Skrevet av Emne: Forbedring av bremsene..?  (Lest 9862 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #30 på: Ti.,21,November,2006,22,59 »
Sitat
Etter det jeg leser har du vel gått litt bort fra det,

Ja, gidder ikke å klatte på noe som jeg er misfornøyd med og som bare vil gi en marginal bedring. Jeg skal ha skikkelig brems, som låser 36" på tørt føre!

Har småfiksa de eksisterende bremsene nå, men det varer vel ikke lenge før det rakkler igjen og da skal jeg ha skikkelige greier liggende og vente.

Sende en forespørsel til Magnumforce linken til Herman, men de er like kjappe som SSBC, så jeg får prøve å ringe imorgen og se om de gidder å svare da.....

Stu Offroad har montert Hydroboost. Det er greit det i og for seg. Er jo et av alternativene, men det blir mye fiks faks og når den motoren som sitter under panseret blir byttet ut med en deilig V8 over nyttår, så kanskje jeg skal vente med noen store ombyggninger til det oppsettet er klart... Kanskje jeg finner en 5.0L ferdig med hydroboost....?

OOOOFFFFFFF!!! Allt for mye oppe i hodet om dagen :o Motor, bremser, dekk og felg ++++ Er jeg ikke gal, så blir jeg det snart ::)
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #31 på: On.,22,November,2006,09,20 »

Stu Offroad har montert Hydroboost. Det er greit det i og for seg. Er jo et av alternativene, men det blir mye fiks faks og når den motoren som sitter under panseret blir byttet ut med en deilig V8 over nyttår, så kanskje jeg skal vente med noen store ombyggninger til det oppsettet er klart... Kanskje jeg finner en 5.0L ferdig med hydroboost....?

"når den motoren som sitter under panseret blir byttet ut med en deilig V8 over nyttår"

Noen progress på dette ?  Tenker da på en evn. diskusjon med tilsynet, SFOR, AMCAR osv...
Har skaffet meg en 4 liter, men har forsåvidt ikke noe bråhast med å montere den.


Nå er det vel ingen direkte sammenheng mellom motor og hydraboost...
Det beste stedet å finne en hydraboost, er på subb'er og tilsvarende.

Og den bruker (meg bekjent) servopumpa, så det er noen slanger osv. en trenger, i tillegg til selve brenseforsterkeren.
En annen fordel med hydraboost er at den bremsekraftsforsterkeren er vesentlig mindre enn en den orginale.
Alternativt, så kan en jo rigge opp en extra servopumpe (?).

Meeeen det løser vel ikke mekaniske problemer med de eksisterende bremsene, som kalipere som henger, bakbremser som skrubber for mye osv...


Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #32 på: On.,22,November,2006,10,15 »
Har ikke fått skriftlig enda, men alle beskjeder og snakk frem og tilbake bunner i de tre kravene de har satt, vekt, utslipp og betale avgifter. Holder jeg meg innenfor disse, så er det ikkenoe problem!

Så ja, jobber lett med anskaffelse av motor og gir ;D

Noen som vet om en 305 TBI og en TH 350 ???
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #33 på: On.,22,November,2006,13,22 »
Har du kikket på Vanco big brake kit? Høres jo ut som skikkelige greier ihvertfall:
http://www.jeepforum.com/reviews/showproduct.php?product=152

renegade

  • Gjest
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #34 på: On.,22,November,2006,13,58 »
Har ikke fått skriftlig enda, men alle beskjeder og snakk frem og tilbake bunner i de tre kravene de har satt, vekt, utslipp og betale avgifter. Holder jeg meg innenfor disse, så er det ikkenoe problem!

Så ja, jobber lett med anskaffelse av motor og gir ;D

Noen som vet om en 305 TBI og en TH 350 ???
Hmmmm, det spørs om du fixer avgasskravene med en tbi motor.
Det er litt avhengig av årsmodell, på en '97 så går det muligens, men på nyere er jeg mer i tvil.
Dette fordi det kom et nytt direktiv i '97 (ellerderomkring).

Men en Gen III (LS4 type motor) bør klare dette.
De får en på ebay (levert fra noe som ser seriøst ut) for en $ 1000-1500.  I tillegg $ 5-900 for en L60E girkasse.
Ulempen med denne motor'n er at den er veldig brei i forkant pga. AC pumpa.
Derved så må en skjære i ramma på TJ'en for å få ned motor'n - ikke bra.

Har spurt flere hugger i USA om de har sett slike motorer uten AC, og svaret er "nei".

Meeeen er vel ikke værre en at en kan sette sammen servopumpe, dynamo og vannpumpe med noen hot rod biter.

En utfordring blir instrumenteringen, det enkleste er kanskje å få med dashboardet fra chevy'n, og tilpasse dette i dashboardet til TJ'en.

Det er mye greier som må planlegges med et slikt swap...

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #35 på: On.,22,November,2006,15,11 »
Sitat
Har du kikket på Vanco big brake kit? Høres jo ut som skikkelige greier ihvertfall:
http://www.jeepforum.com/reviews/showproduct.php?product=152

YES!! Endelig noe som kan se ut til å fungere!!





Dette ser ut som det jeg er ute etter! Koster ca 750 $, men er usikker på om det er et tillegg på 200$ hvis du ikke sender inn de gamle calipperne  eller om du kan trekke fra 200$ hvis du sender dem inn.... Skal ringe og sjekke etterpå.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #36 på: On.,22,November,2006,15,14 »
Sitat
Hmmmm, det spørs om du fixer avgasskravene med en tbi motor.
Det er litt avhengig av årsmodell, på en '97 så går det muligens, men på nyere er jeg mer i tvil.
Dette fordi det kom et nytt direktiv i '97 (ellerderomkring).

