Skrevet av Emne: Ta sjansen på en 3,1?  (Lest 9722 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #45 på: Lø.,19,August,2017,19,01 »
Gasspådraget må jo være der, men det er kassa som vil gire ned.
Som nevnt er det enkelt å fikse. Jeg brukte vel en times tid.

Det er ikke lockup jeg tenker på. Skulle hatt den til å godta litt mer gass uten å gire ned.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #46 på: Sø.,20,August,2017,04,39 »
Ja den gjør jo det med lock-up. Kassa girer ikke ned når lock-up er innkoblet.
Det var det jeg prøvde å få fram  :)

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=10338.0
« Siste redigering: Sø.,20,August,2017,04,43 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #47 på: Sø.,20,August,2017,07,50 »
Ja den gjør jo det med lock-up. Kassa girer ikke ned når lock-up er innkoblet.
Det var det jeg prøvde å få fram  :)

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=10338.0

Du vet at lockup er at den låser converteren, ikke at den låser seg i et gir?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #48 på: Sø.,20,August,2017,14,21 »
Ja men den girer altså ikke ned selv med full gass når lock-up er manuelt innkoblet med såkalt "mystery switch".
Fordi automatkasser kan/skal normalt sett ikke gire ned når lock-up er innkoblet.
Bortsett fra hvis du kjører kickdown og manuell lock-up er aktivert med O/D off (såvidt jeg husker i farten). Det blir et voldsomt rykk... ikke å anbefale.
Men til vanlig girer den altså ikke ned selv ved full gass. Det er slik kassa er.
På en automat der lock-up styringen funker automatisk ved de normale 70-75 km/t vil lock-up alltid deaktiveres før kassa får lov til å gire ned.

På 3,1TD er altså lock-up innslagspunktet flyttet til ca 120 km/t, men selv om den hadde koblet inn automatisk ved 75 km/t så hadde den nok koblet ut og giret ned ved full gass allikevel.
Dette unngår man altså med en "mystery switch".
« Siste redigering: Sø.,20,August,2017,14,28 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #49 på: Sø.,20,August,2017,15,49 »
Skjønner det, men jeg kan jo ikke sitte og skru en sånn av og på ørten ganger bare jeg skal gjennom et par rundkjøringer.

Er det ikke noen som kan kode om girkassa på et vis, så lockup går på som den skal?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #50 på: Sø.,20,August,2017,15,57 »
Du har da ikke cruisecontrol på i rundkjøringer?  :)
Lock-up er uansett bare praktisk brukbart i over 70, eller over 50 med O/D off.

Nei det er visstnok ingen som kan eller vil få til noen omprogrammering av kassa.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #51 på: Sø.,20,August,2017,16,17 »
Lenge siden jeg snakket om cruise.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #52 på: Sø.,20,August,2017,16,28 »
Nei jeg vet jo at hverken cruise eller lock-up fungerer i lav hastighet.
Hvis den girer rart så må du jo prøve en annen 3,1 og sammenligne med.
Husk dette er oldtidsteknologi fra 90-tallet, og en automatkasse som nok aldri var ment for noen turbodieselmotor i utgangspunktet.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #53 på: Sø.,20,August,2017,17,31 »
Nja, oldtid har jeg i mercedesene mine fra 85 og 91 :)
Der er det en wire ned til kassa som sier noe om hvor mye pådrag man har. Kan fint justeres, funker finfint.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #54 på: Sø.,20,August,2017,18,25 »
Ja det er mulig at kabelen kan sjekkes og evt. justeres.
44RE-kassen er delvis elektronisk så mange funksjoner/parametere styres elektronisk men en kabel er fortsatt tilstede.
Hva en justering kan endre på en kasse som denne må man vel bare prøve seg fram til.

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #55 på: Sø.,20,August,2017,19,34 »
Takk. Kjenner meg litt igjen i det med for stram wire.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #56 på: Ma., 1,Februar,2021,16,21 »
3,1 turbodiesel høres bra ut, men de har jo rykte for å vare kortere enn en snøball i helvete. Allikevel ser jeg flere som har gått 300.000 km +, så helt håpløst kan det vel ikke være? Eller? Å være nr.3-bilen min er ikke akkurat som å være på feriekoloni.
En annen bekymring er automatkassene. Bilene er godkjent for 3,36 tonn, men hvor mye tåler de egentlig?

Automatkassen i 3,1 tåler ganske mye, iallefall hvis den blir tatt vare på og skiftet olje på jevnlig. Dvs. iallefall etter 25-30 tusen km, hvis man da ikke bedriver utstrakt langkjøring uten henger.
Har kjørt min en del med rundt 3,5 tonn på kroken uten problemer, hverken med automat eller motor.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Ta sjansen på en 3,1?
« Svar #57 på: Ti., 2,Februar,2021,00,05 »
Holder liv i gamle tråder ser jeg. Bra!  ;)
Likte 3.1 godt jeg, det var girprogrammeringen som var det kjipe med den bilen. Men det kan jo løses.

Jeg har forresten et sånt relèkort for å lage halvintelligent "mystery switch" liggende, toppene mine sprakk før jeg fikk montert det.. (Toppene så orginale ut da, så da holdt de jo 295k før de gikk)

2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)