Skrevet av Emne: Jegergarasjen  (Lest 11040 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Caspar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Jegergarasjen
« på: Sø., 4,Januar,2009,21,34 »
Navnet fikk den for noen år siden når min datter gikk litt i surr med begrepene. Hun synes kanskje at Krigern hørtes litt brutalt ut og omtalte den som "Jegern" etter det ble det bare jegern.
Bilen er en 45 modell Willys som en tidligere kollega av meg kjøpte på HV kvoten på begynnelsen av 80 tallet. Etter litt frem og tilbake, overtok jeg den for 5 år siden og lovet å gi den et godt hjem.Bilen er veldig hel og pen, men bærer preg av å ha stått i ro i ca. 15 år. Jeg kjørte et par runder med den før den ble parkert innerst i garasjen og den gikk veldig fint. Problemet var bare at oljen sprutet ut av alt av pakninger og simringer. Nå er motivasjonen tilstede for å ta en runde på den. Planen er å gå over motor og girkasser og ta en full runde på bremser/hjullager etc. Styring, ledd osv. er veldig bra vedlikeholdt og har klart seg bra gjennom lagringen. Jeg ha r også full dokumentasjon på den fra forsvaret med alle bøker etc. og vedlikeholdsboka til daglig bruker etc.

 


Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Jegergarasjen
« Svar #1 på: Sø., 4,Januar,2009,21,49 »
Har dere fått løfta ut motoren allerede?
Snakket jo med Herman i går, og da sto den enda i krigeren.
Det får'n si.

Hva er planen nå? Mild overhalling?
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Jegergarasjen
« Svar #2 på: Sø., 4,Januar,2009,21,54 »
Gratulerer med egen garasje :)

Blir spennende å følge deg!! Ser ut som en flott Jeep
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Caspar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Jegergarasjen
« Svar #3 på: Sø., 4,Januar,2009,22,12 »
Har dere fått løfta ut motoren allerede?
Snakket jo med Herman i går, og da sto den enda i krigeren.
Det får'n si.

Hva er planen nå? Mild overhalling?

Alternativet var 5 bagger med skittentøy i kjelleren etter 14 dager på fjellet, så da tok jeg med meg påsan ut i garasjen istedenfor.  Krigermotor er veldig lett å løfte ut, 2 timer bør holde !

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Jegergarasjen
« Svar #4 på: Ma., 5,Januar,2009,12,36 »

Ho hey!
Akkurat som hjemme hos oss. Her løfter vi kun motorer. Vasker aldri klær.

Kathrine

Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Jegergarasjen
« Svar #5 på: Ma., 5,Januar,2009,13,36 »
Sitat
Krigermotor er veldig lett å løfte ut, 2 timer bør holde !

Hmm. Du har vel kanskje gjort det før en gang... Jeg og Simon brukte rundt 4 på den som står hos meg. Regner med å bruke litt mer tid nå denne helgen på å få ut motoren i min TJ....... :-\
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Jegergarasjen
« Svar #6 på: Ma., 5,Januar,2009,14,28 »
Sitat
Krigermotor er veldig lett å løfte ut, 2 timer bør holde !

Hmm. Du har vel kanskje gjort det før en gang... Jeg og Simon brukte rundt 4 på den som står hos meg. Regner med å bruke litt mer tid nå denne helgen på å få ut motoren i min TJ....... :-\

Han har jo hatt en kriger før i tiden også, og kjørte vist litt hardere da, og den motoren var nok ute noen ganger, han viste hvor alle boltene var værtfall..  2,5 literen kan man vel løfte ut med sytråd og gardinstang vel ;Dhaha
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Jegergarasjen
« Svar #7 på: Ma., 5,Januar,2009,21,53 »
Da er det bremser på gang, alt var veldig fint bortsett fra at det hadde stått rolig i 15 år. Bilen hadde tydligvis vært gjennom en omfattende runder på bremser før den ble faset ut fra forsvaret. Her er det stort sett bare å få på nytt belegg, skifte hjulsylindre og sandblåse/lakke alt sammen.


Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Jegergarasjen
« Svar #8 på: Ti., 6,Januar,2009,15,19 »
Frank har grønnmaling til dere, slik at det ikke er nødvendig å ta turen til HMK denne helga.

Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Jegergarasjen
« Svar #9 på: On., 7,Januar,2009,23,40 »
Makan til arbeidslyst til fam. Hille da  ;) Får jo arbeidslyst av dette...
Hmm får se til å dra clutchern i hus for motor overhaling m.m...
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Caspar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Jegergarasjen
« Svar #10 på: Sø.,11,Januar,2009,20,53 »
Da var det på tide med noen timer i garasjen igjen. Temaet i dag var bremser og hjullagre, og ytterligere demontering av motor og girkasser

Herman demonterer og gjør klar motor for sandblåsing, det må lages en del propper/blinddeklser

T84 er jo et smykke av en girkasse ! Når du har tatt ut alle delene inni så kan du holde de i en hånd.
Alt av lagre etc. ser også her helt nytt ut, hadde de bare lært seg å bruke pakn.sement i Bjerkvik for 20 år siden så hadde jeg sluppet dette.

Sjekk feltet på drivakselen som går mot simringen i diffen !! ikke antydning til spor etter simringen, bilen har tydligvis vært inne på tungt vedlikehold før den ble solgt av forsvaret.


Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Jegergarasjen
« Svar #11 på: Sø.,11,Januar,2009,20,59 »
Caspar. Det er et utrolig fint eksemplar av en kriger.
Var det egentlig noen grunn til å ta motoren fra hverandre?
Hadde den "stått seg i hjel" ?

Ser trivelig ut å holde på med en bil med så godt utgangspunkt.
Blir konge å se den på veien til våren!



Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Jegergarasjen
« Svar #12 på: Sø.,11,Januar,2009,21,10 »
> i Bjerkvik for 20 år siden så hadde jeg sluppet dette.

Høres nesten ut som om du synes det er en ulempe ?
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Caspar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Jegergarasjen
« Svar #13 på: Sø.,11,Januar,2009,21,19 »
Var det egentlig noen grunn til å ta motoren fra hverandre?
Hadde den "stått seg i hjel" ?

Jeg er så lat at jeg ikke gidder å gjøre noe mere enn en gang. Når jeg først har begynt på denne, så kan jeg like gjerne gjøre det som trengs. Kriger er jo en superenkel bil å skru på, denne bilen er heller ikke "skrudd ihjæl" av amatører. Dvs. alle delene er der de skal være osv. problemet er bare at når en bil står så lenge uten å bli kjørt så tørker pakninger og simringer, og de blir stive. Samme problemet med den lille blå, den lekker de fleste steder etter en vinter i garasjen, men etter litt kjøring trutner det til som en trebåt. Jegern har stått i 20 år så her er jeg redd det ikke hadde holdt med en kjøretur for å få den tett.
Nå er bremsene på plass, så da gjennstår det bare å pakke om motor og gir så er vi i gang.

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Jegergarasjen
« Svar #14 på: Sø.,11,Januar,2009,21,43 »
Og handleturen til Moane gikk bra? Ble noen dingser tipper jeg.
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360