Skrevet av Emne: Motorbytte i TJ  (Lest 53118 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Motorbytte i TJ
« på: Lø.,14,Oktober,2006,13,23 »
Nå er hjernen i gang..... Lysten øker mer og mer.

Hvis jeg skal bytte motor eller oppgradere strikken litt, så er det mange alternativer.

1: Turbo  Ikke lenger et alternativ!
Turboservice på Høvik tar et sted mellom 30 og 50000,- for en full ombygging av motoren.
Den vil da ha estimert 210hk men disse vil ikke slå inn før du har noen runder på motoren.
Avgiftsøkningen ( Som ja, dette skal godkjennes og vises på BT ) er på ca 4200,- Ikke avskrekkende!


2: Kompressor
Avvenger ol. koster ca 35000,- fra statene og dette er nesten "Bolt-On" kit. Man må lage til braketter osv.
De har et sett på 204hk og et på 260hk og disse vil dra litt bedre helt fra kjelleren av iforhold til Turbo.
Avgiftsøkningen er det samme som på Turbo, 4200,-

3: 4.0L fra et annet jeep kadaver
Dette burde jo være den beste og enkleste løsningen ( med unntak at det ikke er V 8 da... ) En slik motor ligger på fra 7500,- og opp til 15000,-
Dette burde jo være bolt on, med unntak av at du  må bytte ledningsnett, hjerne osv...
Avgiftsøkning ca 8200,-

4: Kjøpe en 305 Crate Engine fra statene,5.0L
Da må man finne en som tilfredstiller avgasskravene etter dagens system, du trenger motorfeste ombygging, bytte all elektronikk ++++ Masse jobb!! Motoren ligger på 190 til 270 HK.... Hvor mye vil BT tillate av hk?
Avgiftsøkning for 190hk er ca 13000,- mens på 270 hk er den 18000,-

Det billigste alternativet er jo en kompressor, men da har jeg fortsatt bare halv motor, selv om den alikevel kjører rundt dere gutta som har 4.0L ;) Og det beste alternativet er jo en 305, men det er sabla mye penger og verre å få godkjent!

Synspunkter og tips ønskes!!
« Siste redigering: Fr.,20,Oktober,2006,19,05 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #1 på: Sø.,15,Oktober,2006,00,44 »
Er det foresten noen enkle greie ting man kan gjøre med 4.0L for å skremme den til rett over 200hk uten å stroke den osv ??
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #2 på: Sø.,15,Oktober,2006,01,57 »
Mange tanker om dette ja. Det som må gjøres med bytte til 4.0L er at festene i rammen må kuttes av og flyttes.Blir vist ikke så veldig bolt on da.Jeg hadde store planer om dette i sommer.Men når jeg hørte om at det var forskjeller i ramme på 2.5L og 4.0L ble disse planene fort lagt på is. Jeg så for meg at det godkjenningsmessig ville være det enkleste siden den allerede er levert slik fra fabrikk.
Studerte litt på hva man kunne gjøre med 4.0L motoren,det er jo et hav av muligheter alt i fra luftfilter til 4.6L med portet topp og større ventiler,kompressor og NOS. Skulle havne rundt 4-500 hk.
Mener da at det skal en rimelig frisk V8 er til for å hamle opp med noe slikt.
Men selvfølgelig med en 4.0L fra Cherokee/G.Cherokee (190.HK)foran en 4 trins kasse og med 4.88 i akslingene, hadde jo faktisk gått veldig bra det og. :)

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #3 på: Sø.,15,Oktober,2006,02,11 »
Wrangler 4.0L med 178.HK.
Rubiocon xpress  Big bore throttelbody.          Ca.10.HK
Banks Torqutube Haedders m/Eksos.              Ca. 8.HK
Race Katalysator.                                       Ca. 5.HK
Åpent Filter(ikke snorkel fy fy.)                     Ca. 4.HK
Kammaksling Litt mere durasjon/løft.              Ca.15.HK
Ny coil,tennkabler og plugger.                       Ca. 4.HK
De enkeltstående komponenter gjør i følge dynatester efektutslag på motoren,prøvet hver for seg.
Samlett burde en kombinasjon av disse kunne gi et sted rundt om 30-35.HK ekstra.
Vil tro at rundt 210 Hk på en Wrangler motor. Kostnaden vil være rundt kr. 14-15000.--
Den største jobben er kammen.Alt det andre er jo bare moro. ;D

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #4 på: Ma.,16,Oktober,2006,08,30 »
Passer en 4.0L fra Cherokee over på min bil ?

Cherokee`n har automat og mangler ramme, så festene på disse to stedene vil vel være forskjellig ? Det er vel håpløst å få tak i en 4.0L som har sitti på en manuell kasse fra Wrangler. Det florerer jo ikke av dem.....

Jeg får jo henta inn en hel Cherokee fra Tyskland for under 10000,- og da kan jeg jo splitte den og selge delene slik at motoren nesten blir gratis ;)
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #5 på: Ma.,16,Oktober,2006,14,04 »
Eller handle en feit 350cid fra 4wd.com  ;D

320hk:
http://www.4wd.com/productdetails.aspx?cid=10&sid=114&pg=1&pid=45400

435hk:
http://www.4wd.com/productdetails.aspx?cid=10&sid=114&pg=2&pid=45901

Også trenger man en sånn:
http://www.4wd.com/productdetails.aspx?cid=9&sid=110&pid=65105

++++

Men her ble det vel litt mye drømming  ??? Lander nok sannsyneligvis på en 4.0L. Ser mest fornuftig ut...
« Siste redigering: Ma.,16,Oktober,2006,18,36 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #6 på: Ma.,16,Oktober,2006,22,46 »
Klart en motor fra Cherokee kan brukes.Bruker du automaten så er den lengre enn automaten på TJ en.
Det er jo tross alt en 4 trins kasse.Vet ikke hvor mye lengre den er men det skulle la seg gjøre.
Hvis du/vi styrer unna de aller nyeste av utgavene,så kommer det startsperre.Vet ikke hvilket år de begyner med det,men jeg ser klare fordeler i å slippe det koblingsmarerittet det vil bli. 4.0L kom jo med 190 gamp allerede ca 92-93.  Og det gjør jo regnestykket mitt lengre oppe enda mere intresant. Kan havne rundt 220+ da. Og med 4 trinns kasse og 4,88.... JIPPIKAJE.. ;D

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #7 på: Ti.,17,Oktober,2006,00,32 »
Er ikke så sikker på om jeg vil gå over til automat... Synes manuell er bedre på en del øvelser ( Ja, automat har sine fordeler de også!! )

Men hvordan er festene på AX5 kontra AX15 ? Er det noen som sitter på noen tegninger, bilder, info om dette? Motorfester, skal alltid la seg ordnes...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #8 på: Ti.,17,Oktober,2006,01,12 »
Litt saksing fra Kjøretøy forskriftene:

§ 1-4. Ombygging av kjøretøyer

1. Når et kjøretøy ombygges til annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet tilfredsstille de krav som gjelder for den nye gruppen. Dog kan kjøretøy som har vært registrert i Norge i minst 3 år, ombygges til annen kjøretøygruppe uten at kjøretøyet kreves å oppfylle de krav til støy, avgass, bremser og kollisjonsegenskaper som gjelder for den nye gruppen.

§ 6-9. Søknad om godkjenning

1. Ved typegodkjenning skal skriftlig søknad på fastsatt blankett sendes Vegdirektoratet. Søknaden skal være på norsk.

       Søknad for kjøretøy produsert i Norge skal underskrives av fabrikanten. Søknad for andre kjøretøy skal underskrives av importøren.

2. Ved enkeltgodkjenning skal kjøretøyet fremstilles på det sted og til den tid som regionvegkontoret bestemmer.

3. Kjøretøy skal fremstilles med det utstyr og i slik stand at dets egenvekt kan bringes på det rene. Dersom det finnes nødvendig, kan godkjenningsmyndigheten forlange at kjøretøyet også fremstilles med last.

       Godkjenningsmyndigheten kan forlange at tilhenger fremstilles til godkjenning sammen med en bestemt motorvogn og tilhengerens godkjenning kan begrenses til trekking etter en bestemt motorvogn.


§ 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy

1. Definisjoner 
1.1 Understell: Den komplette enhet bestående av ramme eller underdel (bunn) i selvbærende karosseri, for- og bakstillinger, hjul, styreinnretning, motor og drivverk. 
1.2 Karosseri: Den enhet som sammen med understellet utgjør det komplette kjøretøy. 
1.3 Ramme: Den bærende enhet som karosseriet samt for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk er montert til. 
1.4 Selvbærende karosseri: Karosseri hvor bunn og overdel er bygd i ett, som er spesielt forsterket og som for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk kan monteres direkte til - eventuelt via korte rammeseksjoner - uten at særskilt ramme under hele kjøretøyet er nødvendig. 
1.5 Reparasjon: Utbedringer av slitasjemangler, karosseri- og rustskader mv., herunder utskifting av deler og komponenter, som kan anses som vanlig vedlikehold og som ikke er å anse som ombygging eller oppbygging, jf. pkt. 1.6 og 1.7. 
1.6 Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet. 
 
3. Ombygging av kjøretøy 
3.1 Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas slik ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser mv. 
3.2 Kjøretøy anses som ombygd bl.a. når: 
3.2.1 personbil (M1) ominnredes til varebil (N1), og omvendt. 
3.2.2 karosseri til kjøretøy med chassisramme (ikke selvbærende karosseri) byttes ut med karosseri av samme eller tilnærmet samme type, f.eks. 4-dørs til 2-dørs, og det ikke foretas omfattende ombygging eller utskifting av deler og komponenter for øvrig. Det forutsettes at karosseriet det byttes til passer rett på rammen, uten modifikasjon av festepunkter og lignende. 
3.2.3 det monteres ekstra aksel, og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig. 
3.3 Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøre tøyet i ombygd utførelse hører inn under. 
   
7. Krav om dokumentasjon 
        For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. 
        Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. 

§ 9-1. Generelt om konstruksjon og utstyr

1. Kjøretøy skal være bygd, innrettet og utstyrt slik at de tåler de påkjenninger som de vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe og slik at fare for brann mest mulig unngås.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #9 på: Ti.,17,Oktober,2006,01,25 »
§ 12-1. Aksler, fjærer, belter og støtdempere på bil

1. Bils aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast eller boggilast. 
2. Bil skal være tilfredsstillende avfjæret. Fjæringen må være tilstrekkelig avdempet. 
3. Uoriginale støtdempere 
3.1 Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær. 
3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger. 
3.3 Ved montering av nivåregulerende støtdempere forutsettes det dessuten at disse på lett måte skal kunne senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning. Monteringsanvisningen for nivåregulerende støtdempere skal bl.a. anvise en sikker måte å montere luftslangene på. Ved siden av betjeningsinnretningen/påfyllingsventilen for slike støtdempere skal det festes et skilt (etikett) med følgende påskrifter på norsk, dansk eller svensk: 
- Bilen må senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning. 
- Bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast må ikke overskrides. 
3.4 Er det i det enkelte tilfelle grunn til tvil om delene/utstyret på forsvarlig måte kan monteres på angjeldende biltype og årsmodell, skal det foruten monteringsanvisning også kunne fremlegges dokumentasjon fra bilfabrikanten for at delene/utstyret kan benyttes på angjeldende bil. 
3.5 Ved montering av nivåregulerende støtdempere, hjelpefjærer e.l. på biler med ventil som reduserer bremsetrykket bak etter nedfjæringen, skal det kunne fremlegges monteringsanvisning og dokumentasjon fra bilfabrikanten som nevnt i nr. 3.4. Dokumentasjon kreves imidlertid ikke når bilfabrikanten selv har nivåregulerende støtdempere som fabrikkmontert utstyr eller ekstrautstyr for den aktuelle bilmodellen og dette kan dokumenteres ved instruksjonsbok, tilbehørskatalog eller på annen fullgod måte. 
3.6 Liste, monteringsanvisning og dokumentasjon, eventuelt instruksjonsbok eller tilbehørskatalog, som nevnt foran, skal alltid medfølge bilen, med mindre regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av uoriginale støtdempere, hjelpefjærer e.l. 

6. Bytte av dekk/felg 
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: 
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas. 
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. 
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. 
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. 
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t. 
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. 
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. 

§ 23-1. Motor og drivverk på bil

3. Ved godkjenning av bil som tilhører en avgiftsgruppe der avgiften delvis baseres på motorens effekt og/eller slagvolum, skal det fremlegges underlag fra fabrikant som viser effekt og slagvolum. Ved enkeltgodkjenning kan underlaget være offentlig dokument, f.eks. vognkort. Effekten skal være målt og angitt i henhold til direktiv 80/1269/EØF, endret ved direktiv 88/195/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 89/491/EØF, direktiv 97/21/EF eller direktiv 1999/99/EF. Alternativt kan effekten være målt og angitt i henhold til ECE-reg.nr . 85.

§ 24-1. Generelt om støy

1. Motorvogn skal være innrettet og utstyrt slik at den ikke utvikler unødig eller generende støy.

2. Lyddempere skal ikke kunne settes ut av funksjon under kjøring.

3. Det skal ikke foretas endringer på lyddempere, motor eller annet som fører til høyere støynivå enn det som var tillatt for motorvognen ved første gangs registrering i Norge. Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves fremlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte.

       Støykapsling skal ikke endres eller fjernes.

       Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves framlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte.

4. Motorvognens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden etter ECE.Reg. No. 51 skal normalt være verdier oppgitt av motorvognfabrikanten. I de tilfeller der slike data ikke er tilgjengelige, kan i stedet godtas oppgitt verdier målt av kompetent laboratorium.

       Ved måling etter standstøymålemetoden skal motorvogn i bruk ikke ha høyere støynivå enn 5 dB (A) over det nivå som er oppgitt av fabrikanten for ny motorvogn, respektive 2 dB (A) over det nivå som er målt av laboratorium på det aktuelle eksemplar. Verdien i vognkortet er det som er oppgitt av fabrikanten (merket F), respektive målt av laboratorium (merket L).

3. Akselerasjonsstøy. Støynivå etter direktiv 92/97/EØF:

   a)  Bil som er innrettet for transport av personer, og som har sitteplass for høyst ni personer, førerplass medregnet  74 dB(A)

2. Ved typegodkjenning og - for ikke typegodkjente biler - ved første gangs registrering i Norge skal det fremlegges dokumentasjon fra fabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium for at bilen tilfredsstiller kravene i ECE-reg.nr. 51 Amendment 01. Bilens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden skal oppgis.

3. Støynivå etter ECE-reg.nr. 51 Amendment 01:
Personbil  77 dB(A)

§ 25-2. Avgasser - generelle krav til bil
2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet.

       Ettermontering av avgassetterbehandlingsutstyr (f.eks. 3-veis katalysator og partikkelfilter) er bare tillatt dersom det foreligger dokumentasjon/bevitnelse/garanti fra bilfabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium for at utstyret er utprøvd og tilpasset vedkommende biltype. Av dokumentasjonen skal det fremgå hvilken avgasstandard (EU-direktiv, ECE-regulativ osv.) biltypen er prøvet etter og tilfredsstiller.

 E-merkingen skal være lett leselig og uutslettelig og skal så vidt mulig være leselig når reservedels-/utskiftningskatalysator er montert på kjøretøyet.

§ 25-16. Alternativ dokumentasjon

1. Som alternativ til EU-direktivene nevnt i § 25-9 og § 25-14, kan det fremlegges dokumentasjon/bevitnelse/garanti for at en av følgende bestemmelser er tilfredsstilt:

a) Amerikanske føderale bestemmelser for lette biler; for bensindrevne biler LDV (Light Duty Vehicles) 1983, og for dieseldrevne biler LDV 1987. 
b) Amerikanske føderale bestemmelser for tyngre biler, LDT (Light Duty Trucks) 1990. 
c) Amerikanske føderale bestemmelser for tunge biler, HDV (Heavy Duty Vehicles) 1991. 
d) Svenske bestemmelser SNFS 1987: 3 (A 12) / SNFS 1989: 8 (A 13) eller SNFS 1992:4 (A 14). Sistnevnte inneholder miljøklassene C1 og C2. 
e) Tyske bestemmelser StVZO § 47 Anlage XXIII. 

2. Som alternativ til EU-direktivet nevnt i § 25-13, kan det fremlegges dokumentasjon/bevitnelse/garanti for at følgende bestemmelser er tilfredsstilt:

- Amerikanske føderale bestemmelser for tunge biler, HDV (Heavy Duty Vehicles) 1994. 

3. Ovennevnte regelverk opererer med andre grenser mellom lette og tunge biler enn de aktuelle EU-direktivene. Tilfredsstillelse av ovennevnte regelverk godtas selv om den aktuelle bilen etter EU-direktivene tilhører en annen kategori.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #10 på: Ti.,17,Oktober,2006,01,37 »
§ 49-1. Opplysninger om drivstofforbruk og CO2 -utslipp fra personbil

1. Ved godkjenning av personbil (M1 ) skal det fremlegges underlag fra fabrikant eller uavhengig laboratorium som viser drivstofforbruk og CO2 -utslipp i henhold til direktiv 80/1268/EØF som endret ved direktiv 1999/100/EF.

2. Nr. 1 trer i kraft:
Tillatt totalvekt  For nye typegodkjenninger  For nye registreringer 
≤ 2500  1. november 2000  1. januar 2001 
> 2500  1. januar 2001  1. januar 2002 


Det ble sakset litt om dekk og fjærer også, men dette er det jeg fant i Lovdata som er av interesse for en ombygging. 4.0L vil vel ikke bli berørt med tanke på CO2 utslipp i og med at bilen ble levert med det. Men ny avgift vil komme på regning.

Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #11 på: To.,19,Oktober,2006,12,45 »
Fikk nå innhentet pris på ca 190-210hk lavtrykkturbo sett til 2.5L. Delene kommer på ca 16.000,- eks mva og han estimerte arbeidet til ca 50 timer, for en som vet hva han driver med.... DVS ca 75 - 100 timer for meg som ikke har vært borti en turbo før.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #12 på: To.,19,Oktober,2006,20,38 »
Tok en telefon til Stein Moe i Amcar utpå eftan. Han skulle titte litt på alternativene mine og se hva han kunne trylle frem av beregninger etc...

Men det dukker jo opp en viktig ting til her.... Og det er bremser. Så det må på plass først, så motor!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #13 på: Fr.,20,Oktober,2006,16,31 »
Turbo... Vil du virkelig det.? Jeg var på BT og spurte hvordan jeg skulle gå frem for å sette en 4.0L i TJ en. Hadde jeg med et papir fra importør som kunne bekrefte at 2,5L og 4,0L var samme bil.Ja da var saken Biff... Du vil jo få et bra dreiemoment på din med turbo,men ikke se for deg cayenne prestasjoner.
Mine erfaringer med turbo er ikke alle positive.  :-\
Et problem er at denne motor ikke har luftmassemåler. den har isteden en Map sensor.(manifoil air presure sensor.) Tullet begyner når vakum går over til trykk. Da klikker det for den,og besinkutt er resultatet.
Et annet problem.Bensinpumpen i tanken har ikke kapasitet nok.Den klarer ikke trykkøkningen du trenger for å kompensere for ladetrykk.
Tenningen er og et problem.Den må kunne justeres ettersom de har vakum og trykk i en herlig blanding på hele turtallsregisteret.
Jeg har tildels fått bukt med alle disse problemene,men det ligger langt over dine 75-100 timer,Det kan jeg love deg...
Og prisen,ja den skal vi ikke en gang snakke om...
Tenk litt på dette du... ;)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #14 på: Fr.,20,Oktober,2006,19,12 »
Turbo alternativet er skrinlagt! så da står jeg igjen med kompressor, 4.0L eller V8.

Jobben på en 4.0L er like omfattende som jobben på en V8`er med 2 unntak! Får jeg tak i en komplett 4.0L med girkasse ( automat AW-15?? eller manuell AX-15 ) samt komplett ledningsnett. Da helst fra en TJ, så er jo dette beregnet på bilen hvilket letter et skifte + at det burde være planke å godkjenne! En V8 må tilfredstille utslippskravene for herrens år 2000 og jeg kan da ikke benytte meg av en gammal TPI motor. De nye motorene som jeg har kommet over pr idag ligger på rundt 300hk og det kan jeg glemme å få godkjent!

Får vente til jeg hører fra Stein Moe og se hva han forhåpentligvis har klart å finne frem til.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!