www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: overland på Ti.,17,April,2012,20,11

Tittel: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTi.,17,April,2012,20,11
Velkommen til dr. Bob's Jeephospital (inspirert av den kaotiske og ansvarsløse dr. Bob i Muppetshow).  Det vil med uregelmessige mellomrom bli lagt ut stoff om innhenting av gamle trofaste slitere som har hjertefeil og pustebesvær.  Det kan bli nærbilder av større inngrep og annen kurativ virksomhet, men til forskjell fra det norske helsevesen så blir Jeep'ene ikke sendt hjem igjen til kalde garasjer og løer, men får kose seg i trivelige omgivelser og rolig søndagskjøring under rekonvalesenten.  Opptrening og fysioterapi er viktig etter et hard liv i bush'en, i landbruket eller på dårlige tømmerveier.

Dr. Bob's første pasient dukket opp allerede i 1980.  Hadde da bodd ute i lengere tid, hadde fått transplantert inn feil hjerte og mistet det meste av sin fordums glans.  Etter å ha fått nytt hjerte med 6 kammere, 3 kvm ny hud og diverse annet så var Jeep'en igjen klar for veien og de store skoger.

Mye av dr. Bob's senere virke har vært å ta seg av nok en uteligger som henslepet sine antatt siste leveår i en sandtak på østlandet.  Men før denne historien blir fortalt så må dr. Bob vise eksempler på sitt fantastiske håndlag med en hovedfavoritt i barnehagen.  Jeg regner med at dette rører ved det innerste i Jeepfolket!
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandOn.,18,April,2012,20,41
Da var det kanskje på tide å vise pasienten før profylakse og inngrep.  En 1952 modell CJ3A med stolt fortid i Oslopolitiet og på Politiskolen.  Noen hevder at bilen også var med som eskortefartøy under OL i Oslo i 1952 (ikke bekreftet).

Bilen er satt sammen i Belgia.  Der ble det kjøpt inn deler til ca. 400 stk 3A som det belgiske forsvaret skulle ha etter montering i Brussel.  Kan det være en av disse politiet har kjøpt?

Senere historie er noe usikker, men bilen har hatt brukbart vedlikehold under et ganske hardt liv som brøytebil med dobbeltmonterte hjul både forran og bak.  Hardtoppen er av ukjent opprinnelse.

Kjenner noen historen til denne bilen, så lytter dr. Bob!

Meningen er å la bilen framstå som en åpen resto/old school Jeep med tid og stunder, men veien blir til mens man kjører i terrenget, så forandring kan plutselig fryde.
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandSø.,22,April,2012,10,43
Sånn, da var hardtoppen fjernet med sin kraftige stålramme og selvmordsdører.  Tror neppe den kommer på plass igjen, bilen er ment å være åpen for all framtid hos meg, mulig den får noe canvas over seg etter hvert.  Det kommer ikke helt fram av bildet, men de rundet topphjørnene på ruterammen er 90 grader rett vinkel her, dette er antakelig en modifikasjon gjort for å få bedre tetting rundt hardtoppen.  Litt kutt&sveis burde ordne dette!
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandSø.,22,April,2012,10,51
Mye kan sies om pasienten, den har hatt et hardt liv og bærer preg av dette.  Karosseriet har stadig fått nye platebiter utenpå rusthull og som bildet viser er gulvet bak setene godt trødd ned.  I det hele tatt er karosseriet veldig "løent" og får enn så lenge tas av og settes i et hjørne med tanke på utskifting eller oppsveising.

Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: Dr.PlumboMa.,23,April,2012,18,47

Gratulerer med nytt hospital Overland  :D

Asylet mitt er opprettet for eieren, og hospitalet ditt er opprettet for Jeepen. Slår vi oss sammen så lukter det forretningsidè av dette: Dr.Bob og Dr.Plumbo's Sanatorium! (Satte ditt navn først for å være høflig... ikke bli innbilsk...) Et langtidstilbud til både bil og eier - hehe!!

Fra spøk til alvor. Kult prosjekt - blir moro å følge denne fra molekyler til fordums prakt. Tenk på abstinensene til oss rundt og oppdater oss jevnlig. Disse garasjetrådene er som valium for oss som står på utsiden og vil inn.  ::)

Kollegial hilsen

Dr.Plumbo

Prof.Dr.JP
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa.,23,April,2012,21,16
Ja vi får satse på et sanatorium, der var man lenge om gangen har jeg hørt!  Ikke lett å vite om man er lege eller pasient selv i dette gamet, abstinensene kommer fort.  Solgte 7'eren og trodde det skulle gå greit med bare en Jeep igjen.  Nå er det plutselig 3!  Finnes det noen kur?

For å være helt ærlig så har jeg jobbet med dette prosjektet en tid og har derfor mulighet til å komme med litt kjappere oppdateringer enn jobbtempoet skulle tilsi.  Så det kommer noe mer ganske snart, ikke bare amputeringer, men også transplantasjoner og rekonstruksjoner, det meste utført uten munnbind og skalpell, men har begynt å bruke latexhansker  :D for at ikke hypoiden skal sitte med lukta så lenge i huden.
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTo.,26,April,2012,09,26
Sånn, da var karrosseri og ramme kommet hver for seg.  Som tidligere nevnt har balja tydelige tegn etter en usunn livsstil.  Forrige eier har også fått det for seg at stålkanaler kan erstattes med grønnmalte trelektere, disse er ikke en gang trykkimpregnerte.  Ikke bare lett å være Jeep når forrige eier gjør slik, og dette er selvsagt anmeldt til Jeepvernet.
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: abjornsenFr.,27,April,2012,09,30
Hei og takk for sist:) Gratla me nytt hospital. Vi må snart treffes igjen på en blåtur:). Kjører selv rundt i JK men savner også min tidligere TJ. Har løftet den og satt på 33" som stikker litt utenfor skjermbredderene. Har ikke vært helt fornøyd med OldMan hevesettet. Har skiftet dempere tre ganger nå og endte opp med ProComp MX6 justerbare. Har dem på det hardeste nå og føler Jeepen fortsatt er noe slapp i fisken i forhold til orginal. BG Nor påstår at jeg har fått medium harde fjærer så det er ikke så mye å gjøre med dem. Lurte på å få den tilbake til normal høyde? Litt low rider, men håper fortsatt å ha plass till 33" dekka. Skal også ha på nye stigtrinn og Bushwacker skjermbreddere jeg har hjemme. Vet du om noen som er greie i pris til å demontere fjærene og sette på orinale+montere skjermbreddere og stigtrinn? Koster jo en arm og en fot og få gjort dette på et verksted. Må selvfølgelig ta fohjulstillingen der etterpå. ProComp demperene tror jeg fungerer bra selv om jeg har orginal høyde.
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTo., 3,Mai,2012,20,59
PM ordnet unge abjornsen!

