En nyere motor kan du snobbe nedover, dvs omprogrammere, ned til f.eks 235 HK.
Det var faktisk ikke så lett det...!
Snakket med Sarpsborg Motor, de viste ikke hvordan, men kanskje Anders Ringstad visste....
Anders trodde kanskje det skulle gå ann å strupe luftinntaket før luftmengdemåleren, men da vill den kanskje få for mye suppe og gå surt.... Virket ikke som han hadde lyst til dette...!
Turen gikk videre til Turbo service og han var enig med Anders R., men han sjekket om det var laget noen chip for å tøyle hestene istedet for mangfoldig gjøring og han fant ingenting.... kanskje Turbo Teknikk i Mjøndalen....
Joda! Trygve hos Turbo Teknikk mente det skulle la seg ordne med struping av luftinntaket før luftmengdemåleren og justere bensin etc etc. Men da jeg spurt hvor mye noe slikt ville koste

Det ante han ikkenoe om, dette gikk på timer. Så jeg spurte om han hadde noe peiling på om han kunne trenge 5, 10, 20 eller 50 timer på en sånn jobb, så var svaret enkelt:
Skal du vite det, så gidder jeg ikke å ta jobben!! Har jo hørt mye positivt om fyren og firma oppigjennom årene, så jeg tviler på at han skulle komme til å svindle meg, men det hadde vært greit å vite sånn cirka om det kunne koste 5000,- eller 25.000,- å "bygge ned" motoren ?? Han kunne forøvrig teste motoren og dokumentere hk osv ovenfor BT når jobben var gjort. Ventetid på verkstedtime var ca 1,5 mnd !!
Videre har jeg sjekket litt vekter og lengder etc:
TH 350: Vekt 54kg, lengde 553mm ( før adapter mot NP 231 ) Finnes konverteringssett mot nye el styrte motorer alla 5,3L Vortech!
700 R4: Vekt 70kg, lengde 595mm ( før adapter mot NP 231 ) Bolt On på 5,3L Vortech !!
AX 5: Vekt ca 40kg ( Anslått av Stein Moe ) lengde 420mm
Small Block motorer:Gen I & II ca 250kg (550lbs)
Gen III ca 213kg (470lbs)
LS1 ca 185kg (407lbs)
Jeep 2.5L ca 154kg ( 340lbs)
Giring med forskjellige kasser og utvekslinger:
TH 350 kasse: 4.88 i aksler gir 2730rpm ved 95 km/t
3.73 i aksler gir 2080rpm ved 95 km/t
700R4 kasse:4.88 i aksler gir 2150rpm ved 95 km/t
3.73 i aksler gir 1650rpm ved 95 km/t
Vektøkningen med en 5,3L Vortec med TH 350 er på ca 75 kg + oljekjøler og annet småsnadder.
Vektøkningen med en 5,3L Vortech med 700R4 / 4L60E kasse er på ca 90kg + oljekjøler og annet småsnadder.
Så da skulle jeg ha plass til en passasjer med en kasse øl før total vekta overskrides.....
Men så tenkte jeg på å definere den ekstra vekta i Teraflex akselen kontra Dana 35C ! Det er jo ufjæret vekt, så det burde kunne spille inn på økt totalvekt uten å stjele fra lastekapasiteten.... ? Teraflexen veier 120 kg ( målt av BG Nor ), men jeg finner ingen data på 35C akslingen

? Så hvis noen vet, eller har en liggende og slenge i bakgården og kan veie den, så blir jeg veldig glad.
Føler at jeg er et stort skritt i riktig retning!! Smilet blir større og større for hver dag