Skrevet av Emne: Jan-Erik's garasje, TJ  (Lest 75157 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Jan-Erik's garasje, TJ
« på: Ma.,12,Mars,2007,13,26 »
JEG HAR BEGYNT:)

Dette er min andre Wrangler TJ. Den første var en 2001 4.0L jeg hadde i Australia, mens dette er en 1998 2.5L. Bilen ble kjøpt i juli 2006 og så slik ut:

- 2.5" ProComp hevesett
- 31/10,5/15 dekk på 15" Mickey Thompson Classic II felger
- + noe stæsj



Det første som ble gjort var å bytte til Bushwacker 6" skjermbreddere, og nytt interiør. Seter og alt ble tatt ut, og nye tepper lagt inn. Bilen så mildt sagt jævelig ut inni da jeg kjøpte den, mens etter teppebytte var den som ny. Har desverre ingen bilder av denne operasjonen.
« Siste redigering: To.,19,Februar,2009,08,24 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #1 på: Ma.,12,Mars,2007,13,34 »
Har nå lagt inn bestilling på masse godsaker fra BGNor. Jeg var å hentet de første delene på torsdag og dro til Gol i helgen for å montere (svigerfar har 5 garasjer som er varme og gode:)).

Warn front og bakfanger:

Før og etter:

(Lyktene ble demontert før bildet ble tatt)

Lyktene ser på ingen måte bra ut, så de tror jeg bare jeg fjerner. Men de står på inntil videre.



Pr i dag så mangler jeg å skru inn 4 bolter til bakfanger'n. Disse sitter sånn at jeg er nødt til å flytte / senke tanken på et eller annet vis, eller ta den av. Eller om noen har noen tips, så tar jeg de i mot med åpne armer!

Jeg fikk også 2" bodylift som jeg ikke rakk å montere. Datteren min passer godt på:)

« Siste redigering: Ma.,12,Mars,2007,15,35 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #2 på: Ma.,12,Mars,2007,13,42 »
Min første tanke var å sette på masse chrome detaljer i og med at jeg allerede hadde stigtrinn og lyktebøyle i chrome. Derfor kjøpte jeg meg nye dørhenglser (også til bakdøra), men jeg har senere funnet ut at jeg ikke vil ha noe chrome på bilen. De originale hengslene var litt slitne, så de ble sandblåst og lakkert svarte. Jeg er strålende fornøyd med resultatet. Eneste problemet er at de sitter noe så inn i.... Jeg klarte å få av alle, unntatt den aller siste på bakdøra, for da knakk den eneste 40mm torx'en jeg hadde.

Jeg var også nødt til å borre ut to bolter, og knote litt inni døra for å få ut platen hengslene er festet i.


Sandblåst, 3 strøk med grunning, 4 strøk med blank svart lakk og 2 strøk med klarlakk.

IKKE kjøp Biltema verktøy!:)

Bilen er så skitten at bildene av hengslene etter at de var montert på igjen ikke viste hvor bra det ble. Skal legge ut bilder etter jeg får vaska bilen om noen dager (må vente pga lakken).
« Siste redigering: Ma.,12,Mars,2007,13,50 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #3 på: Ma.,12,Mars,2007,13,48 »
Det neste som skal settes på er Warn rocksliders. Jeg hadde egentlig lyst å kjøpe noen andre, men det ble nesten dobbel pris av Warn. Disse blir forhåpentligvis satt på i løpet av uka om BGNor får dem inn.

Ellers er ProComp 4" Stage II kit bestilt sammen med 35/12,5/15 Trxus dekk + en del mer som forhåpentligvis kommer denne uka.

Målet og planen er å få bilen hevet og klar (les "stage I") til Golssafari'n.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #4 på: On.,14,Mars,2007,08,43 »
Tok noen bilder av hengslene i går. Vasket bilen først, men børsten hos Statoil var ødelagt, så bilen ble ikke så veldig ren... og bildene ble ikke så veldig bra, men det gir et lite inntrykk. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd!


(nederste hengsel er ikke ferdig i og med at torx'en knakk...)

med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #5 på: Ma.,26,Mars,2007,12,02 »
Venter stadig på deler fra BGNor. I mellomtiden har jeg vært i Planica under skiflyvning nå i helgen. Var en super langhelg, men desverre litt dårlig skiflyvnings forhold.

Vel tilbake i Norge skal jeg ned i garasjen i kveld. Mekanikkeren min har vært å handlet inn ny kompressor, gass brenner, nye lys + en del stæsj. Vi har allerede fylt to tilhengere med søppel, og garasjen begynner nå å bli klar for mekking. Skal bare få hengt opp lysene og satt opp kompressoren, så håper jeg å starte på body liften i dag.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #6 på: To.,29,Mars,2007,01,21 »
Vi gikk på en liten smell med kompressoren. Det viste seg å være 10amp inn til garasjen, så sikringen tålte ikke kompressoren. Så, da var det bare å ringe elektrikeren "min", og det var vist ingen sak å ordne.

Da stod vi over å starte på body liften, og ryddet litt mer i stedet.

Det var meningen at jeg skulle gjøre en del i dag, men skulle bare hvile øynene 5 minutter mens jeg fikk datteren min til å sove... Det ble 2,5 timer i stedet. Dro alikevel ned i garasjen og satt på den ene rockslideren (orket ikke å starte på den andre).


Måtte sette grom dekka ved siden av:)
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #7 på: Ma., 2,April,2007,13,52 »
Det går litt tregere enn planlagt det her, men jeg styrer nå på. Er forsåvidt ikke noe poeng i å stresse heller. Det er bare kos å være i garasjen og skru:)

Har klargjort bilen for body lift nå. Det var litt knotete å løsne to av boltene til radiatoren, for ikke å snakke om å løsne boltene til "stearing carrier bearing bracket"! Tror jeg har brukt ca 2 timer på å klare å løsne den.

