Skrevet av Emne: Dau 3.1 TD  (Lest 2069 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #30 på: Ti., 3,Mars,2020,01,13 »
Det EGR gjør er å slippe eksos inn i innsuget for å senke nivået av NOX eller noe slikt ved visse turtall/gasspådrag. Altså resirkulere deler av eksosgassene og senker vel forbrenningstemperaturen.
Og dermed samtidig forårsake mere sotavleiringer i motoren, særlig dersom motor eller turbo begynner å bli slitt og/eller bruker litt olje.
Nei spiller ingen rolle hvor, så lenge eksosen blir blokkert. Med vakuum frakoblet er eksosen også alltid blokkert, så lenge EGR-ventilen er i orden.
Motoren går vel trolig litt bedre vil jeg tro, iallefall har den det bedre. Men går kanskje litt varmere. Men det har jeg ikke merket noe til iallefall.
Har dratt 4-tonns henger i relativt bratt stigning på litt over halv gass i sommertemperatur uten tegn til høy temperatur.
« Siste redigering: Ti., 3,Mars,2020,01,17 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Vaslestad

• 258 CID
  • *
« Svar #31 på: Ti., 3,Mars,2020,15,15 »
Hmm. Ja, det forklares jo med at man reduserer NOx-produkter ved å få ned temperaturen i forbrenningskammeret på denne måten. Og da skulle jo blokkering av EGR/eksos gi noe høyere forbrenningstemp. Hvor sunt det er for toppene på VM 531 kan man kanskje lure på? De har det vel forekommet sprekker i selv med intakt EGR-system... Men kjølesystemet er vel såpass at det ikke gir noen særlig økning på kjølevanntemp. i praksis. (Og man kunne sette inn en termostat som åpner på lavere temperatur for å øke kjølingen litt.) Men klart denne sotingen heller ikke er direkte bra i motsatt tilfelle. Vet ikke jeg, kanskje et valg mellom onder. Først skal jeg få kickdown-wire i orden, så får vi se.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #32 på: Ti., 3,Mars,2020,18,23 »
Jeg fikk min chippet i 2009, altså omprogrammert med ut og innlodding av nye chip'er i ECU. Siden 3,1TD ikke støtter standard OBD2/EOBD fullt ut.
Skal vel være ca 170 hk og 425 Nm nå såvidt jeg husker.

EGR koblet jeg nok ut våren 2014, ut i fra datoen på bildet jeg tok da.
Har bare kjørt drøyt 30.000 km siden da, men har dratt mange tunge hengerlass med minigraver, bilhenger osv. uten at det har medført noen overoppheting eller problemer relatert til topper eller toppakning.
Har kanskje vært heldig, men tror ikke disse motorene er fullt så svakelige som ryktet sier  :P

Faktisk satte jeg tidlig inn termostat med høyere åpningstemperatur i et forsøk på å få litt bedre varme i bilen.
80 grader er standard men jeg har hatt 82 grader hele tiden, og brukte 88 grader om vinteren i noen år.
Men etter at jeg fant ut hvordan man renser varmeapparatregisteret så er det evig nok med 82 grader. Og slipper problemet med el-vifta som går konstant (måtte ta ut sikringen til den om vinteren når jeg hadde 88 graders montert).
En gang da jeg dro bilhenger med bil på om vinteren glemte jeg at el-vifta var deaktivert, med ganske for høy temperatur som resultat. Det var i 2015, men det gikk bra den gangen også  :)
« Siste redigering: Ti., 3,Mars,2020,18,31 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget Vaslestad

• 258 CID
  • *
« Svar #33 på: On., 4,Mars,2020,17,36 »
Sjekket nøyere i dag og skjønte at jeg hadde tatt feil av vaierne, den som virket slakk og rar må gå til cruisecontrollen (som jeg neppe vil bruke så mye uansett). Hadde ikke sett den tredje som sitter under på motsatt side, dette må være kickdown/TV-wiren siden den har den hvite klipsen som gjør det mulig å justere stramming. (Så YouTube-video om dette i morges, men ikke på 3.1 TD motoren, den sitter ikke helt sånn på bensinmotorene.)
 Hvor mye den er strammet vil påvirke giring, og den kan strekke seg litt over tid (20 år..?). Var aldri noe tema med dette på forrige bil (1996 Chevrolet Blazer) som jeg hadde i 8 år, like pigg og god i giringa etter 325000 - men for meg er automatgirkasser fortsatt noen littegrann mystiske innretninger, særlig med såpass mye elektronisk styring involvert samtidig. 

I alle fall er wire og returfjær i orden skjønner jeg nå, men ser det kan være interessant å prøve på litt justering der.

Kassa girer forsåvidt pent, men med mye gasspådrag i motbakker går den litt vel fort til 3. gir og blir bare hengende der, og aks. fra ca 50-60 og opp til 80-90km/t går derfor treeeigt.

Er den kanskje sånn at man må være litt mer aktiv mht. å koble ut/inn OD for å få den til å oppføre seg mer som man vil under varierende forhold? Spør bare fordi jeg ikke vet helt hvordan den normalt "skal" gire.

Har studert trådene her om lockup og "mystery switch" ganske nøye, men her er det ikke gjort noe på min, ennå... Vil ha den til å gire mest mulig fornuftig i utgangspunktet først, så får vi se...

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #34 på: On., 4,Mars,2020,20,21 »
Har aldri kjørt noen annen WJ enn min egen, men den har alltid girt stort sett eksemplarisk syns jeg.