Da drar jeg denne tråden frem fra glemselen igjen...
Ble litt inspirert etter en regntung søndag i Svinndal.
Uansett, har funnet ut at en Chevy '96 Vortec 5.0 liter akkurat sniker seg innenfor de 230hk som tilsynet har oppgitt til Stein.
Den har 220 hk som standard.
Skulle gjerne hatt en '97 modell 5.3, med da stiger effekten til 285 hk eller så, og det spørs vel om det er spieselig for VaV.
Denne mener jeg kommer med støpejernsblokk og alutopper. Ulempen er at den bruker et noe snedig system på injection siden. Den har en sentralt plassert injector, med en 8-beinet slange "edderkopp" som så går ut til hver sin tilkobling ute ved hver innsugsventil (i innsuget). Så ut som en artig løsning...
Har kommet over en story hvor en kan konvertere et marineinnsug til denne motor'n, da kan en bruke vanlige injectorer osv.
I tillegg, så mener jeg å ha lest at en muligens også kan bruke et LS-type innsug, men da sliter en med tenningen, da må en muligens bygge om til "coil-på-hver-plugg" tenning. Og da blir det vel så dyrt at det ikke er så veldig aktuelt.
Denne '96 Vortec 5000 motor'n har typebetegnelse L30, og det kan se ut som om den kun kom i '96, men det har jeg ikke verifisert. Kom vel også med 4L60 automaten, det er jo ei fin kasse.
Det som er helt sikkert, er at jeg ikke liker manuell i skogen...
Snakker litt mer med meg selv...
Har søkt litt hist & her ang. den Vortec 5 liter'n. Den ble kun brukt i "truck" chassiene, dvs. pickups, suburban o.l.
Den ble brukt fra 96 til muligens 2002, ihvertfall til 99.
Den er basert på den gamle blokka, hvilket betyr at blokkfestene er den gamle trekanten. Det igjen betyr at det er et bedre utvalg i ramme/motorfester. Antar at blokkfestene er på samme sted som de alltid har vært på en SBC.
Videre, så har den Vortec topper, muligens i aluminium, men det er jeg usikker på.
Effekt er 220/230 hk v/4600 rpm og dreimoment er 290 lbft ved lave 2800. Høres ut som en fin Jeep motor...
Videre, så har den rulleløftere, så den bør klare relativt skarpe kam vinkler.
Har ikke sett et godt bildet av fronten på den motor'n, men med litt flaks, så har den ikke serpentine belte, men vanlige V-reimer. Da er det mye enklere å få plassert ting & tang foran der uten å måtte fikle masse med A/C kompressor'n osv.
Den kom koblet sammen med 4L60E, og fra 96-98, så var den gamle TH700 kassa, den med 4-boltet stuss bak. Fra 99 (?) så kom den med den nye 4L60E kassa, den med løs "clutch" kappe og 6-boltet stuss bak. Bak er den da lik en TH400. Ulempen med disse er at en må ha et adapter som har plass til tonehjulet og sensor'n til det. Så det er vanskelig å få et veldig tynt adapter. De blir rundt 3" tykke.
For å hjelpe på dette har jeg begynt å fundere på en StaK aluhus D-300. Den kan jeg bygge med mellomakslen fremover på venstre side. En sparer ca. 9" i forhold til en standard NP231, og 2-3" i forhold til en vanlig SYE 231.
Lengden på kassa er faktisk ikke sålangt unna den nåværende AX-5. Ble overasket hvor lang den faktisk er.
Så ja, dette ser ikke så galt ut...