Skrevet av Emne: Brr Kald wj. Med løsning på dette  (Lest 46219 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #105 på: Fr.,21,Januar,2011,10,20 »
88 graders termostat sammen med ekstra pumpe bør gi bra effekt for de fleste distrikter.
Men husk å bytte tilbake til våren ellers går termostat-elvifta hele tiden.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #106 på: Fr.,21,Januar,2011,10,41 »
På Biltema har de kjekke små infrarøde termometere, som kan brukes til å måle temp på slanger o.l. ved å peke på dem. 
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #107 på: Fr.,21,Januar,2011,13,01 »
Tomas nå må du lese hele tråden.

jeg fant ut at 3,1 leverte for lite vann til varmeapparatet. ca 4ltr pr min på tungang. å 8 ltr på ca 1500 rpm . da vi satt inn ekstra sirkulassjonspumpe hjalp dette noe, men ikke nok. Jeg målte temp på vann inn å ut fra varmeregister med ir termometer. Det var 20 grader i forkskjell dvs av varmetapet over apparatet er for stort til at det blir  noe effekt utav dette.

Jeg har også forklart at det er vann utløp 3 utløp fra motoren. Og vannet tar alltid letteste vei, (derfor renner ikke vann naturlig oppover)
Når termostaten er stengt løper det på de fleste andre biler kun igjennom varmeapperatet. Men på din bil løper da vanner over den slangen som er koblet forbi varmeapparatet ditt. Det gjør at du får lite sirkualsjon på varmeapparatet.

Så de vi gjorde var å sette et ekstra register basert på en olje kjøler på inntakslufta til bilen. ved å bruke det 3 utløpet fra motoren.

Da tvinger du vannet igjenom et register uansett. slik at du får forvarmet luften inn i bilen til 29 grader ved - 9 tror jeg det var.

Jeg har bygget om 3 biler selv, å veit at det er minst 2 biler til som har gjort dette med stor sukses, 2 av disse er limiteder.

Nå har vi kjørt med dette i 2 år å du har fryst i din bil. Er det noe du ikke skjønner med det vi har gjort med denne oppbyggingen så kan du ringe meg. 91373599
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #108 på: Sø.,23,Januar,2011,11,39 »
 ;D

Beklager ekstra styret.

joda jeg har fulgt med å tråden siden den startet. men jeg hadde glemt at du hadde testet gjennomstrømninger osv.
 Og jeg har ikke frysi så forferdelig enda. fikk noe mer varme etter at jeg flushet systemet.

Har brukt en del tid på den "gamle" delen av tråden nå.

Mulig jeg tar å bestiller en slik sirkulasjonpumpe du nevnte på.

Men det er jo artig å lese at en del har problemer med varme, men innimellom i tråden din kommer det WJ eiere som ikke har problemer i det hele tatt. hvor folk sitter i t-skjorte i baksetet i mange minusgrader ute.
Jeg så også at alt var byttet på din bil, både spjeld, register osv.
Men jeg syns det er litt betenkelig at noen ikke har problemer mens mange andre har det. da tenker jeg at NOE må jo være anerledes ett eller annet sted. Jeg begriper det ikke, fordi det ser ut som om du har vært veldig grundig.

Før jeg bestiller pumpa, må jeg nok få byttet alle topper, støtstenger og byttet simmering mellom motor og gir. akkurat nå står bilen trygt plantet i gården pga overoppheting (kun av motor  ;D ). Motor og gir skal ut for overhaling  :(
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #109 på: Ma.,24,Januar,2011,23,36 »
Men Kjetil, svar meg gjerne på følgende  ;D

Om tempen på vannet inn til registeret er akkurat så varmt det skal være.
Hvordan har det seg da at man kan montere dieselvarmer for å få ekstra varme i bilen? Går ikke alle slike varmere på kjølevannet? Eller finnes det varmere som bare går mot luft? Eller begge deler. Var vel Sten_Morten her inne som monterte dette og ble fornøyd.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #110 på: Ma.,24,Januar,2011,23,52 »
Men Kjetil, svar meg gjerne på følgende  ;D

Om tempen på vannet inn til registeret er akkurat så varmt det skal være.
Hvordan har det seg da at man kan montere dieselvarmer for å få ekstra varme i bilen? Går ikke alle slike varmere på kjølevannet? Eller finnes det varmere som bare går mot luft? Eller begge deler. Var vel Sten_Morten her inne som monterte dette og ble fornøyd.


Vel Tomas du har tydligvis glemt det du lærte i fysikk timene dine på skolen.

Du får en gitt vannmengde inn til varmeregisteret med en hviss temperatur. Så blåser det kald luft over registeret, luften blir så oppvarmet over registeret,men pga at registeret er feil dimensjonert for dieselmotoren så  blir varmetapet så stort at luften ikke blir oppvarmet nok til at du får en behagelig temperatur i bilen.

Med en temperatur differanser på 20 grader på vannet inn å ut så har du et for stort varmetap over registeret.
jo lavere temperatur differeansen er over vann inn å ut på registeret, jo mindre varmetap har du over registeret, jo større effekt gir registeret i oppvarmet luft inn i bilen.

