Skrevet av Emne: Ta sjansen på en 3,1?  (Lest 9738 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #30 på: Sø., 6,August,2017,09,36 »
Om du skal montere en oljekjøler i serie så monter den før den innebygde kjøleren i radiatoren, ellers så blir olja for kald til vinteren.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #31 på: Sø., 6,August,2017,19,25 »
Det kommer et varsel ja, og overdrive kobles ut..

Vil tro det blir for kaldt på vinteren å bare ha ekstra kjøler i serie, derfor går jeg for termostat.. Det er endel bilder som har dette opplegget orginalt..

2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #32 på: Ma., 7,August,2017,00,40 »
Ingen som så på denne da? En eier fra 2003 og knapt kjørt i det hele tatt  :)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98283004&fks=98283004
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #33 på: Ma., 7,August,2017,06,44 »
Ingen som så på denne da? En eier fra 2003 og knapt kjørt i det hele tatt  :)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98283004&fks=98283004

Fin den der, men koster over dobbelt av den jeg har handlet. Til den prisen hadde jeg heller handlet en 2,7.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #34 på: Ma., 7,August,2017,08,40 »
Tja men du får ingen 2,7 med så lav km-stand, omtrent nye dekk osv. til i nærheten av den prisen. Jeg vet dessuten at den er/var litt prutbar.
Jeg ringte på den for en kompis, men han kjente ikke sin besøkelsestid denne gangen da.
Slike lav-km biler i denne prisklassen dukker stort sett bare opp 1-2 ganger i året, og sjeldnere blir det jo.

2,7 er en bra motor, men ikke feilfri. Og når kilometrene renner på kan ting skje, har vi jo sett. 2,7-motoren er jo en del mere komplisert i utgangspunktet.

Det er alltid smart å kjøpe en rustfri bil med lav km og kjent servicehistorikk. Spesielt når det gjelder en slik bil.
Det skal ikke mange reparasjoner og småtrøbbel til før man har doblet prisen fra f.eks. 30k til 60k.
Men noen må jo ta seg av de rimelige også. De kan jo ikke bare bli stående der liksom....  :)
I så måte er det en entusiastbil.

Jeg betalte 200k for min, men det var jo helt grei pris for WJ med lav km-stand i 2009. Så ting har skjedd med prisnivået kan man si.
Et verditap på ca kr 1.400 pr. mnd over såpass lang tid kan man forsåvidt leve med.

Denne er litt morsom... hverken lav km eller lav pris for å si det mildt. Men det er jo lov å prøve seg.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101519554
« Siste redigering: Ma., 7,August,2017,08,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #35 på: Ma., 7,August,2017,13,34 »
Ingen som så på denne da? En eier fra 2003 og knapt kjørt i det hele tatt  :)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98283004&fks=98283004
Morro å fortsatt se slike lågmilare ☺️
3.1 TD er slettes ikke en dårlig og svak motor sånn som det kommer frem fra mange folk her.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #36 på: Fr.,18,August,2017,09,02 »
Vel, jeg tok sjansen, så får vi se hvor dumt det var.

Bilen fikk jeg ganske rimelig, da forhandleren den sto hos ikke greide å finne ut av en el.feil som tappet batteriet. Hvor hardt de prøvde vet jeg ikke, for da jeg overtok den, hadde den nada lading, dynamoen luktet svidd, og den ble veldig varm. Ny, brukt dynamo installert, og det ser foreløpig veldig bra ut. De hadde installert ny starter da :-)

Jeg syns 3,1-litern er ganske hyggelig. Drar godt fra bunn. Noe veldig annet enn patrolen jeg var vant med, som dro "bra" omtrent fra 2000 til 3000 rpm. Både under og over var det stusselig. Eneste er at girkassa er litt i overkant triggerhappy, og kunne godt ventet litt mer med å gire ned. Jeg skal gi på veeeeldig pent ut av rundkjøringene f.eks. for at ikke den skal gå ned i 2. gir. Kan det justeres på noe vis? Cruisecontrollen er jo også totalt idiot. Mulig det skal være sånn på amerikanske biler? Jeg testet i noen bakker ikke langt unna. Den ramler litt under innstilt fart, får panikk, gir på som besatt, og er plutselig 10 over. Da slipper den helt opp, og ramler under igjen. På flatmark i 80+, funker den sånn noenlunde, men på ingen måte like bra som jeg er vant med fra mye eldre tyskere.

