Skrevet av Emne: Brr Kald wj. Med løsning på dette  (Lest 45890 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #135 på: To.,28,Juli,2011,10,53 »
Jeg har 82 graders i nå, det er bare 2 grader over original og da kan man iallefall kjøre året rundt.
« Siste redigering: To.,28,Juli,2011,10,56 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #136 på: Ma.,19,November,2012,23,28 »
Endelig god varme i bilen etter at jeg fikk inn 88 graders termostaten igjen.
Tok også ut sikringa til termostatvifta. Den går jo hele tiden med 88 graders termostat uten at det er nødvendig. Kjørte en god stund i bratte bakker uten antydning til økt temp, nåla står planta midt mellom 70 og 100 uansett (0 grader ute).
Skal prøve en systemrens etterhvert, da blir det vel mulig å få det varmt i -20 grader også selv om det er lite aktuellt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Mikalsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #137 på: Ma.,26,November,2012,20,15 »
Har en 2001 WJ. Hatt den i snart 3 år, og er kjempefornøyd med bilen bortsett fra dette med dårlig futt i varmeapparat. Har fulgt med på denne strengen, og gjort noen av tiltakene som er foreslått.
Har renset hele systemet med spesialrens. Hjalp bare litt.  Har satt i en varmere termostat samt  ettermontert ekstra elektrisk pumpe. Dette ga litt mer virkning uten at det er noe å rope hurra for.
Jeg har også tenkt litt på dette med at noen WJ ikke har problem med varmen. Så at registeret er feil dimmensjonert har jeg liten tro på. Begynner å få misstanke om at registeret er tettet til på luftsiden. Vurderer å plukke ut hele dasjbordet for å skifte dette. Er vel bare en liten helg med skruing. ;D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #138 på: Ma.,26,November,2012,20,25 »
Alt er jo relativt.
Varmeapparatet i WJ (3,1TD) har 2 mulige nivå: middels eller dårlig.
Mitt gikk fra dårlig til middels da jeg skifta til 88 graders termostat.
Heldigvis er middeltemperaturen her jeg bor ikke så mye under 0 grader vinterstid og jeg har motor og kupevarmer og stoffseter (uten varme da) som ikke virker så kalde.
Men i 2009 holdt den da varmen til en viss grad over saltfjellet i -20 grader. Og det var med 80 graders termostat. Så systemet er kanskje gått litt mere tett et eller annet sted i mellomtiden.
« Siste redigering: Fr., 7,Desember,2012,10,03 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #139 på: Ti.,27,November,2012,16,20 »
Tråden er opp i ti sider og må innrømme at jeg ikke har lest alle. Jeg tror at det finnes en tråd under Jeep XJ her på JeepClub som omtaler den dårlige varmeeffekten på disse bilene.

Jeg vet at det hjelper - det hjelp meg i hvert fall - å putte litt oppvaskpulver i kjølevesken og kjøre med den en stund. Tror jeg kjørt et par dager. Så tømme alt og bakspylle systemet - spesielt registeret - godt før du fylle med ny langtids frostvæske. Burde gjøres hvert år inntil du er fornøyd med varmen. Kanskje lurt å ta jobben før kuldegradene kommer.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #140 på: To., 6,Desember,2012,20,40 »
veldig smart å kjøre omluft mest mulig når det er tørt og kaldt, og bare kjøre innimellom på friskluft.
Det blir vesentlig fortere og varmere varmt iallefall. Jeg målte 75-78 grader på lufta ut.
88 graders termostat og omluft gjør susen  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #141 på: To., 6,Desember,2012,22,32 »
Alt er jo relativt.
Varmeapparatet i WJ har 2 mulige nivå: middels eller dårlig.
Mitt gikk fra dårlig til middels da jeg skifta til 88 graders termostat.
Heldigvis er middeltemperaturen her jeg bor ikke så mye under 0 grader vinterstid og jeg har motor og kupevarmer og stoffseter (uten varme da) som ikke virker så kalde.
Men i 2009 holdt den da varmen til en viss grad over saltfjellet i -20 grader. Og det var med 80 graders termostat. Så systemet er kanskje gått litt mere tett et eller annet sted i mellomtiden.

Dette stemmer ikke, teerex ! Mulig dette er nok et problem relatert til dieselbiler og enda noen ting som ikke matcher hverandre. Vår v8 WJ har full varme på motor etter ca 3 km kjørt på vinterstid, og varmen i kupeen er langt varmere enn middels ! Europeisk Ford med diesel, medio 2000,  produserer så lite overskuddsvarme, at de har webasto montert og som starter i det motoren starter når det er kaldt. Hvis ikke kommer det null varme i kupeen !  Men min erfaring med US biler, er at man merker kuldestråling utenfra, både gjennom glass og karrosseri, mye sterkere enn fra andre biler.. Hvorfor vet jeg ikke.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #142 på: To., 6,Desember,2012,22,38 »
Jeg glemte nok å skrive WJ 3,1 da  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #143 på: Fr., 7,Desember,2012,08,20 »
Alt er jo relativt.
Varmeapparatet i WJ har 2 mulige nivå: middels eller dårlig.
Mitt gikk fra dårlig til middels da jeg skifta til 88 graders termostat.
Heldigvis er middeltemperaturen her jeg bor ikke så mye under 0 grader vinterstid og jeg har motor og kupevarmer og stoffseter (uten varme da) som ikke virker så kalde.
Men i 2009 holdt den da varmen til en viss grad over saltfjellet i -20 grader. Og det var med 80 graders termostat. Så systemet er kanskje gått litt mere tett et eller annet sted i mellomtiden.

