Skrevet av Emne: Motorbytte i TJ  (Lest 65873 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

renegade

• Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #75 på: Sø., 7,Januar,2007,22,49 »
Sitat
Hvordan vet du det ?
Har du veid bilen din ?

Ja, jeg har veid den på vekt med feilmargin på +/- 100g, så jeg vet at hva den veier og hva jeg må foholde meg til. Hva den veide orginalt før jeg putta på vinsj, bakaksel, Teralow, SYE, hevesettet, bodyliftet, 5 stk 10x15" felger og 36", den kraftige dynamoen, dobble batterier, panser stål under tanken, rocksliders, diff cover, steering box skid plate, avstiver stag for panhard ekstra stereo, CD radio ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Summa summarum så sitter jeg igjen med en lastekapasitet på ca 200kg. Ja jeg skal skru av en god del av disse tingene før BT, men det er ingen vits i å lure seg selv heller...?

Sitat
Hvilken camaro motor er det (fra hvilken tidsepoke, dette har med materialene i motor'n å gjøre)?
En komplett støpejernsmotor eller støpejern m/aluinnsug eller støpejernsblokk m/alutopper + aluinnsug, er det med støpejernsmanifolder eller hedders, stor eller liten starter osv...

Det vet jeg ikke akkurat, men vi snakket om en TBI....

Sitat
Og skulle det være nødvendig, så finner jeg mange LS1 alumotorer m/automat, typisk pris $ 3500 ink. frakt i USA.  Det blir under 30 000 for motor & gir, ferdig levert i Gnore.

Jeg leter tydeligvis på et helt feil sted... Kunne du sendt meg en link til alle de stedene du finner disse tingene ? Det hadde vært gull!

Sitat
Hmmmm, jeg trodde faktisk ikke at th350 kom med lock-up konverter i det hele... (?)

Knut ratter rundt med en så vidt jeg vet.?...

Sitat
Når du sier 305, mener du da en gammeldags 305 fra 70-80 tallet, eller mener du en moderne 5.0 fra 90-tallet ?

Har hele tiden snakket om en orginal TBI motor fra midten av 90 tallet....

Jaha, så du har tekt å vise den med alt det der <smil> ?  Da skjønner jeg bedre bekymringen din...

Camaro TBI, hmmmmm, det lukter jerntopper lang vei...

Litt googling senere:
Gen III camaro:
Sen 80 til 92 hadde Camaro 305 TBI motorer, effekten lå på max. 170-190 hk...
OG: det var jerntopper...

Gen IV Camaro: fra 92- ??
Her kom jernblokka m/alutopper, i tillegg så ble det TPI.  Også kjent som LT-1...
305 ser ikke ut til å ha vært en opsjon, enten V-6 eller 5,7 V8'er.  Effekt 275 hk.

NÅ sjekket ikke jeg med hva som er levert i f.eks. trucker på 90-tallet, kan hende det ble brukt TBI 305 der (med mer effekt ?)
Sjekket kun på Camaro...

Såååå ja, du kan bruker en TBI fra sen 80 / tidlig 90 tall.  Den har i utgangspunktet omtrent like lite effekt som høvelbenken.
OM den går rent nok til klare avgasskravene fra 97/98 - tja, si det ?
OG den er tung, siden den har jerntopper...
Lurer på om ikke det sitter en slik i bilen til jcn # 1 (?)

Alternativt er da TPI motorer, de kommer med mer effekt.
Eller LS(x).

Hvor finne LS(x) motorer ?  www.ebay.com er som alltid en begynnelse.  Ellers så finnes det mange Corvette, Camaro og Gen IV forumer m/salgssider.
Typiske priser fra junkyards er høyere enn fra private, av naturlige grunner...

På ebay, så kan du (hvis du er medlem) sjekke hva tidligere salg har gått for.
OG etter å ha sjekket litt, så går komplette oppsett motor/girkasse, kabler, computer osv, osv. for ned mot $ 3000 fra en junkyard, fra private for ned mot $ 2200 ...

Det er alumotorer med alt fra drøye 300 hk (de billigste) til 375 hk og deromkring (de dyreste).

Og det er *mange* av de...

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #76 på: Sø., 7,Januar,2007,23,09 »
Sitat
Det er alumotorer med alt fra drøye 300 hk (de billigste) til 375 hk og deromkring (de dyreste).

Punkt 1: Jeg får ikke godkjent 300hk+ , BT har satt et tak på 235hk i forhåndsgodkjenningen.....

