Skrevet av Emne: Kjetil`s TJ garasje  (Lest 29544 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #60 på: To., 6,Desember,2007,18,00 »
Uansett hvilket innpress felgen er laget med, så ligger det vel i sakens natur at den tåler "seg selv". Så din, og alle andres, frustrasjon rundt dette blir jo egentlig litt tullete.

Det BT ønsker å vite er vel hva økt sporvidde gjør med hjul-lager osv. Så når din TUV-godkjenning for hevesettet sier at ett gitt innpress er lagt til grunn for dokumentet, så vil jeg vel anta at dette da sikrer god nok dokumentasjon på "hjul-lager-stress"

Er jeg helt på feil jorde nå bak feil mål, eller er det noen som skjønner mitt høyttenkende resonement?
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #61 på: To., 6,Desember,2007,18,58 »
Jeg er helt enig med resonnementet til Ronny.
Og inni felgen skal det stå hvilken load den aktuelle felgen er testet for, og dette vet biltilsynet.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #62 på: To., 6,Desember,2007,19,17 »
Var vel noe i Ronnys baner jeg også mente, TuV til hevesettet godkjenner inpresset på felgen

Skal kikke på felgene og finne ut av load index på felg (som selfølgelig er godt innenfor aksellasten til bilen), og ta en telefon til BT mannen som står som saks behandler. Må finne ut hva av ekstra dokumentasjon jeg evt må skaffe til veie.

Jeg har treto muligheter slik jeg ser det.
1: Att BT sier felgene jeg har er ok
2: TuV godkjennte felger
3: Spacer TuV godkjennt spacer bygger max 30mm og det gir en ET på -5.5, altså ikke nok.
« Siste redigering: To., 6,Desember,2007,19,21 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #63 på: To., 6,Desember,2007,20,48 »
Jeg prøver en gang til...

Du må få deg et skriv som dokumenterer innpresset og lastekapasitet på felgene dine. Ligger felgene dine innenfor kravet til hevesettet er du i mål når det gjelder felgene dine.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #64 på: To., 6,Desember,2007,21,39 »
Så det man altså må ha er ett papir, som forteller at det som kan leses av med det blotte øyet, faktisk er det som står på felgen? hmmmmmmmmmmmmmmmmm

Jeg vil gjerne ha dette inn med teskje :-)))
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #65 på: To., 6,Desember,2007,22,20 »
HeHe, skulle nesten tro du jobbet hos BT Ronny, jeg mistenker at BT mannen blir mye mere blid hvis jeg har et skriv han kan lese som bekrefter det som står preget på felgen ;)

Artig med litt aktivitet i garasje tråden forresten.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #66 på: Fr., 7,Desember,2007,08,21 »
Enig med Ronny igjen  ;D Ingen vits i et papir som sier akkurat det samme som står på felgen, Load og ET skal stå på felgen, men som sagt, enkelte produsenter slurver. Grunnen til at det skal stå på felgen er nettopp at en ikke skal trenge papir. Dette blir lest av på samtlige EU-kontroller.
I forhold til MT's hjemmeside finnes det kun en type felg til denne bilen:
Art.nr350421 Størrelse15X10 Vekt23 PCD5-4 1/2 BS3 5/8 ET-58 Load2,500 Cap401216
Sjekk  http://www.mickeythompsontires.com/wheels.php?item=ClassicII

Spacer er ifølge kjøretøyforskriften ikke lov uten TÜV...
« Siste redigering: Fr., 7,Desember,2007,08,29 av thaugen »

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #67 på: Fr., 7,Desember,2007,09,24 »
...og som jeg har sagt så mange ganger før......har hjullageret det bedre om det ligger ett papir i hanskerommet? ???

Case nr. 1: -1" Spacer med "papir" ok. (Veldig bra for hjullageret å ha det papiret :P)

Case nr. 2: -2mm spacer uten papir.....OJOJOJOJOJOJ. LIVSFARLIG...uhuhhh

Gudene må være gale. ;D
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #68 på: Fr., 7,Desember,2007,10,12 »
...

Gudene må være gale. ;D

He he jeg er helt enig med deg, men de som er gale må jo være Biltilsynet!!!

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #69 på: Fr., 7,Desember,2007,17,48 »
Etter lange tider med fusk, turtalls jaging og feiltenning virker det som om jeg har funnet feilen.

Jeg hentet frem feilkodene ved å vri tenningen på, av, på, av, på fikk frem kode 12 og 24. 12 er at strøm har vært koplet ifra de siste 50 start forsøk og 24 indikerer feil på TPS`en. Bestillte ny TPS og monterte den idag, ingen jaging ingen fusk ;D

Den gamle senoren manglet pakning så det har etter alt og regne blitt dradd inn falskluft den veien derfor fusk og ujevn gange.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #70 på: Fr., 4,Januar,2008,23,52 »
Nå har ikke jeg finlest denne tråden, men inne i felgen står det hvertfall max load 2500lbs, så ganges dette med 0,4536, da får du ut vekt i kg som blir 1134kg...
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #71 på: Lø., 5,Januar,2008,16,22 »
Jeep har også funnet stempelet med 2500lbs, så felg burde ikke være noe problem, venter på skriv fra Amund på Bg nor at det finnes TuV godkjennte felger med tilsvarende inpress som de som står på bilen og det burde dokumentere at hjullager tåler inpresset.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #72 på: Lø., 5,Januar,2008,16,28 »
Fikk montert fremre mellom aksling i natt (greit med litt privat arb på natta) jeg bytta kryss og cv leddet desverre ingen bilder.
Med snø mengdene som har lavet ned i natt og idag var det ikke noe for tidlig og ha fungerende 4x4.

Forresten fryktelig pinlig og måtte parkere ved postkassene med kun 10 cm snø, Land Cruiseren stod ikke parkert i bunnen en eneste gang i hele fjor vinter. Men nå står Jeep`en parkert i gården med snø til støtfangerene ;D
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #73 på: Lø., 5,Januar,2008,16,34 »
Om papiret til Amund holder, så er det veldig fint.

Men hvor vanskelig for uniformene er det å se en utskrift fra en leverandør av slikt (f.eks. www.orc.de), hvor de selger felger med identiske mål - med papirer. Da må vel også dette holde som "bevis" på at dette er "greit"

Eller vil jeg da bli uglesett av uniformen? "Du gutten min, du har laget denne hjemmesiden du, for å lure meg med forfalskede dokumenter". Synes jeg hører det allerede........
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #74 på: Sø., 6,Januar,2008,20,58 »
Jeep har også funnet stempelet med 2500lbs, så felg burde ikke være noe problem, venter på skriv fra Amund på Bg nor at det finnes TuV godkjennte felger med tilsvarende inpress som de som står på bilen og det burde dokumentere at hjullager tåler inpresset.

Er enig med Ronny ang papir eller ikke papir. Men jeg syns det er veldig rart hvis BT godkjenner TUV papirer fra en annen felgprodusent. Felger kan jo være forskjellig, det kan være forskjellig legering i aluminiumen, dessten så er det forskjell i forhold til styrke. noen har tykke eiker, mens andre felger har nesten ikke hull engang. TUV godkjenninger er dyre, og de færreste tar seg ikke råd til det. Tror neppe BT godkjenner en ikke-TUV godkjent felg, bare fordi en annen felg med samme mål HAR TUV. Is åfall så vil de være med på å ødelegge hele vitsen med TUV godkjenninger.
Er jo akkurat dette vi har kranglet så busta har fyki om her tidligere. Noen som ønsker å kopiere TUV papirar på Procomp hevesett kjøpt hos BGnor, også kjøper de selv hsamme hevesettet fra statene til 2/3 deler av prisen, men der får de ikk eTUV. Da er BGnor ganske strenge ang. det å ikke lever ut papirer. Men de hjelper deg gjerne med anbefalinger og kopierer andre felgers TUV papirer for at du skal få godkjent dine ikke-TUV-godkjente felger.
Nei nå går det snart rundt for meg her. . . . .

WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.