Skrevet av Emne: Dau 3.1 TD  (Lest 6832 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #15 på: On., 6,November,2013,16,44 »
ja evt. klemme sammen vakuumslangen på et eller annet vis, men den er kanskje for stiv for det.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #16 på: Ma.,11,November,2013,18,29 »
Nå kom faktisk problemet litt tilbake hos meg..  >:( Tenker jeg løser ventilen og setter inn blending om mulig, tilfelle den har hengt seg opp. Men siden problemet kommer og går, kan d også være en dyse som fusker osv. Mange mulige årsaker å ta fatt i... :-)
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #17 på: Ti.,19,November,2013,14,37 »
En liten oppdatering på feilsøkings prosjektet mitt, for de som lurer...
Problemet med dau bil ble ikke borte etter å ha blendet EGRn fra innsuget. Derimot fant jeg ut at
det forsvant hver gang jeg rikset i kontakten til tempsensorene som sitter på andre siden. Jeg vet også at
disse har gjort at lyset blinker litt innimellom pga de påvirker inn og utkobling av
glødingen, som jo trekker en del strøm... Ser at flere har loddet disse fast pga dårlig kobling originalt.
Jeg renset de med elektrorens og sprayet inn en annen kontaktspray ment for batteripoler. (Biltema vaselinspray)
Nå har jeg kjørt i en liten uke uten antydning til effekt tap eller blinking i lyset. Tomgangen er også dønn stabil.
Så får vi se hvor lenge det holder... BANK I BORDET !!!  ;)
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Dau 3.1 TD
« Svar #18 på: On.,20,November,2013,11,44 »
Bra å høre! Er så morro når man klarer å finne ut sånne ting selv og sparer verkstedkostnader :-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #19 på: Fr.,22,November,2013,15,37 »
Bare litt tilbakemelding.

Etter en del tvil, så koblet jeg bort vakuumrøret til EGR ventilen i går. STOR forskjell. 

Eneste ulempe er min dårlig samvitighet for miljøeffekten av dette:(

Kan hende jeg setter den tilbake etterhvert.


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #20 på: Fr.,22,November,2013,15,46 »
miljøeffekten?  :P
Med det forbruket disse bilene har i forhold til dagens dieselsparebøsser så spiller det helt sikkert ingen som helst rolle  ;D
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Dau 3.1 TD
« Svar #21 på: Lø.,23,November,2013,10,20 »
Er helt enig, dessuten så forurenser de ikke mye forde da! :-P Går fint igjennom EU-kontroll også uten egr ;-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #22 på: On.,27,November,2013,13,30 »
Det var det jeg lurte på. Om man kunne gjennom EU kontrollen uten tilkoblet EGR.

Så bra. Da er min "dårlig samvitihet" beroligget:)

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #23 på: Sø.,29,Desember,2013,21,35 »
Kom over denne linken fra at utenlandsk forum angående dau 3.1 og tempsensorene... :
http://www.jeepforum.com/forum/f310/wj-2001-diesel-throttle-intermittent-limp-mode-help-1243870/
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #24 på: Fr.,28,Februar,2020,12,57 »
Hei,
Drev og forsket litt på dette i går kveld, mht at min 1999 3.1 ikke har noe særlig pepp med gassen i bånn i motbakker osv. Girer ikke ned helt som man skulle forvente heller, når man vil ha litt ordentlig aksellerasjon, motbakker/motorveipåkjøring o.l.
 
På et forum det var henvist til var det en som nevnte at det går en wire ned til girkassa fra gasswire-mekanikken oppe, og at denne wiren ned til girkassa kan ha en defekt returfjær som gir disse symptomene.

Dette sjekket jeg nå, ser jo hvordan dette skulle fungert mekanisk - og det må være tilfelle hos meg at returfjær er knekt eller rustet fast, med gasspådrag står denne wiren ned til girkassa bom stille (øvre ende) med "slakk" der den skulle fulgt med gasspådraget.

Noen som vet hvordan man best kommer til punktet der denne wiren kommer ned ved girkassa og hvordan dette returfjær-arrangementet sitter/fungerer? Går denne wirekoblingen bare til en sensor eller noe på girkassa?

Har ikke hatt bilen så mange ukene, er ikke lommekjent rundt på den og mangler manualer foreløpig...



 

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #25 på: Sø., 1,Mars,2020,21,17 »
Etter litt nærmere sjekk i går har jeg lokalisert hvor på girkassa denne wire'n kommer inn. Returfjær er hel, og mekanikk ellers virker ok, men alt tyder på at det er et brudd på vaieren inni strømpa et sted. (merkelig, endene ser helt fine ut). Enden oppe i motorrommet går altfor lett og har opplagt ikke tak i festet m/returfjær i motsatt ende.  Hvis noen har en delebil en slik wire i ok stand kan plukkes av er jeg derfor interessert, ellers må jeg bare prøve å finne et delenummer på den og bestille en ny.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #26 på: Ma., 2,Mars,2020,04,03 »
Ser ut som det er denne du trenger, men den er visstnok ikke så enkel å oppdrive ny iallefall.

52104232AA cable throttle valve

https://www.moparpartswebstore.com/p/Jeep__/CABLE-Throttle-Valve/42369322/52104232AA.html
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #27 på: Ma., 2,Mars,2020,23,20 »
Mulig det er den riktige, ja, takk for tips.  Men etter litt fundering og sjekk: De har billige wire "rep-sett" for sykkel på Biltema med to wiretykkelser og ymse små låsedingser til endene. Så tror jeg heller trer gjennom en ny wire i den gamle "kabelen", burde være mindre jobb også. Lett belastning på denne wire'n, så det må duge i massevis. Har tenkt at EGR-ventil skal også sjekkes/renses etter hvert. Kjekt å finne feil som er nødt til å gjøre bilen kjekkere å kjøre når de blir fikset...



 

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #28 på: Ti., 3,Mars,2020,00,40 »
EGR-ventilen koblet jeg ut for mange år siden. Dvs. blokket vakuumslangen og innløpet i EGR. Det funker jo så lenge EGR-ventilen ellers er tett, men ikke om den er defekt.

Har også en "blocking plate" for EGR liggende, kjøpt billig på ebay. Men har ikke montert den ennå.
Usikker på om en slik helst bør monteres mellom EGR og innsug eller mellom eksos og EGR. Får se hvor den passer best.
Selve utløpet i eksosmanifolden kan jo blendes hvis man først er i gang. Og evt. fjerne hele EGR-greia.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Dau 3.1 TD
« Svar #29 på: Ti., 3,Mars,2020,00,47 »
Så lenge eksosen ikke kommer noen vei via ventilen spiller det vel liten rolle hvor det blokkeres? Men går motoren merkbart bedre med deaktivert EGR enn med velfungerende EGR? Plugging av vakuumslangen til EGR-ventil virker jo ellers enklest.