Skrevet av Emne: Brr Kald wj. Med løsning på dette  (Lest 45869 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Brr Kald wj
« Svar #30 på: Ti.,17,Februar,2009,14,00 »
Vel jeg tror jeg har løst gåten.

Etter mere undersøkelser har jeg funnet ut følgende.
Vannet til varmeapparatet holder 84 grader inn. ved vifte på full fart kjøler vannet seg ned til 64 grader igjennom varmeregisteret.

Motoren leverer 4,8 liter i minuttet med vann ved 1000 rpm. Ved 2000 rpm leverer den rett under 8 liter i minuttet. Dette har jeg sjekket med å ta av en kjøleslange  til varmeapparatet og heldt i et liters mål og tatt tiden.

Hva skjer...

luften ute går igjennnom registeret, registeret blir kjølt kraftig ned.
Vannet i registeret sirkulerer med en hvis hastighet og bli kjølt ned.

Hvis man øker hastighetet på kjølevannet rekker ikke registeret å bli så kaldt fordi vannet går fortere igjennom, å holder seg varmere.

Det jeg nå har gjort er å kjøpe en vannsirkulasjons pumpe beregnet for kjøle vann til varmesystem i båt. Den leverer 15 liter i minuttet.

Denne pumpen har jeg satt imellom motor i register.

Nå har jeg tre doblet hastigheten på vannet ved 1000 rpm. og ved 2000 rpm har jeg nesten doblet hastigheten.

Det gjør at vannet løper fort igjennom registeret å rekker ikke å bli kjølt ned.
Da er registeret varmere, og luften som går igjennom registeret kjøler ikke dette ned.

Nå har jeg testet dette i - 4 grader.

Nå har jeg en temperetur økning inne i bilen med 10 grader.

Dvs jeg kan sette viften på 1 og den holder bilen varm.

ved - 4 fikk jeg bilen oppe i 34 grader i kupeen med vifta på fullt og den økte. Og det holder for meg i allefall.



http://maritim.no/product.aspx?id=23093&groupkey=002002010

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Brr Kald wj/ nå mulig løst
« Svar #31 på: Ti.,17,Februar,2009,19,51 »
Nå har vi bygget om 2 stk grand begge 3,1 diesel, 2000 modeller, en laredo og en limited. Begge har samme resultat.
Så det er bekreftet. Dette fungerer bra.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Brr Kald wj/ nå mulig løst
« Svar #32 på: Ti.,17,Februar,2009,21,49 »
Hmmm.... denne løsningen burde kanskje kunne fungere på en 2,5TD også? Var på Rally Norway i helga, og med 20 blå ute var det håpløst å få skikkelig varme i kupeen på XJ`n. Litt ekstra fart på kjølevannet kan vel ikke ha noen bivirkninger?
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Brr Kald wj
« Svar #33 på: On.,18,Februar,2009,09,50 »

Denne pumpen har jeg satt imellom motor i register.

 
Hvordan er pumpen koblet elektrisk? Noen bilder av innkoplet pumpe i motorrommet

Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Brr Kald wj/ nå mulig løst
« Svar #34 på: To.,19,Februar,2009,09,31 »
Lur ide med ekstra vannpumpe, men:

Når en motor konstrueres går det mye beregninger inn i kjølesystemet og hvordan vannet skal sirkulere i blokka og toppen. Viktig at alt blir kjølt like mye/lite så man unngår "hotspots". Kan risikere at for eksempel et lite område i toppen får for lite kjøling i forhold til resten av motoren. En slik sirkulasjonspumpe kan stjele kjøling fra andre steder.

Uten masse beregninger er det umulig å vite hva som skjer.

Resultatet av vannpumpen kan være både bedre eller dårligere kjøling av motoren, eller ingen innvirkning.

Man må bare være oppmerksom på at dette kan være en fare.


Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Brr Kald wj/ nå mulig løst
« Svar #35 på: To.,19,Februar,2009,18,08 »
Jeg tenkte på noe av det samme.
Mange av disse bilene sliter også med "blend doors" som ikke lukker ordentlig. Kan dette være en greie tro? at noen luker ikke er tette og slipper inn kaldluft ett eller annet sted?
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Brr Kald wj/ nå mulig løst
« Svar #36 på: Fr.,20,Februar,2009,03,12 »
hmm vel som jeg har skrevet i tidlgere innlegg på denne tråden er alt dette sjekket på min bil.

blend doors mm.

3,1 disel er egentlig ikk eberegnet for bil men for generator drift. Mne det ble modifisert til å passe i bil fordi dette var et billigere aleternativ enn en steyr motor som egentlig var planlagti grand cherokee

tivler mye på at det er gjort masse beregninger på denne bilen når det gjeler denne motoren.

hvis det har seg slik at den ikke kan klare den økte hastigheten på vannet i varmeregisteret hva skjer da nå turalltet kommer over 2500 rpm ?? ha leverer jo vannpumpen dett (15 ltr pr min)

ved montajse i båt så blir dette satt på orginalt på de fleste marine motorer fordi den orginale pumpen ikke klarer å drive det lille vannet som går rundt i system til varmtvannsberedere varmeapparat mm.. SÅ jeg tivler sterkt på at dette har så mye å si.

 Jeg frøys i min bil å nå gjør jeg det ikke lengre ei heller han andre.

Men for meg så er dette likegylidg frys gjerne i deres grander, Jeg gjør nå det ikke.



Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Brr Kald wj/ nå mulig løst
« Svar #37 på: Fr.,20,Februar,2009,13,57 »
Til info så er det konas MB290Tdi G- wagen montert inn en webasto ekstra sirkulasjonspumpe på torpedoveggen, denne er orginal og her blir det også kaldt når denne er defekt, så du er nok inne på noe her.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Brr Kald wj/ nå mulig løst
« Svar #38 på: Fr.,20,Februar,2009,14,51 »
Tenkte også på det Tom, inn med en varmer og styring av vifte så er hjemmelgaet Webasto i boks...

Hvordan har dere koplet pumpa Kjetil?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Brr Kald wj/ nå mulig løst
« Svar #39 på: Fr.,20,Februar,2009,21,03 »
Ja det lurte jeg også på. Bytter du den ut med den vanlige vannpumpa, eller blir den montert i tillegg?
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Brr Kald wj
« Svar #40 på: Fr.,20,Februar,2009,21,08 »

Hva skjer...

luften ute går igjennnom registeret, registeret blir kjølt kraftig ned.
Vannet i registeret sirkulerer med en hvis hastighet og bli kjølt ned.

Hvis man øker hastighetet på kjølevannet rekker ikke registeret å bli så kaldt fordi vannet går fortere igjennom, å holder seg varmere.


En ting, betyr dette at hvis man trykker inn knappen for luft-resirkulering, så stenges tilførselen av frisk luft til registreret, og da skulle egentlig også problemet være løst??
Stemmer ikke det?
For da vil jo registeret varmes opp til temperatur lik kjølevannet på vei inn i registeret, og det holdt jo rundt 80 grader. og med ett så varmt register, så skulle det kunne gi ganske så varm luft i ventilene våre.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget store indianer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 104
Sv: Brr Kald wj/ nå mulig løst
« Svar #41 på: Lø.,28,Februar,2009,18,32 »
hvem har kommet med denne geniale idèn om elektrisk pumpe? han må være smart
92 YJ  4.0 HO. Laredo (aka. Svanhild). 4" Trailmaster. 33x12.5
56 Willys prosjekt (Til salgs)
JCN medlem nr 587

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Brr Kald wj/ nå mulig løst
« Svar #42 på: To.,15,Oktober,2009,00,39 »
Ja det må være en smart kar det  :P

Tør man spørre hvilken slange som er tur og retur, dvs hvordan vet man hvilken vei pumpa skal sirkulere ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget trulsd

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: Sv: Brr Kald wj
« Svar #43 på: Lø.,19,Desember,2009,00,48 »
Har noe av det samme i min 4,7L V8 også.

Den funker fint i en time ca, der tempen er satt til 22 grader. Men på langturer, dvs over 1 time, blir det kaldere i kupeen. Da må varmen settes på 29 og helst på HI på passasjersiden for å ha god temperatur i kupeen.

Noen som har en formening om dette problemet? Synes det er merkelig at det funker fint i opptil 1 time og ikke utover det.. >:(

Jeg har samme erfaring med min 4,7L V8, etter 1-2 timer langkjøring blir det kaldere i kupe (virker som det blåser mindre luft inn). Har testet med å la bilen stå på tomgang noen timer, men da blåste det varme som "normalt" etter 2-3t. Er det noen som har noe info på hva dette kommer av og ev. hva som skal til for å løse dette?
2000 WJ 4,7 Ltd

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Brr Kald wj/ nå mulig løst
« Svar #44 på: Lø.,19,Desember,2009,19,32 »
Ja det må være en smart kar det  :P

Tør man spørre hvilken slange som er tur og retur, dvs hvordan vet man hvilken vei pumpa skal sirkulere ?

Enkelt den slangen som kommer fra termostat huset er tur. Mener jeg å huske.

Men for å vær sikker, start opp bilen kjenn på slangene. Den slangen som er varmest inn til varmeapperater et tur slangen.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.