Det har gått litt i akslinger den siste tiden og det dukker snart opp bilder.  Bare litt historie først:  Willys kriger ble levert med en bakaksling som het Dana 23 (likner veldig på Dana 25).  Fordelen med denne var avlastede drivakslinger. Etter et kort mellomspill med Dana 41 kom de små åpne Jeep'ene med den berømte Dana 44 akslingen.  Denne hadde offset "klump" for å få mellomakslingen rett bakover (fra Dana 18 transferkasse).  Ulempen med disse tidlige Dana 44 er at hele navet og bremsetrommelen (og derav hjulet) sitter på drivakslingen ved hjelp av en kon og kile.  Ryker drivakslingen så forsvinner hjulet.  Man gjorde det jo riktig på krigeren, hvorfor ikke fortsette slik? 

Videre hadde drivakslingene 10 splines inne ved diffen, noe som heller ikke borger for all verdens styrke.

Det finnes en løsning på begge deler!  Warn kom med den på 70-tallet (tror jeg), men produksjonen stoppet opp da etterspørselen avtok med AMC modell 20 og "one piece" Dana 44 med mange splines.  Så da har det vært å få tak i gamle Warn deler.  Fortsettelse følger!
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa., 7,Mai,2012,21,25
Warn laget altså et sett for avlastede drivakslinger til Dana 44, gull verd i dag!  For i det hele tatt å kunne bruke slike drivakslinger må man gå over fra 10 splines til 19 splines inne i diffklumpen for de som har veldig gamle D44 akslinger slik som en mørbanket 3A (bytte til 19 splines kom vel på slutten av 50-tallet?).  Er litt usikker om det er mulig å kun skifte ut "småhjulene" i diffen, dette er i såfall en rimelig løsning da slike sett kan skaffes på eBay fra tid til annen.

En annen metode er å bytte ut hele klumpen.  Kan man jo også sette inn noe mer spennende, f.eks. en Detroit Locker med 19 splines.  Nå er vel dette litt mer "hardcore" enn old school, men det man ikke ser har man som kjent ikke vondt av!  Så da ble det en solid Locker der bak.

Samtidig har gearkassen fått seg nye lagre og tetninger og burde være klar for noen år til.
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandOn., 9,Mai,2012,22,30
Siden Warn altså har sluttet med sitt "full floater" kit til Dana 44 er det altså en koselig kar som går under navnet 'Herm the Overdrive Guy' og hans firma ATV Manufacturing (http://hermtheoverdriveguy.com/index.htm (http://hermtheoverdriveguy.com/index.htm)) som har tatt over å lage disse fantasktiske drivakslingene.  De har 19 splines inne ved diffen og 27 splines ute ved hjulet (samme som nyere "open knuckle" CJ framakslinger).

Ytterdelene som trengs til bakakslingen kan plukkes rett fra en "closed knuckle" framaksling av type Dana 25, 27 eller 44, med unntak av selve drivflensen som tas fra en nyere "open knuckle" Dana 30 (6 bolt flens).  Delene fra D25/27/44 framaksel passer rett på bakakslingen, kunne tro at Dana hadde tenkt seg muligheten av å gjøre noe slik selv.

 I stedet for drivflens kan man selvsagt  velge frihjulsnav på bakakslingen også.  Nå vil altså de fleste ytterdelene være like på fram- og bakaksling, noe som forenkler i rep.sett boksen man tar med på tur.  Videre så har man fått en mye mer solid bakaksling enn det man hadde!

En slik bakaksling er snart ferdig bygget på Jeephospitalet.  Bildet viser den korte drivakslingen (jada, har lang for andre siden også) samt feste for nav tatt av en framaksel. Bolthullene passer med flensen som sitter ytterst på rørene på bakakslingen.
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandSø., 3,Juni,2012,21,53
Det har vært litt dårlig med oppdateringer fra hospitalet den siste tiden og det skyldes at dr. Bob har blitt lempet ut av systemet hver gang nytt innlegg har blitt forsøk lagt inn.  Prøver igjen!

Selv gamle Jeep'er fortjener 2 krets bremser!  Når det allikevel er full operasjon, hvorfor ikke lage litt "nymotens" bremser med litt mer innebygget sikkerhet?  Det er en kjent sak at håndbrekket ikke er allverdens og det betyr at man veldig fort kan være uten bremser.  Derfor 2 kretser.

Ønsker å beholde stående pedaler og må da legge hovedbremsesylinder under gulvet som originalt.  Har bygget en "krybbe" som festes i originale hull i ramme og som en Volvo 240 hovedsylinder (av type med bremserør ut til høyre) kan skrus fast i.  Mulig det blir en liten konflikt mer orignial styresnekke som sitter rett forran,  men ikke verre enn at det blir en liten filejobb ytterst på "krybben".  Legger ved bilder som viser opplegget under fabrikasjon (v.1)
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandSø., 3,Juni,2012,21,57
Bildene kommer foreløpig ikke med!  Dette svarer systemet dr. Bob med hver eneste gang:

Lagringsområde for for vedlegg er fult. Prøv med en mindre fil og/eller ta konakt med administrator.

Det må være streik både hos korrekturleser og lagringsområde for tiden.  Kjedelig!
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: PatrickSø., 3,Juni,2012,22,42
Knakbra lesning i disse eksamenstider! Bare synd bildeboksen er full. Et brukbart alternativ (og som mange andre her inne gjør) er å laste opp bildene eksternt (Photobucket.com, Imageshack.us osv) for så å legge ved bildet i HMTL-format.

