www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Caspar på Sø., 4,Januar,2009,21,34

Tittel: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparSø., 4,Januar,2009,21,34
Navnet fikk den for noen år siden når min datter gikk litt i surr med begrepene. Hun synes kanskje at Krigern hørtes litt brutalt ut og omtalte den som "Jegern" etter det ble det bare jegern.
Bilen er en 45 modell Willys som en tidligere kollega av meg kjøpte på HV kvoten på begynnelsen av 80 tallet. Etter litt frem og tilbake, overtok jeg den for 5 år siden og lovet å gi den et godt hjem.Bilen er veldig hel og pen, men bærer preg av å ha stått i ro i ca. 15 år. Jeg kjørte et par runder med den før den ble parkert innerst i garasjen og den gikk veldig fint. Problemet var bare at oljen sprutet ut av alt av pakninger og simringer. Nå er motivasjonen tilstede for å ta en runde på den. Planen er å gå over motor og girkasser og ta en full runde på bremser/hjullager etc. Styring, ledd osv. er veldig bra vedlikeholdt og har klart seg bra gjennom lagringen. Jeg ha r også full dokumentasjon på den fra forsvaret med alle bøker etc. og vedlikeholdsboka til daglig bruker etc.

 (http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC04487.jpg)
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC04490.jpg)
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC04493.jpg)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: wranglerSø., 4,Januar,2009,21,49
Har dere fått løfta ut motoren allerede?
Snakket jo med Herman i går, og da sto den enda i krigeren.
Det får'n si.

Hva er planen nå? Mild overhalling?
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: sten_mortenSø., 4,Januar,2009,21,54
Gratulerer med egen garasje :)

Blir spennende å følge deg!! Ser ut som en flott Jeep
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparSø., 4,Januar,2009,22,12
Har dere fått løfta ut motoren allerede?
Snakket jo med Herman i går, og da sto den enda i krigeren.
Det får'n si.

Hva er planen nå? Mild overhalling?

Alternativet var 5 bagger med skittentøy i kjelleren etter 14 dager på fjellet, så da tok jeg med meg påsan ut i garasjen istedenfor.  Krigermotor er veldig lett å løfte ut, 2 timer bør holde !
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: wranglerMa., 5,Januar,2009,12,36

Ho hey!
Akkurat som hjemme hos oss. Her løfter vi kun motorer. Vasker aldri klær.

Kathrine

Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: Stein-KMa., 5,Januar,2009,13,36
Sitat
Krigermotor er veldig lett å løfte ut, 2 timer bør holde !

Hmm. Du har vel kanskje gjort det før en gang... Jeg og Simon brukte rundt 4 på den som står hos meg. Regner med å bruke litt mer tid nå denne helgen på å få ut motoren i min TJ....... :-\
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: Herman HilleMa., 5,Januar,2009,14,28
Sitat
Krigermotor er veldig lett å løfte ut, 2 timer bør holde !

Hmm. Du har vel kanskje gjort det før en gang... Jeg og Simon brukte rundt 4 på den som står hos meg. Regner med å bruke litt mer tid nå denne helgen på å få ut motoren i min TJ....... :-\

Han har jo hatt en kriger før i tiden også, og kjørte vist litt hardere da, og den motoren var nok ute noen ganger, han viste hvor alle boltene var værtfall..  2,5 literen kan man vel løfte ut med sytråd og gardinstang vel ;Dhaha
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: Herman HilleMa., 5,Januar,2009,21,53
Da er det bremser på gang, alt var veldig fint bortsett fra at det hadde stått rolig i 15 år. Bilen hadde tydligvis vært gjennom en omfattende runder på bremser før den ble faset ut fra forsvaret. Her er det stort sett bare å få på nytt belegg, skifte hjulsylindre og sandblåse/lakke alt sammen.

(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC04495.jpg)
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC04496.jpg)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: wranglerTi., 6,Januar,2009,15,19
Frank har grønnmaling til dere, slik at det ikke er nødvendig å ta turen til HMK denne helga.

Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CJ-7On., 7,Januar,2009,23,40
Makan til arbeidslyst til fam. Hille da  ;) Får jo arbeidslyst av dette...
Hmm får se til å dra clutchern i hus for motor overhaling m.m...
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparSø.,11,Januar,2009,20,53
Da var det på tide med noen timer i garasjen igjen. Temaet i dag var bremser og hjullagre, og ytterligere demontering av motor og girkasser
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC04500.jpg)
Herman demonterer og gjør klar motor for sandblåsing, det må lages en del propper/blinddeklser
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC04499.jpg)
T84 er jo et smykke av en girkasse ! Når du har tatt ut alle delene inni så kan du holde de i en hånd.
Alt av lagre etc. ser også her helt nytt ut, hadde de bare lært seg å bruke pakn.sement i Bjerkvik for 20 år siden så hadde jeg sluppet dette.
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC04504.jpg)
Sjekk feltet på drivakselen som går mot simringen i diffen !! ikke antydning til spor etter simringen, bilen har tydligvis vært inne på tungt vedlikehold før den ble solgt av forsvaret.
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC04502.jpg)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: wranglerSø.,11,Januar,2009,20,59
Caspar. Det er et utrolig fint eksemplar av en kriger.
Var det egentlig noen grunn til å ta motoren fra hverandre?
Hadde den "stått seg i hjel" ?

Ser trivelig ut å holde på med en bil med så godt utgangspunkt.
Blir konge å se den på veien til våren!



Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: simonSø.,11,Januar,2009,21,10
> i Bjerkvik for 20 år siden så hadde jeg sluppet dette.

Høres nesten ut som om du synes det er en ulempe ?
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparSø.,11,Januar,2009,21,19
Var det egentlig noen grunn til å ta motoren fra hverandre?
Hadde den "stått seg i hjel" ?

Jeg er så lat at jeg ikke gidder å gjøre noe mere enn en gang. Når jeg først har begynt på denne, så kan jeg like gjerne gjøre det som trengs. Kriger er jo en superenkel bil å skru på, denne bilen er heller ikke "skrudd ihjæl" av amatører. Dvs. alle delene er der de skal være osv. problemet er bare at når en bil står så lenge uten å bli kjørt så tørker pakninger og simringer, og de blir stive. Samme problemet med den lille blå, den lekker de fleste steder etter en vinter i garasjen, men etter litt kjøring trutner det til som en trebåt. Jegern har stått i 20 år så her er jeg redd det ikke hadde holdt med en kjøretur for å få den tett.
Nå er bremsene på plass, så da gjennstår det bare å pakke om motor og gir så er vi i gang.
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: wranglerSø.,11,Januar,2009,21,43
Og handleturen til Moane gikk bra? Ble noen dingser tipper jeg.
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparSø.,11,Januar,2009,22,06
Og handleturen til Moane gikk bra? Ble noen dingser tipper jeg.
Et helt lass med deler, pakninger, simringer,låseblikk, eksosanlegg, maling, rep.sett til dynamo og starter,oljeslanger, bensinslanger tenningsdeler ++++++
kr. 2.800,-  Det er omtrent det samme som du betaler for et sett bremseklosser til en vanlig bil !
Utrolig billig, og de var greie å ha med å gjøre, kan virkelig anbefales  :)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: wranglerMa.,12,Januar,2009,17,18
Hørt at de er trivelige folk. Skal ta meg en tur i løp av våren!
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: Golden EagleMa.,12,Januar,2009,18,00
Og handleturen til Moane gikk bra? Ble noen dingser tipper jeg.
Et helt lass med deler, pakninger, simringer,låseblikk, eksosanlegg, maling, rep.sett til dynamo og starter,oljeslanger, bensinslanger tenningsdeler ++++++
kr. 2.800,-  Det er omtrent det samme som du betaler for et sett bremseklosser til en vanlig bil !
Utrolig billig, og de var greie å ha med å gjøre, kan virkelig anbefales  :)
Hadde akkurat samme opplevelsen da jeg hentet deler til gamle Blåmann for noen år siden.
Bar ut deler i bilen og kunne ikke skjønne sluttsummen!
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: Erik SMa.,12,Januar,2009,20,47
Samme erfaring her, og for en service!
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: TomasMa.,12,Januar,2009,22,26
Veldig artig tråd å følge med på.
Men for oss som ikke forstår seg så veldig godt på grønt.

Hva slags modell er det egentlig??
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparTi.,13,Januar,2009,23,20
Jeg kan ikke så mye om grønt jeg heller og det ligger vel noen tråder her på forumet som omhandler temaet. Men kortversjonen er vel at disse bilene er resultat fra Marshalhjelpen etter krigen og fungerte som hovedkjøretøy for forsvaret frem til de ble erstattet av Volvo Felt (Valp). En periode ble bilene solgt til utenlanske oppkjøpere fordi det ikke var betalt avgift på de i Norge og det var derfor veldig dyrt å registrere de etter at man hadde kjøpt de fra forsvaret. Dette ble endret på 70 tallet en gang og på begynnelsen av 80 tallet ble det innført en ordning med at folk med tilknyttning til HV kunne kjøpe Jeep av forsvaret for en symbolsk sum mot å holde den i orginal stand og kjørbar. Min bil ble kjøpt av forsvaret av en tidligere kolega av meg, og den bærer preg av å være veldig godt vedlikeholdt. Jeg vet ikke sikkert hvilken modell min er men det står 45 i papirene som førstegangsreg. Chassi\nummer idikerer at dte ern Willys (de ble jo også produsert av Ford) men det står Ford på mange av delene. Årsaken til det er val at forsvaret har blandet litt deler når de har hatt bilene inne på 5.linjes vedlikehold. Uansett så er det en kul bil, og har man interesse for Jeep så må man etter min mening før eller siden ha en kriger.
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: renegadeOn.,14,Januar,2009,00,14

Jeg kan ikke så mye om grønt jeg heller og det ligger vel noen tråder her på forumet som omhandler temaet. Men kortversjonen er vel at disse bilene er resultat fra Marshalhjelpen etter krigen og fungerte som hovedkjøretøy for forsvaret frem til de ble erstattet av Volvo Felt (Valp). En periode ble bilene solgt til utenlanske oppkjøpere fordi det ikke var betalt avgift på de i Norge og det var derfor veldig dyrt å registrere de etter at man hadde kjøpt de fra forsvaret. Dette ble endret på 70 tallet en gang og på begynnelsen av 80 tallet ble det innført en ordning med at folk med tilknyttning til HV kunne kjøpe Jeep av forsvaret for en symbolsk sum mot å holde den i orginal stand og kjørbar. Min bil ble kjøpt av forsvaret av en tidligere kolega av meg, og den bærer preg av å være veldig godt vedlikeholdt. Jeg vet ikke sikkert hvilken modell min er men det står 45 i papirene som førstegangsreg. Chassi\nummer idikerer at dte ern Willys (de ble jo også produsert av Ford) men det står Ford på mange av delene. Årsaken til det er val at forsvaret har blandet litt deler når de har hatt bilene inne på 5.linjes vedlikehold. Uansett så er det en kul bil, og har man interesse for Jeep så må man etter min mening før eller siden ha en kriger.

Jeg kan heller ikke mye om kriger, men var det ikke slik at Ford bygde med rundt rør som tverrbjelke foran, mens Willys brukte en firkantprofil (eller omvendt ?).

Uansett, du er inne på noe der når det gjelder innholdet i samlingen...
(Sa han med 6 biler og enkel garasje...)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: simonOn.,14,Januar,2009,08,29
har man interesse for Jeep så må man etter min mening før eller siden ha en kriger.

Amen.
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: sten_mortenOn.,14,Januar,2009,09,24
......., men var det ikke slik at Ford bygde med rundt rør som tverrbjelke foran, mens Willys brukte en firkantprofil (eller omvendt ?).

Ja omvendt :)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: wranglerTo.,22,Januar,2009,22,59
Da er motor levert til sandblåser'n.

Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: overlandFr.,23,Januar,2009,14,27
Sandblåsing av motor, den var litt ny for meg... Er det vanlig da??
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparFr.,23,Januar,2009,15,00
Ja sandblåsing av motor gir jo begrepet "nyovermalt" en dypere mening, motoren er helt strøken innvendig, men alle pakninger er tørket opp og lekker. Så her blir det ompakking av motor, propping av alle hull før sandblåsing, og sinkgrunning før det hele toppes med et nydelig strøk oliven.
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: G503Sø.,25,Januar,2009,09,21
Har du funnet ut av det med rollerne?
Link til Hmkforumet (http://rolfsask.proboards80.com/index.cgi?action=display&board=teknisk&thread=1058&page=1)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparSø.,25,Januar,2009,16,14
Nei, Frank skulle måle for meg på en rulle han hadde liggende. Jeg har ikke hatt ute clutchakslen eller hovedakselen så hvordan en sånn rulle skulle komme seg ut og hvordan den etterpå skulle komme seg ut av girkassa er ikke lett å forstå.
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: G503Ma.,26,Januar,2009,10,25
G503 = Frank......og ja Frank har målt 8) Sjekk svar på HMKFORUM (http://rolfsask.proboards80.com/index.cgi?action=display&board=teknisk&thread=1058&page=1#3523)

Lengde: 13.1 mm (veldig nær 1/2")

Diameter:4.8 mm (3/16")
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: G503Ma.,26,Januar,2009,10,40
Nei, Frank skulle måle for meg på en rulle han hadde liggende. Jeg har ikke hatt ute clutchakslen eller hovedakselen så hvordan en sånn rulle skulle komme seg ut og hvordan den etterpå skulle komme seg ut av girkassa er ikke lett å forstå.

Enig.....det er ikke mulig. For at den rulla skal komme ut må du trekke clutchaksel og hovedaksel ifra hverandre. I tilegg så må den komme seg ut av hovedkassa....Her snakker vi om et triks som selv Houdini ville blitt misunnelig på.
Mvh Frank..
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparMa.,26,Januar,2009,11,07
Min rulle var 5 x 12,7 så da melder spørsmålet seg,  skal jeg splitte kassa for å finne ut om alt er der, eller skal jeg tro at den rullen har ligget oppe på girkasstraversen siden bilen var inne på 5.linjes vedlikehold i Bjerkvik i 1968 ?
Det er jo ikke mulig å trekke clutchakslen så langt ut at en slik rulle detter ut, uten å slippe ned kubbeakslen.
Ja jeg skjønte etterhvert at Frank måtte være Frank  ;D

Ellers går det greit med å sette bilen sammen igjen. Jeg holder på med den ufattlige kjedelige perioden med å vaske deler og male. Påsan overhalte bensinpumpe i går. (Det var gjort sist i 68 av en eller anne korporal på vestlandet) Bare det å kunne åpne en bensinpumpe er jo en sjeldenhet for dagens ungdom
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: G503Ma.,26,Januar,2009,12,18
Ville tatt av lokket på T-84 kassa og sjekket om det var antydning til spon og manglende tenner i tilegg til å sjekke hvor fast clutcakslen er.

Alltid morro å skru ifrahverandre duppeditter ;D Enda bedre når de kommer i sammen igjen og virker :o
De er litt følsome for Fuel trykk....Noen repsett hadde en annen spec. på fjæra som ga noe mere trykk. Da fikk man problem med forgasser osv...
Litt vrien den armen til membraen, ellers grei skuring.
Frank..
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: FrodeMa.,26,Januar,2009,12,23
Bare det å kunne åpne en bensinpumpe er jo en skjeldenhet for dagens ungdom

Er det ikke ditt ansvar å lære de opp? Så da er det vel din feil om de ikke kan det?  :)
Evt så har de rett og slett ikke bruk for å kunne å splitte en bensinpumpe?
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: simonMa.,26,Januar,2009,13,01
Påsan er jo et typisk eksempel på dagens ungdom :)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparMa.,26,Januar,2009,15,52
Ville tatt av lokket på T-84 kassa og sjekket om det var antydning til spon og manglende tenner i tilegg til å sjekke hvor fast clutcakslen er.


Det har jeg gjort, og det var ikke anntydning til slakk mellom hovedakslen og clutchakselen, oljen var lys og fin uten spor av metall. Fin klaring på synkronringer etc. Jeg tror jeg lar det være med det, og satser på at rulla er noe som har falt ut av lysstoffarmaturen i garasjen.........
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: G503Ti.,27,Januar,2009,20,19
Jeg tror jeg lar det være med det, og satser på at rulla er noe som har falt ut av lysstoffarmaturen i garasjen.........

Yep...good choice  ;D de lysarmaturene er fulle av ulumskheter og ikke til å stole på ::)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: wranglerTo.,29,Januar,2009,14,28
Bare det å kunne åpne en bensinpumpe er jo en skjeldenhet for dagens ungdom

Er det ikke ditt ansvar å lære de opp? Så da er det vel din feil om de ikke kan det?  :)
Evt så har de rett og slett ikke bruk for å kunne å splitte en bensinpumpe?

