Skrevet av Emne: Jan-Erik's garasje, TJ  (Lest 75968 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #15 på: Ti., 3,April,2007,11,18 »
Ja, det er en uggen følelse.  Jeg har YJ, men de er nesten like.   
Gummiputene kan sitte "klistret" til ramme og kaross, så du kan prøve å bende med et passende spett ved hvert karosserifeste.   Andre ting som kan sitte fast er kabler, bremserør, bensinpåfylling og -utflufting og spak til fordelingskasse.
Legg deg under og håndgå hele ramma med hender og lommelykt.  Lirke og lempe er best, inntil du er sikker på at alt har klaring.  Jeg hadde hjelp av Hoelern, som jekket mens jeg lå under og lyste.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #16 på: Ti., 3,April,2007,12,00 »

Prøv spett eller kubein på hver gummiputte, bend på de til du er sikker på at de er løse.
De kan sitte ganske godt...

Jeg vurderer samme operasjonen, men jeg gruer meg allerede.
Har dog borret hull i balja over hver bolt & kommer til å spraye wd 40 hver dag i 2 uker før jeg prøver å løsne de boltene.

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #17 på: Ti., 3,April,2007,12,11 »
Jeg opplevde det samme på min TJ, men grunnen var at jeg hadde glemt å løsne 2 bolter.
Det var de to boltene som sitter sånn ca over bakakslingen, disse sitter i midten av Jeepen og er lette å glemme.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #18 på: Ti., 3,April,2007,13,25 »
Hallois,

Skal gå over hele ramma med lommelykt og et eller annet jeg kan få imellom putene. Det kan også være at ramma presser ned demperne litt, men jeg tar ingen sjanser.

Sitat
Jeg vurderer samme operasjonen, men jeg gruer meg allerede.
Har dog borret hull i balja over hver bolt & kommer til å spraye wd 40 hver dag i 2 uker før jeg prøver å løsne de boltene.

Vel, det er sikkert smart, og lettere å få ut boltene da, men jeg tror strengt tatt ikke du behøver det. Prøv å løsne dem, og se evt hvilke som du ikke får løsnet.

Sitat
Jeg hadde hjelp av Hoelern, som jekket mens jeg lå under og lyste.

Ja, skulle ønske jeg hadde hjelp, men jeg er alene om dette nå i påsken. Desverre dro mekanikkeren "min" på påskeferie denne helga til onsdag, og så drar jeg på torsdag. Dårlig planlagt, men vi hadde ikke noe å stille opp imot madammene hjemme;P
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #19 på: Ti., 3,April,2007,13,31 »
Sitat
Jeg opplevde det samme på min TJ, men grunnen var at jeg hadde glemt å løsne 2 bolter.
Det var de to boltene som sitter sånn ca over bakakslingen, disse sitter i midten av Jeepen og er lette å glemme.

Ja, jeg var klar over at de var vanskelig å finne, og viste da samtidig at de var der et eller annet sted. Når jeg først fant dem, så var det jo veldig lett å se dem. Til andre som har problemer, se ved siden av tanken på tverrbjelken. Eksosrøret går over (og kan være litt i veien).

Så, disse er løsnet (ute på passasjer siden) og skal ikke være grunnen til at karosseriet ikke løsner.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #20 på: Ti., 3,April,2007,14,28 »
Dro forresten til BGNor på dagen i dag og hentet litt mer godsaker (ProComp 4" liftkit, Ring & Pinion (4.88), SYE kit, Driveshaft og de to siste dekka). Bilen er nå stapp full ;D

med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #21 på: Ti., 3,April,2007,17,44 »
Jeg tar en svingom den "ekte" garasjen din i kveld ved 20 tiden....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #22 på: Ti., 3,April,2007,23,10 »
Dette høres jo egentlig veldig rart ut, det er bare ellve bolter, og to gummi puter på rammevangene forran, ellers må du jo løse påfyllingsrør,overføring til firhjuls trekken, radiator og ratt aksling + evnt ledninger, uten at dette skal holde igjen rammen når du jekker karosseriet, men den ene bilen jeg har montert et slikt kit på satt de orginale klossene litt, da brukte jeg bare en stor rør-tang og vridde de løs... kan jo prøve det... :)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #23 på: On., 4,April,2007,00,20 »
Bodylift problem løst!

Det var ikke noe hokus-pokus. Før jeg avsluttet i går peisa jeg på med CRC. Da jeg kom ned i dag og startet å jekke løsnet karosseriet. Det hadde nok løsnet i går også om jeg hadde tatt i litt, men greit å være forsiktig.



Mens jeg holdt på forflyttet karosseriet seg litt fremover slik at jeg ikke fikk satt i boltene på førersiden. Mens jeg knota med det kom Stein-K innom. Han titta litt på det, og vi endte opp med å slippe bilen ned på bodyliftet, og da "falt" den på plass.



Ellers fikk jeg ikke gjort så mye. Kona er bittelitt lei av at jeg har vært i garasjen 5 kvelder på rad nå, og jeg var egentlig stup trøtt. Så strammet spacerne litt, slo av lyset og dro hjem.

Det som irriterer meg litt nå er at jeg glemte å sette i spacere på hver side forann (rett bak front fangern), så jeg er nødt til å løsne alt av bolter og jekke opp begge sider igjen for å få dem inn under. Prøvde med å bare løsne boltene, men den gang ei... Skal få gjort dette samt festet alt skikkelig i morgen. Noe mer enn det tror jeg ikke jeg rekker før vi stikker på påskeferie.
« Siste redigering: On., 4,April,2007,09,07 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #24 på: On., 4,April,2007,22,08 »
Var i garasjen en kort tur i dag og. Strammet til spacerne og tittet litt på hevesettet.

Sitat
jeg monterte en 2 " på tilsvarende bil, da droppet vi det mellomstykket på spaken, denne er jo i grunn lang nok fra før, selvfølgelig smak og behag.  men hvis du vil ha den kortere,  da må du slipe litt i karosseriet for (mener det var) 2 gir og revers... så plasere mansjetten på plass igjen...

Hmm... jeg satt i girspaken i dag, festet mansjeten og den ser ut til å gå helt fritt. Mulig den var litt tregere enn vanlig å få i reversj, men det kan umulig ha vært mye. Jeg har også fått med meg at Stein-K bøyde til sin for at den ikke skulle hoppe ut av gir. Tror jeg skal gjøre et forsøk med den slik som den er nå, så får vi se om det funker.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #25 på: Sø., 8,April,2007,23,17 »
Er hjemme fra Gol igjen, etter den kjipeste kø-kjøringen jeg har vært med på på lenge. Over 5 timer på en tur som vanligvis tar 2,5 timer.

Vel, kommer til å være i garasjen sammen mekanikkeren min i hele morgen, så satser på å få gjort masse! Er litt nervøs på om jeg kommer til å få de siste to fjærene (forann) og siste to demperne (bak) før neste helg. Über nedtur om de ikke kommer!

Lurte også på om noen har kjennskap til å bytte / bygge om veltebøylen på TJ. Jeg synes CJ-7 bøylen er veldig mye tøffere, og er litt keen på å lage / kjøpe meg en lignende til TJen. Det er godt mulig den ikke vil være like funksjonabel, men tror den vil ta seg bedre ut under cruising på varme sommerdager ;D
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #26 på: Ma., 9,April,2007,11,30 »
Sitat
Lurte også på om noen har kjennskap til å bytte / bygge om veltebøylen på TJ. Jeg synes CJ-7 bøylen er veldig mye tøffere, og er litt keen på å lage / kjøpe meg en lignende til TJen. Det er godt mulig den ikke vil være like funksjonabel, men tror den vil ta seg bedre ut under cruising på varme sommerdager

Hadde samme tankene for noen år siden. Men fant ut at det var ganske mye jobb, både med tanke på å få tak i, montere og ikke minst godkjenne! Da dette er en del av sikkerhetskonstruksjonen i bilen. Bakseter kan du uansett glemme hvis du skulle få satt inn en slik bøyle.

Det er mange varianter av problemer på en TJ som er et problem for noen, men som passer helt fint på andre ( vibrasjoner ved 2" heving bla.. ) Så får håpe at din girspak ikke butter foran og gjør at den hopper ut av gir slik min gjorde. Utrolig irriterende!!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #27 på: Ma., 9,April,2007,21,31 »
Sitat
Hadde samme tankene for noen år siden. Men fant ut at det var ganske mye jobb, både med tanke på å få tak i, montere og ikke minst godkjenne! Da dette er en del av sikkerhetskonstruksjonen i bilen. Bakseter kan du uansett glemme hvis du skulle få satt inn en slik bøyle.

Ja, regner med at de er vanskelig å få godkjent, og at det ikke er noe særlig med bakseter. Jeg tenkte mest på å ha det på bilen på fine sommerdager, ikke i skauen. Kun for utseende sin skyld.

Når det gjelder girstangen, så tester jeg og ser hva som skjer...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #28 på: Ti.,10,April,2007,00,06 »
Var i garasjen i dag og fikk gjort litt. Mangler ennå en del, men er godt på vei.

En ting som jeg sleit litt med var "bump stopene" i bodyliftet. Man fjerner de originale og setter inn de nye, sammen med en 1" spacer. Når jeg setter i den 1" spaceren er jeg sikker på at det er noe som står veldig i spenn, samtidig med at jeg ikke har sjans til å feste 2" spaceren i midten forann. Dersom jeg fjerner 1" spaceren så får jeg fint festet 2" spaceren, men får en glippe på ca 1cm på bump stopperne. Pr nå så har jeg fjernet 1" spacerne, for jeg synes det virket helt feil med dem. Jeg vet at vi så på det da Stein var innom garasjen, og han hadde satt dem på, men jeg fikk ikke engang entret bolten på 2" spaceren under radiatoren. Flere som har vært borti dette?



For å få festet bakfangern ordentlig, samt komme bedre til når vi monterer hevesettet tok vi av tanken. Jeg forlenget også luft- og påfyllings slangene da. Så på det å heve tanken, men tror det blir litt senere.



Ganske deilig å vite at dette var det aller siste bildet med pizza kutterne ;D 35" here I come!

Ellers fikk vi festet radiatoren som jeg hadde gruet meg til, men det gikk jo som en lek. Vi har også satt bilen på bukk, fjernet dempere, fjærer, bærearmer, samt noe mer. Håper å begynne på transfer kassa i morgen, samt brakett til stabstaget bak.



med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #29 på: Ti.,10,April,2007,00,18 »
Det tar jo form!

Her er det noen bilder av hva som ligger i vente på deg:

Hel og orginal:


Splittet bakdel:


Splittet front:


Delvis sammen:


Helt sammen:


Det nye "Mainshaft`et:


Hold tunga rett i munn og du fikser den jobben!

Lykke til  :)
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!