Skrevet av Emne: Forbedring av bremsene..?  (Lest 9861 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Forbedring av bremsene..?
« på: Lø.,14,Oktober,2006,13,00 »
Jeg har allerede gjort om skrubben bak til skiver. Dette ga en liten gevinst, men jeg føler at jeg gjerne kunne hatt enda mere krutt.

Et lite problem er også at hvis jeg kjører på en vei som heller litt sidelengs, så har bilen en tendens til å dra seg litt ut den veien heller. Skulle derfor hatt bedre og jevnere / stabilere bremser.

Som det er tatt opp i tråden under generelt, så nevner jeg at bremsekraft forsterkeren på ZJ med V8 visstnok skal være større enn på TJ`en. Dette er bare noe jeg har hørt og ikke bekreftet. Er det noen som har en slik liggende og kunne tatt en titt på denne og evnt sammenlignet med en fra TJ?

Ronny, Har du delefilmer tilgjengelig så du kan sjekke dette ???

Dette hadde jo vært en grei ombygging, og ihvertfall hvis innfestingen er nogenlunde lik....

En annen ting er jo Hydro Boost. Et produkt som går på servo pumpa , en pumpe som ikke er allt for overdrevet i ytelse og jeg vet noen har montert ekstern pumpe til denne.

Hugo har montert en slik en og det har Tom også. Hvor mye kom denne operasjonen på og hvor mye knot var monteringen ? Vet at Tom sleit med å få lufta 100% og sånn ???

Økt motor som ligger i kortene for meg i fremtiden ( Grunnet ekstrem hetsing av de i klubben med V8, og r4`er med respirator  ;D ;) ( kanskje neste år.... kanskje først om 2...? )) men da skal dette være ferdig montert og testet at dette er i orden!!

Innspill og tips samt gode råd og gjerne linker til diverse produkter ønskes!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #1 på: Lø.,14,Oktober,2006,18,48 »
Ulikt nummer..... men ulikt i praksis? Tja!? ::)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #2 på: Sø.,15,Oktober,2006,02,17 »
Mener at jeg har vert innom en side i USA som leverer større skiver og kalippere med brakkert til  denne Dana 30 akslingen. Var på jakt etter noe slikt når jeg hadde GC`en,den trengte litt mere bremser som sto i stil med effekten. Er jo et stort marked siden den er levert på så mange Jeep`er. Skal se om jeg ikke klarer å finne denne igjen..

Utlogget uffe

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 171
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #3 på: Sø.,15,Oktober,2006,07,53 »
This disc brake kit uses all NEW and rebuilt pieces, not used parts.
The disc brake kit can be used on D30 or D44 axles with drum brakes.
Conversion Kit Contains:
-Brand New hubs with races installed
-Brand New Spindles
-New loaded calipers with bolts
-New (not used, re-manned or foreign made) Caliper brackets
-New caliper hoses
-New wheel & spindle studs
-New rotors
-All necessary Hardware with instructions.
Kit won't work with stock lockouts, must use Warn or Mile Marker.
This is a simple bolt on kit with all new parts, and a 90 day warranty. (We recommend new wheel bearings(if you have not replaced yours recently), hub seals and disc brake proportioning valve.)
Early BRONCO V8
Cj 7 -1980 V8

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #4 på: Sø.,15,Oktober,2006,12,18 »
Sitat
Kit won't work with stock lockouts, must use Warn or Mile Marker.
This is a simple bolt on kit with all new parts, and a 90 day warranty. (We recommend new wheel bearings(if you have not replaced yours recently), hub seals and disc brake proportioning valve.)

Hvilket sett er dette ? Det står at den kan brukes på Dana 30 og 44 med tromler.... Jeg har jo skiver orginalt. Men det burde vel ikke være noe problem for det ??

Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget uffe

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 171
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #5 på: Ma.,16,Oktober,2006,13,49 »
Det sitter en fordelnings ventil som bestemmer hur mye kraft som skal gå frem /bak det er denne ventil du må ha i tillegg til hydraboost
Early BRONCO V8
Cj 7 -1980 V8

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #6 på: Ma.,16,Oktober,2006,14,09 »
Ja, vet om ventilen, men den jeg har er den største. Sitter bare en liten reduksjonsventil til skivene bak slik at de ikke låser seg før framhjula.

