Skrevet av Emne: Kjetil`s TJ garasje  (Lest 29474 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Kjetil`s TJ garasje
« på: Fr.,27,Juli,2007,16,47 »
Etter 1 år med Landcruiser 70 85 mod med det det medfører av rust og vedlikehold var lysten på nyere bil absolutt tilstede. Etter litt leiting dukket det opp en TJ i Bergen med heving og store hjul til en rimelig penge, perfekt! Problemet var at bilen hadde mangellapp og var begjært avskiltet.

Bilen ble kjøpt i Juli 2007 og det ble en fin kjøretur over fjellet til Kristiansand med ny bil, den stod da på 33" BFG AT dekk, procomp 4" hevesett sammen med et bodylift på 1".

Bilen har vært i Tarje (360) sitt eie i flere år og har deltatt på flere treff.
Akslinger kom fra Steffen (Birkelandjeep) sin Sahara og utvekslingen på 3.07 passet ikke 2.5 literen veldig bra. Turboen hjalp endel på draget men 4. gir gikk trått og 5. gir var jeg aldri innom. I tillegg brukte den 1.7 liter på mila på denne turen!! Kort tid etter jeg kom hjem tok jeg en tlf til 4x4 supply og bestillte 4.88 dreving og 2x ARB. Jeg bestemte meg for å plukke av turboen mye pga fusking og ujevn gange, men også pga bensin forbruket.

Posering mitt i mellom Odda og Haukeli en plass.


Bilde av ny bilen og gamle bilen.



Specs nå:
Hevet 4" med Procomp stage II
Bodylift 1" med Performance Accessories
33" 12.5" Interco TrXus MT på 15"x 10" MT classic II felger.
 ;D Alt godkjennt og skrevet i vognkortet ;D

4.88 utveksling i aksler med ARB sperrer.
Justerbare Teraflex trackbars fremme og bak
JKS quicker disconnects
ORO styre og paralellstag

2 Do liste:

Lakkere vinsjen
Montere SYE
Lage kanalbeskyttere
Lage tank beskytter i 3mm syrefast
2 strøk owatrol og to strøk arcanol på aksler
Bytte slavesylinder cluch
Bytte bremser og calipere fremme
Bytte vannpumpe
Sandblåse fangere og lakkere opp igjen
Godkjenne heving og dekk ENDELIG GODKJENNT ;D
Lage highlift feste på reservehjuls holderen
Demontere Turbo og bygge tilbake tenning til orginalt
Bytte tromler og bremsesko bakkosta nesten et øye men er gjort
Montere 4.88 dreving og ARB sperrer begge akslinger ;D
« Siste redigering: Fr.,14,November,2008,17,07 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #1 på: Fr.,27,Juli,2007,18,25 »
Ta turboen AV sa du? Det er en grunn til at noen tok bryet med montasjen og jobben med å få det til å fungere. Hvorfor vil du demontere?
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #2 på: Lø.,28,Juli,2007,12,52 »
Ta turboen AV sa du? Det er en grunn til at noen tok bryet med montasjen og jobben med å få det til å fungere. Hvorfor vil du demontere?

Fordi det ikke fungerer helt hundre ;) Den fusker når ladetrykket ligger og varierer mellom vakum og trykk, tidligere eier hadde blitt fortalt at det var bensin trykks regulatoren som gjorde dette. Men når turboen spinner opp og trykket ligger der det skal går det bra  :)

Har prata med en tuning sjappe hjemme og de mener på at hvis jeg spanderer på bilen datasprut til 5000 vil det fungere veldig bra, noe jeg ikke tror jeg gidder nå.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #3 på: Ma.,13,August,2007,19,21 »
Kuler til styrestag og stabstaget er utslitte og må byttes, det er nok dette sammen med en løs styredemper som er grunnen til vibrsjonene jeg har skrevet litt om i TJ tråden.