Dette gjør du ved å gjøre følgende:
1) Last opp bildet
2) Skriv forumposten
3) Der du vil ha bilder skriver du [img= og limer inn bildeadressen (der du lastet det opp) og avslutter med ].
4) ???
5) Presto!
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa., 4,Juni,2012,20,44
Det var et godt tips som jeg skal følge om ikke moderator snart gir meg mere diskplass.  Har slettet et par bilder høyere opp i serien for å kunne få med et par bilder av bremsepumpen i kveld.
Tittel: Re: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa.,18,Juni,2012,20,45
I arbeidet med avlastede drivakslinger bak har jeg kommet over 2 forskjellige typer nav (se bilde).  De "vanlige" navene har tjukke felt mellom 2 festehull for drivflens, men den andre type nav har altså ikke dette.  I stedet er det et par tjukke felt langs flensen der bremsetrommelen skal sitte.  Fant 1 stk slikt "uvanlig" nav under demontering av en framaksling og fant faktisk et til i "rotekassa".  Noen vil si at slike "uvanlige" nav finnes på nyere Dana 27, og ja de likner, men disse har bremsetrommelen på forsiden av navet og innfelte hoder for felgboltene, altså ikke helt like.  Litt mystisk dette, og dr. Bob ønsker å bli opplyst av ekspertisen som leser om saken.

Uansett, nå blir det to slike spesielle nav bak på Dana 44'en!
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTo.,13,September,2012,22,06
Da var motoren sjekket igjennom....  Her ble det både funnet en tidligere overhaling, knekte ventilfjærer, brente ventiler og lekkasjer på både innsug og utblås side.  Etter total nedplukking, vasking,  maskinering og bytte av ventiler, ble motoren satt sammen igjen med nye lagre, tetninger, fjærer ++ og koblet samme med sin T90 gearkasse igjen.  Ny Solex forgasser og 12 V vekselstrømdynamo ble det også.  Topplokket ble pløyet litt ekstra for noe mer omph, kanskje 3-4 hk ekstra??

Og tilslutt ble hele sullamitten lakket med Shipolin tilsatt godt med Owatrol olje.  Burde være klar for 100 000 km til nå..
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTo.,13,September,2012,22,20
Et godt "old school" triks er å sette på 11" trommelbremser i stedet for originalt 9".  Disse noe større tromlene var standard på de større Willys Utility bilene.  Man må selvsagt også ha med 11" bakplater og hele innmaten til bremsene også, men trenger ikke å tenke på håndbremsmekanismen bak da 3A har håndbrekket på transferkassen.  Hospitalet var utstyrt med slike deler liggende i donorhyllen.

Det har vært en intern diskusjon på hospitalet om man ikke like godt kunne sette på skivebremser, i alle fall forran.  CJ7 bremser fra rundt 1978 passer jo nesten rett på og med en masterbremsepumpe beregnet for skivebremser, så kunne dette være et fristende alternativ.  Oppgradering til 1/2 tonns deler fra FSJ er også mulig.  Men alt dette ble altså forkastet til fordel for gode gamle trommelbremser uten servo.

Noen vil sikkert hevde at masterbremsepumpe for skivebremser vil fungere særs dårlig med trommler fordi det mangler ventil som holder noe trykk tilbake i systemet.  Enig!  I sist nr. av JP Magazine vises en grei løsning på dette. Wilwood lager slike ventiler som kan festes på bremserøret rett etter masterpumpen.  P/N 260-3279 holder tilbake 10 lb trykk og skulle passe fint til trommelbremser.  Ikke helt billig, men ser bra ut!  Allerede funnet veien over Atlanteren, Summit Racing leverer kvikt.

Under demontering av gamle 9" bremser ble det observert at noen en gang i tiden hadde fjernet links hjulboltene på venstre side av bilen til fordel for gjenger rett vei.  Her ble det nødvendig å gå tilbake til gamledager med skikkelige links 1/2" UNF gjenger.  Vet ikke om det har noen betydning, men synes at gamle Jeep'er skal få beholde sine linksgjengede bolter.  Litt kult i alle fall. :D
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: Jon HenningFr.,14,September,2012,10,09
Er det noen av de gamle delene du overtok etter meg som er kommet til heder og verdighet igjen?
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandFr.,14,September,2012,15,48
Må vel innrømme at din gamle D25 framaksling mangler ytterender for tiden, ja.  Blitt noe smalere i det siste.  Både bremsetromler, bremseskjold, spindler og "garnityr" var i forbausende bra tilstand etter et hardt liv på Trandum  :D  Nå skal "betane" få det rolig og greit framover tenker jeg.  Danner nå ytterendene på den avlastede D44 bakakslingen med  nye lagre, tettinger og bremsesko/-sylindre sammen med "mysterie-navene" nevnt tidligere i tråden.

Mulig det må kjøres med en VMG sticker på 3A'en etter denne avsløringen, ikke så mange som vet hva VMG er, men de lager jo veldig fine runde hjulbuer til Willys Utility for tiden og ligger i nærheten av Gardermoen, hint-hint..
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: Jon HenningFr.,14,September,2012,16,11
WMG inc er i fremmarsj etter mange år brakk..  ::)
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandSø.,16,September,2012,18,06
Ja du må vel bruke W nå siden det er så mye eksport til USA  ;D

Kjøper gjerne aksjer og stiller på generalforsamling, WMG ruler!

Litt oppdatering på hospitalfronten:  Ryddet litt på jeephospitalet for å få litt bedre oversikt over donordeler og annet snacks.  Og hva fant jeg?  Sprill nye 27 splines drivflenser pent innpakket, akkurat like dem jeg akkurat har bestilt i USA.  Snart har jeg altså 4 stk, men trenger  bare 2, sukk!  Det får vel stadfestes at oversikten på inventarsiden ikke er helt god for tiden.  Er det bare jeg, eller kjenner noen seg igjen?
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: Jon HenningTi.,18,September,2012,10,11
WMG inc står foran tunge investeringer, så en rik investor fra oljebyen er kanskje ikke å forakte.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandOn.,26,September,2012,13,00
Vi snakker kanskje strekke/krympe maskin?  Eller skal du ha deg en sånn fin datastyrt rørbøyemaskin?  Dette må tas opp på generalforsamlingen!

Nytt fra hospitalfronten: 
Rammen er klargjort for sandblåsing, men firmaet som skal utføre jobben venter på nytt sandblåseutstyr.

Masse smådeler er klargjort for blåsing og pulverlakk, her ventes på nytt utstyr for pulverlakking.

....i mellomtiden funderes det på nytt karrosseri kontra å redde det gamle.  Dr. Bob hadde forsøkt å redde det gamle om det ikke hadde vært at dr. bob-bob og endel andre hadde forsøkt å redde karrosseriet tidligere med litt ymse resultat.  Det er nesten ikke noe originalstål igjen i den gamle balja etter all tidligere kutting og sveising.  Noen som har et karrosseri liggende??
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: Jon HenningOn.,26,September,2012,13,31
Først på lista er nok et nytt TIG apparat, deretter en skikkelig rørbøyer, dog ikke av den kaliber som på den videoen. Jeg jobber endel med CAD design = Cardboard Assisted Design, men det er ikke helt kompatibelt med de moderne maskinene...
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa.,29,Oktober,2012,22,44
Da var rammen tilbake fra sandblås og et lag med 2K offshore zink grunning.  Venter på at  Hardnose topcoat fra POR-15 og  www.gasolin.no skal ankomme i postkassen. Tenker det skal gjøre rammen trivelig og lett å holde ren. 
Har, som bildet viser, fjernet bakre travers og fremre støtfanger fra rammen da disse var i miserabelt skikk.  Ny bakre travers er innkjøpt og ble prøvemontert.  Passet ikke helt.  U-formen var noe trang og bare 4 av 8 hull var boret riktig for å passe mot rammen.  Ikke all verdens jobb å få gjort riktig, men skuffet over at man kan levere sånn shait fra USA.  Må snart bestille støtfanger også, håper den er bedre.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTo., 1,November,2012,15,25
Da blir det nok et nytt rammebilde snart.  Fikk montert bakre travers i går etter boring av nye hull.  Da oppdaget jeg noe rart:  Traversen, som da er montert symmetrisk med tanke på plassering av nedsenket området ved innfesting for krok, plassering av hull for karrosserifester osv, stikker lengere ut på venstre side av bilen enn på høyre side.  Febrilsk leting i litteraturen skaffet fram en skisse av 2A, den har en helt symmetrisk bakre travers.  Fant også bilde av et 3A chassis i boka "Jeepen i Sverige" og dette viser samme særegenhet med travers som stikker lengere ut på venstre side.

Noen som positivt vet at det skal være slik?  Og hvorfor?  Det er kanskje en forklaring at eksosen skal ut bak på høyre side og derfor er traversen kortere her??  Lurer fælt på dette  ;)
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandSø., 4,November,2012,16,08
Da var da overveldende med ekspertuttalelser  :'(

Nå har jeg sjekket videre vedr. bakre travers selv og funnet ut at det skal være slik.  Det er ikke symmetrisk ramme helt bak.  Uvisst av hvilke grunn det er slik, men det er slisser for feste av skilt på den lange vangen og eksosen skal komme ut på den korte siden.  Kanskje forklaringen er så enkel?  Tigersagen er i allefall lagt i skapet igjen, her skal det IKKE kuttes  ;D
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTi., 6,November,2012,14,40
Doktoren var innom JULA et ærend og fikk med et kjekt hengerfest til pasienten.  Hullene for festebolter passer rimelig godt mot original ditto innfesting i rammen på Willys.  Slik er det mulig å kjøre både Bantam og Combi-Camp bak 3A'en.  Selvsagt er festet ikke godkjent for offentlig vei og deromkring, men siden pasienten er fra dengang det ikke var E-merking av noe som helst og originale øyekroker for solid sikkerhetskjetting også skal på plass igjen, så tenker dr. Bob at dette skal gå helt fint.  Hengerfestet monteres på de midtre hullene slik at bakluken ikke slår i kula ved åpning.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: simonTi., 6,November,2012,17,35
Just precis hva man behøver :)    ( http://www.jula.no/hengerfeste-335017 )
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTo., 8,November,2012,12,09
DA var det på tide å åpne esker fra USA.  I den ene lå det et Black Diamond hevesett med moderate 2" heving.  Ryktet sa at dette var på vei ut av produksjon og ble derfor innkjøpt i all hast.  Bladfjærene var noen skikkelige "gampegreier" med få og tykke blad.  "Proudly made in USA" ble det sagt, "Made in India" stod det på fjærene.  Lurer virkelig på om dette er det rette for pasienten, men prøver!  Har lagt en originalfjær oppå hevefjær for å vise litt av forskjellen i spenn.  Ikke all verden om man tar i betrakting at originalfjær er seget litt etter noen år på veien og i skogen.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: thaugenTo., 8,November,2012,13,07
Dette ser jo knall ut, har det noe for seg å fjerne et blad for å få den litt mykere?
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTo., 8,November,2012,15,43
Absolutt verd en tanke ja, men prøver først med "rice and curry" fjærene rett ut av boksen.  Blir det steinhardt så får jeg lempe av blad etterhvert, -selv om det er en del arbeide.  Bilen vil synke nedover samtidig så det er jo en grense for hvor langt man kan dra det.  Det kan jo være det blir bedre enn det ser ut også, det er bl.a. slike friksjonsputer på hvert blad og dette gir normal litt mykere fjær p.g.a. mindre intern friksjon i fjæra.

Etter å ha vært litt negativ her mot Black Diamond, så må jeg tilføye at settet er veldig komplett med nye draband, skiver, muttere og dempere.  Og klistremerker ;D
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa.,19,November,2012,09,22
Da har det blitt utført litt kirugi på hospitalet igjen.  Denne gangen på framakslingens indre gemakker ute ved hjulene.  Inne i knokkelhusene sitter det ledd som gjør at bilen kan svinge (veldig kjekk funksjon).  På krigere, og noen modeller oppover på 50-tallet var det Rzeppa ledd (som i dag er det vanlige CV leddene) og siden kom Spicer ledd (som egentlig er vanlige mellomakslingkryss) på drivakslingene.  Dr. Bob ble litt flakkende i blikket da det her dukket opp en 3dje variant, Bendix ledd.  En litt merkelig konstruksjon med 4 stålkuler som går i spor + en 5 kule som sitter fast på en pinne i midten av krysset.

