Skrevet av Emne: Wrangsters garasje  (Lest 14191 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #45 på: Sø., 4,April,2010,16,35 »
Hadde mest tenkt å bruke ventilsliperen til å få bort eventuelle avleiringer som får ventilene til å ikke tette lenger, ikke lage nye seter nei. Mener du at det er bedre å skrape/pusse bort avleiringer med noe annet, for så å finslipe med ventilen/pasta etterpå? Og ang. den pluggnippelen, hvor lenge skal sylinderen holde på lufta ca? :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Bård Nerdalen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 122
  • XJ 4L Aut, 4,5" Trail Master on 33"
    • Min garasje
Re: Wrangsters garasje
« Svar #46 på: Sø., 4,April,2010,20,59 »
Pasta er fint til siste sliping, men jeg vil anbefalle slipe klut ( mest kjent under navnet "neger kuse") og CRC556, da får du vekk sot og avleiringer. Jeg pleier å skrape av ventilene med en gammel kniv hvis det er mye sot og deretter setter jeg dem i søyle bormaskinen og gir dem samme behandling som setene med negerkuse og CRC.
Sylinderen skal ikke holde på trykket, men det er viktig at den står på topp slik at den ikke roterer når du setter på trykket. Også må den stå i komp takta for da er alle ventiler i den sylinderen lukket. Så er det bare å høre etter hvor det blåser, innsug, eksos, eller peilepinne/oljepåfylling. Det finnes en spesial utrustning for dette som gir deg lekasjen i %, men du hvet jo at det lekker og trenger bare å finne ut hvor.  ;D
Bård Nerdalen
98214028
JCM Medlem 351         / I  ,[____]            /__l_l_,\____\,___
YJ 4l aut 1994 (solgt)  I---YJ   -0III0-        l_---_XJ_l---[ ]llllll[ ]
M38A1 1952               ( )_) ( )_)--o-)_)     (  )_)    (  )_)--o-)_)
XJ 4l Aut 1995

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #47 på: To., 8,April,2010,01,01 »
Idag har jeg honet sylindre for første gang i mitt liv.....og det ble ikke så veldig bra.  :o Eller det ble ganske bra på 5 av sylindrene, men den midterste på førersiden ble ikke bra i det hele tatt. Det er ganske markante rustangrep der. Ser ut som det har stått vann ca halvveis opp på stempelet, så en riktig fin halvmåne med knudrete overflate.  :-X
Burde nok vært borra, men det har jeg ikke råd til nå desverre. Spent på hvor mye komp jeg ender opp med der, får håpe det kan funke en stund så jeg kan finne ut om dette er noe vits å legge mere penger i. Ta ut motor for å borre og slipe veiv kan være en fin vinterjobb senere, hvis jeg blir fornøyd med bilen ellers.
Nå vil jeg bare ha den ferdig...!!  >:(
« Siste redigering: To., 8,April,2010,01,04 av Wrangster »
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #48 på: Sø.,11,April,2010,00,14 »
Jeje...livet er herlig dere...!! Har nå montert inn stemplene med nye ringer etter honingen, og kompressjonen ser ut til å ha blitt enda dårligere. Det høyeste jeg har klart å måle til nå er 4. Og flere sylindre er fortsatt under 2. Hører tydelig at det forsvinner mest gjennom stempelringene, men det fiser litt i noen ventiler også.
Det rare er at det har blitt dårligere på de som var ganske bra også. Er det sånn at nyhonede sylindre og nye ringer må slites litt sammen før det blir bra komp, eller skal det være bra med en gang den er satt sammen?
Begynner å få alt ganske langt oppi vrangstrupen her nå, må samle nytt mot før jeg bestemmer hva jeg gjør. Blir vel sikkert å borre likevel med nye stempler, ringer og råderlagre. Må bare vente til lommeboka tillater det..
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #49 på: On.,14,April,2010,01,14 »
Da har jeg bestilt time til borring og begynt å demontere igjen. Tok noen flere komp-tester før vi begynte. Skjønner ikke hva jeg har gjort galt jeg, men i den ene sylinderen som hadde 6 i komp før fikk jeg nå bare ca 2 i komp. Spurte borre-mannen hva han mente, han sa honing ofte bare gjør vondt verre. Hadde med at stempelet ble for lite å gjøre sa han. Motoren er jo remanufactured og har originale stempler, så den har kanskje vært honet før...? Ett fett, nå blir det borring og da håper jeg virkelig ting blir bra.
Fikk sjekka toppene litt nøyere denne gangen og ventilene virker faktisk dønn tette, så da slipper jeg å gjøre noe mer med de.
Vurderer å gjøre noe med veivakselen også, men er usikker på om det egentlig trengs. Under en av rådene er det en ripe . I lageret er den ganske dyp sånn at man får tak med neglen liksom, i selve veiva er den bare såvidt kjennbar når man drar neglen over. Noen som utifra denne infoen kan si om det kan gå bra å bruke den som den er, eller om det vill være riv ruskende galt å engang prøve? Er det sånn at en veivaksel er ubrukelig bare det er synlige riper i den, eller går det an være litt "rund i kantene" på det så lenge motor ikke skal blodtrimmes eller kjøres gris med? (Hvertfall ikke så ofte)  ;D
Har også funnet ut at jeg ikke har noen odd-fire motor likevel. Gikk ut ifra at den var odd-fire utifra årsmodellen, men motoren er jo bytta engang i tiden så denne ser ut til å være en 83 modell even-fire. Ikke så fryktelig nøye for meg, men like sjeldent og originalt blir det jo ikke.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Wrangsters garasje
« Svar #50 på: To.,15,April,2010,10,28 »
Spurte en av gutta på verkstedet her hos oss. Han sier at stripa i veiva bør gjøres noe med, ja.
Foreks Sylmo i Trondheim kan polere den opp dersom det ikke er for mye. Alternativt slipe den og sette inn større lager.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #51 på: To.,15,April,2010,11,01 »
Da er motoren ferdig demontert og klar for å leveres til motorverkstedet. Han skal ta mål av hvor mye som trengs å borre. Når jeg vet hvor mye han må borre så kan jeg kjøpe stempler, og de vil han ha i hus så han får målt de nøyaktig før han borrer. På det nederste bildet kan man såvidt se en strek som går litt på skrå inni der...det er etter vannet som har stått der.  :o





Hvis jeg skal gjøre noe med veiva så ser det ut til å bli mye billigere å kjøpe et veivaksel-kit fra statene. Det er da en ferdig overhalt veiv med riktige lagere til både råder og rammelagere. De ligger på mellom 160 og 200 dollar inkl frakt (i usa) og sliping her hjemme blir minst 3000 + moms + alle lagere.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/196-3-2L-231-3-8L-Buick-Olds-GM-Crankshaft-Kit_W0QQitemZ280227112160QQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item413ed664e0
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #52 på: Ti.,27,April,2010,18,39 »
Ting skjer..!!  :D Da jeg hadde honet og ville bytte stempelringer tok jeg med et stempel til Steinar Stolen og ba de om å måle det for å finne ut hva slags borring jeg hadde. Dusten mente at det ikke trengtes å måle, for han kunne se på nr inni at dette var et originalstempel. Jeg spurte om han var helt sikker på det siden jeg synes det var litt rart at motoren var remanufactured men ikke borret, men jada...bombe sikker... :o Når jeg nå leverte blokka til borring fant mannen ut at denne motoren var borra 0.040" fra før. Ikke så veldig rart at jeg fikk dårlig komp etter honing da, jeg hadde jo kjøpt ringer til originalstempel.....F!!n å lei jeg er av de ufyselige gutta hos Steinar Stolen!!! Norges største drittbutikk!!!! >:(
For å få motoren bra så måtte den borres til 0.060", det er de største stemplene som er mulig å få kjøpt og de finnes selvfølgelig ikke her til lands. I tillegg så har de fleste deleforhandlere advart meg mot å borre så mye, de sier at GM ikke anbefaler å borre mer enn til 0.030" og flere anbefalte meg å finne en annen blokk.
Begynte å tråle nettet igjen da, og fant ingenting ved vanlig søk. Begynte å kikke innom alle annonser som hadde ordet buick i seg, og jommen kunne jeg skimte en V6 blokk på et bilde.  :D Fyren skulle egentlig selge noe andre greier, men når jeg så blokka på bildet så måtte jeg jo bare ringe. Kom til en trivelig gammel mann som ikke bare hadde den blokka som var på bildet, men han hadde en motor til. En nyoverhalt blokk borret 0.030" med masse nye eller nyoverhalte deler. Prisen var litt i meste laget til mitt budsjett, men jeg fikk pruta litt også måtte jeg jo ha brukt endel penger på den andre motoren så da syntes jeg at det kunne forsvares..  ;D Fikk fristebilde som jeg satt og sikla på til jeg kunne hente greiene.



Etter en lang kjøretur nå i helga så har jeg nå motorverksted i stua.  ;D Garasjen er jo full av deler til den andre motoren, og jeg har ikke noe lyst til å blande de.  :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Wrangsters garasje
« Svar #53 på: Ti.,27,April,2010,19,22 »
> Dusten mente at det ikke trengtes å måle, for han kunne se på nr inni at dette var et originalstempel.

Fantastisk.  Verden er full av eksperter.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Wrangsters garasje
« Svar #54 på: On.,28,April,2010,10,01 »
Motoren ser jo veldig bra ut, dette blir nok et bra og varig alternativ :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Wrangsters garasje
« Svar #55 på: To.,29,April,2010,00,18 »
Simon: Ja, ikke sant..har vanligvis rom for at folk kan gjøre feil jeg, men jeg har alltid ment at de fleste i den sjappa prater til folk med en lite trivelig tone, og når han i tillegg tar feil ja da blir jeg litt sinna. :)

Frode: Takker og bukker, er rimelig fornøyd selv. Litt spennende er det jo å ta over noe som andre har skrudd i fra hverandre, men alt ser rimelig gjennomtenkt og gjennomført ut. Har begynt å sette den sammen her, har fått i veiv, kam, register og stempler så nå tror jeg høvelbenken min synes det begynner å bli litt tungt.  ;D

Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Og vips.....!
« Svar #56 på: Ma.,19,Juli,2010,00,46 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Årets fineste dag til nå for meg, første prøvetur er gjennomført og jeg gliser fra øre til øre!!!!







Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Re: Wrangsters garasje
« Svar #57 på: To.,31,Mars,2011,23,40 »
Du må jo bare fortsette denne story /Morten

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Re: Wrangsters garasje
« Svar #58 på: Fr., 1,April,2011,10,13 »
Og hvor er denne gasspedal khjøpt fra


Utlogget viper

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
  • 7-er Garasjen: 86-CJ7 401 Injection
Re: Wrangsters garasje
« Svar #59 på: Fr., 1,April,2011,11,45 »
> Dusten mente at det ikke trengtes å måle, for han kunne se på nr inni at dette var et originalstempel.

Fantastisk.  Verden er full av eksperter.
Ikke for å være frekk, men om han som "overhaler" motoren ikke oppdager at ringene er 0.30 for små.Må han skylde seg selv og ikke på leverandøren  :)
86 CJ-7 401 Injection