SOm jeg skrive i en av de tidligere innleggene målte jeg en tilsvarende bil i størrelse, men med en annen motor selvsagt. her var temperatur differansen 8 grader på vannet inn å ut av registeret.  Ergo dette gir stor effekt på varmeapperatet.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #111 på: Ma.,24,Januar,2011,23,58 »
så hvis man kan få vannet til å sirkulere fortere så blir varmetapet mindre
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #112 på: Ti.,25,Januar,2011,00,01 »
Bare sånn for orden skyld. Jeg monterte inn Webasto i min bil. Det ble veldig mye bedre.

Men jeg kom liksom ikke helt i mål med skikkelig varm bil. Så monterte jeg inn ett ekstra varmeregister etter Kjetil sin oppskrift. Og da ble det endelig skikkelig godt og varmt i bilen!! Hele kupeen blir skikkelig gjennomvarm.

Kan virkelig anbefales!

Jeg kjører da uten den ekstra sirkulasjonspumpa, men med Webasto med sirkulasjonspumpe.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #113 på: Ti.,25,Januar,2011,23,09 »
Fysikk hadde jeg ikke kjetil. er blåruss jeg :-)

Og det med varmetapet er jeg helt med på.

Og jeg er helt med på at økt sirkulasjon gir mer effekt i ellers underdimensjonert register. Og at dette er en løsning på problemet.

Det er effekten av å montere en webasto jeg undrer over, for det virker fristende å kunne komme til varm bil samme hvor man har parkert. Men om parkeringsvarme er alt man får, så synes jeg det er dyr varme. ville tro en webasto varmet vannet til 80 - 90 grader hvorav man da ikke får noe særlig ekstra effekt på en bil med normal arbeidstemperatur på motor. Webasto har vel egen sirkulasjonspumpe for å varme motor når bilen står stille. Mulig at den pumpa gir noen flere liter i minuttet enn den originale på bilen.

Og det med at noen enkelte har lagt inn i tråden din at de ikke har problemer med varme i det hele tatt selv om det er kaldt ute. Noe jeg tolker dit hen at enten er de veldig glad i kulde, eller så må det være noe som fungerer på bilen demmes og ikke på våre.

Men vi kan godt la den ligge, også sier vi at ei sirkulasjonspumpe er første trinn mot en varmere bil  :)
« Siste redigering: Ti.,25,Januar,2011,23,12 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #114 på: To.,27,Januar,2011,01,05 »
Det er effekten av å montere en webasto jeg undrer over, for det virker fristende å kunne komme til varm bil samme hvor man har parkert. Men om parkeringsvarme er alt man får, så synes jeg det er dyr varme. ville tro en webasto varmet vannet til 80 - 90 grader hvorav man da ikke får noe særlig ekstra effekt på en bil med normal arbeidstemperatur på motor. Webasto har vel egen sirkulasjonspumpe for å varme motor når bilen står stille. Mulig at den pumpa gir noen flere liter i minuttet enn den originale på bilen.

Det fine med Webasto er at du kommer til varm bil. Ingen isskraping.
På kalde dager må jeg ha den på mens jeg kjører. Skrur jeg den av blir det straks kjøligere inne i bilen.

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #115 på: To.,27,Januar,2011,12,43 »
Slangen som Kjetil med flere har brukt for å montere et ekstra register, hvilken funksjon har denne?
 
Mitt varme apparat er ikke helt topp men ikke veldig galt heller, men må vel kanskje få bygget om min også snart
« Siste redigering: To.,27,Januar,2011,12,46 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #116 på: To.,27,Januar,2011,13,23 »
Slangene leder varmt vann inn og ut av det ekstra varmeapparatet. Jeg kjøpte mine slanger og koblinger på Mekonomen. Til varmeapparat brukte jeg en oljekjøler fra en Cj 7. Den passet rett inn.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #117 på: To.,27,Januar,2011,16,38 »
"Om tempen på vannet inn til registeret er akkurat så varmt det skal være.
Hvordan har det seg da at man kan montere dieselvarmer for å få ekstra varme i bilen? Går ikke alle slike varmere på kjølevannet? Eller finnes det varmere som bare går mot luft? Eller begge deler. "

Ja ; Eber har luft / luftvarmer.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #118 på: To.,27,Januar,2011,19,34 »
Og hva gjør man med den ekstra oljekjøleren om sommeren? for jeg regner med at all luften på sommeren blir forvarmet via det ekstra registeret. Monterer man en kran som man kan stenge eller??
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #119 på: To.,27,Januar,2011,20,02 »
Ja jeg har gjort det. Kranen kjøpte jeg hos GH fittings. Men behovet for å stenge den er ikke det helt store. I sommer kjørte jeg med registeret åpent.

Edit:

Link: http://viewer.zmags.com/publication/5640a2ad#/5640a2ad/1
« Siste redigering: Lø.,29,Januar,2011,11,57 av sten_morten »
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15