Det jeg trenger er en kraftigere pumpe som driver kraftigere kalippere på større skiver. Men der har jeg ikke funnet noen "enkle" løsninger. annet enn Hydro Boost. Det hadde derfor vært gull om en V8 ZJ virkelig hadde kraftigere bremsekraft forsterker og kalippere, for så montere det på TJ`en
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #7 på: Ma.,16,Oktober,2006,21,32 »
Hvis ZJ har kraftigere pumpe, kalippere og større skiver. kjører den fremdeles på 15" felger eller må du opp til 16"??
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #8 på: Ma.,16,Oktober,2006,21,40 »
Skivene på TJ XJ og ZJ er identiske.. Skaffet på fredag ett sett med EBC borret og slissete skiver med greenstuff klosser... Og det er samme nr på alle tre modellene.. Men det er et bra bremseopsett det funker ganske bra.Har hatt dette på 2 biler..Men usikker på Pumpen på ZJ.Nå er jo dette en bil med større totalvekt enn TJ så det skulle jo bare mangle om den ikke var større..

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #9 på: Ti.,17,Oktober,2006,00,35 »
Sitat
EBC borret og slissete skiver med greenstuff klosser...

Minnes to Bergensere på Rena i sommer som skulle ordne noe slikt for meg..... Begge kjører TJ og er nesten like store som meg..............

Har prøvd å spørre rundt i Oslo området, men med en gang jeg sier Jeep, sier de "HÆÆÆÆÆ??"
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #10 på: Ti.,17,Oktober,2006,09,17 »
Stein, jeg bygget om til skivebremser bak i sommer på AMC20 bakaksel, og har ikke gjort noe med fordelingsventilen.
Jeg tenkte at nå prøver jeg først med original fordelingsventil.
Men saken er den at det trengs mer trykk til skivebremser bak en til trommler, og i biler med trommler bak så er fordelingsventilen tilpasset med vesetlig redusert trykk bakover.
Det kan bli for mye trykk hvis man fjerner denne reduksjonen i fordeligsventilen helt, derfor anbefales det fra
stainless steal brake å fjerne ovennevnte reduksjonsventil og ettermontere en justerbar.
Jeg har konkludert meg å gjøre dette på min.
Ellers så kommer jo hydrabooster som et naturlig tillegg til store hjul for å øke bremsetrykket generelt.

Se http://www.stainlesssteelbrakes.com/tech/#What%20amount%20of%20pressures%20are%20needed%20to%20stop%20my%20car?

Sitat
Optimal brake pressure varies by vehicle and the type of brakes being used. Disc brakes generally require 1,200 - 1,400 PSI for proper operation, while drum brakes require only 600 - 800 PSI. Other factors which affect pressure include weight distribution, tire/wheel size, and suspension type. For example, a car that is very nose heavy and has narrow rear tires with rear disc brakes may only be able to tolerate 800 PSI before brake lockup occurs. A car that is well balanced and has a wide rear tire with rear disc brakes may tolerate as much as 1,200 PSI before lockup. For this reason, Stainless Steel Brakes recommends an Adjustable Proportioning Valve (right), which allows fine adjustment to optimize the brakes on specific vehicles. The idea is to prevent rear wheel lockup during severe braking.
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #11 på: Ti.,17,Oktober,2006,10,32 »
Sitat
Men saken er den at det trengs mer trykk til skivebremser bak en til trommler, og i biler med trommler bak så er fordelingsventilen tilpasset med vesetlig redusert trykk bakover.

Helt riktig det. Og jeg har byttet ut den orginale med den som fulgte med som skal være tilpasset.

Sendte en forespørsel til SSBC da de på produktlista kun hadde ombyggings sett fra tromler til skiver i hekken. Får håpe de har noe som kan funke foran også....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #12 på: Lø.,28,Oktober,2006,22,20 »
Sitat
Sendte en forespørsel til SSBC

Og ti dager og 2 purringer siden, så har jeg fortsatt ikke hørt noe fra dem.....

Tarje / Steffen! De dere snakket om på Rena som holdt til i Bergen. Hva het de? Og har dere glemt hva dere lovte meg på Rena ????
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #13 på: On., 1,November,2006,09,37 »
Da har jeg fått bekreftet av Jeep Norges tekniske avdeling at GC med V8 har kraftigere bremser. Men han klarte ikke å se ut fra delene om disse passet om hverandre....

Er det noen i Oslo området som snart skal bytte et krysse el. Så kan det gjøres hos meg, Innendørs, løfteredskap, hydraulisk presse osv tilgjengelig, mot at jeg får prøvemontere en side... Anyone ???
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Sv: Forbedring av bremsene..?
« Svar #14 på: To., 2,November,2006,09,48 »
Sitat
Sendte en forespørsel til SSBC

Og ti dager og 2 purringer siden, så har jeg fortsatt ikke hørt noe fra dem.....

Tarje / Steffen! De dere snakket om på Rena som holdt til i Bergen. Hva het de? Og har dere glemt hva dere lovte meg på Rena ????
Hmm, høvdingen har vel fått skrivekrampe... ;)
Her er link til sjappa i Bergen, Vet ikke åssen det er med rabatter, Tarje som kjenner mannen:
http://www.bilelektronikk.no/

Signatur?
TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..