Jeg har også slitt litt med periodiske startproblemer og et turtall som jager.
Startproblemene kommer nok av ASD releet og dette er bestillt, men jeg har funnet trikset slik at releet slår inn ;)
Turtalls jagingen kommer mest sannsynlig av en nedsotet tomgangs regulator, denne ble renset i dag og det ser ut til og ha hjulpet.
« Siste redigering: Fr.,14,November,2008,17,08 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #4 på: Ma.,13,August,2007,19,32 »
Det blir tid til og kjøre litt også, fra kjøring på Evjemoen med Kristiansand offroadklubb.
Bilen kommer seg absolutt bra frem, men går altfor fort på 1 Lav, men oppskriften på dette er på vei. Det gøye med denne kontra Landcruiseren er at jeg kan klatre kneiker jeg bare kunne drømme om før, pga nesten dobblet klaring i fronten ;D



Veldig beskrivende bilde på hvordan turbo og klatring er, rykk og napp. Bensin turbo er nok best på veien og ikke i skogen.




« Siste redigering: Fr.,22,Februar,2008,00,33 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #5 på: To., 6,September,2007,20,41 »
Har plukket av turboen idag, gikk faktisk veldig greit bortsett fra et rør på eksosen som måtte kappes.
Og dommen... bilen går dårligere, men med mye mindre fusk. Prøvde den litt i L4 i en løype jeg har kjørt et par ganger og den var lettere og kjøre nå ikke så mye rykk og napp. En annen ting er at eksosen ble noe høylytt så må kanskje inn med lyddemper til.
Men for nå er det ;D og det beste av alt turbokittet er allerede solgt ;D ;D

Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #6 på: To., 6,September,2007,20,44 »
Nå som turboen er av lurer jeg på hvordan luft og bensin styres orginalt, er det luftmassemåler på denne motoren? Bensintrykket mitt er justerbart, grunntrykket ligger på 1 bar noen som vet hva bensintrykket er orginalt?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #7 på: To., 6,September,2007,21,46 »
Bensintrykk er i følge Haynes på 49psi
« Siste redigering: On.,31,Oktober,2007,18,07 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #8 på: Ma.,10,September,2007,10,36 »
Ingen som kan hjelpe meg med boksene i motorrommet? har funnet ut av det, boksen på luft inntaket er en resonans boks og den andre er en vakum boks etter alt og regne.
« Siste redigering: Ti.,11,September,2007,18,20 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #9 på: Ti.,11,September,2007,18,17 »
Idag har jeg bygget eksos anlegg, eller bygget videre på det som var der fra før. Har flyttet katalisatoren frem og satt inn en simons demper under skliplata. Lyden ble mye mere behagelig nå, nok lyd samtidig som det ikke er for mye.

Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #10 på: Ma.,24,September,2007,19,43 »
Pokker røk en slange ut av radiatoren igår, resultat vaaarm motor og mulig blåst toppakning. Kan ikke se noe vann i olja eller olje i vannet, men har fått variasjoner på oljetrykk som ikke lover bra :( plutselig så dropper trykket fra litt over halvt til 1/4... mener på at trykket tidligere har vært stabilt på halvt, hva viser dere andres oljetrykks måler?

Skal få testet kompresjonen på alle sylindrene i morgen så vet jeg mere...
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #11 på: To.,27,September,2007,20,38 »
kompr: 10,2 10,5 9,5 og 10 jevnt og fint

Når jeg startet den idag var det 0 oljetrykk :o syns det virket noe mistenkelig og riglet litt på trykkføler og vips ok trykk ;D Det enkle er ofte det beste!

I helgen blir det litt arbeid før besøk hos BT på onsdag, lurer på åssen det går ???
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #12 på: To.,27,September,2007,22,25 »
Er det Bestop oversize tire carrier du har? Er du fornøyd med den? Jeg vurderer samme, men er litt skeptisk til om den virkelig tåler 35"ere...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #13 på: To.,27,September,2007,23,14 »
Tror det er det ja, ikke noe slark i det heletatt med 33" så skulle tro den tåler 35" også.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #14 på: To.,27,September,2007,23,23 »
Tror det er det ja, ikke noe slark i det heletatt med 33" så skulle tro den tåler 35" også.

Ok, godt å høre. Har prøvd å finne en løsning hvor holderen ikke hviler på bakfangeren, og Bestop og Or-Fab er de eneste jeg finner. Or-Fab sin virker ganske mye mer solid, og skal tåle 39" dekk, har plass til 2 jerry kanner og feste for hi-lift. Problemet med den er at den ser ut til å stikke veldig langt ut bak (pga plass til jerry kannene). Så, det ser ut til at det blir Bestop sin løsning. Tror du det er mulig å lage til feste for hi-lift på den?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt