Skrevet av Emne: Dau 3.1 TD  (Lest 6828 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Dau 3.1 TD
« på: To.,31,Oktober,2013,15,29 »
Hadde før en Cherokee XJ 2,5 TD som var sprek som en loppe. Nå har jeg en Grand Cherokee WJ 3.1 TD som er dau som en sild.
Har renset turboen uten at det hjalp. Hvordan er din 3.1? Er du fornøyd når du tramper på gassen eller, som meg, skuffet over slapp akselerasjon? Er det noen triks for å få mer ut av disse påståtte 140 hester?


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #1 på: To.,31,Oktober,2013,19,43 »
En frisk 3,1 skal være ganske kjapp opp til 70-80 km/t iallefall.
Opp mot 100 km/t begynner det å gå noe tregere. Men i vanlig trafikk er den forsåvidt rask nok syns jeg da. Fikk den omprogrammert til 169hk/425 Nm for 4 år siden, og litt forskjell ble det jo.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #2 på: Fr., 1,November,2013,08,31 »
Hei Teerex.

Står til?

Hva det med såkalt "chiptuning"? Hvilken leverandør - og pris - valgte du? Høres litt lokkende ut, hvis ikke for dyrt.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #3 på: Fr., 1,November,2013,13,15 »
Det kostet vel 4-5000 kroner, husker ikke helt. Det er en lokal chiptuner her jeg bor.
Men bilen må jo være i orden før man gjør dette.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #4 på: Lø., 2,November,2013,01,14 »
Jeg synes også min 3.1 TD er temmelig kjapp opp til de hatigheter Teerex beskriver. Hadde før en 2.5 TD og den var ikke like kjapp og bråka mye mer på høyere turtall!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #5 på: Lø., 2,November,2013,14,07 »
Jeg er enig i det teerex sin beskrivelse av ytelsen til 3.1 TD, og legger til at original 3.1 TD er lynrask i starten, for eksempel ut av et lyskryss. Det er ikke mange biler som kan vise til samme eksplosive ytelse ut av "startblokken" :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #6 på: Lø., 2,November,2013,14,13 »
Det har vel litt med at 1. gir er relativt lavt giret.
Har ikke prøvd så mange andre biler med turbodiesel og automat men vil anta de fleste nye er ganske kjappe.
Jeg hadde en XM TD automat, den var ikke direkte rask i starten.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #7 på: Lø., 2,November,2013,14,16 »
Jeg har prøvd mange. Et fellestrekk for moderne dieselbiler er turboforsinkelse som gir en ganske annerledes følelse ut av lyskryss. Med jeepen er det enkelt å smette inn i trange luker i rundkjøringer for eksempel.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #8 på: Lø., 2,November,2013,20,07 »
Jeg har prøvd mange. Et fellestrekk for moderne dieselbiler er turboforsinkelse som gir en ganske annerledes følelse ut av lyskryss. Med jeepen er det enkelt å smette inn i trange luker i rundkjøringer for eksempel.
Veldig enig! :-) Liker 3.1 veldig godt jeg og digger lyden på de! :-D
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #9 på: Lø., 2,November,2013,21,17 »
Jeg digger fraværet av motorlyd i høyere hastigheter (90-100 km/t) etter at jeg monterte mystery switchen  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #10 på: Ma., 4,November,2013,21,07 »
Min var kjapp som de fleste her beskriver men mistet plutselig til tider "draget".
Kobla bort vakumslangen til EGR klokka.
Det ser ut til å ha løst problemet for nå... (Bank i bordet)
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #11 på: Ma., 4,November,2013,23,28 »
Ja bare å få vekk det egr dritet!  :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #12 på: Ti., 5,November,2013,15,28 »
Veldig interessert i å få vekk slangen, men hvordan ser den ut. Er det noen som har tatt bilde?
Jeg er litt redd for å kobble bort noe som ikke burde kobbles bort.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #13 på: On., 6,November,2013,00,38 »
« Siste redigering: On., 6,November,2013,00,42 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #14 på: On., 6,November,2013,10,06 »
Takk Teerex,

Så, man bare napper av det tynne vakuumrøret som går inn på EGRn - på det lille røret på venstre i bildet av EGRn du lag inn.

Man skal også blokke av vakuumrøret og kanskje også røret på EGRn?