Punkt 2: nye 300hk - eksisterende 120hk * avgift = ca 36.000,- i ren avgift etter bruksfradrag....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #77 på: Ma., 8,Januar,2007,14,17 »
En nyere motor kan du snobbe nedover, dvs omprogrammere, ned til f.eks 235 HK.

Forøvrig, her er en lettvint avgiftskalkulator.
« Siste redigering: Ma., 8,Januar,2007,15,12 av simon »
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #78 på: To.,11,Januar,2007,19,27 »
Sitat

Det var faktisk ikke så lett det...!

Snakket med Sarpsborg Motor, de viste ikke hvordan, men kanskje Anders Ringstad visste....

Anders trodde kanskje det skulle gå ann å strupe luftinntaket før luftmengdemåleren, men da vill den kanskje få for mye suppe og gå surt.... Virket ikke som han hadde lyst til dette...!

Turen gikk videre til Turbo service og han var enig med Anders R., men han sjekket om det var laget noen chip for å tøyle hestene istedet for mangfoldig gjøring og han fant ingenting.... kanskje Turbo Teknikk i Mjøndalen....

Joda! Trygve hos Turbo Teknikk mente det skulle la seg ordne med struping av luftinntaket før luftmengdemåleren og justere bensin etc etc. Men da jeg spurt hvor mye noe slikt ville koste  ??? Det ante han ikkenoe om, dette gikk på timer. Så jeg spurte om han hadde noe peiling på om han kunne trenge 5, 10, 20 eller 50 timer på en sånn jobb, så var svaret enkelt:

Skal du vite det, så gidder jeg ikke å ta jobben!!

Har jo hørt mye positivt om fyren og firma oppigjennom årene, så jeg tviler på at han skulle komme til å svindle meg, men det hadde vært greit å vite sånn cirka om det kunne koste 5000,- eller 25.000,- å "bygge ned" motoren ?? Han kunne forøvrig teste motoren og dokumentere hk osv ovenfor BT når jobben var gjort. Ventetid på verkstedtime var ca 1,5 mnd !!

Videre har jeg sjekket litt vekter og lengder etc:

TH 350:  Vekt 54kg, lengde 553mm ( før adapter mot NP 231 ) Finnes konverteringssett mot nye el styrte motorer alla 5,3L Vortech!

700 R4:  Vekt 70kg, lengde 595mm ( før adapter mot NP 231 ) Bolt On på 5,3L Vortech !!

AX 5: Vekt ca 40kg ( Anslått av Stein Moe ) lengde 420mm

Small Block motorer:

Gen I & II ca 250kg (550lbs)

Gen III ca 213kg (470lbs)

LS1 ca 185kg (407lbs)

Jeep 2.5L ca 154kg ( 340lbs)

Giring med forskjellige kasser og utvekslinger:

TH 350 kasse:

4.88 i aksler gir 2730rpm ved 95 km/t
3.73 i aksler gir 2080rpm ved 95 km/t

700R4 kasse:

4.88 i aksler gir 2150rpm ved 95 km/t
3.73 i aksler gir 1650rpm ved 95 km/t

Vektøkningen med en 5,3L Vortec med TH 350 er på ca 75 kg + oljekjøler og annet småsnadder.

Vektøkningen med en 5,3L Vortech med 700R4 / 4L60E kasse er på ca 90kg + oljekjøler og annet småsnadder.

Så da skulle jeg ha plass til en passasjer med en kasse øl før total vekta overskrides.....

Men så tenkte jeg på å definere den ekstra vekta i Teraflex akselen kontra Dana 35C ! Det er jo ufjæret vekt, så det burde kunne spille inn på økt totalvekt uten å stjele fra lastekapasiteten.... ? Teraflexen veier 120 kg ( målt av BG Nor ), men jeg finner ingen data på 35C akslingen ???? Så hvis noen vet, eller har en liggende og slenge i bakgården og kan veie den, så blir jeg veldig glad.

Føler at jeg er et stort skritt i riktig retning!! Smilet blir større og større for hver dag  ;D :D ;D
Min garasje

Webredaksjon JCN

renegade

• Gjest
« Svar #79 på: To.,11,Januar,2007,22,05 »
Sitat

Det var faktisk ikke så lett det...!

Snakket med Sarpsborg Motor, de viste ikke hvordan, men kanskje Anders Ringstad visste....

