Skrevet av Emne: Ta sjansen på en 3,1?  (Lest 9742 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Ta sjansen på en 3,1?
« på: Fr.,14,Juli,2017,23,28 »
Goddagen.
Jeg eier i dag en 1993 kort nissan patrol som en slags nr.3-bil. Bilen brukes til lett offroad, litt ekspedisjon og trekking av tung henger.
Dessverre er patrolene ofte rammet av en syke som gjør at de smuldrer opp hvis man snur ryggen til dem. Min er ikke noe unntak.

Jeg vurderer å bytte den ut, og skaffe noe annet. Jeg ønsker meg noe som fungerer greit offroad (ikke ekstremt), kan brukes på tur, godkjent for å trekke tungt (minst 3 tonn), og som greit kan brukes litt i det daglige også.

Selvsagt uten at det koster allverden. Budsjettet er rundt 50.  Gjerne mindre, til nød litt mer for rette bilen.

Jeg har vært innom en del forskjellig:
- ML270 CDI. Bør egentlig fungere greit. Muligens litt dyr. Vanskelig å heve, og ender nok opp med dårlig flex ved heving. Jeg kjenner mercedes godt.
- Discovery 2. Også vanskelig å få hevet noe særlig. Voldsomt overheng bak.
- bedre patrol. Enten opprustet eller for dyrt.
- pajero. Vil ikke ha. Håpløst dyre deler og lite hjelp online.

Men så var det grand cherokee. Mj såvidt jeg har skjønt. 99-04-modell. Godkjent for 3,36 tonn henger. God flex gjør at de funker fint offroad, relativt rimelige deler, ikke uoverkommelig å heve og få på litt større hjul.
Jeg fant egentlig en perfekt en. 99mod, 4,0 med LPG. Selger skrøt på seg quadra drive, men den hadde bare quadra track 2, altså ingen ting som bremser mellom høyre/venstre. Selv om disse flexer bra, så frister det mye mer med quadra drive.
Ren bensin vil jeg ikke ha. Jeg orker ikke drasse 3+ tonn henger og slurpe drivstoff til 15,- pr liter.

3,1 turbodiesel høres bra ut, men de har jo rykte for å vare kortere enn en snøball i helvete. Allikevel ser jeg flere som har gått 300.000 km +, så helt håpløst kan det vel ikke være? Eller? Å være nr.3-bilen min er ikke akkurat som å være på feriekoloni.
En annen bekymring er automatkassene. Bilene er godkjent for 3,36 tonn, men hvor mye tåler de egentlig?

Aller helst skulle jeg hatt en 2,7 med motor og drivverk fra mercedes, men de blir for dyre det jeg har sett så langt.

Noen som har litt saklig feedback å komme med?

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #1 på: Lø.,15,Juli,2017,00,13 »
Jeg har akkurat handlet bilen du snakker om.. Jeg fikk den billig siden den hadde den notoriske oljelekkasjen bak på motor.

Forrige eier hadde bilverksted, og hentet biler land og strand rundt. Kassen girer fortsatt fint, har inntrykk av at de er solide så lenge de får vedlikehold.

Ting jeg har funnet ut at det er lurt å sjekke:

- Har simringer i bakkant av motor blitt byttet, inkludert adapterplate mellom motor og kasse. denne er ofte sprukket, og det er 7 lapper for en ny.
- Topplokk er alu, og dermed litt følsomme for overoppheting - sjekk at kjølesystem er tipp topp.

Tror det er de verste bombene, kjøper du en som har ny simring og er godt vedlikeholdt får du nok en god bil. Har ikke hatt min lenge nok til å dele erfaringer, der kan nok andre her bidra. :)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #2 på: Lø.,15,Juli,2017,08,41 »
Jeg har akkurat handlet bilen du snakker om.. Jeg fikk den billig siden den hadde den notoriske oljelekkasjen bak på motor.

Forrige eier hadde bilverksted

Bilen på Gol? Jeg snakket med han, og han hørtes ikke så veldig kyndig ut. Hva endte du på? Han tilbød meg den for 30.000,-. Sa ingen ting om oljelekkasje. Jeg tror det var mye bil for penga, det var bare ikke helt riktig bil for meg.

Bør jeg styre unna biler hvor ikke adapterplate og simring har vært byttet?

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #3 på: Lø.,15,Juli,2017,10,59 »
Dårlig formulert av meg, jeg mente at jeg har handlet en slik bil som du beskrev, ikke bilen på Gol. :)

Hvis du har utstyret til det er det jo ikke håpløst å skru ut girkassen og bytte simringer, alternativt kan du levere det vekk også.. Bilen kan jo ellers være knallbra den..

2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #4 på: Lø.,15,Juli,2017,20,23 »
Den på Gol manglet quadra drive, så jeg har slått den fra meg. Om ikke det var for at jeg vil bruke den offroad, så hadde den nok vært ypperlig. Kan jo være et tips til andre. Med nylig overhalt 4,0 og LPG er det nok en økonomisk fin kombinasjon. Kanskje den beste?

Jeg kjører nok ikke mer enn 5-8000 årlig, så om det ikke er lekkasje nå, er det da noe å være redd for?
Hva med ryktet til 3,1? Om en skal tro halvparten av alt man hører, så havarerer dem jo omtrent hvert kvarter. Og hva med girkassene? Hvordan holder de når det må jobbes tungt?

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #5 på: Sø.,16,Juli,2017,16,04 »
Med fare for at noen andre snapper den.

Er det noen som vil synse litt om denne?

http://www.finn.no/99191448

Han sier den har dårlige foringer i nedre bærearmer bak. Den kunne vært på EU nå, men han rekker ikke time før han reiser på ferie.

Dessverre står den langt unna meg.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #6 på: Sø.,16,Juli,2017,19,44 »
Hadde den vært på kontroll, eller var foringene noe han bare visste om?

Høres jo lovende ut, men om det ikke er tatt kontroll på den kan det jo ligge mer der enn som så..

Ellers så det jo ut som det var bil igjen der..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #7 på: Sø.,16,Juli,2017,19,59 »
Den har ikke vært på kontroll.

Det er også er sprekt rør til ac, så den funker ikke.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #8 på: Ma.,17,Juli,2017,09,37 »
Jeg for min del foretrekker å kjøpe enten godkjent eller med mangellapp når jeg skal ha bruksbil. Jeg ville ventet til han har tatt en kontroll på bilen.
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #9 på: Ma.,17,Juli,2017,09,41 »
Jeg for min del foretrekker å kjøpe enten godkjent eller med mangellapp når jeg skal ha bruksbil. Jeg ville ventet til han har tatt en kontroll på bilen.

Jeg tenker nok også det samme. Samtidig er det jo en sjanse å ta, og det kan enten lønne seg eller ikke.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #10 på: Ma.,17,Juli,2017,10,12 »
Enig i det, men da slipper man i hvert fall å krangle med staten i tillegg! :)

Hva med denne da? Den er det jo gjort topper og simring på allerede.. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88211466

Edit: så litt grundigere på mangellappen, det var jo litt å gjøre her, og lekkasjen i siste punkt må jo lokaliseres..
« Siste redigering: Ma.,17,Juli,2017,10,15 av PerH »
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #11 på: Ma.,17,Juli,2017,10,16 »
Enig i det, men da slipper man i hvert fall å krangle med staten i tillegg! :)

Hva med denne da? Den er det jo gjort topper og simring på allerede.. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88211466

Mjo, jeg har sett på den, men syns det var litt mye å ta tak i der, i hvert fall til den prisen. Da syns jeg det er flere som ser vel så interessante ut. Syns det er rart med bremser som henger når calippere er så godt som nye.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #12 på: Ma.,17,Juli,2017,22,11 »
Kan noen si noe om holdbarheten på girkassene i disse bilene? Hvor mye vekt bør jeg legge på at kassa er byttet? Er det oljekjøler på dem?

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #13 på: Ti.,18,Juli,2017,09,47 »
Det er oljekjøler på den,  det går en krets gjennom radiatoren..

Har ikke kjørt mye med den enda, men dette er tross alt steinalderteknologi, og siden samme kasse brukes i tyngre biler med større motor (Dodge ram for. Eks) så tror jeg ikke 3.1 literen er noen match sånn sett. Tipper det er converter en som er byttet, tror det er den som får det ved overoppheting?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #14 på: Ti.,18,Juli,2017,10,06 »
Det er oljekjøler på den,  det går en krets gjennom radiatoren..

Har ikke kjørt mye med den enda, men dette er tross alt steinalderteknologi, og siden samme kasse brukes i tyngre biler med større motor (Dodge ram for. Eks) så tror jeg ikke 3.1 literen er noen match sånn sett. Tipper det er converter en som er byttet, tror det er den som får det ved overoppheting?

Selger svarte at det var løs converter, og at det egentlig hadde vært unødvendig å bytte kassa.

Jeg leser litt på Wikipedia, og ser det finnes en girkasse som heter 45RFE. I teorien en 6-trinn, hvor de kun brukte 5 tinn, og av en eller annen grunn kalte den 4-trinn. Det står også at 4-trinn 42RE ble beholt på rekke-6 4,0. Hvilken av disse er i bruk på 3,1?

Jeg har los på litt forskjellige WJ nå, så håper det blir å handle snart.