Skrevet av Emne: Ta sjansen på en 3,1?  (Lest 9741 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #15 på: Ti.,18,Juli,2017,13,13 »
44RE står i Grand Cherokee wj med 3.1TD.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #16 på: Ti.,18,Juli,2017,13,17 »
44RE står i Grand Cherokee wj med 3.1TD.

Takk.

Utlogget thorirha

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #17 på: To.,20,Juli,2017,10,17 »
Hei,

Jeg har en Grand Cherokee 1999 3.1 TD og jeg tror den har 44RE automat (3 gir + overdrive).  Du kan søk etter VIN nummer av bilen på google og se "Specs" til bilen.

Lidt info om 4 gir automatene fra Chrysler/Mopar  (http://www.allpar.com/mopar/four-speed-automatics.html)

Mvh,
Thorir

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #18 på: To.,20,Juli,2017,11,00 »
Takker.

Skjønte jeg det riktig, at betegelsene er for antall gear - hvor kraftig kassa er - monteringsretning - elektronisk styrt ?

Altså at en 44 er 4-trinn, som er kraftigere enn f.eks. en 42? Og at 45 ville vært enda kraftigere?

Og at ingen regel er uten unntak, så 5-trinn heter også 4xxx ?

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #19 på: Fr.,21,Juli,2017,01,02 »
Den grå er godkjent nå, så jeg var og så på den i dag. Falt ikke helt i smak, så det ble foreløpig ikke noen handel. Det står noen til i området, så jeg får prøve å ta en runde og prøve flere ganske snart.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #20 på: Ti.,25,Juli,2017,22,39 »
I dag har jeg prøvekjørt en 3,1 til. Ingen annonse å vise til, men den selges av firma. Den gikk mye bedre enn den forrige, og den virket ikke å ha samme trang til å stikke av etter eget forgodtbefinnende.
Den har stått en stund, lenge nok til at det var spindelvev mellom hjul og skjermer. Allikevel ingen oljedrypp på bakken der den sto. Jeg så det var noe oljesøl under mogor/gir, men rare lekkasjen kan det ikke være snakk om, vel?
Utover dette, fant jeg rust i kanalene. Dyttet litt oppunder, og da knaket det. Det virker som det er veldig tynt der, og at selve bæringen egentlig er i rammevangen lenger inne. Stemmer det? Ellers så den tilnærmet rustfri ut under. Såvidt antydning til litt på en skjerm. Den har gått noe over 300.000 km. Sparsomt utstyrt laredo, men det spiller ikke allverden rolle for meg. Quadra drive, og virker godt fulgt opp. En bunke kvitteringer, men jeg rakk ikke gå grundig gjennom.
Det bittelille jeg fant i kanalene tror jeg bare det er snakk om å sause inn med lanolin, og la være.

Synspunkter?

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #21 på: Ti.,25,Juli,2017,23,48 »
den har ramme lenger inn ,så ytre kanal er mest til pynt. billige er de også hvis du må kjøpe nye,men en del arbeid å bytte de.
oljelekkasje er  tettering bak svinghjul . sjekk fjærfeste på aksel  forran normalt at det er rustet sund.venstre side bruker å være verst
« Siste redigering: Ti.,25,Juli,2017,23,52 av fiskern »

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #22 på: Ti.,25,Juli,2017,23,50 »
Kan jo vurdere å sveise inn firkantjern der også.

Er den lekkasjen noe å bekymre seg for? Den har jo tydeligvis stått flere dager uten at det drypper noe.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #23 på: On.,26,Juli,2017,10,12 »
nei tror ikke det er så stor lekkasje ,hvis det holder i en eu kontroll

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #24 på: On.,26,Juli,2017,16,04 »
Min, som lakk i simring, lakk jo ikke så mye når den sto stille, den var under og etter kjøring det virkelig rant..

Syns du skal kjøpe stål og lappe kanalene med helsveis jeg, ihvertfall hvis du har tenkt å ha bilen lenge.. Hvis du kjøper den vel å merke.  :)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #25 på: On.,26,Juli,2017,16,38 »
Så, at den har stått noen dager uten å skvette olje er ikke nødvendigvis noe tegn på at alt er bra?

Hvis disse simringene først byttes, er de da i orden, eller vil de ryke igjen? Denne har gått rundt 300.000.

Er det noen måte å teste quadra drive på uten å få hjula i lufta og prøve om det bremser? Pleier de diffbremsene å bli slitne, eller er det et system som bare funker? Den i senter låste tydeligvis da jeg satt den i 4L

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #26 på: On.,26,Juli,2017,21,56 »
Hvis adapterplaten og alle skruer sitter som de skal er det ingen grunn til at de ikke skal holde i nye 300k. ☺
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #27 på: Fr., 4,August,2017,22,59 »
Hvis adapterplaten og alle skruer sitter som de skal er det ingen grunn til at de ikke skal holde i nye 300k. ☺

Vel, nå er i hvert fall bilen kjøpt. Ikke levert ennå, men avtale er gjort muntlig. Firmaet jeg handler fra har fikset litt diverse småtteri. De har tatt en eu-kontroll, og leverer den som om den skulle vært godkjent. Det er ennå et par måneder igjen til første mulighet for å ta kontroll for neste periode. Den skal i hvert fall være i godkjennbar stand ved levering.

Så får jeg se da, hvor lurt det er med en amerikansk bil, skrudd sammen i Østerrike, med girkasse fra USA, motor fra Italia og 3 tonn henger på kroken. Det kan vel nesten bare gå gæli, men mirakler har jo skjedd før.

Er det noen tiltak jeg kan gjøre for at den skal være ekstra rustet for å trekke litt? Jeg tenkte å ordne temperaturmåler på automatolja. Noe annet? Pleier radiator å tette seg på disse? Ekstra kjølevifte? Større eksos?

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #28 på: Lø., 5,August,2017,17,41 »
Jeg har planer om å sette inn ekstra radiator med termostat, så olja får ekstra kjøling når den trenger det.. Forrige eier sa at den kunne bli for varm med tung henger i lange motbakker..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #29 på: Lø., 5,August,2017,18,00 »
Jeg har planer om å sette inn ekstra radiator med termostat, så olja får ekstra kjøling når den trenger det.. Forrige eier sa at den kunne bli for varm med tung henger i lange motbakker..

Automatolja?

Det greieste i såfall er vel å bare sette en kjøler i serie og ferdig med det?

Kommer det noe varsel om varm olje?