Det er bare gamle folk som klager på ungdommen Caspar
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: Herman HilleTo.,29,Januar,2009,17,08
Bare det å kunne åpne en bensinpumpe er jo en skjeldenhet for dagens ungdom

Er det ikke ditt ansvar å lære de opp? Så da er det vel din feil om de ikke kan det?  :)
Evt så har de rett og slett ikke bruk for å kunne å splitte en bensinpumpe?

Det er bare gamle folk som klager på ungdommen Caspar

Ikke sant Kath ;D De bare klager på OSS hele tiden 8)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparOn.,11,Februar,2009,22,47
Mye snø har ført til en omprioritering av tid fra garasjen til fjellet. (pudder er gull) men nå var det på tide med en liten innsats igjen. Motoren var som ny innv. så her dreier det seg også om ompakking av alle tetninger/pakninger/simringer. Krigermotoren har jo en hyssingvariant av simring i bakkant. Nå leveres det en mere moderne løsning bestående av en simring delt i 2 halvmåner. Vi var ikke motivert for å skru veiva helt ut, så vi tok en snarvei ved å løsne bærelagrene, løfte veiva opp 2 cm med rådene på og lure inn den nye løsningen. Nå gjennstår bare pensling med olivengrønn så begynner det å nærme seg innmontering igjen.
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC00011.jpg)

(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC00015.jpg)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: FrodeOn.,11,Februar,2009,22,59
Blir gull det der :) Samvirkelags dama på Blaker ringte og ville ha tilbake brødkassa si... ::)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CJ-7To.,12,Februar,2009,09,57
Å motoren ble ikke full av sand etter blåsinga, ser ut som gamle sokker, kluter og finerplater holdt stand...  :)

Blir bra dette, bare si fra når jeg skal komme med Clutcher`n sin F-head...  8)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparMa., 2,Mars,2009,23,13
På tide med en liten innsats i garasjen igjen, da mangler det bare noen smådetaljer så er motor og girkasser klare til å løftes inn igjen.
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/motor.jpg)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparMa.,27,April,2009,21,33
Skisesongen er på hell og det er på tide med litt aktivitet i garasjen igjen. Det som skulle være en stor dag i Jegergarasjen med oppstart og kjøretur, ble ikke helt slik. En sprekk i toppen dukket opp og derved var festen over for i dag.  Noen som har topplokk liggende ?
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC04668.jpg)
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CJ-7Ti.,28,April,2009,08,40
En sprekk i toppen dukket opp og derved var festen over for i dag.  Noen som har topplokk liggende ?
Agh, litt av en festbrems...kjedelig!
Hør med Frank eller Moane, de har vell slike topper som hyllevare...
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparTi.,28,April,2009,15,34
Det blir kjøretur til Moane i morgen. Frank sa det fantes et forsterket lokk som var fra Cj2 og 3. Riktignok ikke aktuelt for orginalfrikere, men jeg har jo et avslappet forhold til det......................
Tittel: Sv: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparFr., 1,Mai,2009,22,40
Og vips da er bilen på veien igjen, svært velykket prøvetur i dag. Bilen startet umiddelbart og 15 år gammel bensin var ingen hindring. I morgen blir det en runde med svampen, så er det inn på moblager igjen
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/DSC04669.jpg)




Tittel: Re: Jegergarasjen
Skrevet av: CJ-7Ma.,29,Juni,2009,12,56
Skjer A???

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18005464

Kommer vell til en god garasje får en håpe, lykke til!
Tittel: Re: Jegergarasjen
Skrevet av: CasparMa.,29,Juni,2009,15,34
Vi får håpe det. Jeg har kommet til det fakta at jeg må begynne å selge ned litt på beholdningen. Det blir for mye å holde vedlike og bruke. Selekteringen går ut på å selge det som ikke er unikt og som når som helst kan kjøpes igjen. Det betyr at motorsykkel og flipperspill nå er ute av garasjen, mens jegeren står for tur. Minien og den lille blå er følgelig skjermet grunnet sin unikhet.

Da har jegern funnet et nytt hjem i Lunde i Telemark. Jeg håper ny eier fortsetter på denne tråden slik at vi kan holde Jegergarasjen i live.