Dr. Bob måtte ta av munnbindet og gå en tur på internett for å finne mer utav dette.  Det viser seg at Rzeppa kom først på Dana 25, men disse leddene var dyre.  Noe billigere er Bendix som kom etterpå, mens Spicer ledd er de billigste å produsere, og denne løsningen har blitt brukt helt fram til idag.  Bendix ledd har en ulempe at det tåler maks 23 grader bøy (mot Rzeppa 29 grader), noe som gjør at Jeepen får en dårligere svingradius.  Styrkemessig skulle de imidlertid være gode og etter grundig rengjøring og vask ble de innsatt med nytt fett, satt sammen og plassert tilbake der de kom fra.  Hadde det vært slitasje i leddene kunne både indre og ytre drivaksling på hver side bare kastes, slitasjen går direkte i godset, noe som er en annen ulempe med Bendix.  Men her var det altså på stell.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa.,19,November,2012,14,02
...det må vel legges til at dr.Bob kanskje, uforvarende, også kunne ha kommet borti Tracta ledd, det ryktes om at noen Dana 25 var utstyrt med slikt.  Heldigvis skjedde ikke dette, det ville ført til at hele hospitalet hadde blitt lukket en stund p.g.a. smittefaren  ;D
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandOn.,21,November,2012,09,52
Hva er det med disse bladfjærene egentlig?  "Ørene" i begge ender har en innvending diamter på 21 - 21,5 mm (ikke helt nøyaktig produksjon).  På gamle Willys benyttes U-sjakler som skrus inn i fjærene med store gjengede hylser, og "ørene" har derfor også antydning til gjenger innvending på sjakkelsiden.  Om man ønsker å benytte konvensjonelle sjakler i stedet, kan man bare presse inn "inserts" fra litt nyere modell eller kjøpe noe polyurethan foringer.  Disse passer rett inn på både fjær og ramme, og da kan vanlige, smale sjakler benyttes.

I andre enden av fjæra skal det gå en spesialbolt som har smørenippel og "splines" (for ikke å rotere).  Fjærforinger til denne bolten er å få kjøpt.  Men felles for alle disse foringene er at de har utvending diameter 19mm, mens øyet altså er ca. 21 mm på alle fjærer jeg har målt.  Når en ser på gamle fjærer finnes det en tynn ytre foring også, men den har dr. Bob aldri funnet til salgs noe sted.  I rotekassa ble det funnet rør med 19mm innvendig diameter og en 1mm godstykkelse, så saken er som sådann løst, men er litt oppgitt over at den ytre delen ikke selges med den indre foringe eller kan kjøpes separat.  Noen som har tips??

Må også nevne at dr. Bob under utmåling av fjærer kom over en fjærforingstype fra Clevelite.  En skikkelig "top of the line" sak med kraftig utvending foring og to innerringer i lagermetall som presses ut av smørefettet til hver sin side.  Dette gir også et hulrom i midten av foringen med god plass til ekstra smørefett for lange vedlikeholdsintervaller.  Noen som har sett tilsvarende og vet om de fortsatt kan skaffes?
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandOn.,21,November,2012,13,54
For de som ikke helt forstod babbelet rundt spesialbolt og litt for liten diameter utvending på foring, vedlegges bilde av synderen.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandFr.,23,November,2012,09,33
Etter å ha levd med en nærmest turkis matt ramme en stund (2 k zink grunning) var det tid for toppstrøk.  Tanken var å gå for det beste, Hardnose fra POR 15.  Dette er en 2 komponent lakk som skal gi en svært hard overflate og ellers, iflg. reklamen, være et fantastisk produkt på alle måter.  Etter at den verste xylen-tåka har lagt seg på hospitalet kan det bekreftes at det blir hardt og stedvis blankt, men ellers er dr. Bob ikke så allverdens imponert over produktet som rammelakk betraktet, spesielt når prisen er så vanvittig høy i forhold til andre produkter.

Iflg. produktbeskrivelsen kan Hardnose godt påføres med pensel da penselstrøkene jevner seg ut.  Det stemmer nok det, men det er fordi produktet oppleves "tynt" og flyter utover, nærmest som rettemasse på badegulvet.  På vertikale flater renner det lett og det er vanskelig å få det pent rundt skruehull, nagler og i krinkelkroker (noe det er flusst av på en ramme).  At en liters boks + herder = 1,2 liter ikke var nok til to tynne runder på rammen var jo også litt skuffende.  I tillegg inneholder lakken nok stoffer til å krympe hjernen ned til halv størrelse om en ikke bruker filtermaske.  Tror egentlig Hardnose egner seg bedre på akslinger og andre mindre komponenter på en bil.  Men hardt ble det, antakelig så hardt at det er umulig til å få noen annen type lakk til å bite på om en ønsker et strøk til.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTi.,27,November,2012,10,18
På CJ 3A skal registeringsskiltet sitte nede på bakre travers, dette forklarer kanskje også hvorfor traversen går lengere ut på venstresiden (jfr. "oppdagelsen" gjort tidligere oppe i tråden).  Har tenkt litt på hvordan det skulle bli med belysning av skiltet der nede når jeg går for innfelte baklys som ikke lyser nedover. Selv om løsningen definitivt ikke er "old school", så bare måtte dr. Bob ordne meg med skiltskruer med innebygd LED lys. Enkelt, praktisk og nesten elegant.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTi., 4,Desember,2012,10,59
Kulden og juleforberedelsene har satt inn på hospitalet, og det er litt mindre aktivitet enn normalt.  Imidlertid er en tidligere framspindel  fra en Dana 25 prøvemontert på bakaksling type Dana 44(se bilde).  Dr. Bob har tidligere hevdet at dette er bolt-on, men litt arbeide er det.  Bolthullene mot flens på bakaksling er lik bolthullene på spindel, men "styrekragen" på baksiden av spindelen mot akslingen har for stor diameter og må dreies ned.  Enkel jobb om man har egen dreiebenk, litt mer innsats om man må få dette utført av andre.  Men en relativt kvikk jobb (ytre lager i aksling kan tas med for å gi nøyaktig mål på diameter for neddreiet krage).

De 6 boltene rundt flensen på bakakslingen har tidligere kun blitt brukt til å holde bremsskjoldet på plass, nå skal de samme boltene holde hele hjulet på plass.  Altså er det tvilsomt at originalboltene i 3/8" UNF har tilstrekkelig styrke for dette formålet.  Ikke verd å prøve ut dette i alle fall, og det jaktes nå på 3/8" UNF bolter i Grade 8 eller enda bedre (tilsvarer styrkeklasse 8.8 på denne siden av Atlanteren).  Er klar over at tilsvarende oppsett er brukt hardt på Trandum med 38" hjul, så med kraftige nok bolter skulle dette bli meget solid.  Kanskje det går mot Umbraco bolter i 12.9 kvalitet, ikke helt old school, men ingen skal inn i bremsene å titte likevel, så det vil man ikke kunne se i etterkant  :D
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandFr., 7,Desember,2012,09,03
Da er særdeles kraftige bolter og muttere i "aircraft quality" innhandlet.  Litt dyrt, men sikkert verd prisen.

