Skrevet av Emne: Motorbytte i TJ  (Lest 65800 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjetil

• 360 CID
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #150 på: Ti.,20,Mars,2007,06,10 »
Sitat
Hvorfor må man  nødt til å finne opp kruttet på nytt?

Har vel egentlige ikkenoe med å finne opp kruttet på nytt. Heller mangel på muligheter!!

Hvis du finner en 4.0L til 4,6L V8 av moderne type som kan passe inn, så er jeg absolutt åpen for forslag, men jeg finner INGEN !! 4,7L kunne med et ramaskrik ha gått hadde det ikke vært for ant HK.

4,7L på 245hk = nesten 90.000,- i avgifter og hvis ikke noen har tenkt til å sponse meg med den summen, så har jeg ikke råd! Ei heller tålmodighet til å vente i 4 år til før det er "gratis".

lt-1 motoren er jo fra 260 hk og oppover, hvis du ikke har funnet en 5.0 liters utgave da fra en buick stasjonsvogn
Så avgiftene blir jo høyere en på 4,7 litern.........

En 5,2 grand motor må være enklere å montere en en chevy  avgiftsmessig er jo den på 220 hk...
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

• Gjest
« Svar #151 på: Ti.,20,Mars,2007,16,35 »
Sitat
Hvorfor må man  nødt til å finne opp kruttet på nytt?

Har vel egentlige ikkenoe med å finne opp kruttet på nytt. Heller mangel på muligheter!!

Hvis du finner en 4.0L til 4,6L V8 av moderne type som kan passe inn, så er jeg absolutt åpen for forslag, men jeg finner INGEN !! 4,7L kunne med et ramaskrik ha gått hadde det ikke vært for ant HK.

4,7L på 245hk = nesten 90.000,- i avgifter og hvis ikke noen har tenkt til å sponse meg med den summen, så har jeg ikke råd! Ei heller tålmodighet til å vente i 4 år til før det er "gratis".

lt-1 motoren er jo fra 260 hk og oppover, hvis du ikke har funnet en 5.0 liters utgave da fra en buick stasjonsvogn
Så avgiftene blir jo høyere en på 4,7 litern.........

En 5,2 grand motor må være enklere å montere en en chevy  avgiftsmessig er jo den på 220 hk...

Nja, det finnes faktisk en enda mindre LT1 motor, den ble brukt i 2 år (?), og satt i Impala (ikke SS utgaven).
Den er på 4,3 liter og har moderat effekt.  Den har borring som en 305 (5 liter) , men slag som en 327 (hvis jeg ikke husker helt feil).
For å si det mildt, en "noe" udde motor.  Men så lenge en sliter med fru. halvorsen, så....

Problemet med avgiftene er at de er sterkt progressive ved volum, faktisk vesentlig mer enn effekt.

Utlogget LesPaul

• 304 CID
  • **
  • 2000 mod TJ
« Svar #152 på: Lø.,24,Mars,2007,15,53 »
Virker som om alle her på forumet vet hvordan man skifter en motor.
Jeg hadde ikke visst hvor jeg skulle begynne engang.  ::)  Det må da være masse jobb.

Ingen snarveier for å skremme litt mer hester ut av 2.5 motoren? Det må da bo mye mer enn 120 hester i den. Med så stort volum.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

renegade

• Gjest
« Svar #153 på: Lø.,24,Mars,2007,17,32 »
Jeg hadde ikke visst hvor jeg skulle begynne engang.  ::)  Det må da være masse jobb.

Ingen snarveier for å skremme litt mer hester ut av 2.5 motoren? Det må da bo mye mer enn 120 hester i den. Med så stort volum.

Beklager, det er nok ikke enkelt eller billig å få vesentlig mer effekt utav denne motor'n.

Dette er i prinsippet en steingammel motor, med aner tilbake til "Go Devil" motor'n hvis jeg ikke husker helt feil.
Lav komp, sløv kam, små ventiler osv. osv.

Eneste praktiske måten og få noe utav den motor'n er kompressor eller turbo.
Og ingen av de er spes. billig (hvis du ikke er dyktig til å skru selv).

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #154 på: Ma.,26,Mars,2007,06,15 »
Apropo 2,5 litern..

Datt innom en siden for en stund siden. Hvor det var noen som hadde satt på en sylindertopp på en 2,5 til en annen type chrysler. Den var 16 ventiler mm. Da hoppet 2,5 opp i 160 hk.. eller mer. Men husker ikke helt hvor mye..

Men etter reboot av pc`n på jobb forsvant den linken..
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget overland

• 360 CID
  • Shit in - shit out
« Svar #155 på: Ti.,27,Mars,2007,08,40 »
Skal definitivt ikke skryte på meg noen ekspertise på 2,5 literen.  Men om det er samme motor som satt i enkelte CJ 7'ere i hine hårde dager så mener jeg at det egentlig er en V8 som ble delt i to (litt enkelt sagt).  Tror muligens det var en Buick V8 som stod som mal for denne operasjonen i forbindelse med behovet for en mere bensingjerrig motor.  I så fall er det mulig at et topplokk fra denne V8 passer, ikke vet jeg.  Noen påstår også at 2,5 literen er i samme familie som Chrysler Neon/Stratus/Grand Voyager m.fl. sin motor.  I så fall er det en masse trimmingsutstyr tilgjengelig.  På grunn av det relativt romslige kubikkinnhold i motoren burde det definitivt være mulig med mere enn 120 hk i motoren.  Dessverre kan nok hestene komme litt høyt oppe i turtallsregisteret, og det er jo ikke alltid like greit på en terrengbil.  Tror det finnes ferdige sett med kompressor eller turbo, fordelen da er at hestekreftene kan komme litt lenger nede på turtallsskalaen.  Konklusjon:  Det er masse morro som kan gjøres med 2,5 literen også!! 
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #156 på: To., 5,April,2007,00,03 »
Har ikke sjekket grundig rundt det å skremme opp 2.5L annet enn turbo / kompressor. Men i mitt tilfelle, så er det bunndrag og lyd som er viktig. Og ingen av de to kriteriene er noen særlig grad forenelig med de to alternativene. Så da ble det alternativ 4. = V8.  ( Alt 3. = V6 ).

En turbo / kompressor vil gi deg mer enn nok futt, men kun i det turtallsområde Jeepen aldri befinner seg på. Men ønsker man en gateracer, så er de to alternativene best/ enklest.....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Turbo.TJ

• Gjest
« Svar #157 på: To., 5,April,2007,09,11 »

Jeg er vel den som har mest erfaring med 2,5 og turbo. Som jeg har sagt før så er dette fryktelig mye arbeid.Ikke "bare" å sette inn en turbu,fryktelig mye annet som skal gjøres og,men er du over middels hobbymekaniker x 10 da er det jo bare å hoppe i det. Kostnad rundt 25-30.000.-- (og da gjør du alt selv) Men det går godt,med mye dreiemoment (T3.) Kjør på...

Utlogget Ronny

• 360 CID
« Svar #158 på: To., 5,April,2007,13,47 »
God kollega på jobben har TJ med kompressor og 2,5. Finfin lyd, finfint drag og sterk som tusan. "Enklere/renere" jobb enn turbojobb?

Men Overland..... 2,5 og 2,5 er ikke likt. 2,5 (2,46?)til YJ er mye likt 2,2 liters "verdens-motoren" til Mitsubishi. (Som også Chrysler syslet med). 2,5 til TJ er en egen "ny" motor. Men mulig du kanskje har rett, og det finnes enn 3. eldre 2,5 liter?

Men du har helt rett i en ting. 2,2 og 2,5 old style er en artig sak. Mye snacks i Performance-katalogen til Mopar.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget LesPaul

• 304 CID
  • **
  • 2000 mod TJ
« Svar #159 på: To.,12,April,2007,21,43 »
Hadde han noe problemer med overtrykk eller svak bensinpumpe eller?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #160 på: On.,18,April,2007,14,47 »
Da løsnet det litt fra Novak sin side. Delene sendes iløpet av denne uken
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #161 på: Fr.,27,April,2007,17,30 »
Nå ringte posten og sa de hadde en søt pakke fra Novak i statene. Den blir kjørt ut imorgen!!

JIPPI!!
[/b]
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #162 på: Fr.,27,April,2007,18,21 »
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #163 på: Fr.,11,Mai,2007,15,27 »
Her står det nye grisehjerte:

Min garasje

Webredaksjon JCN

renegade

• Gjest
« Svar #164 på: Fr.,11,Mai,2007,15,52 »
Hmmm, det reimhjulet nede til høyre, går det klar av rammevangen ?