Fikk åpnet diffen bak og fant ut av at alle drev hadde klart seg og var like fine. Det som var gåent var den ene stopplaten til diffbrems lamellene på den ene siden. Den var knekt i 4 biter
Da var det bare å plukke ut stikkakslene og ta ut klumpen for bytte. Det som viste seg å ikke være så stilig var at denne klumpen hadde en sprengsplint som holdt kubbeakselen. Kubbeakselen må jo som kjent ut for å komme til lamellene.
Denne sprengsplinten ville bare ikke ut ved hjelp av dor, så jeg tenkte at jeg fikk bore den ut istedet fra baksiden. Da knakk selvfølgelig boret inni klumpen og det eneste alternativet var å fortsette med dor fra den andre siden.
Mens jeg sto og slo tenkte jeg at nå hadde det bare manglet at doren knakk også..
Og hva skjedde.... Joda, doren knakk også. Så nå hadde jeg et knekt bor i den ene siden, deformert splint i midten og en knekt dor i andre enden
Fikk hjelp av svoger Nils og med litt varme, rettsliper, tang og hammer fikk vi ut doren igjen. Slo så litt til og fikk ut kubben av klumpen omsider.
Men det stopper ikke der.. Stopplaten som hadde knekt i 4 biter kilte nemlig solhjulene så planethjulene ikke ville ut. Vi fikk slått platedelene noenlunde på plass igjen der de hørte hjemme. Så måtte vi slå forsiktig på tennene til solhjulene helt til planethjulene kom ut..
Så sånn er ståa nå, diffen står uten sol og planethjul, pluss et knekt bor og resten av splinten i klumpen enda.
Har heldigvis en deleaksel eller 3 som jeg kan plukke deler fra men de delene som er knekt inni der må jo ut først. Mulig jeg kan få presset de ut med en verkstedpresse eller noe..
Men det blir om en ukes tid når jeg kommer meg hjem..