivt vet at det skal være slik?  Og hvorfor?  Det er kanskje en forklaring at eksosen skal ut bak på høyre side og derfor er traversen kortere her??  Lurer fælt på dette  ;)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #27 på: Sø., 4,November,2012,16,08 »
Da var da overveldende med ekspertuttalelser  :'(

Nå har jeg sjekket videre vedr. bakre travers selv og funnet ut at det skal være slik.  Det er ikke symmetrisk ramme helt bak.  Uvisst av hvilke grunn det er slik, men det er slisser for feste av skilt på den lange vangen og eksosen skal komme ut på den korte siden.  Kanskje forklaringen er så enkel?  Tigersagen er i allefall lagt i skapet igjen, her skal det IKKE kuttes  ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #28 på: Ti., 6,November,2012,14,40 »
Doktoren var innom JULA et ærend og fikk med et kjekt hengerfest til pasienten.  Hullene for festebolter passer rimelig godt mot original ditto innfesting i rammen på Willys.  Slik er det mulig å kjøre både Bantam og Combi-Camp bak 3A'en.  Selvsagt er festet ikke godkjent for offentlig vei og deromkring, men siden pasienten er fra dengang det ikke var E-merking av noe som helst og originale øyekroker for solid sikkerhetskjetting også skal på plass igjen, så tenker dr. Bob at dette skal gå helt fint.  Hengerfestet monteres på de midtre hullene slik at bakluken ikke slår i kula ved åpning.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #29 på: Ti., 6,November,2012,17,35 »
Just precis hva man behøver :)    ( http://www.jula.no/hengerfeste-335017 )
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)