Jeg fikk testet quadra drive litt. Kjørt opp en skråning til den spant diagonalt, lot den spinne, og så fortsatte den etter hvert å klatre fremover. Det må tydeligvis spinne en del for å virke noe særlig, så det blir interessant å se hvor bra det funker når jeg tar bilen noe særlig utenfor veien.

Radioen kom til liv etter at en sikring ble byttet. Det var en 25A, og slike ryker jo gjerne ikke av seg selv, så det blir spennende å se om det er noe vakkel noe sted. En diskant er gåen, så nytt par er bestilt. Vifta funker bare på hakk 3 og 4, det antas at motstanden er synderen, så jeg får prøve å bytte den.
« Siste redigering: Fr.,18,August,2017,09,06 av FrodeS »

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #37 på: Fr.,18,August,2017,16,01 »
Ja, som en god venn av meg sa engang; "hvor galt kan det gå " ?

2 år senere kan jeg si litt av hvert om akkurat det.

Gratulerer. Grom vogn, når den virker. Håper den ikke er så sofa å kjøre som en bekjent`s 4,0....

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #38 på: Fr.,18,August,2017,17,21 »
Vedr. helsprø cruisecontrol så finnes det naturligvis løsning på det også. Hvis du søker på "mystery switch" eller "lock up" så finner du litt info.
44RE kassa er nemlig sannsynligvis totalt feilprogrammert vedr. lock-up funksjonen, så den kobler inn ved ca 75 mph istedenfor 75 km/t.
Ganske unyttig for norske fartsgrenser iallefall.
Med manuell eller automatisk lock-up overstyring blir problemet med unødige nedgiringer borte, og motorens moment kan utnyttes ved kjøring med cruise-control.
Jeg monterte den enkle manuelle versjonen for 5 år siden. Problemet er jo at man må koble den ut manuelt når man skal bremse/stoppe raskt, men det blir jo forsåvidt en vane.
Men det finnes jo automatiske løsninger for det også, for den litt mere fingernemme. Skal montere det etterhvert (har kjøpt inn nødvendig elektronikk).

Ja quadradrive må spinne litt for å koble inn diffbremsene, så de er velegnet for norsk vinter iallefall.
Men litt mindre egnet for rock crawling.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #39 på: Fr.,18,August,2017,21,22 »
Den ser fin ut ihvertfall
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #40 på: Fr.,18,August,2017,23,00 »
Den ser fin ut ihvertfall


Takk. Ser ikke så gæren ut. Langt fra strøkent, men de strøkne står vanligvis i nybilavdelingen, ikke for seg selv i bakgården :)

Det med lockup må jeg sjekke opp. Kan være nyttig når jeg skal dra henger f.eks.  Jeg tror ikke det har noe med cruisecontrollen for det, den er Idiot fra første stund. Funker greit når det er flatt, men blir bare tullete ved litt bakker. Testet i en 70-sone der det gikk litt ned og så opp igjen. Bare noen hundre meter, men på vei opp vekslet den mellom 4. og 2. 3 ganger. Mulig jeg bare er godt vant med mercedeser fra 89/99-tallet :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #41 på: Lø.,19,August,2017,05,57 »
Jo det er jo nettopp de nedgiringene du ikke vil få når lock-up er innkoblet.
Men det er jo en nedre hastighet for når cruisecontrollen funker eller ikke.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #42 på: Lø.,19,August,2017,14,30 »
Er noe galt på forumet her for bare noe av teksten jeg skriver kommer med... Har vært sånn lenge nå.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #43 på: Lø.,19,August,2017,14,57 »
Er det noen måte jeg kan få girkassa til å godta litt mer gass før den girer ned? Justering på noe vis?

Cruise sitter jo faktisk inni kupéen og drar i gasspedalen for å gi gass. Jeg trodde det bare var volvo som fikk til noe så dumt, men da skjønner jeg at den fungerer litt bob. Når kassa også er veldig gira (haha) på å gire ned, og motoren er veldig følsom for gasspådrag, er det kanskje bare sånn det blir.

Vannlekkasje baki virker å være lista rundt bakluka som ikke holder tett motkarosseriet. Det har jeg fylt opp med tetteguff, så får jeg se om problemet forsvinner. Kjekt med eget badebasseng, men ikke i reservehjulsbrønnen.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #44 på: Lø.,19,August,2017,17,50 »
Gasspådraget må jo være der, men det er kassa som vil gire ned.
Som nevnt er det enkelt å fikse. Jeg brukte vel en times tid.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.