Skrevet av Emne: Elektriske viften slåes av med motoren  (Lest 5035 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Elektriske viften slåes av med motoren
« på: Ti., 7,Mai,2013,19,58 »
Jeg har en 200o 3.1 TD WJ. Etter en lang kjøretur med høy hastighet om sommeren, er det vel normalt at en elektrisk kjølevifte står på etter at motoren er stanset, for å sørge for at ikke motortemperaturen stiger til et farlig høyt nivå? Min slutter når jeg skrur av motoren. Lurer på om flere opplever dette eller om én eller annen tidligere eier (de får alltid skylden) har klart å kobble feil her.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #1 på: Ti., 7,Mai,2013,21,08 »
Nei, vifta stopper med tenning av. Kan være lurt å la den gå på tomgang ett minutt eller to etter sånn type kjøring.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #2 på: Ti., 7,Mai,2013,21,54 »
På min gamle Audi fra 70-tallet gikk vifta ofte etter at motoren var stoppet.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #3 på: Fr.,26,Juli,2013,01,13 »
Det gjør den på min Audi fra tidlig 90-tallet også og det like jeg.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #4 på: Fr.,26,Juli,2013,23,18 »
Har lyst å lage en tidsstyring med releér så man kan velge via en bryter på dashbordet om man vil at viften skal gå en stund etter man har slått av motoren på varme dager.

Synes forresten det er rart at viskoseviften går fort med bare i begynnelsen når motoren (3.1 TD) er kald for så å sakke av og såvidt bare tusle med rundt. Burde den ikke gå litt fortere? På 2.5 TD følger den fort med hele tida og hjelper nok veldig til å kjøle ned.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #5 på: Lø.,27,Juli,2013,00,23 »
Viskoseviften går nok fortere når tempen passerer 80 grader, hvis ikke så er den kanskje defekt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #6 på: Lø.,27,Juli,2013,01,46 »
Mulig den går litt fortere, men kan omtrent telle omdreiningene og se bladene på den så sakte som den går... Vogna mi har bare rulla 118k km, så den kan vel neppe være utslitt nå?..
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #7 på: Lø.,27,Juli,2013,01,56 »
jeg har fortsatt 88 graders termostaten i og elvifta går derfor selv uten AC på. Og viskosevifta blåser også ganske friskt.
Kan nok ikke telle omdreiningene. Skal sjekke i morra for sikkerhets skyld.
Servicemanualen spesifiserer viskoseviftens virkemåte og ved hvilken temperatur den skal gå fortere rundt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #8 på: Lø.,27,Juli,2013,10,31 »
Hvor sånn ca. på instrumentet står temp. nåla da med den termostaten? På min (med 80' termostat tror jeg siden jeg ikke har fått sjekka enda) ligger den akkurat over streken før 100' og noen ganger litt forbi.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #9 på: Lø.,27,Juli,2013,17,42 »
Den står på 1-tallet i 100 vanligvis.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #10 på: Lø.,27,Juli,2013,21,43 »
Ok. Så lenge den holder seg stabil der, er det nok greit det. Liker disse 3.1 motorene bedre og bedre :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #11 på: Sø.,28,Juli,2013,01,28 »
Uansett bør du jo la den stå på tomgang 2-10min etter kjøring for å kjøle turboen avhengig av hvor hardt du har kjørt. Tenk deg 7-800grader i turboen og stoppe sirkulasjonen av olje gjennom den. Er jo nødt for å kokse igjen da.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #12 på: Sø.,28,Juli,2013,04,40 »
Tror ikke det er ofte den daue 3,1-literen kommer opp i 7-800 grader i turboen.
Det er jo Martin Scanche det  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Trygvea

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #13 på: To.,19,September,2013,21,21 »
Byttet styrerele til El vifta,har aldri tenkt over at elviften aldri gikk, men nå når releet er byttet så går den alltid et par sekund etter at motoren er stoppa..  Og slår inn på tomgang også av og til... Releet ligger under hovedlykta på h. Side, må skjære bort litt plast for å komme til,  how to video fant eg på YouTube, releet fås bilig hos rockauto
Viskose viften kommer forhåpentligvis de nærmeste dagene...  :D
Naturen er finest gjennom frontruta

Utlogget Winston

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
  • Skitt la gå, sa kjerringa og dro i snora.
Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
« Svar #14 på: To.,19,September,2013,21,29 »
Min viskosevifte går likt knunor sin. Jeg monter ny på søndag. Håper da den rusler på lav motortemp og guffer opp når tempen stiger. Den gamle er nå avmontert og ligger på peisen. Har samme motstand( litt lettere) når den er varm. Så det bør være feilen..
Espen
2000 Jeep GC WJ 3.1 TD