Skrevet av Emne: Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?  (Lest 4934 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Cpt. Drum

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« på: Ti.,28,Juli,2015,11,06 »
Hei alle. Er ny på forumet og helt ny som Jeep eier. Vi har kjøpt en Cherokee 4,0 92 mod siden vi måtte ha en nr. 2 bil. Bilen ser møkkatøff ut så vi bare måtte ha den. Den er hevet 3" med Rough country og i tillegg 2" med klosser og sjakler. Står 33" mud terrain på den nå. Med andre ord, drittøff! Men; her kommer spørsmålene. Neste april skal den på eu kontroll igjen og da må noe gjøres. Sånn jeg ser det har vi et par alternativer. Enten er vi puddinger og senker den ned igjen og setter på orginaldekkene ellers så bruker vi litt penger på den og får heving og dekk inn i vognkortet. Tviler vel på at 33" blir godkjent men de bør vel godta ny heving hvis jeg kjøper et tüv godkjent hevesett og monterer det. Vil 3" heving gå med så store dekk? Prisen for 4,5" heving er litt i bratteste laget foteløpig.
Kan jo heve litt og ha på orginaldekk på kontroll og sette på 33" igjen når den forhåpentligvis blir godkjent. Evt selge 33" og kjøpe de største godkjente hjula jeg finner.
Hva ville dere ha gjort? Alle tips mottas med takk og stor jubel.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #1 på: Ma., 3,August,2015,16,10 »
Jeg ville vist den, og ble det anmerket ville jeg montert et godkjent hevesett. Du får ikke godkjent 33", jeg har anbefaling fra Amcar på 31" som ble avvist. Hevesettet mitt er godkjent, så har jeg et sett visningshjul hvis det skulle trenges... De største godkjente hjulene du får til XJ er uansett ikke kjørbart på hevet bil, det ser helt idiotisk ut. Min bil er hevet 3" med 32"11,5, skal du ha større enn det må du heve mer eller kutte...
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #2 på: On., 5,August,2015,21,29 »
kommer garantert til og få til svar at du må vise bilen ut i fra det som står i vognkortet. hadde du vist bilen med 2" hevesett og 30" tror jeg ingen hadde lagt merke til at noe var gjort med bilen. men 5 tommer ^^ tror ikke det. om verkstedet godkjenner bilen på eu og de får en tlf fra statens vegvesen om og hold igjen bilene de har godkjent den dagen. og de ser verkstedet har eu godkjent bilen din med 5" heving og 33" dekk. muster de retten til og ta eu kontroll og det er det ingen verksted som tar sjansen på. kanskje før men ikke i dag.jeg fikk ikke eu godkjent en c10 fra 1982 der batteriet ikke var festet godt nokk. originalt batteri feste. sier litt om hvordan enkelte plasser er i dag.

om du ikke fikk med original delene til bilen hadde jeg kjøpt ett sett med tuv papirer på. få det inn i vognkortet og så er det problemet borte. så ved neste eu kontroll eller du blir stoppet langs veien er det bare og vise vognkortet og kjøre videre. kjøper du 4.5" hevesett passer 33" dekk veldig bra med skjermbreddere. eller du kapper ut i skjermen. med 3" hevesett går  32".

du får fint godkjent 31" dekk på jeep cherokee xj. en jeg kjenner har fått godkjent dekk som er 32". 33" får du ikke godkjent.

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Sv: Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #3 på: To., 6,August,2015,12,30 »
Etter mine erfaringer med BT så lønner det seg og ha TUV på alt. Uten TUV ingen godkjenning er vel det de mener  :o
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #4 på: To., 6,August,2015,15,26 »
Hvordan får du godkjent 31 og 32"? De aksepterte ikke engang dokumentasjon fra Amcar, da "de ikke er kompetanse på Jeep". Bare på absolutt alle andre amerikanske biler du ønsker å få godkjent noe på. Finnes ikke felger som godkjenner 31-32" på XJ.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget JeepE+R

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
  • 96 ZJ 5.2 V8
Sv: Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #5 på: Sø., 9,August,2015,21,52 »
Holder på med godkjenninger selv.

Har snakket med ombyggingsgruppa på Risløkka, og der fikk jeg en pekepinn ang hjulstørrelse. Først må det være god plass i hjulbuene slik at du har fullt rattutslag og at ingenting subber ved maks belastning. Utfra dette hvis du ikke har felger med TUV, må hovedimportøren av Jeep i Norge gi tekniske data på at hjuldimensjonen er forsvarlig i forhold til bilens trekkraft, bremsesystem, speedometer og akslinger. Tråden på dekkene kan heller ikke stikke utenfor hjulbuene. Da må du montere skjermbreddere som dekker hele tråden på hjulet. Det spiller ingen rolle om kuven på dekket stikker ut.

Hevesett: Bør/må også være TUV godkjent. Du får fine sett på vierkantoffroad feks dette fra Trailmaster med 4,5" løft og TUV- papirer.
http://www.vierkantoffroad.de/product_info.php/fahrwerk-hoeherlegung-hoeherlegung-fahrwerk-jeep-cherokee-xj-84-01-mit-tuev-p-905

Det går rykter om at man ikke får godkjent hevesett over 2", at hele kuven på dekket må være innenfor skjermen etc, men dette er ikke sant ifølge Risløkka trafikkstasjon. Det er ingen konkrete bestemmelser ang dimensjoner i loven.

Kontakt vegvesnets ombyggingsgruppe i nærheten av der du bor og få hjelp og gode råd underveis. Det er også der du skal vise bilen når du er ferdig å bygge, og de som jobber der er eksperter på slikt i motsetning til an vanlig stasjon.