Så vidt jeg har skjønt, så er det "bare" å strupe motoren til den klarer kravet. Den vil gå dårlgere men det vil kunne gå. Trenger jo ikke så masse 100hk`er da...

Har begynt å titte på en AMC 304 med 727 kombinasjon.... Burde ikke det passe overens? Jens trodde kanskje at det var en bolt ekstra på 727 kontra NP 231, men den kappet bare gutta i statene vekk og da passet den! Det hadde jo vært 100% supert! Skal sjekke ut det og...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #37 på: On.,22,November,2006,20,09 »
Greier fint avgasskravene det er bare å fylle 30-40% bioetanol (e85) 104 Oktan dette brener rent :)

renegade

  • Gjest
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #38 på: On.,22,November,2006,20,48 »
Greier fint avgasskravene det er bare å fylle 30-40% bioetanol (e85) 104 Oktan dette brener rent :)

Greit nok det, problemet er bare det at en slik motor skal ikke kunne gå så rent.
Hvis da tilsynet har litt omløp oppi der, så vil de lure på hvordan en fikk til det.

Og da kan en kanskje få en ubehagelig overaskelse...

Jeg ville ha satset på en moderne motor, beholdt den orginale computer'n for å få resten av bilen til å funke.
Og det enkleste er å bruke en dodge/chrysler motor, det er mange fellesting i kablng osv...

Det var vel JeepMagazine som gjorde et slikt stunt ?  Ligger på nettet hvis jeg ikke husker helt feil.

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #39 på: On.,22,November,2006,21,10 »
Bioetanol er det vel låv å bruke?

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #40 på: Ti.,27,Februar,2007,08,59 »
Sitat
Dette ser ut som det jeg er ute etter! Koster ca 750 $, men er usikker på om det er et tillegg på 200$ hvis du ikke sender inn de gamle calipperne  eller om du kan trekke fra 200$ hvis du sender dem inn.... Skal ringe og sjekke etterpå.

Stein, gikk du for dette settet? Hva endte prisen på, og hvordan fungerer det?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #41 på: Lø., 3,Mars,2007,11,01 »
Det kommer på noe over 10.000 kroner. Siden bremser er relativt tunge i forhold til volumet, så må du påregne noe mer enn 10 ganger reglen som vi generelt bruker ved import fra statene. I tillegg så må du sende tilbake de originale bremsene, og det koster en del det også, så jeg veit nesten ikke om det er så mye å spare på akkurat det.
Bremsene er helt knall hvis du leser om det på nettet. Mange i USA som bruker dette.
Det flotte er også at knoklene på Dana35 og Dana44 er helt like, så om du får lyst til å oppgradere for akslen din til 44, så passer bremse settet rett på den nye 44 akslen  ;D

Jeg skal ha dette settet, en gang  8) er bare usikker på når.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Lowandslow

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #42 på: Lø., 3,Mars,2007,13,20 »
Leste for noen år tilbake om et kitt i sansynligvis 4Wheeldrive & sport utility magazine om integrasjon av WJ forbremser til å passe TJ.  Så langt jeg vet er disse 2 stempelscalipere med ihvertfall 12 tomm skiver. Jeg har liggende noen av delene man trenger; calipere fra 2001 WJ  2001 mod 3.1 TD, knoklene til begge sider samt styrestag og paralellstag med vesentlig kraftigere ledd. Jeg mangler noen av delene mellom knoklene og caliperene. (fikk med feil deler tror jeg den gangen de ble kjøpt inn.)

Jeg hadde den gangen akkurat lest om kittet og når jeg da kom over en krasjet bil kjøpte jeg delene.(skiver og klosser var allerede borte.) Jeg har alle bladene for en del år tilbake og kan finne artikkelen dersom det skulle være interresant. Fordelen med å bruke knoklene fra WJ er bla. at styrestaget festes vesentlig høyere (ca 7 cm) enn på TJ (mulighet for mindre bumpsteer) , man blir kvitt Y - leddet ( paralell staget er festet kun fra knokkel til knokkel samt vesentlig kraftigere endeledd samt paralell- og styrestag. Det som må gjøres for å kunne bruke kittet er en adapterplate mellom knoklene og lagerenheten, samt få tak i WJ klosser og skiver som må maskineres til riktig boltindeling.

Med denne løsningen får man både bedre bremser og en løsning lik Teraflex sin Dana 30 High-steer system art. nr. HSK i 4Wheeldrive hardware sitt sortiment.


Jeg har aldri fått somlet meg til å gå på jobben bla. fordi jeg har liggende grommere aksler som jeg gjerne heller vil ha på bilen. Disse akslene har grove skiver, kalipere og styrstag originalt.

Dersom dette er av interesse kan du ringe meg på mob. 95 75 42 17

Per Egil

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #43 på: Lø., 3,Mars,2007,19,17 »
Sitat
Jeg har alle bladene for en del år tilbake og kan finne artikkelen dersom det skulle være interresant.

Hvis du kjeder deg en dag, så hadde det vært fint om du snudde litt i bladbunken. Og evnt skannet og la det ut / mailet meg artikkelen.

Har ikke tenkt til å rote noe mer med bremsene før motoren er i. BT mener at de orginale skal holde.... Så vi får se med tiden utpå sommeren en gang.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!