Skrevet av Emne: Brr Kald wj. Med løsning på dette  (Lest 46356 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #90 på: On.,29,Desember,2010,22,57 »
Hva er egentlig problemet?

Har bilene alltid vært slik helt ifra de var nye?
Motorene har jo og får riktig arbeidstemperatur relativt kjapt til å være diesel.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #91 på: On.,29,Desember,2010,23,25 »
Problemet er vell egentlig at varmapparat systemet er konstruert for bensinmotor som utvikler mer varme en diesel. Derfor blir WJ med bensinmotor fort varm, mens vi med diesel sitter og fryser i lang tid før det blir varmt. Selv med varmapparatet på maks varme tar det lang tid før det blir varmt i bilen. Kjører man i mange minus, dvs over 20 så er det vanskelig å holde temperaturen.

Hvordan har dere gjort det med vannsirkuleringen? Kjører dere vannet gjennom først det orginale registret og så det som dere monterer ekstra (serie), eller fungerer det å koble disse i paralell?

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #92 på: To.,30,Desember,2010,08,30 »
Ja, appropo arbeidstemperatur! Hva er det som gjør at TD-VM motorene får arbeidstemperatur så fort i forhold til andre dieseler? Kan de ha noem ed å gjøre at det går mange topper på disse, nettop fordi selve toppene bl.a. kan bli for fort oppvarmet?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #93 på: To.,30,Desember,2010,12,12 »
Kan ikke helt si meg enig med at de får temperatur så veldig fort akkurat... Hvis man da ikke drar tunge lasse eller noe.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #94 på: To.,30,Desember,2010,13,38 »
Nei det er mulig det, men... Det er kanskje forskjell på det området på 2.5 og 3.1...
Når jeg tenkte på at det ikke tar så lang tid, sammenligner jeg med en bil jeg har selv, en Audi 100 med 2.3 r5 bensin motor som bruker like lang tid eller lenger på å bli varm og en VW transporter med 2.5 r5 diesel motor som vi har på jobben. Den må jo kjøres flere km med for å nå driftstemp.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #95 på: To.,30,Desember,2010,14,19 »
Da ville jeg nok ha sjekka eller bytta termostat på den audien.. jeg har hatt et par audi 5-syl bensin og de ble da rimelig fort varme synes jeg.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #96 på: To.,30,Desember,2010,15,32 »
Den blir a fort varm, men ikke så fort som en skulle tru til bensin å være. Varmeapparatet gir varme relativt fort og det er ny termostat på den. Tror de motorene har veldig god kjøling fra radiator som virker "negativt" om vinteren (stor radiator). Merker det på temp. nåla i nedoverbakker også at den mister fort og relativt mye varme selv om det er ny termostat. Det er ikke noe feil med termostaten, for har hatt to termostater de siste årene pga. at jeg ville bytte til en som var litt lavere i temperatur.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #97 på: To.,30,Desember,2010,17,40 »
2.7 er har vell en nyere type innsprøytingsteknologi som gjør den mer drivstoffsgjerrig (elektronisk pumpe og dyser). En negativ egenskap er at motoren utvikler veldig lite varme. Det er derfor de fleste nyere diesel biler har webasto som standard. Kjører firmabil med commonrail motor, og den må ha ca 2mil før temperaturen kommer opp i normal driftstemperatur ved -10. Bruker jeg webastoen så er dem varm på ca 5 km. Varmapparatet på den er forøvrig mye bedre en på jeep'en så det blir varmt i kupeen fortere.

3.1 liter har den gamle typen innsprøytingssystem med trykkstyrte dyser og pumpe som er elektronisk styrt. Så det er rett at den blir fortere varm en f.eks en 2.7 (så lenge man ikke bruker webastoen)

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #98 på: Lø., 1,Januar,2011,21,02 »
Bildene til denne storien ble borte, men de ligger på denne linken.
Her kan man se hvordan det er gjort. Med å montere inn ekstra radiator foran intaksluften.

http://jeep.arendal.biz/gallery/album24
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #99 på: Sø., 2,Januar,2011,00,49 »
selv om registeret er designet for bensinbiler, så har vel ikke bensinbiler noe særlig høyere driftstempereatur enn dieselen. Ser at min ligger på full arbeidstemperatur hele tiden, tett opp under 90 grader. Så motoren ER varm, og vannet ER varmt, problemet må jo enten være at registeret er skikkelig tett, eller at registeret er for litet slik at det ikke håndterer mengden luft som skal varmes.

eller?
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #100 på: Sø.,16,Januar,2011,22,01 »
noen som veit om det er forskjeller på varmeregisteret på 3.1 diesel, 4.0 bensin og 4.7 bensin?

Bilene er jo identiske karosserimessig, så jeg ville tro rommet registeret sitter i er også forholdsvis likt.

Har bensin vannpumper som gir mer vann i minuttet enn diesel?

For bensin og diesel har omtrent samme driftstemperatur.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #101 på: Ma.,17,Januar,2011,23,32 »
De har kanskje samme driftstemperatur, men diesel utvikler mindre varme en bensin.
Kan jo og være som du sier at det er mindre gjennomstrømming til varmapparatet pga vannpumpe. Men det har jo vært forsøkt med ekstra sirkulasjonspumpe.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #102 på: Ti.,18,Januar,2011,01,02 »
Vet ikke noe om WJ, men jeg hadde en glld, gamal Suburban med 6.2diesel.  Masse varmtvann, men lite varme.  Problemet der var at hele varmeapparat-rakkelverket besto av for mange vakuumstyrte spjell som ikke lukket seg skikkelig, så det kom ikke nok luft gjennom registeret, så den kunne bli varmet opp. Altså ikke mangel på vann, men på luft...
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #103 på: On.,19,Januar,2011,22,23 »
Jeg prøver bare å forstå hvor problemet ligger hen.
for både dieselen utvikler nok litt mindre varme, men det spiller ingen rolle så lenge driftstemperaturen er lik. eneste forskjellen blir at en diesel bruker lenger tid på å bli varm. men når den ER varm, så skal den gi like mye varme til varmeregisteret.

Det kan jo være slik at en bensinbil har høyere omløp på kjølevannet, slik at en bensinbil dytter mer vann igjennom varmeregisteret pr minutt enn det en dieselbil gjør.
Jeg vurderer å teste løsningen til kjetil med ekstra kraftig vannpumpe. Men jeg lurte på å ha den på en bryter for å kunne slå den av når årstiden tillater det.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget store indianer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 104
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #104 på: Fr.,21,Januar,2011,09,30 »
Dette med ekstra pumpe har vi allerede prøvd.
Dette med liten eller ingen effekt. vi brukte en pumpe som er beregnet til sirkulasjon mellom motor, defroster og varmtvannstank i båt.
http://maritim.no/product.aspx?id=23093&groupkey=002002010
92 YJ  4.0 HO. Laredo (aka. Svanhild). 4" Trailmaster. 33x12.5
56 Willys prosjekt (Til salgs)
JCN medlem nr 587