Lykke til!
Just
Empty
Every
Pocket

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #6 på: Ma.,10,August,2015,09,27 »
Min er hevet 3" godkjent i vognkortet. Men oppbyggingsgruppa avviste blankt Amcar sin dokumentasjon basert på Jeep sine manualer, som dokumenterer bilens trekkraft, bremsesystem, speedometer og aksjoner. Så her får jeg INGEN hjelp. :(
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #7 på: Ma.,10,August,2015,16,54 »
du får hevet en jeep cherokee xj 4,5 tommer i norge det er maks heving med tuv. dette er ingen problem og få godkjent. ang dekk. så får du godkjent 32" med papirer fra amcar. vis du ikke gjør det drar du en annen plass og viser den. i haugesund jobber det folk som har litt peiling og ikke er så vanskelige. drar du til biltilsynet i stavanger(forus) får du ikke godkjent noe med mindre du kommer med en toyota prius. det er vert og ta turen opp til haugesund om man vil ha alt godkjent i vognkortet.

har hørt mye løye fra folk som har dratt og vist bilen på forus der de har alt iorden med papirer. snakker om vanlige oppbygginger der folk har papirer fra fabrikken der alt er stemplet og godkjent av verksted i norge. problemet starter når du skal vise den for de har ikke kunnskap om ombygginger. derfor velger de det enkleste og det tryggeste derfor godkjenne de den ikke. de er ikke interessert i og hjelpe deg sånn du skal få det iorden heller.


Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #8 på: Ma.,10,August,2015,17,16 »
Jeg dro en annen plass, men i historikken på bilen min står det at søknad om 31" er avslått, derfor ville ikke den nye kontrollanten godkjenne det han heller... Og det eneste tipset jeg får er å kontakte Jeep... Og det er ikke vits, det har jeg forsøkt.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #9 på: Ma.,10,August,2015,17,36 »
du må har vert veldig uheldig vil jeg tro. for jeep har levert 32" dekk på samme aksling i en annen jeep husker ikke navnet i farten. jeg vet folk har fått godkjent 32" på xj men de har vist bilen i haugesund.

det samme skal jeg gjør. har bestilt 3" hevesett på nomax og det skal komme i slutten av uken. det skal jeg godkjenne på forus i stavanger. så skal jeg godkjenne 31/32" dekk i haugesund.
« Siste redigering: Ma.,10,August,2015,17,42 av jeep92 »

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #10 på: Ma.,10,August,2015,20,20 »
Jeep AM8. Har dokumentasjonen på det... ;)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget JeepE+R

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
  • 96 ZJ 5.2 V8
Sv: Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #11 på: To.,13,August,2015,21,56 »
HardKåre: Har du tenkt på å gå rettens vei? Anke avslaget? Det at de har avvist AMCAR- dokumentasjonen din er ikke bare urettferdig, men det skal grundig begrunnes hvis de gir avslag på sånt, og da litt mer enn en sleivete kommentar. De har faktisk ikke lov til å "synse" for mye, og da må man sette de på plass.

Det er en høring på gang for at de kanskje må revidere lovene for ombygging for å få frem enkeltgodkjenninger grunnet antallet rettsaker det har vært de siste årene. Regelverket er pr i dag for rigid og det er for strengt i forhold til kravene om dokumnetasjonsunderlegg fra TUV, Produsenter osv


Jeg fikk også beskjed om å henvende meg til hovedimportør for Jeep for å rettferdiggjøre dekkene mine, men Jeep Norge hadde ingenverdensting å bidra med!
Just
Empty
Every
Pocket

Utlogget Cpt. Drum

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #12 på: To.,20,August,2015,19,11 »
Takk for gode svar alle sammen! Har hatt noen ringerunder til diverse butikker allerede og fått litt forskjellig tilbud på godkjente hevesett. Vurderer 3" trailmaster fra Nomax. Noen som har erfaring med dem? Begynner også å lete etter de rette dekkene. 33' blir for stort selv om det ser tøft ut når bilen står stille...

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #13 på: Fr.,21,August,2015,09,15 »
jeg har nettopp fått ett 3" trailmaster hevesett fra nomax.no. har ikke fått montert alt enda siden transport firmaet klarte og tulle til leveringen.
kan gi en lyd om hvordan jeg opplever bilen når jeg har fått montert alt senere i dag.

kan ikke klage på nomax.no betalingen gikk uten problemer og svarer raskt om du lurer på noe. jeg ringte nomax for og fortelle at jeg ikke hadde fått hele settet. fikk til svar etter en halvtime med nr til transport firmaet. og ba meg ringe de og høre hvor resten er for han hadde levert alt komplett. proff transport som skulle levere sette virker som ett useriøst transport firma. brukte hele 5 dager på og levere hele settet fra drammen til stavanger.
først leverte de 1 pakke med diverse deler oppi. så bruker de 2 dager på og finne resten av delene som hører til sette. hvor vanskelig kan egentlig være og levere ett sånnet sett?.

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Hva skal jeg gjøre med Jeepen vår?
« Svar #14 på: Lø.,22,August,2015,14,49 »
Har nå fått montert trailmaster sette og syns det ble bedre en originalt. Har fått kjørt noen timer med det. Og Syns ikke bilen har mustet noe av kjøre egenskapene. Var ikke så fornøyd i starten på grunn av fjørene dempet ingenting. Men etter vert ble det endel bedre. Jeg beholdt stabstaget bak på grunn av jeg kommer til og bruke den mest på vei. Er mange som mener dette staget ikke har en funksjon. Men på landevei og 80-90 km/t i svinger med mye i bilen vil det hjelpe på.