Har muntlig fått et par tilbakemeldinger på at dette opplegget med forspindler bak virket litt styrkemessig jalla.  Vel, både Dana 25, 27 og "closed knuckle" Dana 44 har spindelen festet med 6 stk 3/8" UNF i knokkelhuset på framakslingen, faktisk har "open knuckle" Dana 30 og Dana 44 noe tilsvarende.  Så bare boltene holder, så er dette sterkt nok i massevis på en liten, åpen Jeep.

En liten digresjon er den berømte Scout Dana 44 framakslingen, der International Harvester fikk bestilt sine framakslinger med 8 festebolter til spindelen, men dette var noe for seg selv i Danaverdenen og sikkert initiert av IH fordi V8 motorene deres er laget av bly eller noe annet som gjør dem 100 kg tyngre enn alle andres V8'ere.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTi., 8,Januar,2013,19,36
Da er juletreet kastet ut av hospitalet ;D

På bildet vises 11" Willys Utility bremser ferdig montert på framaksling.  De små s-tubes for bremsesylinderen passer ikke så godt, d.v.s. ikke i det hele tatt med det nye oppsettet, og det blir i stedet bremseslange hele veien fra bremserøret og ut til bremsesylinder.  Standard bremseslange fra Willys Utility passe greit her, men det må lages en slags loop på slangen for å få dette til. 

Kanskje en "kommentator" her i garasjen som kjenner igjen sitt gamle frihjulsnav??
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: Jon HenningOn., 9,Januar,2013,13,35
Kanskje en "kommentator" her i garasjen som kjenner igjen sitt gamle frihjulsnav??

Er jeg den skyldige??
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandOn., 9,Januar,2013,14,25
Absolutt!!!  ;D

Det finnes et til på andre siden av akslingen også,  begge nensomt lagret siden forrige årtusen på diverse låver i indre østland.  Tror ikke disse med messing/alu finnes lengere, nå er det vel plæstikk/alu/kompositt for alle penga.  Planlegger å ta vekk rødmalingen (det som er igjen..) og kjøre i blanke messingen (ingen bilder i hodet takk!).
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: Jon HenningOn., 9,Januar,2013,14,41
Hmmm...

Var det du som overtok gearkasser og aksler fra varebilen min?
 Tenker da på originalchassiet med sekser.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTo.,10,Januar,2013,09,47
Kjøpte kun en D25 framaksling + fikk med en D18 transfer av deg den gangen, resterende tror jeg gikk til en kar som da bodde i nærheten av Ås og som nå er blitt sørlending på sine sine "gamle" dager ;D

Ellers må lægen ile til og si at det har blitt bedrevet vranglære på hospitalet.  Grade 8 bolter på andre siden av Atlanterhavet tilsvarer ikke 8.8 på denne siden.  Grade 5 (tre streker på bolthodet) tilsvarer ca. 8.8, mens grade 8 (6 streker på bolthodet) tilsvarer noe mellom 10.9 og 12.9 styrkeklasse.  Da snakker vi solide bolter.  Viktig å kjenne forskjellen når man skal bruke boltene i viktige konstruksjoner og sammenhenger.

Dr. Bob også alvorlig skremt i går da en grade 5 (altså styrkeklasse 8.8 ) røk før riktig moment var oppnådd.  UNF/UNC bolter begynner å bli sjelden vare og det ser ut som om de fleste seriøse boltleverandører har sluttet å produsere disse p.g.a redusert etterspørsel (selv USA biler kommer med 'metric' nå).  I stedet er det dukket opp UNC/UNF bolter som har sin opprinnelse i et østens land, og ting kan tyde på at antall streker på bolthodet kun er til pynt. 

På gamle Jeep'er er det behov for  mye UNF, så pass på!
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: Jon HenningMa.,14,Januar,2013,10,48
Det var vel endel av drivverket som havnet hos en som bodde i Drøbak, og betalingen ble det så som så med...  :-[
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandLø.,19,Januar,2013,11,45
Liten oppdatering på hospitalfronten.  Volvo 240 hovedbremsesylinder er nå montert i rammen og for anledningen lakket svart slik at det nesten skal være umulig å få noen detaljer med seg på bildet.  Reservoaret er tatt av og erstattet med to nippler.  Det blir i stedet reservoar oppe på innerskjermen og slanger ned til hovedbremsesylinderen.  Den røde dingsen er en Wilwood ventil som holder litt trykk igjen i bremsesystemet.  Det finnes en tilsvarende for bakbremsene.  Disse er ikke helt ferdige som det andre bildet viser.

Det har vært en diskusjon på hospitalet om uttak til frambremsen skal tas fra primærstempel eller sekundærstempel i hovedbremsesylinder.  Det viser seg at ikke en gang bilfabrikkene er enige om hva som er best, det er forskjell fra merke til merke.  Noen har også forskjellig diameter på primær og sekundærstempel og da gir det seg selv hvor bremserørene skal gå fra.  Volvo 240 har, p.g.a. sitt 2 krets triangelsystem, helt lik primær og sekundær del.  Derfor er det antakelig fritt valg hvordan man velger uttakene.  Doktoren valgte primærstempelet til framhjulene.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa.,21,Januar,2013,18,53
En ny hospitalkveld resulterte i at nyprodusert parallellstag kom på plass sammen med garasjehjulene forran.  Nå kan pasienten snart stå på egne ben igjen.  Noen synes kanskje dekkene var vel fine til å være garasjehjul, men gummien er datert 1990....

Parallellstaget er produsert på bestilling av ATV Manufacturing i junaiten av s.k. DOM rør, vesentlig tykkere gods enn originale styrestag fra Willys.  Venter på en manglende p-ende og da skal stag fra høyre hjul og opp til "bell crank" på plass og styringen er da ferdig ombygd.  Doktoren vurderer en styredemper, men de fleste som er å få kjøpt er laget for biler med servo og har derfor alt for mye motstand.  Noen som har tips om styredemper som fungerer for manuell styring?
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandFr., 1,Februar,2013,15,35
En bokstavlig talt oppløftende kveld i hospitalet.  Motoren løftet på plass, og før kvelden var omme ble mellomakslinger og clutchoverføring innstallert også.

Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: HaugeibuaLø., 2,Februar,2013,16,19
Skikkelig kult at du totalrestaurerer en gammel Jeep  ;D

Håper virkelig dette er til inspirasjon for flere, jeg jakter i alle fall på et objekt nå.  Om noen har en gammel CJ 2A, 3A, 3B, M38 stående lengst inne i garasjen, og bilen bare står i veien,  så send meg et PM!
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandLø., 2,Februar,2013,16,23
Fint at dette fenger.  Håper du finner et gammelt objekt, det skulle stå diverse rundt omkring i låver og skur!

Håper flere følger etter og redder en gammel Jeep fra en dårlig alderdom.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: HaugeibuaSø., 3,Februar,2013,11,05
Hvor skaffer du deler fra?  Jeg har forsøkt å finne noen i Norge eller Sverige som selger deler til eldre Jeep, men nyere en kriger (der er jo Depot Moane på plass).  Finnes det noen gode kilder som har det meste på lager?
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: thaugenSø., 3,Februar,2013,14,33
Dette går jo riktig vei, ser veldig bra ut.
Sjekk ut finn kode 39193641 for styredemper, bør passe med litt mods.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandSø., 3,Februar,2013,20,43
Til Hauge i bua:  Må nok innrømme at det meste blir kjøpt på postordre fra USA.  Prøvde Willys Overland Motor først, men ble mest fornøyd hos Kaiser Willys Auto Supply LLC.  Hos Kaiser Willys går det helt greit så lenge delene har et delenummer fra katalogen.  Enkelte deler har de bare brukte, og da tar det plutselig laaaang tid eller ikke i det hele tatt.  Sånne enkle ting som kobberringer til bremselslanger, koblinger til oljeslanger, bolt til deksel for ventilene m.m. burde jo være enkle ting å få tak i.  Men altså, alt i alt fornøyd med dem.


Til thaugen:  Skal sjekke opp tips med en gang!  Takk for det tipset og lykke til med dine prosjekter.  Kommer nok snart på "inspeksjon"  ;D
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: HaugeibuaSø., 3,Februar,2013,22,59
Har tidligere handlet litt hos de du nevner i forbindelse med et prosjekt jeg hadde.  Synes der er vel mye "Made in India" og "Made in China" hos de amerikanske leverandørene.  Lite New Old Stock (NOS).  Kjenner du til noen som selger originaldeler?  Ingen ting er som en original Willys dele-eske!
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa., 4,Februar,2013,11,49
Får jo håpe de indiske produsentene tidligere har vært underleverandører til Mahindra&Mahindra, som bygde Jeep på lisens  :D

Neida, det er klart originaldeler i rød/blå/hvit pakning fra fabrikken i Toledo er best.  Men prisene på slike greier begynner å ta seg alvolig opp på eBay, og det tyder vel på at det ikke er så mye igjen av dette der ute.  Noe av det man får fra Omix-Ada, Rudged Ridge og andre fungerer bra, men det er litt ujevn kvalitet alt etter hvor ting er laget.  Er litt skeptisk til kulelager fra China og bladfjærer fra India, men det er mulig skepsisen er helt ubegrunnet.  De er i alle fall like dårlige til å overflatebehandle som amerikanerne.  Et tynt lag lakk rett på stålet ser fint ut i 14 dager.

Gamle delelager fra Jeepimportører i Skandinavia finnes meg bekjent enda.  Tror det var Altyco i Sverige, Midt-Jysk i Danmark og Per Horgen i Norge som satt på dette når importøren ikke ville mer.  Disse lagrene finnes i en eller annen form enda, men er ikke så åpne for "offentligheten" lengere.  Restene av Midt-Jysk heter i dag 4WD Danmark og selger litt enda.  Om det er mulig å få kjøpt noe fra det svenske eller norske delelageret kjennner jeg ikke til.  Mulig noen har info om dette?  Skikkelig fint med litt info her!
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: HaugeibuaOn., 6,Februar,2013,11,22
Nå har jeg fått tips om et 3B prosjekt ikke så langt unna, blir nok en kikk i helga.  Hadde vært flott å få et nytt prosjekt i hus, tenkte å være litt grundig slik som deg denne gangen om "prosjektgrunnlaget" er godt nok.  Kanskje det blir egen garasje her på forumet også ;)
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa.,11,Februar,2013,09,26
Litt hospitalsnakk igjen:  Cluchoverføringen på gamle Jeep'er har endel mer igjen å ønske.  Flimsete og upresis er vel en grei betegnelse, i alle fall etter at litt slitasje har gjort sitt inntog i delene.  Dr. Bob hadde bestemt seg å kjøpe inn en forbedret overføring med kjede fra Advance Adapters, men måtte skuffet gi opp det prosjektet da utstyret ikke passer på originalbiler, d.v.s. når original motor/gear er intakt.  En annen ide hadde selvsagt vært å bruke en  cluchwire og fabrikere noen enkle fester for en  wireløsning.  Dr. Bob har tidligere kjørt med et slikt oppsett med Ford Taunus clutchwire i 10 år og vært fornøyd med det.