Anders trodde kanskje det skulle gå ann å strupe luftinntaket før luftmengdemåleren, men da vill den kanskje få for mye suppe og gå surt.... Virket ikke som han hadde lyst til dette...!

Turen gikk videre til Turbo service og han var enig med Anders R., men han sjekket om det var laget noen chip for å tøyle hestene istedet for mangfoldig gjøring og han fant ingenting.... kanskje Turbo Teknikk i Mjøndalen....

Joda! Trygve hos Turbo Teknikk mente det skulle la seg ordne med struping av luftinntaket før luftmengdemåleren og justere bensin etc etc. Men da jeg spurt hvor mye noe slikt ville koste  ??? Det ante han ikkenoe om, dette gikk på timer. Så jeg spurte om han hadde noe peiling på om han kunne trenge 5, 10, 20 eller 50 timer på en sånn jobb, så var svaret enkelt:

Skal du vite det, så gidder jeg ikke å ta jobben!!

Har jo hørt mye positivt om fyren og firma oppigjennom årene, så jeg tviler på at han skulle komme til å svindle meg, men det hadde vært greit å vite sånn cirka om det kunne koste 5000,- eller 25.000,- å "bygge ned" motoren ?? Han kunne forøvrig teste motoren og dokumentere hk osv ovenfor BT når jobben var gjort. Ventetid på verkstedtime var ca 1,5 mnd !!

Videre har jeg sjekket litt vekter og lengder etc:

TH 350:  Vekt 54kg, lengde 553mm ( før adapter mot NP 231 ) Finnes konverteringssett mot nye el styrte motorer alla 5,3L Vortech!

700 R4:  Vekt 70kg, lengde 595mm ( før adapter mot NP 231 ) Bolt On på 5,3L Vortech !!

AX 5: Vekt ca 40kg ( Anslått av Stein Moe ) lengde 420mm

Small Block motorer:

Gen I & II ca 250kg (550lbs)

Gen III ca 213kg (470lbs)

LS1 ca 185kg (407lbs)

Jeep 2.5L ca 154kg ( 340lbs)

Giring med forskjellige kasser og utvekslinger:

TH 350 kasse:

4.88 i aksler gir 2730rpm ved 95 km/t
3.73 i aksler gir 2080rpm ved 95 km/t

700R4 kasse:

4.88 i aksler gir 2150rpm ved 95 km/t
3.73 i aksler gir 1650rpm ved 95 km/t

Vektøkningen med en 5,3L Vortec med TH 350 er på ca 75 kg + oljekjøler og annet småsnadder.

Vektøkningen med en 5,3L Vortech med 700R4 / 4L60E kasse er på ca 90kg + oljekjøler og annet småsnadder.

Så da skulle jeg ha plass til en passasjer med en kasse øl før total vekta overskrides.....

Men så tenkte jeg på å definere den ekstra vekta i Teraflex akselen kontra Dana 35C ! Det er jo ufjæret vekt, så det burde kunne spille inn på økt totalvekt uten å stjele fra lastekapasiteten.... ? Teraflexen veier 120 kg ( målt av BG Nor ), men jeg finner ingen data på 35C akslingen ???? Så hvis noen vet, eller har en liggende og slenge i bakgården og kan veie den, så blir jeg veldig glad.

Føler at jeg er et stort skritt i riktig retning!! Smilet blir større og større for hver dag  ;D :D ;D

Og jeg har forsåvidt også hørt mye positivt om TurboKarlsen, men jeg har også hørt en del negativt, oppsummert omtrent som at han har fått seg et navn og derved kan gjøre litt som han vil...

Hmmmm, trengs da vel ikke noe konverteringssett for å bolte en th350 på en LS(x) motor ??
Boltemessig så mener jeg at det skal passe.
Derimot, så er th350'en styrt av vakum og kick-down wiren.  Ingen av disse er på en LS(x) motor.  Men jag har da lest om mange som har huket den på en ls motor.  Virker ikke som om det er noe som krever omfattende ombygginger...

Forskjellen mellom I/II og III er aluinnsug og alutopper.
Mellom III og LS (fourtsatt alublokk) er nettopp alublokka.  Merk at det finnes LS(x) motorer med jernblokker - typisk Vortec motorene, 4,8-5,3 og 6 liter er av denne typen.  Synes forøvrig at vektforskjellen mellom III og LS virket liten, burde vært større, gitt alublokk (?)
Mener å ha lest at forskjellen er mer som 120 lbs, omtrent 55 kg.

Men du glemmer den viktigste motor'n - høvelbenken.
Poenget mitt er følgende:
*HVIS* TJ m/høvelbenk har høyere egenvekt/totalvekt i vognkortet (enn med firer'n), hvilket er noe den burde ha, fordi høvelbenken veier ca. 70 kg mer enn firer'n, så må en kunne få hevet egenvekten / totalvekten tilsvarende på en TJ m/firer ved et motorbytte.
Og det vil i såfall  bety at en jernblokk m/alutopper og innsug + th700 / 4l60 veier omtrent det samme som høvelbenken m/automat.
Altså ingen vektøkning i det hele tatt.

Men det er her jeg lurer på om firer biler faktisk er oppgitt med samme egenvekt som på de med høvelbenk.
Skulle *gjerne* vist hva egen/totalvekt på en TJ m/høvelbenk er, ingen som vet ?

Giring:
Det er derfor jeg mener at du bør beholde 4.88 giringen og bytte til en th700/4l60 ...

Utlogget trylab

• 258 CID
  • *
« Svar #80 på: To.,11,Januar,2007,22,05 »
Såvidt jeg har funnet ut så veier:

Dana 44 105kg (230lbs)
Dana 35 79kg (175lbs)

og andre motoralternativ....:
5.7 hemi 220kg (485lbs)
nye chrysler/mercedes/jeep 3.0 crd diesel 208 kg!

..og mens temaet er inne på 4.88 Dana 35 og kilogramtelling...
byttet akkurat ut original innmaten på mine dana 30/35 og satte inne
4.88 pluss sperrer og det utgjorde en vektøkning på 27 kg.
« Siste redigering: To.,11,Januar,2007,23,50 av trylab »

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #81 på: Fr.,12,Januar,2007,10,54 »
Sitat
*HVIS* TJ m/høvelbenk har høyere egenvekt/totalvekt i vognkortet (enn med firer'n), hvilket er noe den burde ha, fordi høvelbenken veier ca. 70 kg mer enn firer'n, så må en kunne få hevet egenvekten / totalvekten tilsvarende på en TJ m/firer ved et motorbytte.

Hvis 4.0L har høyere totalvekt enn 2.5L, så er det en gave pakke for meg. Men som du sier, så er sannsyneligvis 2.5L regga med vektene til 4.0L og da har jeg lite å gå på!! Har veid Teraflex akselen til 120kg og hvis 35C veier 79kg og jeg klarer å overbevise BT om at dette er 40 kg økt ufjæret vekt som kan øke totalvekten likt med egenvekten på disse kiloene, så er mye gjort....

Renegade: Har du tillatt total vekt, tillatt akselvekt f/b, og egenvekt data på en 4.0L TJ?
Min garasje

Webredaksjon JCN

renegade

• Gjest
« Svar #82 på: Fr.,12,Januar,2007,13,50 »
Sitat

Hvis 4.0L har høyere totalvekt enn 2.5L, så er det en gave pakke for meg. Men som du sier, så er sannsyneligvis 2.5L regga med vektene til 4.0L og da har jeg lite å gå på!! Har veid Teraflex akselen til 120kg og hvis 35C veier 79kg og jeg klarer å overbevise BT om at dette er 40 kg økt ufjæret vekt som kan øke totalvekten likt med egenvekten på disse kiloene, så er mye gjort....

Renegade: Har du tillatt total vekt, tillatt akselvekt f/b, og egenvekt data på en 4.0L TJ?

TJ m/4'er:

Egenvekt: 1540 kg
Totalvekt: 1925 kg

TJ m/sekser:

Egenvekt: 1655 kg
Totalvekt: 1975

TJ/m 4'er har jeg tatt fra mitt eget vognkort.
De andre dataene kommer fra et annet vognkort.
Skal høre om jeg kan få en kopi av side 2+3, der står det akselbelastninger osv.

Jeg tipper at %-vis, så er det større belastning på forakslen på 6'ern.

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #83 på: Fr.,12,Januar,2007,15,11 »
JIPPIJA JEYHO MOT@#$FUC¤ER
Da har jeg snakket med Jeep Norge og de bekrefter skriftlig at de går gode for å øke min Tillatta totalvekt med 50kg for å matche 4.0L vekter. Da har jeg 50 kg mer å rutte med !!!!
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget sten_morten

• Global moderator
  • Get a life!!
« Svar #84 på: Fr.,12,Januar,2007,21,38 »
Det blir spennende å følge deg Stein.

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #85 på: Fr.,12,Januar,2007,23,00 »
Det tar på dette her med gromme ombygginger..... Fruen rister på hodet og gutta på jobben tror jeg er gal ( begynner å lure av og til selv også...)

Har nå drevet "lobbyvirksomhet" mot Jeep norge, Amcar og BT i snart 4mnd! Men det begynner å nærme seg slutten nå. Venter bare på det brevet fra Jeep Norge og en tilbakemelding fra Amcar på noe småtteri, og da sendes den endelige søknaden inn. Har foreløpig 11 sider med beregninger og dokumentasjon fra de to ovenfornevnte samt fra andre steder!

Kan se ut som om dette blir den første godkjente TJ`en med V8  ;D Men som man sier: Skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt!! Så vennligst hjelp meg med å krysse fingrene!!
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #86 på: Fr.,12,Januar,2007,23,07 »
Det krysses.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget trylab

• 258 CID
  • *
« Svar #87 på: Lø.,13,Januar,2007,01,17 »
Angående forskningen rundt egenvekten, og jeg vet ikke om det har noe betydning overhode,
men min 98 TJ med firer, mauell og hardtopp
har en egenvekt på 1510 kg, fordelt på 700 kg foran og 810 kg bak.
Det vil si 30 kg lettere enn redegade's redskap.
Tillatt nyttelast inkl vekt av passajerer 340 kg
Tillatt foraksellast er 1000 kg og bak 1180 kg
Totalvekta er 1925 kg

Godt jobbet Stein, intr å følge tråden.

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #88 på: Lø.,13,Januar,2007,10,58 »
Originalt, så har 4-litern lik aksel vekt forran og bak. Mener den stod til 790 kg.

Men en vektøktning på hele 27 kg på 2 stk differ, syns jeg hørtes noe i overkant mye ut.
Jeg er fullt klar over at ARB'en er vesentlig tyngre, men jeg ville tippet på rundt 15 kg samlet for begge akslene. Hm, det var overraskende mye gitt.

Nei Stein, jeg tror det beste tipset må være å fylle alle 5 hjula med Helium, da kommer du godt innenfor :-)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

• Gjest
« Svar #89 på: Lø.,13,Januar,2007,16,03 »
Det som er av spes. interesse, forskjellene i egnvekt, dette fordi det legger føringer for hvor mye ny motor/gir kan veie.
Min har en forskjell på 115 kg, som jeg da kan utnytte til tilsvarende tyngre motor.
I tillegg, så er totalvekten også av interesse, dette fordi høyere totalvekt gir noe slingringsmonn for økte vekt.
Til slutt, så er seff. akselbelastningene av interesse, fordi dette sier noe om vektfordelingen i bilen.

Men siden den er typegodkjent med høvelbeneken, så skal det være uproblematisk å få den godkjent (vektmessig) med en 8'er.  Dette fordi høvelbenken er fryktelig tung.
Så en 8'er med alutopper + aluinnsug er til-og-med muligens lettere enn høvelbenken.

Da gjenstår "bare" det praktiske, og det er ingen spøk, dette pga all elektronikken.

Og her må en tenke seg grundig om, det kan f.eks. hende at det letteste er å bytte til en 5.2 fra Jeep/Dodge...
Hvis en skal bruke en eldre chevy sbc, så har AA noen motorfester som er bolt-on på en orginal 4'er bil.
Skal en derimot benytte en LT1/LS(x), så må motorfestene til 4'ern av.

Jeg har en komplett chevy 305 + th400 i CJ'en.  En tanke er å bruke den, bytte til Vortec alutopper, et LT1 innsug + en Megasquirt cpu.  Hvis jeg hadde vist om jeg ville få denne kombinasjoenen innefor avgassmessig, så er det en grei løsning.
Må da i tilfelle ha et adapter mellom th'en og transfer'n.

Den løsningen som er på toppen av min liste, er en LS(x) 5.3 motor + 4L60e girkasse.  Den motor'n har jernblokk og alutopper og girkassa er 4-trinns.  Dette er en siste generasjons motor fra chevy, veier lite og det finnes massevis av take-out pakker i USA.  Pris for motor + girkasse er ca. $ 1500-2000.

Vi får se, vi får se...

« Siste redigering: Lø.,13,Januar,2007,16,18 av renegade »