Skrevet av Emne: Snorkel på TJ  (Lest 5814 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Snorkel på TJ
« på: On.,11,Oktober,2006,14,37 »
Er det noen som har montert dette ?

Tittet på noen bilder nå. Og da ser det ut som om snorkelen kommer til å kræsje med speilene mine som sitter montert på hengselet til frontruta.... Eller går snorkelen klar av denne foran?

Har ikke fått delene enda, men det er sabla kjipt om dette ikke kan monteres samtidig :P

Noen som vet?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #1 på: To.,19,Oktober,2006,20,40 »
Siden ingen vet dette, så er det bare en ting å gjøre...  Delene ligger i garasjen, så så fort ryggen er på plass igjen blir det "prøvemontering".
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #2 på: Lø.,21,Oktober,2006,00,02 »
Veit flere kommenterer snorkel, og sier at den bremser motoren. Men har faktisk lest flere innlegg på forum i usa at snorkel kan gi mer effekt. Spesielt pga du får inn noe renere luft, men når du kjører langs veien, så får du faktisk presset luft inn i motoren istedet for at motoren selv må suge luften gjennom filteret. og dette mener de da at ivertfall ikke bremser effekten i motoren din.
Men da kan du ikke måle bilen i benk, for da står den jo still.  ::)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #3 på: Lø.,21,Oktober,2006,00,52 »
Jeg er av den oppfatning at jo mindre motstand,jo mere effekt. Ikke sikkert en "liten" 2,5L blir så mye påvirket av snorkel.Ikke alverdens kubikk som trenger luft,men derimot for at den skal klare store hjul og hevesett og alt mulig utstyr man drar med seg så er jo det viktig av man ikke bergrenser den unødvendig.. Vet ikke hvilken dimensjon rørerne har,men rundt 2,5" må det vel være for å la den puste greit.
men tror en skal dra godt på for å øke effekten med snorkel. :D

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #4 på: Lø.,21,Oktober,2006,10,44 »
Sitat
Spesielt pga du får inn noe renere luft, men når du kjører langs veien, så får du faktisk presset luft inn i motoren istedet for at motoren selv må suge luften gjennom filteret. og dette mener de da at ivertfall ikke bremser effekten i motoren din.

Hvis snorkelens inntak står i rettning forrover, så er jeg enig i at det er mulig å få litt turbo effekt, det blir som systemene til RAM AIR som brukes mye i gromme gatebiler.
Og så er det ikke minst dette med renere luft (Uten søle og gjørme  ;D ) som for meg er luft utenfra motorrummet,
dvs ikke luft som er varmet opp av radiator og motor.
Jeg har målt innluft i min motor på en varm sommerdag, på Rena, til 70 grader. Det er ikke direkte effekt økende.
Så jeg har selv et opplegg gående for å hente kald luft inn til motoren, en snorkel er for meg ikke noe poeng, da jeg ikke har planer om å senke bilen til takhøyde  ;D

Men en snorkel ser jo litt safari ut da, sikkert en cool gadget for mange  :-X    sorry    ;)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #5 på: Lø.,21,Oktober,2006,21,18 »
Har snoka på nettet litt til og funnet noen bilder... Det ser ikke bra ut... Sliter med innfestningen til speilet da røret passerer midt der feste er  :'(

Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #6 på: Lø.,21,Oktober,2006,23,09 »
riktig. de aller fleste snorkler til Jeep som jeg har sett har intaket pekende forover, som da lager ett lite scope på en måte. Så jeg har litt troen på effektøktning men du må nok opp i en 60 - 80 for at det skal ha noe å si.
Men som Tarjei også sier, så har alle rørene og bend den egenskapen at den begrenser luft gjennomstrømningen.
Det er også ett godt poeng som det sies at luften utenfor motorrommet er nok vesentlig kaldere og er jo bare fint.

Så Stein, om jeg var det ville jeg kanskje prøvd å  trikse til snorkelen slik at den passet på førersiden istedet for passasjersiden.
Jeg har mange ganger lurt på hvorfor luftintaket sitter helt på andre siden av motor rommet, med flere 90 graders bend som begrenser luften. Det beste er jo å ha snorkel for å skaffe scoop funksjonen og trykket, men samtidig ha så kort vei som overhodet mulig med så små bend som mulig fram til innsuget.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #7 på: To.,26,Oktober,2006,17,11 »
Der det er målt effektøkning skyldes ene og alene kaldere innsugsluft.

Tror en kan glemme ram air effekten, så fremst ikke Jeepen kommer over 200km/h, selv da er denne effekten begrenset :)
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #8 på: To.,26,Oktober,2006,21,26 »
Sitat
Tror en kan glemme ram air effekten, så fremst ikke Jeepen kommer over 200km/h, selv da er denne effekten begrenset
Enig i det med et snorkel oppsett :D, men med et Ram Air system behøver du ikke kjøre i 200 km/h
for å oppnå effekten. Men da er jo mye av vitsen borte for Jeepfolket.  :)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #9 på: Fr.,27,Oktober,2006,09,35 »
Hmmm, nå kan det se ut som om snorkel, dynamo, batteriholder og masse snadder kanskje er til salgs over nyåret. Da blir det sannsyneligvis motorbytte.....

Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #10 på: Lø.,28,Oktober,2006,09,21 »
Ja. Kansje det ligger et Turbokitt med intercooler,Tenningsannlegg,innsprut og komplett eksos for salg over nyttår og... ;D

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #11 på: Lø.,28,Oktober,2006,13,07 »
Sitat
a. Kansje det ligger et Turbokitt med intercooler,Tenningsannlegg,innsprut og komplett eksos for salg over nyttår og... 

Din hermegås !!  ;)
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #12 på: Lø.,28,Oktober,2006,17,45 »
Da er det bare å konkludere med at Snorkelen kræsjer med både braketten for lys/takstativ samt speilfestene til soft-dørene mine.... Men allt akn fikses og bygges om, så det går nå sin gang....



Se garasjen for flre bilder!

Det stod i monteringsanvisningen at forventet monteringstid var 120min. Jeg brukte en time mer, men så måtte jeg jo ha ut den gamle holderen for 2X Optima, og var satt sammen på en, tja hjemmemekket måte  ;D
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #13 på: Ma., 6,November,2006,15,33 »
Snorkelen er på og testet i strekningen Oslo -> Arendal -> Oslo.

Konklusjonen er:

En klar gevinst i bensinforbruk da den aerodynamiske fasongen på snorkelen bidrar til økt luftmotstand. Den økte luftmotstanden gir også gode bivirkninger med tanke på stillheten i kupeen..... ;D

Men tøff er den og jeg gleder meg til den kommer til nytte og alle dere andre blåser toppene av motorene deres fordi vannet som rant inn i sylinderne ikke lot seg komprimere og antenne ;) ;D
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Snorkel på TJ
« Svar #14 på: Ma., 6,November,2006,16,30 »
Ingen tvil om at den ser  8) ut, morsomt at den har en positiv effekt på bensinfobruket. :)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no