Har et lite problem, som jeg ikke enn å vet om er noe problem. Jeg har ikke skjønt hvordan jeg skal få av girspaken. Det er helt sikkert veldig lett, men jeg klarer ikke å finne ut av det. Så, om noen har noen forslag, kom med dem:)



« Siste redigering: Ma., 2,April,2007,14,15 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #8 på: Ma., 2,April,2007,14,13 »
Dette ser meget bra ut, du kommer til å ende opp med en feeeet TJ!
Bra du at du droppet chromen, sett bort i fra felger, så passer det ikke på TJ'en synes jeg da!

Gearkulen får du av ved å pirke ut den blanke platen i midten(hvor du ser gear posisjonene) med en liten skrutrekker. Under den sitter det en vanlig mutter, som holder kulen på plass.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #9 på: Ma., 2,April,2007,14,30 »
Hallois og takker for raskt svar.

Ja, kulen er forsåvidt grei. Jeg fikk ikke pirket av den platen hvor du ser gir posisjonene. Prøvde litt, men endte opp med å ødelegge den, så da lot jeg den bare være. Den har sikkert blitt limt eller noe av en tidligere eier.

Problemet er å løsne hele greia fra girkassa. Har fått med meg at man skal trykke ned et eller annet, og vri hele spaken mot klokka. Problemet er at jeg finner ikke det "etellerannet" å trykke ned...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #10 på: Ma., 2,April,2007,14,35 »
Hehe...litt sløv til å lese der gitt!

Gearstangen får du av ved å vri av en fjærbelastet ring som sitter der hvor gearstangen går inn i huset. Den sitter helt ved "roten" av stangen, og du presser den ned før du vrir mot klokken.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #11 på: Ma., 2,April,2007,14,42 »
 ;D

Alright... Da skal jeg rett ned i garasjen etter jobb og få av den, for så å få på settet i kveld!

Sliter seriøst med Golssafari'n nå. Har fått time for å dreve om den 16'ende, og det passer seriøst dårlig! Jobber intenst med å finne noen som har mulighet til å ordne dette for meg i uke 15.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #12 på: Ma., 2,April,2007,16,55 »
Heisann,
Blir en tøff bil dette  ;D
Hvilken lift montere du her, jeg monterte en 2 " på tilsvarende bil, da droppet vi det mellomstykket på spaken, denne er jo i grunn lang nok fra før, selvfølgelig smak og behag.  men hvis du vil ha den kortere,  da må du slipe litt i karosseriet for (mener det var) 2 gir og revers... så plasere mansjetten på plass igjen...
Ellers håper jeg vi får se bilen din på gol, går fint å kjøre med orginal utveksling, må bare blombere 5 gir, og ta tiden til hjelp....  ;D
Ene jeep'en fra Bergen kjørte med det oppsettet fra Bergen til Rena....
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #13 på: Ma., 2,April,2007,19,42 »
Jeg monterer Performance Accessories 2" Bodylift. Er hjemme en tur fra garasjen nå for å legge datteren min. Hun har akkurat sovnet, så er på vei ned igjen. Har løsnet de fleste festene til karosseriet, men de to på midten (1 på hver side) sitter noe så inn i ... Funderer litt på hvordan i all verden jeg skal klare å få løsnet dem. Men drar ned igjen med godt mot, og lader opp musklene...

Om bilen ruller greit med original utveksling kommer jeg helt garantert til Gol! Har fått tak i et verksted som muligens klarer å ordne tid til meg slik at de får ordnet utvekslingen i uke 15, men vi får se...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #14 på: Ma., 2,April,2007,23,45 »
Ja, da var jeg ferdig i garasjen for i kveld. Støtte selvfølgelig på problemer, og kom ikke i nærheten av dit jeg ville i kveld.

Vil først takke Sætre for hjelpen for å få av girspaken. Det var jo ingen sak når jeg skjønte hvordan.



Problem 1 kom da jeg ikke klarte å finne to av festene til karosseriet bak. Stein hadde tidligere nevnt dette i en bi settning, så etter mye leting uten resultat tok jeg en telefon til han. Det gjorde underverker, og festene ble lokalisert. Tusen takk for hjelpen Stein!

Problem 2 var de to festene i midten. Som tidligere nevnt satt de noe så inn i helvete. Men etter ca 1 times rikking frem og tilbake løsnet dem endelig.

Problem 3 skjedde da jeg skulle skru av festet i midten forann. Skruen satt løst, og det var ikke noe problem å skru i det hele tatt. Var vel ikke så lenge før den var helt ute før det kom et lite smell, og vips så lå skruehodet på gulvet.. og gjett hvor resten sitter! ARRGGHHH!!! Nå er gode råd dyre.



Problem 4 dukket opp etter at jeg hadde løsnet alle 11 boltene, og fjernet de 5 på passasjersiden (pluss da den som knakk, som nå er løs uten hode). Jekkene var plassert og jeg begynte forsiktig å løfte passasjer siden. Problemet er at hele bilen løfter seg, ikke bare karosseriet. Prøvde forsiktig en del ganger uten at noe skjedde. Har ingen anelse hva jeg gjør feil. Alt som skal løsnes / fjernes er løsnet / fjernet. Mistenker at det kan være rust eller noe som holder igjen, men jeg er skeptisk til å "ta i" med jekken. Noen som har vært borti dette? Evt om noen har noen forslag?


med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt