Skrevet av Emne: Sivrt`s Jeep garage.  (Lest 160875 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #135 på: Fr.,19,Desember,2008,20,31 »
Ser ut som om du har kommet lenger enn meg  ;D
Mangler bare løftebukken nå  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #136 på: Fr.,19,Desember,2008,23,45 »
Ja det må være eneste minuset med garasjen, for lite løftehøyde til bukk.

Men noen kameler må man svelge når man kjøper hus. Ikke lett å finne et hus i rett prisklasse man vil ha som i tillegg har tålig ny driftsbygning e.l med løftehøyde nok. Sånn er livet.. :)
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #137 på: Sø.,21,Desember,2008,20,37 »
Syns det ligner på biltema verktøy jeg. Du får vel innbydelse til julebordet demmes i år  ;D

Ikke noe negativt om biltema verktøy altså. JEg byttet nemlig hjullager forran på min WJ for ett par dager siden, og da hadde jeg så klart rotet bort 1/2" pipa mi i 13mm - 12 kant. Så jeg måtte ty til sånn skrallefastnøkkel ifra biltema i 13mm. så jeg satte den på, og brukte en fastnøkkel i 21mm som jeg satte i kjeften på 13mm nøkkelen. i tillegg til dette tok jeg spenn-tak med beine på dette systemet og dro til jeg jeg hadde for å få løsnet boltene som holder hjullagret. Dette gjorde jeg 6 ganger, og 13mm skrallenøkklen til biltema holdt , helt utroolig :o Hadde regnet med at den ville gå i tusen biter. Den har riktig nok en pen liten svai på seg  ;D men det er bare gøy  :)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #138 på: Sø.,21,Desember,2008,22,12 »
Er nok mest Biltema verktøy der ja. Har noe Tengtools også men er faktisk biltema som blir mest brukt. Kjøper bare det som har 10 års garanti da, men den garantien har jeg enda ikke brukt.
De lager ikke noe verktøy selv heller, har hørt at de skralle fastnøklene er laget av Kamasa og de vanlige er Bacho.

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #139 på: Ti.,23,Desember,2008,16,51 »
Da kommer det snart en ekstra vinsj i garasjen her.. Fikk tak i en T-Max til en grei pris. Tenkte å lage meg et 2" reciever feste i Warn bakfangeren og montere denne vinsjen i en krybbe jeg laget på jobb for en tid tilbake.
Har også liggende et 2" feste til WJ`n som sto på min forrige WJ. Har også noen meter med 70kvadrat kabler og et sett med Warn kontakter. Trenger vel et sett til og muligens noen meter kabel til men..
Kan jo være greit å kunne vinsje seg begge veier, og samtidig kunne bruke den på dagligbilen.

Bilder kommer etterhvert av vinsj, krybbe og modifisering av bakfanger..

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #140 på: Ma.,12,Januar,2009,19,30 »
Etter en gøy steinbakke på Nissetreffet på Brokeland andre juledag, røyk alle 4 sol og planethjul i forakselen.
Så dagen derpå gikk dagen med til å få inn nye, noe som medførte at hele klumpen måtte ut da kubbeakselen ikke kan taes ut uten å demontere kronhjulet fra diffklumpen. Heldigvis hadde jeg en ekstra foraksel liggende..

« Siste redigering: Ma.,12,Januar,2009,20,07 av sivrt »

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #141 på: Ma.,12,Januar,2009,20,06 »
Kjørte bilen helt hjem uten problemer, koblet ut forakselen på Posi-Lok`en.

Men neste dag (28.des) skulle det arrangeres Pirate4x4 Ribbe trophy, og jeg kom bare til Harebakken i første omgang. Så nokså glatt ut så jeg skulle bare snu litt kjapt og med litt pådrag. Da gikk pine mæ bakaselen også.

Da var rådyra gode og vi tok MJ`n til Peder opp til meg og byttet over til 32" på Åtteren. Ribbe trophy måtte vi jo på, he he..

Ble vel 6.plass av 9 biler, så ikke altfor imponerende. Men var et kjempemorro trophy på alle vis. Stiller garantert til neste år hvis det blir noe da..

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #142 på: Ma.,12,Januar,2009,20,09 »
Fikk åpnet diffen bak og fant ut av at alle drev hadde klart seg og var like fine. Det som var gåent var den ene stopplaten til diffbrems lamellene på den ene siden. Den var knekt i 4 biter

Da var det bare å plukke ut stikkakslene og ta ut klumpen for bytte. Det som viste seg å ikke være så stilig var at denne klumpen hadde en sprengsplint som holdt kubbeakselen. Kubbeakselen må jo som kjent ut for å komme til lamellene.
Denne sprengsplinten ville bare ikke ut ved hjelp av dor, så jeg tenkte at jeg fikk bore den ut istedet fra baksiden. Da knakk selvfølgelig boret inni klumpen og det eneste alternativet var å fortsette med dor fra den andre siden.
Mens jeg sto og slo tenkte jeg at nå hadde det bare manglet at doren knakk også..
Og hva skjedde.... Joda, doren knakk også. Så nå hadde jeg et knekt bor i den ene siden, deformert splint i midten og en knekt dor i andre enden

Fikk hjelp av svoger Nils og med litt varme, rettsliper, tang og hammer fikk vi ut doren igjen. Slo så litt til og fikk ut kubben av klumpen omsider.

Men det stopper ikke der.. Stopplaten som hadde knekt i 4 biter kilte nemlig solhjulene så planethjulene ikke ville ut. Vi fikk slått platedelene noenlunde på plass igjen der de hørte hjemme. Så måtte vi slå forsiktig på tennene til solhjulene helt til planethjulene kom ut..

Så sånn er ståa nå, diffen står uten sol og planethjul, pluss et knekt bor og resten av splinten i klumpen enda.

Har heldigvis en deleaksel eller 3 som jeg kan plukke deler fra men de delene som er knekt inni der må jo ut først. Mulig jeg kan få presset de ut med en verkstedpresse eller noe..

Men det blir om en ukes tid når jeg kommer meg hjem..

Utlogget svempa

• 360 CID
« Svar #143 på: Ti.,20,Januar,2009,00,54 »
Skikkeli uflaks det der! :(  Du har ikke vurdert å lage deg "esab" sperre bak når du allikevel har tenkt å bytte til 8.8 eller d44 ;D
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #144 på: Ti.,20,Januar,2009,08,05 »
Kan det gå galt, så går ALLT galt. Utrolig kjedelig når det skjer!! Men da får du jo overhalt den skikkelig da.....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #145 på: Ti.,20,Januar,2009,14,34 »
Esab sperre blir det ikke nei, diffbremsen i denne fungerer perfekt ;D

Ja Stein det er helt typisk.. Blir bare bytte av stopplate på denne. Får ta en skikkelig overhaling på en evnt ny aksel etterhvert. Da blir det nok med nye lager overalt, simmerringer osv.. Pluss pussing og lakking seff.. ;)

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #146 på: To.,22,Januar,2009,23,44 »
Slenger ut et par bilder av diffklumpen bak..

Sånn så det ut før jeg fikk ut sol og planethjul:

Stopplaten etter demontering:

Resten av splinten og resten av boret vil bare ikke komme ut. Skjønner ikke helt hvorfor heller. Mulig boret har kilt seg innvendig i sprengsplinten. Det kommer ihvertfall ikke 1 mm noen vei. Ikke med håndslegge, ikke med varme....

Men har ihvertfall fått delt donorakselen så ny stopplate ligger klar til montering..

Verkstedpresse skal kjøpes til lørdag, får se om det hjelper noe..

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #147 på: To.,22,Januar,2009,23,45 »
Har snødd litt også her i Froland.. Dette møtte meg dagen etter jeg kom hjem fra sjøen.. Snø til knærne og ingen snøfres i sikte >:(

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #148 på: To.,29,Januar,2009,20,53 »
Fått kjøpt meg en 10 tonns verkstedpresse til garasjen siden sist, kjekt å ha til lager o.l.
Fikk med meg feil pakke fra Torshov bilrekvisita på sørlandsparken, fikk en motorbukk istedet. Ringte til Torshov og daglig leder kjørte selv 14 mil tur/retur med riktig pakke så pressa kunne monteres.. Dette kalles god service

Når jeg var på Torshov fikk jeg også med meg en 10 meters el.kabelsnelle med aut.innrulling som er montert mellom portene for bruk ute og inne i garasjen, samt en kjekk 3/8" skralle med teleskop

Har også ommøblert litt i garasjen siden sist oppdatering her. Bilder kommer..

Utlogget yeyeye

• 360 CID
« Svar #149 på: To.,29,Januar,2009,21,08 »
 :) En slik presse er gull å ha, spes etter å ha vendt seg på å ha den! Dog er de ikke helt gode kvalitetsmessige, første sylinder jeg hadde sprakk i sveisen ved første prøvepressing, på ca 8-9tonn. Kan love deg jeg skvatt da oljespruten traff meg i trynet :o :o
Har bytta en gang senere også, da var det far min som brukte den, oppdaget at sveisen lak i start/stoppovergangen, jeg var å bytta den den gangen også og da såg jeg at utstillingspressen deres lakk som en sil i pakkboksen :P :P Ikke det helt store greiene disse, men billige og kjekke ellers da!
Lykke til med din, men pass på kvitteringen din godt!

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280