Dette stemmer ikke, teerex ! Mulig dette er nok et problem relatert til dieselbiler og enda noen ting som ikke matcher hverandre. Vår v8 WJ har full varme på motor etter ca 3 km kjørt på vinterstid, og varmen i kupeen er langt varmere enn middels ! Europeisk Ford med diesel, medio 2000,  produserer så lite overskuddsvarme, at de har webasto montert og som starter i det motoren starter når det er kaldt. Hvis ikke kommer det null varme i kupeen !  Men min erfaring med US biler, er at man merker kuldestråling utenfra, både gjennom glass og karrosseri, mye sterkere enn fra andre biler.. Hvorfor vet jeg ikke.

Hmmm..., dette har jeg ikke merket noe til, men kanskje det stemmer...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #144 på: Fr., 7,Desember,2012,17,03 »
Jeg vet ikke om dette er en trøst, eller ikke. Kanskje en motivasjon for å ikke gi opp:)
Min 2000 3.1 TD GC Limited, etter mange år med tilsynelatende forsømt vedlikehold, har et varmeapparat som fungerer helt suverent. Glovarmt i kupéen i minus 15 grader. Hva betyr dette da? Jo, det kan bare bety at tilsvarende biler med dårlig varme KAN BLI BEDRE.

Da jeg overtok bilen i våres, så jeg at kjølevæsken var mørk og litt grumsete. Første tingen jeg gjorde (etter olje og filterbytte) var å rense og bakspyle systemet, og så fylle med rød frostvæske. Har senere byttet termostaten, bare for å ha gjort det, med en helt standard aftermarket fra Sarpsborg Motors.

Som nevnt tidligere, jeg har tro på regelmessig rensing av sysemet med en rens, for eksempel, oppvaskmasin pulver, samt regelmessig bytting av væske (det står i boken).

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #145 på: Fr., 7,Desember,2012,17,36 »
Skal prøve en rens snart. Med 88 graders termostat blir det vel da fare for at hele luftspjeldgreia smelter  :)

Dere med 80 graders termostat burde iallefall bytte til 82 graders siden det finnes, og det funker greit for sommer også.
Er usikker på om jeg skal gidde og bytte ned til 82 til våren igjen, men det hadde jo vært greit å ha el-vifta tilkobla igjen i tilfelle hetebølge eller tungtransport.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #146 på: Fr., 7,Desember,2012,20,32 »
Se om du finner en temp-pickup til vifta som er høyere, eller monter inn en biltema adapter på nedre slange, med en pick-up som passer termostaten du har på motoren.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #147 på: Sø., 9,Desember,2012,10,30 »
Men den elektriske kjølevifta skal vel gå når man bruker AC på sommeren, gjør i hvertfall det på Limited utgaven med automatisk klima, så da går det nok greit med 88 graders termostat så lenge man ikke trekker tungt.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #148 på: Lø.,29,Desember,2012,11,45 »
Vurderer å ta en rens på vannsiden av varmeveksleren for varmeapperatet jeg også, kan ikke skjønne att det skal være nødvendig å skifte til 88 grd. termostat for å få temp i kupe'n. Jeg er av den oppfatningen att 82 grader varmt vann er mer en nok til å få varme i et varmeapperat, på ZJ'n så blåser det god varm luft lenge før motoren har nådd driftstemperatur. Så da er enten varmeregisteret for lite for norske forhold (virker noe usansynelig), eller så stenger ikke "blandeventilen" tilstrekkelig for kald luft eller så er det fult av dritt på vannsiden i varmeregisteret (noe som er litt merkelig att de fleste med WJ sliter med??) Lurer på om det er mye "styr" å skjekke posisjon på blandeventilen? Noen som har sett på den/de?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #149 på: Lø.,29,Desember,2012,17,19 »
Nei burde ikke være nødvendig med 88 graders men det hjelper iallefall. Tar bortimot en time totalt å bytte termostat siden man må tappe av 2-3 liter og fylle opp igjen etterpå på korrekt måte.
Og ja jeg fant tappekranen nede på radiatoren til slutt. Lignende type som lufteventilen oppå radiatoren. Betjenes med en passende tang siden det er trangt der. Løsner man slangen blir det jo straks mere søl og sprut.
Gummipakningen som følger med nye termostater (fra bilxtra) er for slapp og passer ikke helt så jeg har brukt den originale pakningen hver gang jeg har bytta.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.