Litt inspirert av Dowie Soetenga's løsning om å forbedre originaloverføringen for clutch http://blog.kaiserwillys.com/willys-parts-ingenuity (http://blog.kaiserwillys.com/willys-parts-ingenuity)
ble det til at noe tilsvarende forsøkes.  Pedaler og annet krimskrams på pedalakslingen ble satt opp med mininal klaringer og kobberringer mellom alle bevegelige deler.  Videre ble overføring benevt nr. 16 på bildet erstattet av nytt stag produsert på hospitalet og lagt ut i snøen for fotografering.  Ferdig montert ser dette flott ut og det blir spennende om det oppfyller forhåpningene om en "følsom" og kontrollerbar clutch.  Bremsepedalen skulle også bli noe bedre av dette.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandOn.,27,Februar,2013,10,27
Dagens oppdatering gjelder karosseri.  Det har vært litt fram og tilbake, men nå blir det altså ny balje, skjermer, baklem og vindusramme i stedet for oppsveising av gammelt Toledo-stål.  Det betyr også at det er et halvtløent CJ3A karosseri for salg til en billig penge for de som tenker skogsbil eller er glad i MIG sveisen sin.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: Jon HenningOn.,27,Februar,2013,14,09
Jeg tror jeg snart ta et sykehusbesøk...
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandOn.,27,Februar,2013,15,44
Hjertelig velkommen!  Vi kan bla i "felleskatalogen" sammen, -Jeep-utgaven naturligvis
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: Jon HenningTo.,28,Februar,2013,15,12
Jeg sender herved henvisning fra huslegen min om konsultasjon på jeep-hospitalet. Kanskje spesialisten der kan komme med en entydig diagnose på meg, og iverksette relevant medisinering..
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandOn., 3,April,2013,20,43
Ikke så mye hospitalbilder denne gang, men påsken har bl.a. blitt brukt til å hente et komplett karosseri u/grill (d.v.s. balje, bakluke, panser, skjermer og vindusramme) hos 4WD Danmark i Viborg.  Det er MD Juan deler og det virker som om de har fått opp finish og passform noe veldig de siste årene på Fillipinene. 

Under opplastingen av deler på henger glemte vi igjen vindusrammen.  Er det noen som skal denne veien så vennligst si ifra!!!  Vindusrammen er betalt og pakket i bobleplast, bare å legge i bagasjerommet.

Ellers fikk vi kikke så mye vi ville i hyllene hos 4WD.  Noe New Old Stock (NOS) Willys deler har de faktisk igjen, men det meste er blitt Omix-Ada, Crown osv slik det er hos de fleste andre leverandørene.  Noen oppsiktsvekkende funn ble det imidlertid gjort i hyllene, sier ikke mer....
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTo.,11,April,2013,22,37
Avlastet Dana Fir og Førr med Detroit Locker og 11" bremser blir vel neppe feil ;)

Nå er den ferdig bygget slik som beskrevet tidligere i tråden.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa.,19,August,2013,15,52
Da har doktoren gjort seg ferdig med sommerferie og har begynt på karosseriet.  Fronten er lakket og gjort klar for montering.  Er litt i tvil om det blir krom eller svarte lykteringer.  Nå har hovedlysene svart omkransing og blinklysene krom, må vel ta en runde blant personalet på hospitalet for å sanke stemmer til "black vs. crome"  ;)

Bilens nye farge er også avslørt.  Den heter "Sand" og er en orginal Jeep farge fra sent 80-tall Wrangler.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: Jon HenningFr.,23,August,2013,10,15
Lekkert!!
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: thaugenFr.,23,August,2013,14,20
Dette blir jo veldig bra!!!!
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTi.,27,August,2013,18,44
Jo takk for det, men bilder kan lyve litt....  Forsøket er å lage en "10 meters bil", altså en bil som ser flott ut på 10 meters avstand.  Det blir en bil helt uten sparkel slik at punktsveiser og småfeil vises.  Lakken er beregnet på lastebil, veldig solid og slitesterk (DuPont), men ikke så "pen" som personbillakk.  Dr. Bob har ikke blitt gal, men har tenkt å bruke bilen litt i terrenget og da sprekker sparkel og ripene kommer.

Karosseriet og skjermer er ferdig behandlet under med svart "Bodyschutz" og snart skal det bli "Sand" her også :D
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandOn.,30,Oktober,2013,15,03
Siste tiden har det blitt mye veltebur, eller kanskje sikkerhetsbur, siden jeg ikke har tenkt å velte.  Blir mye rør dette og venter med bilder til resultatet er ferdig.  Har tenkt å feste setene forran i buret også, må "spekulere" litt først.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa.,27,Januar,2014,18,22
Før vinteren satte inn ble understell flyttet til lett post-operativ hvile på samme sted som allerede karosseriet befinner seg.  Flyttingen var i siste liten, rett etter kom snøen.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandMa.,27,Januar,2014,18,46
.....og grunnen til flyttingen var denne litt sjabby karen, en 1959 modell Jeep Forward Control 150.  Etter en innleggelse hos en kjent Jeepdoktor på Hamar var bilen igjen på hjulene sine og gjennomførte Barfrosttreffet på Totenåsen i god stil.  Etterpå ble den hentet hjem til Dr. Bob's Hospital for ytterligere inngrep og er nå i god forfatning, om enn fortsatt i en slags shabby chick stil.  Bilen er også omtalt i Norsk Motorveteran nr. 6-1012.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTi.,28,Januar,2014,22,36
Og her er det trivsel i godt selskap på Barfrosttreffet på Totenåsen.  Det skulle vel være over 50% av den norske FC bestanden samlet på et sted.
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandLø., 8,Februar,2014,15,06
Da har pasienten igjen vært på operasjonsbordet og fått satt kroppen på plass igjen.  Nå begynner det å likne på noe..
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandLø., 8,Februar,2014,15,08
Et bilde til...
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTo.,30,Oktober,2014,11,42
Da har 3A'en blitt startet opp og er klar for prøvetur til uka.  Kun små detaljer igjen, som nye hjul, men det kommer i løpet av vinteren.  Grunnen til manglende posting her underveis er at, foruten blodfansen, så har det vært lite interesse for hospitalet her på siden.  Ikke mange har kikket innom dessverre.

Dr. Bob har ikke hatt noen interesse av å vise sin egen fortreffelighet eller ferdigheter, men hadde som mål å bidra litt til økt interesse for "de klassiske Jeeper".  Nå er disse tatt hånd om under www.flatfender.no (http://www.flatfender.no)
 så det er mulig vi treffes der?  Det er fortsatt mange gamle Jeep'er som står igjen i låver og garasjer, og det er enkle biler å restaurere og holde i live, så håper noen tar utfordringen  :D
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: thaugenTo.,30,Oktober,2014,21,48
Høres bra ut at den er i live, hva var problemet?
Tittel: Sv: Dr. Bob's Jeephospital
Skrevet av: overlandTo.,30,Oktober,2014,22,51
Fikk tak i en slik "ministarter" som maktet å dra rundt motoren.   Antakelig var det bare litt røff honing som gjorde motoren treg å få rundt, maler som en katt nå (nuvel...).  Håper vinteren lar vente på seg slik at det blir noen turer på gamle dekk før kulda setter inn, frontrute har jeg jo ikke enda  ;D